گلایه مشاور وزیر از کتاب های درسی

گلایه مشاور وزیر از کتاب های درسی به گزارش کنکوری، مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش با انتقاد از حافظه محور بودن نظام آموزشی اظهار داشت: کتاب های درسی، حجیم و فرصت سوز هستند و مجالی برای آموزش مهارت های زندگی، مهارت های ارتباطی، کارهای هنری و حتی کار با فناوری های نو مانند هوش مصنوعی باقی نمی گذارند.



به گزارش کنکوری به نقل از خبر آنلاین، اسماعیل بحری زاده، مشاور وزیر آموزش و پرورش، در اختتامیه اولین نشست کارگروه تدوین سند دوازدهمین دوره مجلس دانش آموزی که در محل سازمان دانش آموزی کشور برگزار شد، با اشاره به اهمیت الگوگیری از طریق و سیره شهدا اظهار داشت: وظیفه ما در قبال خون شهدا سنگین است و لازمه این مسیر، کار جهادی و شناخت دقیق ماموریت هاست. مشارکت داوطلبانه دانش آموزان در ایام تعطیل، نشانه مسئولیت پذیری و رشد یافتگی آنان است.
مهر در خبری نوشت: وی با گرامیداشت یاد امام خمینی (ره) و شهدای انقلاب و دفاع مقدس، اشاره کرد: امروز امنیت و اقتدار کشور مرهون رشادت شهداست و ما باید ادامه دهنده مسیر آنان باشیم.
تاکید بر نقش دولت و وزارت آموزش و پرورش در تحول آموزشی
مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی آموزش و پرورش با اشاره به اولویت قرار گرفتن «تحول در آموزش وپرورش» در دولت کنونی، این رویکرد را فرصتی بی نظیر دانست و بیان کرد: در طول سالهای قبل همیشه آرزو داشتیم، دولتی بیاید که آموزش و پرورش را در رأس برنامه های خود قرار دهد. حالا این اتفاق افتاده و شخص رئیس دولت طی کمتر از دو سال، بیشتر از ۸۰ جلسه تخصصی برای بهبود وضعیت آموزش و پرورش برگزار کرده است.
وی حضور مستمر رئیس دولت در مدارس و پیگیری میدانی وضعیت تجهیزات آموزشی را نشانه جدیت دولت در ارتقاء کیفیت دانست و اظهار داشت: مقرر است الگوی استاندارد کلاس های آموزشی بعد از نهائی شدن، در همه مدارس کشور اجرا شود.
بازگشت به مدرسه و تمرکز بر فعالیتهای مدرسه محور
بحری زاده در رابطه با دو سیاست اصلی وزیر آموزش وپرورش، در عرصه تربیت و یادگیری توضیح داد: برنامه ها باید از شکل ویترینی خارج و در سطح مدرسه برای همه دانش آموزان در دسترس باشند. شعار «هر دانش آموز یک نقش؛ هر دانش آموز یک تشکل» باید تبدیل به برنامه ای عملیاتی در مدارس شود.
مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش با انتقاد از حافظه محور بودن نظام آموزشی اظهار داشت: کتاب های درسی، حجیم و فرصت سوز هستند و مجالی برای آموزش مهارت های زندگی، مهارت های ارتباطی، فعالیتهای هنری و حتی کار با فناوری های نو مانند هوش مصنوعی باقی نمی گذارند. تحول حقیقی زمانی رخ می دهد که برنامه درسی متناسب با نیازهای زندگی امروز طراحی شود. کارگروه تخصصی تحول برنامه درسی بصورت هفتگی جلسات مستمر دارد و تغییرات بنیادین در راه است؛ هرچند تحقق نتایج نهائی زمان بر خواهد بود.
عدالت و کیفیت آموزشی؛ دو محور اصلی دولت
بحری زاده در قسمت کیفیت هم تجربه های یادگیری عمیق و ماندگار مانند حضور دانش آموزان در مجلس دانش آموزی را نمونه ای از «یادگیری مؤثر» دانست و اضافه کرد: عدالت آموزشی فقط «برابری» نیست بلکه «تخصیص هوشمندانه منابع» برای رساندن همه دانش آموزان به خط پایان است. این تجارب، دانش آموزان را به مدیران آینده کشور مبدل می کند.
نقش مجلس دانش آموزی در سیاستگذاری آموزشی
بحری زاده با تکیه بر این که مجلس دانش آموزی «یک نهاد نمایشی نیست»، اظهار داشت: این مجلس کارگاه تربیت مدیران و سیاست گذاران آینده است. شما فقط مصرف کننده نظام آموزشی نیستید؛ شریک و ناظر آن هستید.
وی از دانش آموزان کارگروه تدوین سند خواست سندی «آینده نگر، عملیاتی و الهام بخش» بنویسند و اخطار داد: رویکرد آرمان گرایانه بدون توجه به امکانات کشور فقط روی کاغذ می ماند. در صورت تدوین یک سند قوی و قابل اجرا، امکان عرضه مستقیم آن به رئیس دولت فراهم خواهد شد.
مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی آموزش وپرورش، در قسمت دیگری از سخنان خود با تشریح لزوم اولویت بندی مسایل دانش آموزی و نقش مجلس دانش آموزی در آینده سازی کشور، خطاب به دانش آموزان اظهار داشت: حل همه مسایل امکان ندارد اما «حل یک یا دو مساله هم کاری بسیار بزرگ» خواهد بود.
بحری زاده با طرح مثالی از صعود به قله سبلان یا دماوند، تفاوت هدف و چشم انداز را توضیح داد و اظهار داشت: چشم انداز همان قله است اما هدف ها نقاطی هستند که در راه و در بازه های یک ساعته یا چندساعته باید به آن برسیم.
وی تاکید کرد: مجلس دانش آموزی در دوره دوساله خود نمی تواند به قله برسد اما می تواند مسیر را بسمت نقطه بعدی هدایت کند تا دوره های پس از نقطه بالاتری مسیر را ادامه دهند. اگر امروز سند هوش مصنوعی نوشته می شود، باید طوری باشد که مجلس بعدی بتواند در همان مسیر ادامه دهد و در نهایت به قله برسد.
بطور خلاصه تأکید بر نقش دولت و وزارت آموزش وپرورش در تحول آموزشی مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی آموزش وپرورش با اشاره به اولویت قرار گرفتن تحول در آموزش و پرورش در دولت فعلی، این رویکرد را فرصتی بی نظیر دانست و بیان نمود: در طول سال های قبل همیشه آرزو داشتیم، دولتی بیاید که آموزش وپرورش را در رأس برنامه های خود قرار دهد. برگشت به مدرسه و تمرکز بر کارهای مدرسه محور بحری زاده در ارتباط با دو سیاست اصلی وزیر آموزش وپرورش، در حوزه تربیت و یادگیری توضیح داد: برنامه ها باید از شکل ویترینی خارج و در سطح مدرسه برای همه دانش آموزان در دسترس باشند. وی اشاره کرد: مجلس دانش آموزی در دوره دوساله خود نمی تواند به قله برسد اما می تواند مسیر را بسمت نقطه بعدی هدایت کند تا دوره های بعد از نقطه بالاتری مسیر را ادامه دهند.

منبع:

1404/09/16
12:24:31
5.0 / 5
6
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , آنلاین , استاندارد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان کنکوری در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب کنکوری
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

کنکوری - konkoorist

کنکوری - konkoorist
konkoorist.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كنكوری محفوظ است

كنكوری

آمادگی برای کنکور

کنکوری، همراه همیشگی تو تا قله موفقیت! کنکور رو قورت بده و به دانشگاه دلخواهت برس