معاون آموزشی وزیر علوم:

حذف كنكور ۶ماهه اجرا نمی گردد، آمار موسسات غیر مجاز كنكور

حذف كنكور ۶ماهه اجرا نمی گردد، آمار موسسات غیر مجاز كنكور كنكوری: معاون آموزشی وزیر علوم اظهار داشت: حذف كنكور ظرف شش ماه و یك سال عملیاتی نمی گردد و هم اكنون ۱۲ هزار آموزشكده در سطح كشور مرتبط با كنكور فعال می باشند.



به گزارش كنكوری به نقل از مهر، دكتر مجتبی شریعتی نیاسر بامداد امروز در سومین همایش آموزش عالی كه در دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است، اظهار داشت: در سال ۶۱ دانشگاه آزاد اسلامی شكل گرفت، در سال ۶۴ علوم پزشكی ها و غیرپزشكی ها از هم تفكیك شدند، در سال ۶۷ دانشگاه پیام نور به وجود آمد، در دهه ۶۰ دانشگاه جامع علمی كاربردی و در دهه هشتاد شورای تحول علوم انسانی بوجود آمد. در سال ۹۰ بود كه دانشگاه فنی و حرفه ای شكل گرفت كه این اتفاقات به لحاظ كیفی وضعیتی را رقم زد كه پس از این دهه ها شاهد این وضعیت در آموزش عالی هستیم.
وی ادامه داد: ۳۵ درصد جمعیت دانشجویی كشور متعلق به دانشگاه آزاد، ۱۸ درصد متعلق به دانشگاه مهارتی، ۱۶ درصد مربوط به دانشگاه پیام نور، ۱۵ درصد مربوط به دانشگاه های دولتی و مابقی در موسسات متفرقه تحصیل می كنند.
معاون آموزشی وزیر علوم اضافه كرد: ۱۵ درصد جمعیت دانشجویی ما در دانشگاه های دولتی هستند و این نشان داده است فقط این ۱۵ درصد از پشتیبانی دولتی برای آموزش مجانی بهره مند هستند، ۸۵ درصد دانشجویان با پرداخت هزینه درس می خوانند و اینكه آیا دانشگاه دولتی دانشجوی پولی داشته باشد یا خیر قابل نقد است.
وی در ادامه به چالش های آموزش عالی اشاره نمود و اظهار داشت: آموزش عالی ما با چالش هایی روبرو است كه می توان به رشد بی رویه و غیرهدفمند، ضعف نظارتی در آموزش عالی، افول توانمندی و عدم ارتباط دانش آموختگان با نیاز جامعه از چالش هایی است كه باید به آن توجه گردد و چاره اندیشی در این خصوص صورت گیرد.
معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: طرح آمایش آموزش عالی پس از سال ۹۴ شكل گرفت و قرار شد بر مبنای آن بسترهای آموزش عالی اصلاح شده و شكل گیرد. ما هم اكنون دو هزار و ۵۰۰ مركز آموزش عالی، ۴.۵ میلیون دانشجو با تنوع در رشته ها در زیرنظام های مختلف داریم و از اولویت های مهم آمایش آموزش عالی هم اكنون ساماندهی مراكز علمی است كه باید به صورت جدی به آن پرداخته شود. پراكندگی و گسترش بی رویه مراكز آموزش عالی بسیار چالش آفرین است و شایسته نیست مراكز آموزش عالی صددرصد مستقل باشند، چون كه هرزرفت نیرو و مسائل اقتصادی را به دنبال خود دارند و اگر ما به اقتصاد آموزش عالی توجه نماییم یكی از مباحث آن مربوط به ساماندهی آموزش عالی است.
وی اظهار داشت: ما باید به ماموریت گرایی در مراكز آموزش عالی توجه خاصی داشته باشیم. دانشگاه ها نباید خارج از ماموریت خود فعالیت كنند هر دانشگاهی باید در حوزه تخصصی خود فعالیت كند.
شریعتی نیاسر به نظام یكپارچه سنجش و پذیرش دانشجو در آمایش و آموزش عالی اشاره نمود و اظهار داشت: وضعیت پذیرش دانشجو باید اصلاح شود و این وضعیت پذیرش مطلوب نیست. نظام پذیرش ما سیستمی است كه اضطراب بوجود می آورد و بازار كاذبی بوجود آورده است. هم اكنون ۱۲ هزار آموزشكده در كشور وجود دارد كه به مباحث كنكور می پردازند كه ۲ هزار از این آموزشكده ها در تهران فعال بوده و نیمی از آنها هم غیرمجاز هستند.
شریعتی نیاسر به حذف كنكور اشاره نمود و اضافه كرد: حذف كنكور ظرف شش ماه و یك سال عملیاتی نمی گردد.
وی همینطور در ادامه به چگونگی تخصیص اعتبار برای مراكز آموزش عالی اشاره نمود و اظهار داشت: باید این تخصیص اعتبار بر مبنای پارامترهای مختلفی همچون مباحث كیفی اختصاص پیدا كند.
معاون آموزشی وزیر علوم همینطور به سرانه دانشگاه های برتر دنیا اشاره نمود و اظهار داشت: بهترین دانشگاه های ما در سطح یك سرانه ای كه دارند ۱۷ میلیون تومان است و با دانشگاه های برتر دنیا از نظر سرانه بسیار فاصله دارد.
وی به شاخص های برنامه ششم در نظام آموزش عالی اشاره نمود و اضافه كرد: برنامه ششم در این زمینه برنامه های بسیار خوبی دارد و ما باید برنامه محور باشیم و برنامه داشتن بهتر از بدون برنامه بودن است.
شریعتی نیاسر خاطرنشان كرد: در برنامه ششم مراكز آموزش عالی به مراكز بین المللی، ملی، منطقه ای و محلی تقسیم شده اند كه منطبق با نظام سطح بندی ما است. ماموریت دانشگاه های سطح یك ما فراملی، دانشگاه های سطح دو ملی، دانشگاه های سطح سه ما منطقه ای و دانشگاه های سطح چهار ما محلی است.
وی به جمعیت دانشجویی دانشگاه ها بر مبنای سطحی كه دارند اشاره نمود و اظهار داشت: دانشگاه های سطح یك ما باید ۵ درصد جمعیت دانشجویی را داشته باشند و جمعیت دانشجویی متناسب با سطح دانشگاه ها باید كنترل شود. دانشگاه های ما در بحث اقتصادی و مالی باید مورد توجه قرار گیرند.
وی به اولویت های آموزش عالی اشاره نمود و اظهار داشت: ساماندهی مراكز دولتی از اولویت های ماست، چون بیشتر این مراكز سربار دولت هستند و طرح ساماندهی مراكز دولتی تدوین شده و در ستاد آمایش هم تصویب شده است.
وی در ادامه به ادغام و تجمیع مراكز و واحدها در آمایش آموزش عالی اشاره نمود و اظهار داشت: به این مسئله در طرح آمایش آموزش عالی توجه شده و باید این مسیر را دنبال نماییم.
شریعتی نیاسر در ادامه به ارتقای سطح اختیارات دانشگاه ها اشاره نمود و اظهار داشت: در این راستا تفویض اختیاراتی صورت گرفته است كه می توان به واگذاری تقویم آموزشی، واگذاری برگزاری دوره های مشترك با دانشگاه های خارجی به دانشگاه های خوب كشور اشاره نمود.
وی به افزایش نقش بخش خصوصی اشاره نمود و اظهار داشت: ما باید از بخش خصوصی حمایت نماییم تا به آموزش عالی ورود پیدا كنند تا بخش دولتی كمتر به درآمدزایی ناشی از افزایش جمعیت دانشجویی بپردازد.
معاون آموزشی وزیر علوم خاطرنشان كرد: دستگاه های آموزش عالی باید بیشتر به بخش نظارتی توجه كرده و آن را تقویت نمایند و همینطور حمایت خیرین باید در دانشگاه ها افزایش یابد.
شریعتی نیاسر در ادامه به وضعیت توسعه دكترا اشاره نمود و اظهار داشت: در سال ۹۷ و ۹۸ توسعه دكترا را كنترل كردیم و دانشگاه ها از تولید دوره های جدید منع شدند مگر اینكه در شرایط خاصی باشند. برای كارشناسی ارشد هم سال آینده راهكارهایی را در این زمینه خواهیم اندیشید.

1397/02/18
12:45:37
5.0 / 5
4730
تگهای خبر: آموزش , پزشكی , دانشجو , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵
کنکوری - konkoorist

کنکوری - konkoorist
konkoorist.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كنكوری محفوظ است

كنكوری

آمادگی برای کنکور