معاون آموزشی وزارت بهداشت:
طی ۴۰ سال قبل در تربیت نیروی انسانی علوم پزشكی خودكفا شدیم
به گزارش كنكوری معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به دستاوردهای ۴۰ ساله حوزه آموزش پزشكی اظهار داشت: در این مدت در تربیت نیروی انسانی علوم پزشكی خودكفا شدیم.
به گزارش كنكوری به نقل از وزارت بهداشت، دكتر باقر لاریجانی با اشاره به دستاوردهایی این ۴۰ سال در حوزه آموزش پزشكی كشور اظهار داشت: خیلی از ما به خاطر داریم كه قبل از انقلاب اسلامی كادر سلامت، خصوصا پزشكان، به صورت عمده ایرانی نبودند و باتوجه به كمبود نیروی انسانی مجبور به بكارگیری نیروهای پزشكی از سایر كشورها بودیم. افزایش ۷۰ برابری تعداد دانشجویان دكتری تخصصی وی ادامه داد: در سال های بعد از انقلاب پیشرفت های قابل ملاحظه ای در آموزش عالی كشور رخ داد. تعداد دانشجویان آموزش عالی كشور در سال ۵۷ حدود ۲۰۰ هزار نفر بود و امروز بیشتر از ۴ میلیون دانشجو در كشور داریم. تعداد دانشجویان دكتری تخصصی در سال ۵۷ به زحمت بیشتر از ۱۰۰۰ نفر بود و الان به بیشتر از ۷۰ هزار نفر رسیده است. معاون آموزشی وزارت بهداشت اشاره كرد: تعداد رشته مقاطع تحصیلی از حدود ۴۰۰ رشته مقطع به بیشتر از ۳ هزار رشته مقطع رسیده و تعداد اعضای هیئت علمی تمام وقت دانشگاهها از حدود ۷ هزار نفر، به حدود ۷۰ هزار نفر رسیده است. حوزه سلامت جمهوری اسلامی ایران نظامی منحصر به فرد در دنیا است وی تصریح كرد: تا سال ۶۴ آموزش عالی كشور یكپارچه اداره میشد ولی باتوجه به خصوصیت های منحصر به فرد آموزش علوم پزشكی، آموزش علوم پزشكی با نظام عرضه خدمات ادغام شد و وزارت بهداشت شكل گرفت. حوزه سلامت در جمهوری اسلامی ایران نظامی منحصر به فرد در دنیا است. چون كه ادغام سبب شده بسترهای آموزش بالینی خوبی برای دانشجویان علوم پزشكی فراهم آید. حالا ما در تربیت نیروی انسانی در تمامی مقاطع خودكفا هستیم و ظرفیت لازم برای فعالیت های بین المللی هم در حوزه آموزش علوم پزشكی وجود دارد. دبیر شورای آموزش پزشكی و تخصصی اضافه كرد: از زمان تشكیل وزارت بهداشت پیشرفت های ارزشمندی در حوزه های مختلف همچون آموزش علوم پزشكی رخ داده است. آن زمان تنها یك دانشكده علوم پزشكی مستقل در كشور وجود داشت و الان ۶۶ دانشگاه و دانشكده مستقل علوم پزشكی داریم. تعداد دانشجویان دكتری حرفه ای در رشته های پزشكی، دندانپزشكی و داروسازی از ۱۰ هزار به حدود ۷۰ هزار نفر رسیده است. وی ادامه داد: در تحصیلات تكمیلی حوزه سلامت هم ارتقای خوبی داشته ایم. تعداد رشته محل های دكتری تخصصی (PhD) علوم پزشكی از ۱۵ به ۳۹۵ و تعداد رشته محل كارشناسی ارشد هم از ۳۱ به ۶۴۴ رسیده است. تلاش های بسیاری برای توسعه آموزش های تخصصی و فوق تخصصی علوم پزشكی انجام شده، تعداد رشته محل های دكترای تخصصی و فوق تخصصی علوم پزشكی از ۱۰۰ به ۵۳۳ رسیده است. ۳۰ درصد تولیدات علمی كشور مربوط به وزارت بهداشت است لاریجانی اظهار داشت: متناسب با این توسعه نیروی انسانی علاوه بر پیشرفت هایی كه در زمینه عرضه خدمات داشته ایم، در حوزه پژوهش هم رشد قابل ملاحظه ای داشتیم. ۳۰ درصد تولیدات علمی كشور مربوط به وزارت بهداشت است در حالیكه تنها حدود ۱۱ درصد اعضای هیات علمی كشور در دانشگاههای زیرمجموعه این وزارتخانه فعالیت می نمایند. حالا در تولیدات علمی رتبه ۱ در منطقه و رتبه ۱۶ در جهان هستیم و حدود ۳ هزار شركت دانش بنیان در كشور داریم كه ۲۵ درصد درآمد دانش بنیان كشور در حوزه علوم پزشكی است. در تربیت نیروی انسانی به خودكفایی رسیده ایم وی اظهار داشت: حالا كه در تربیت نیروی انسانی به خودكفایی رسیده ایم، ارتقای كیفی آموزش علوم پزشكی از الزامات این حوزه است كه باید به آن توجه گردد. در این راستا از سال ۱۳۹۴ برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشكی طراحی شده و در دست اجرا است. این برنامه ها دستاوردهای بسیار خوبی برای كشور داشته كه با تلاش همه مسئولان در وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشكی محقق شده است. تحقق الزامات نظام های آموزشی دنیا با اجرای تحول و نوآوری آموزش پزشكی معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره اهداف برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشكی اظهار داشت: این برنامه در چارچوب سیاست هایی كلی و باتوجه به اسناد بالادستی تنظیم شده است. در واقع برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشكی نقاطی را مورد هدف قرار می دهد كه از الزامات نظام های آموزشی در دنیا است. وی اظهار داشت: هدف این است كه دانشگاهها ماموریت های ویژه ای را در سطح ملی و بین المللی دنبال كنند. ساختار دانشگاهها ارتقا یابد و به سمت دانشگاهها نسل جدید حركت كنند. آموزش به نیازهای جامعه پاسخگو باشد، از ظرفیت مناطق آمایشی برای توسعه آموزش بهره برداری شود، اخلاق حرفه ای را در آموزش علوم پزشكی ارتقا دهیم. لاریجانی اضافه كرد: از دیگر اهداف برنامه تحول آموزش توسعه بین المللی آموزش، توسعه آموزش مجازی در علوم پزشكی، ارتقای نظام های ارزیابی و آزمون ها است. البته در این برنامه به زیرساخت های لازم برای آموزش علوم پزشكی هم به صورت ویژه توجه شده است. همانطور كه گفته شد این برنامه ها مسیری است كه دانشگاهها برای ارتقا باید طی كنند. طراحی نقشه حركت دانشگاه های علوم پزشكی به سمت دانشگاه نسل جدید وی درباره اینكه دانشگاهها چگونه باید به سمت دانشگاههای نسل جدید حركت كنند، اظهار داشت: دانشگاه های نسل جدید، دانشگاه هایی خودكفا هستند كه ارتباط گسترده ای با جامعه و صنعت دارند و دانش آموختگان این دانشگاهها افرادی كارآفرین هستند كه در اقتصاد دانش بنیان كشور نقش دارند. به عبارتی دانشگاهها و دانش آموختگان آن توانایی بهره برداری از علم در راه تولید ثروت و در سطح بالاتر تولید ارزش در جامعه را دارند. دبیر شورای آموزش پزشكی و تخصصی اضافه كرد: در برنامه تحول و نوآوری در آموزش در درجه اول دانشگاهها باید نقاط سرآمدی خویش را كشف و در راه آن سرمایه گذاری كنند. دانشگاه های بزرگ دنیا هم در كنار پیشرفت هایی كه دارند در چند رشته سرآمد هستند و به صورت ویژه كار می كنند. وی اظهار داشت: لازم است تا مسیری برای این حركت دانشگاهها طی شود كه نقشه این حركت ترسیم شده و دانشگاهها متناسب با ظرفیت های خود از آن بهره برداری می كنند. از جانب دیگر برای نهادینه كردن مفاهیم كارآفرینی و خلق ثروت دوره هایی برای دانشجویان تحصیلات تكمیلی طراحی شده كه بزودی در چارچوب برنامه درسی این دانشجویان اجرا می گردد. تحول در آموزش یعنی ارتقای كیفیت نیروی انسانی برای پاسخگویی به نیاز مردم لاریجانی درباره ارتقای پاسخگویی آموزش به نیازهای سلامت مردم اظهار داشت: در واقع تمام اقداماتی كه در چارچوب برنامه تحول و نوآوری در آموزش صورت گرفته با هدف ارتقای پاسخگویی به نیازهای جامعه است. وی اظهار داشت: برآورد نیروی انسانی مورد نیاز نظام سلامت كشور تا سال ۱۴۰۴ یكی از اقدامات مهمی است كه در این راستا انجام شده؛ یعنی برآورد شده كه چه تعداد نیرو در هر رشته و مقطعی در كل كشور مورد نیاز است. باتوجه به اینكه تمامی برنامه های حوزه آموزش در چارچوب مناطق آمایشی اجرایی می شود، برش منطقه این برنامه ها هم در دست تدوین است. بعد از تدوین این برنامه ها، تفاهم نامه ای با مناطق آمایشی منعقد می شود و توسعه علوم پزشكی در هر منطقه متناسب با این تفاهم نامه صورت می گیرد. هر منطقه هم ۷۰ درصد نیروی انسانی خویش را تربیت خواهدنمود. معاون وزیر بهداشت اضافه كرد: لازم است به این نكته توجه گردد كه یكی از راهكارها برای تامین نیاز جامعه، عرضه آموزش های مهارتی است. مركز ملی آموزش های مهارتی و حرفه ای سال قبل تاسیس شد و تابحال دوره های مهارتی متعددی در حیطه های مورد نیاز كشور به تصویب این مركز رسیده و مراكز عرضه كننده این آموزش ها هم اعتباربخشی می شوند. به افرادی كه این دوره ها را می گذرانند مدرك تحصیلی عرضه نمی گردد، بلكه تنها گواهی طی این دوره را دریافت می كنند. وی گفت: اقدامات دیگری همچون راه اندازی تخصص پزشكی خانواده بعنوان یكی از نیازهای مهم كشور در برهه زمانی فعلی صورت گرفته است. از جانب دیگر ضمن بازبینی تمامی برنامه های درسی متناسب با استانداردهای بین المللی، توسعه فناوری ها و نیازهای كشور، به مناطق آمایشی اختیار داده شده تا متناسب با چالش های سلامتی كه دارند ۲۰ درصد برنامه آموزشی رشته مقاطع مختلف را تغییر دهند. ۳ هزار دانشجوی خارجی در رشته های علوم پزشكی ایران تحصیل می كنند لاریجانی با اشاره به اقدامات توسعه بین المللی آموزش پزشكی اشاره كرد: ارتقای استانداردهای آموزش یكی از الزامات برای ورود به عرصه های بین المللی است. سال قبل تمام دانشگاهها و بیمارستان های آموزشی كشور اعتباربخشی شدند. در این اعتباربخشی هدف كمك به دانشگاهها برای توسعه استانداردهای آموزش است. وی اظهار داشت: دانشگاه های علوم پزشكی باید از استانداردهای لازم برای ورود به عرصه های بین المللی برخوردار باشند. از جانب دیگر بعضی از دانشگاه های علوم پزشكی كشور اعتباربخشی بین المللی شده اند و برخی هم وارد فرایند این اعتباربخشی شده اند. معاون آموزشی وزارت بهداشت اضافه كرد: سامانه education Iran برای معرفی ظرفیت های دانشگاه های علوم پزشكی در عرصه های بین المللی راه اندازی شده، برنامه های آموزشی متعددی به زبان انگلیسی در این سامانه بارگذاری شده و هدف این است كه دانشجویان متقاضی تحصیل در رشته های علوم پزشكی با ظرفیت های موجود در ایران آشنا گردند. وی اظهار داشت: نحوه ارزشیابی دانشگاههای خارجی تغییر كرده و از نظام های رتبه بندی بین المللی مثل تایمز، شانگهای و QS، به صورت ویژه بخش علوم پزشكی دانشگاهها برای تهیه فهرست دانشگاه های خارجی مورد تایید وزارت بهداشت استفاده می شود. تسهیلات ویژه ای برای تحصیل دانشجویان خارجی در دوره های تحصیلات تكمیلی در ایران به وجود آمده است. لاریجانی اضافه كرد: هم اكنون حدود ۳ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه های علوم پزشكی كشور تحصیل می كنند. این برنامه در حال گسترش است و برخی مناطق آمایشی ارتباط خوبی با كشورهای همجوار خود برای جذب دانشجوی خارجی برقرار كرده اند. فراهم شدن زیرساخت های مجازی سازی دوره های آموزش علوم پزشكی وی درباره استفاده از قابلیت مجازی سازی آموزش برای ارتقای آموزش علوم پزشكی اظهار داشت: طی سال های گذشته فعالیت هایی در زمینه مجازی سازی آموزش در دانشگاههای علوم پزشكی صورت گرفته است. اما هدف در برنامه تحول آموزش تولید یك سامانه كشوری است تا تمام دانشجویان در دانشگاه های علوم پزشكی بتوانند از دروس سایر دانشگاهها بهره مند شوند. دبیر شورای آموزش پزشكی و تخصصی اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشكی مجازی بعنوان یك نهاد برای این منظور در سال ۱۳۹۵ تاسیس شد. اقدامات بسیار خوبی در این دانشگاه صورت گرفته است. زیرساخت های آموزش مجازی در كشور مانند سامانه نوید، موكس و... به وجود آمده است. وی ادامه داد: دوره كارشناسی ارشد مجازی آموزش پزشكی برای اعضای هیئت علمی دانشگاههای علوم پزشكی كشور از سال ۹۵ در حال برگزاری است. به منظور ارتقای كیفیت آموزش، در شورای جذب تصویب گردید كه تمامی اعضای هیئت علمی در بدو استخدام این دوره را طی كنند. تمامی دروس دانشگاهها مجازی سازی می شود لاریجانی تصریح كرد: بخشی از دروس در دانشگاهها از راه زیرساخت های به وجود آمده به صورت مجازی عرضه می شود و بزودی تمامی دروس دانشگاهها از راه این زیرساخت ها در دسترس تمامی دانشجویان قرار خواهد گرفت. وی ادامه داد: علاوه بر این دوره هایی مانند آموزش كارآفرینی برای دانشجویان تحصیلات تكمیلی و دوره پزشكی خانواده برای پزشكان عمومی به صورت مجازی طراحی شده كه بزودی اجرایی می شود. در نظر است تا از راه این زیرساخت ها بخش عمده ای از فرایندهای حوزه آموزش به صورت آنلاین صورت گیرد. تابحال ۳۰ پورتال در حوزه آموزش به راه افتاده است. معاون وزیر بهداشت گفت: در بخش آزمون ها هم در حال الكترونیكی كردن آزمون های علوم پزشكی هستیم. آزمون های علوم پایه و پیش كارورزی در چندین دوره به صورت الكترونیك اجرا شد. این امر ضمن اینكه مبلغ قابل توجهی هزینه ها را كم كرد در ارتقای كیفیت و امنیت آزمون ها هم نقش قابل توجهی داشته است. ادامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشكی با نظر اعضای هیئت علمی و دانشجویان وی درباره برنامه های آینده معاونت آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: هم اكنون نقشه حركت دانشگاه های علوم پزشكی كشور در حوزه آموزش ترسیم شده است. از جانب دیگر مصوبه آمایش سرزمینی در آموزش عالی سلامت بعنوان نخستین مصوبه آمایش كشور، زمینه های تشكیل مناطق آمایشی را فراهم نمود و دانشگاههای مستقر در مناطق هم همكاری خوبی را شكل داده اند. لاریجانی ابراز امیدواری كرد با همسان سازی آمایش در سایر بخش های در رابطه با آموزش عالی كشور شبكه های علمی در رشته های مختلف در كشور شكل بگیرد تا به سمت مرجعیت علمی در بعضی حوزه های علوم پزشكی حركت نماییم. وی ادامه داد: بعد از اجرایی كردن آمایش ماموریت های ویژه ای برپایه اولویت های اسناد بالادستی به مناطق و دانشگاهها سپرده شده تا در سطح ملی بعنوان همكار وزارت بهداشت این ماموریت ها را اجرا كنند. معاون وزیر بهداشت اشاره كرد: از سال ۱۳۹۴ تابحال گفتمان تحول و نوآوری در دانشگاه های علوم پزشكی كشور تولید شده، زیرساخت های لازم برای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشكی در سه سطح ستاد وزارت بهداشت، مناطق آمایشی و دانشگاه های علوم پزشكی مهیا شده و به صورت جدی طی سال های آتی پیگیری خواهد شد. وی ادامه داد: نهادینه سازی برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشكی مستلزم مشاركت اعضای هیئت علمی و دانشجویان در دانشگاههای علوم پزشكی در اجرای این برنامه ها است. پیرو تلاش های صورت گرفته در این راستا لازم است تا مسئولین دانشگاه های علوم پزشكی كشور در این زمینه تلاش كنند. لاریجانی اشاره كرد: كسب نظر اعضای هیئت علمی و مسئولین آموزش در دانشگاه های علوم پزشكی كشور در اجرای برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشكی می تواند اثر قابل ملاحظه ای در اجرای اثربخش تر این برنامه ها داشته باشد. بنابراین ساز و كارهای این ارتباط در حال طراحی است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب