معاون آموزشی وزارت بهداشت :
اهداف بسته های تحول آموزش پزشكی با اصول بیانیه گام دوم انطباق دارد
كنكوری: معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در جمع رؤسای دانشگاه های علوم پزشكی كشور ضمن تشریح اصول بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری از انطباق بسته های تحول و نوآوری با این اصول سخن گفت و به بیان دستاوردهای بسته های تحول و اقداماتی كه دانشگاه های علوم پزشكی لازم است در این راستا انجام دهند، پرداخت.
به گزارش كنكوری به نقل از ایسنا، دكتر باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت و دبیر شورای آموزش پزشكی و تخصصی در یكصد و هشتمین اجلاس رؤسای دانشگاه های علوم پزشكی با اشاره به بیانیه راهبردی مقام معظم رهبری تصریح كرد: این بیانیه ضمن بیان شرایط كشور به جهت گیری جدیدی برای آینده اشاره می كند.
دكتر لاریجانی با اشاره به اینكه ما در روش شناسی برنامه ریزی كلان با دكترین، اصول و دستورالعمل ها روبرو می باشیم، بیان كرد: قانون اساسی كشور، دكترین كشور و بیانیه گام دوم انقلاب در كنار سایر اسناد مثل سند چشم انداز و وصیت نامه امام خمینی (ره) از اصولی هستند كه ما را به این دكترین نزدیك می كند و در كنار آن شیوه های اجرایی هم می توان طراحی كرد.
وی با اشاره به اینكه هر یك از سطوح فوق باید در جایگاه خود به صورت جدی پیگیری شوند، تصریح كرد: نقشه جامع علمی كشور و نقشه جامع نظام سلامت از ابزارهای اجرایی برای دستیابی به اصول و دكترین كشور محسوب می شوند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت اضافه كرد: در ذیل قانون اساسی برنامه های متعددی مانند سند چشم انداز ۱۴۰۴ وجود دارد و بیانیه گام دوم هم نگاهی بلندمدت را در این زمینه رصد می كند.
وی با اشاره به اینكه این سند نقشه راه اركان كشور است، تصریح كرد: لازم است درمورد این سند، تحلیل محتوایی صورت گیرد كه البته این مهم در حوزه معاونت آموزشی انجام شده است.
دبیر شورای آموزش پزشكی و تخصصی افزود: در تحلیل محتوایی بیانیه، ۱۰۷ گزاره در ارتباط با حوزه ها و نهادهای علمی استخراج شد، كه ۴۴ گزاره در رابطه با نظام سلامت و ۱۴ گزاره در رابطه با دانش و فناوری است. سه مقوله در میان این گزاره ها همچون نیل به مرجعیت علمی و ارتقای عزت ملی، توجه به علم نافع و در خدمت جامعه، عدالت در دسترسی و رفع محرومیت مورد تاكید قرار گرفته است.
وی با تاكید بر اینكه چنانچه ما بخواهیم راه آینده را درست ترسیم نماییم، باید چالش های آینده را ببینیم و تحلیل درستی از وضع موجود داشته باشیم و با نگاه نقادانه وضعیت خویش را رصد نماییم، تصریح كرد: در بیانیه گام دوم به این موارد توجه شده است.
دكتر لاریجانی با شرح آنچه طی ۴۰ سال قبل در حوزه علوم پزشكی رخ داده اظهار داشت: در ۴۰ سال گذشته، تعداد دانشگاه های علوم پزشكی و تحصیلات تكمیلی علوم پزشكی رشد گسترده ای داشته و رشد خوبی در آموزش های تخصصی و فوق تخصصی و توسعه اعضای هیأت علمی علوم پزشكی داشته ایم كه منجر به توسعه علمی علوم پزشكی شده است.
ایشان در ادامه عنوان كرد: در پژوهش طی چند سال قبل در تولیدات علمی برای نخستین بار رتبه ای بهتر از كشور تركیه به دست آوردیم. رتبه بالایی در بعضی شاخص های علمی داریم و در میان كشورهای اسلامی رتبه اول انتشارات علمی را داریم و در تولید مقالات علوم پزشكی طی چند سال قبل نیز، رشد نسبتاً سریعی را داشته ایم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت به برخی گزارش های بین المللی اشاره نمود و اظهار داشت: رشد خوبی در تولیدات علمی داشته ایم و لازم است توجه گردد تا در كنار حفظ رشد كمی به رشد كیفی در حوزه علوم پزشكی توجه بیشتری شود.
وی تصریح كرد: در ترجمان بیانیه راهبردی مقام معظم رهبری باید به چند هدف در نظر گرفته در آن همچون مرجعیت علمی، جهاد علمی و عدالت دقت كنیم.
دكتر لاریجانی افزود: حركتی كه در بحث تحول آموزش علوم پزشكی صورت گرفته با مباحث و اهداف بیانیه متناسب است. توسعه نیروی انسانی بحث مهمی است و آموزش نیروی انسانی تا به عرصه عرضه خدمت برسد فرآیندی طولانی است. بعضی از اهداف هزاره سوم هم در رابطه با نیروی انسانی است.
وی با اشاره به علل ضرورت تحول در آموزش علوم پزشكی بیان كرد: در سال های اخیر تحولات زیادی در نظام عرضه خدمات و بار بیماری ها رخ داده و فناوری های جدید و تغییر اقلیمی چهره نظام های سلامت را تغییر داده است. از طرفی مسائل در رابطه با آموزش پزشكی هم تغییر كرده به صورتی كه جهانی شدن آموزش، گسترش دانشكده های پزشكی در كشورهای در حال توسعه، مباحث اقتصادی آموزش عالی و اعتباربخشی همچون مباحثی هستند كه مطرح شده اند.
دبیر شورای آموزش پزشكی و تخصصی در ادامه اظهار داشت: مسائل فرهنگی و اجتماعی مثل سالمندی، سواد فناوری جامعه، ارتقای توانمندی های خود مراقبتی هم از مسائلی است كه باید در آموزش پزشكی مدنظر قرار گیرد. اینها نشان داده است كه ما باید به صورت مداوم برنامه های آموزشی رشته های علوم پزشكی را بازنگری نماییم. هم اكنون این مورد در وزارت بهداشت در حال انجام می باشد.
وی به سه محور اساسی بیانیه رهبری همچون نیل به مرجعیت علمی و ارتقای عزت ملی، توجه به علم نافع و در خدمت جامعه و عدالت در دسترسی و رفع محرومیت اشاره نمود و اظهار داشت: اگر به بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشكی نگاه نماییم متوجه می شویم كه راه اشتباهی نرفته ایم و اهدافی كه رصد می نماییم جهت گیری در این مباحث است.
دكتر لاریجانی ضمن اشاره به انطباق بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشكی با اصول بیانیه گام دوم تصریح كرد: این بیانیه نگاهی بلندمدت دارد و ما برای حركت بلندمدت در این راه باید اهدافمان را به صورت مداوم بازنگری نماییم.
وی عنوان كرد: بسته های آینده نگاری و مرجعیت علمی، حركت به سمت دانشگاه های نسل سوم و توسعه بین المللی سازی آموزش علوم پزشكی در جهت اصل نیل به مرجعیت علمی و ارتقای عزت ملی است. برای نیل به مرجعیت علمی لازم است با حفظ مصالح كشور با نهادهای علمی جهان در ارتباط باشیم و توانمندی های كشور را در جهان نمایش دهیم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: بسته توسعه آموزش پاسخگو، بسته توسعه هدفمند برنامه های علمی، بسته اعتباربخشی و بسته توسعه اخلاق در جهت علم نافع و در خدمت، نیاز جامعه است.
وی با اشاره به اینكه مأموریت گرایی و آمایش سرزمینی یكی از مهمترین تحولات آموزش عالی است و اگر به درستی اجرا شود اثر قابل ملاحظه ای در بلندمدت در آموزش عالی خواهد داشت، اظهار داشت: بسته مجازی سازی آموزش پزشكی را دگرگون می كند و اقداماتی كه در دانشگاه های بزرگ انجام می شود در سایر دانشگاه ها قابل مشاهده می باشد و این امر، پایه های آموزش پزشكی را ارتقا می دهد.
دبیر شورای آموزش پزشكی و تخصصی تصریح كرد: بسته آمایش سرزمینی، بسته توسعه آموزش مجازی، بسته توسعه زیرساخت ها و بسته ارتقای آزمون ها در جهت اصل عدالت در دسترسی و رفع محرومیت است كه در بیانیه گام دوم ذكر شده است.
به گزارش وبدا، وی با اشاره به تأكیدی كه در بیانیه مقام معظم رهبری بر توجه به جوانان شده اظهار داشت: لازم است در دانشگاه ها برای قشر دانشجو و استعدادهای درخشان برنامه ریزی ویژه ای شود؛ چراكه این جوانان مدیران آینده نظام سلامت هستند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب