صرف ایده خلاقانه یا حتی فناوری نو، تضمین کننده موفقیت در بازار نیست

صرف ایده خلاقانه یا حتی فناوری نو، تضمین کننده موفقیت در بازار نیست به گزارش کنکوری، کتاب «تجاری سازی نوآوری، تبدیل موفقیت های فناورانه به محصول»، نوشته جری شافِلد، با ترجمه دکتر ابوالقاسم عربیون، اشکان آذری ها و محمدامین فرخ، با هدف ارایه یک مسیر عملی برای عبور از ایده تا بازار به تلاش انتشارات جهاد دانشگاهی تهران چاپ و منتشر گردید.


- به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، در این کتاب آمده است: صرف داشتن ایده خلاقانه یا حتی فناوری نو، به تنهایی تضمین کننده موفقیت در بازار نیست، مسأله اصلی خیلی از صاحبان ایده در عرصه های صنعتی و خدماتی، «ناتوانی در طراحی و مدیریت فرآیند تجاری سازی» است، همان نقطه ای که باید ارزش ایده برای مشتری روشن شود و به محصول یا خدمت اثرگذار و سودآور تبدیل گردد.
تجربه زیست بوم نوآوری نشان داده است ایده پردازان به طور معمول با چند مانع پرتکرار مواجه هستند از آن جمله وفور ایده ها در مقابل کمبود روش ها و تمرکز ضروری جهت تبدیل آنها به حقیقت تجاری، اصرار بر الگو های قدیمی عرضه به بازار، و گم کردن «پنجره زمانی» ورود به بازار در محیطی که سرعت تغییر بالاست.
این کتاب با تاکید بر اینکه در چنین فضای پرشتابی، فرایند های افزایش دهنده احتمال موفقیت تجاری عقب مانده اند، تلاش می کند همین شکاف را هدف بگیرد و آنرا با یک مدل کاربردی پر کند.
از دید صاحبان ایده، یکی از مسایل کلیدی «انتخاب مسیر درست تجاری سازی» عنوان شده است که بسیاری تصور می کنند تنها راه، راه اندازی یک شرکت جدید است، در حالیکه کتاب نشان داده است مسیر های متنوعی برای رساندن ایده به بازار وجود دارد و تمرکز بر چگونگی تحقق تجاری ایده، می تواند هم فرآیند نوآوری را تسریع کند و هم شانس موفقیت را بالا ببرد.
از طرف دیگر، کتاب برای حل مشکل پراکندگی و تعدد ایده ها، بر غربال گری منضبط و هم راستاسازی ایده ها با ظرفیت و نیاز سازمان تاکید می کند و با این حال اخطار می دهد سخت گیری صرفِ تحلیلی هم می تواند موقعیت های پویا را از بین ببرد، به همین دلیل، بر ایجاد تعادل میان تصمیم های شهودی و جریان منظم ایده ها سخن می گوید و حتی راه حل هایی مانند رویکرد «داشبوردی» را برای تعدیل سخت گیری بیش از اندازه پیشنهاد می دهد.
در قسمت امکان سنجی، کتاب مسأله را از «آیا ایده خوب است؟» فراتر می برد و دو پرسش را هم زمان مطرح می کند که فرصت از نظر اندازه بازار، رقابت، وضعیت فناوری و روند های مصرف کننده چه کیفیتی دارد؟ و سازمان از نظر توان مالی، منابع انسانی، فضا و سرمایه تا چه حد برای ورود به بازار آماده است؟. همینطور یکی از مزیت های امکان سنجی منظم را این می داند که اجازه می دهد پروژه بموقع کنار گذاشته شود یا موقتا در حالت انتظار بماند تا شرایط مناسب فراهم گردد.
در گام ورود به بازار نیز، کتاب به یکی از چالش های رایج صاحبان ایده می پردازد، تصمیم های راهبردی در رابطه با انتخاب کانال مناسب و پرهیز از محدود شدن به یک استراتژی واحد؛ نگاهی که می تواند به همان اندازه زیانبار باشد که تمرکز افراطی بر یک منبع ایده.
در عرصه مالی و تبدیل ایده به «کسب وکار پایدار»، با استناد به محتوای کتاب، خیلی از طرح ها نه به خاطر ضعف فناوری، بلکه به خاطر ناتوانی در فهم اعداد و ارقام شکست می خورند. کتاب با ورود به تحلیل نقطه سر به سر، هزینه های ثابت و متغیر و مفهوم سود عملیاتی، چارچوبی برای تصمیم گیری مالی فراهم می آورد و با معرفی شاخص هایی مانند EBITA، امکان مقایسه پروژه ها و شرکت ها را توضیح می دهد.
همینطور در قسمت عوامل اجرائی، بر نقش تیم و سازمان تاکید شده است که کتاب تصریح می کند نمونه های گوناگونی از شکست بازار به سبب «تیم ناکارآمد» وجود دارد و تعریف مهارت های لازم، یافتن افراد مناسب، انگیزه دهی و تجهیز آنها به منابع اجرای مسئولیت ها را حیاتی می داند و هم زمان به اهمیت فناوری و مالکیت فکری (IP) بعنوان یکی از جنبه های پرتحرک پروژه اشاره می کند.
با عنایت به اینکه کتاب صرفا برای صنایع تولیدی نوشته نشده و نوآوری را محدود به فناوری نمی داند، تاکید دارد که ایده پردازان حوزه خدمات هم می توانند از آن بهره ببرند، چون در کتاب، نوآوری در مدلهای توزیع، رساندن کالا و خدمت به مشتری و طراحی مدلهای کسب و کار هم بعنوان میدان های جدی خلق ارزش معرفی شده اند.

1404/10/05
13:28:46
5.0 / 5
8
تگهای خبر: انتشارات , تولید , خدمات , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان کنکوری در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب کنکوری
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

کنکوری - konkoorist

کنکوری - konkoorist
konkoorist.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كنكوری محفوظ است

كنكوری

آمادگی برای کنکور

کنکوری، همراه همیشگی تو تا قله موفقیت! کنکور رو قورت بده و به دانشگاه دلخواهت برس