توران میرهادی و آموزه هایش برای تربیت نسل Z
به گزارش کنکوری، زندگی و فعالیتهای توران میرهادی نشان دهنده تعهد عمیق او به فرهنگ و ادبیات کودک است. وی با عشق به ادبیات و فرهنگ ایران، به دنبال راهی بود تا بتواند تاثیر مثبتی بر روی نسل جوان بگذارد.
توران میرهادی بعد از فارغ التحصیلی به تدریس در مدارس پرداخت و بزودی متوجه شد که نیازهای آموزشی خردسالان فراتر از سرفصل های درسی است و تصمیم گرفت که در این مورد کارهای بیشتری انجام دهد. در سال ۱۳۴۴، بهمراه گروهی از نویسندگان و فعالین فرهنگی، «کانون پرورش فکری خردسالان و نوجوانان» را تأسیس کرد. کانون پرورش فکری بزودی به یکی از مراکز مهم فرهنگی کشور تبدیل شد و میرهادی نقش کلیدی در تشکیل آن داشت. میرهادی بر این باور بود که با تأسیس کانون پرورش فکری خردسالان و نوجوانان، فضایی ایجاد خواهد شد که در آن خردسالان می توانند آزادانه فکر کنند، خلق کنند و احساسات خویش را بیان کنند.
آثار میرهادی شامل داستان ها، مقالات و کتاب های آموزشی است که همیشه بر اهمیت خلاقیت، تفکر انتقادی و احترام به خردسالان تاکید دارد. توران خانم همین طور بر اهمیت ادبیات بعنوان ابزاری برای آموزش مفاهیم اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی تاکید داشت چون که معتقد بود؛ داستان ها می توانند به خردسالان کمک کنند که با چالش ها و مسایل زندگی آشنا گردند و چاره هایی برای آنها پیدا کنند. وی بر این باور بود که ادبیات می تواند به پرورش تفکر انتقادی خردسالان کمک نماید. با خواندن داستان ها و آشنا شدن با شخصیت های مختلف، خردسالان می توانند توانایی تحلیل و قضاوت خویش را تقویت نمایند.
فلسفه آموزشی توران خانم بر اساس احترام به کودک و اعتقاد به توانایی های وی بنا شده بود. او بر این باور بود که هر کودک باید بعنوان یک فرد مستقل و با ارزش شناخته شود و همیشه بر این نکته تاکید می کرد که آموزش باید بر مبنای نیازها و علایق خردسالان طراحی شود تا بتواند خلاقیت آنها را شکوفا کند. آموزه های وی هنوز هم منبع الهام برای خیلی از کسانی است که در حوزه آموزش و پرورش فعالیت می نمایند.
میرهادی با تأسیس مدرسه فرهاد به دنبال ایجاد یک محیط آموزشی خلاق و نوآورانه بود. در این مدرسه، تاکید بر خلاقیت و تفکر انتقادی بود و تلاش می شد تا دانش آموزان در فرایند یادگیری فعالانه شرکت نمایند. هدف میرهادی از تأسیس مدرسه فرهاد، ایجاد مدلی آموزشی بود که نیازهای واقعی خردسالان را برآورده کند و آنها را برای چالش های آینده آماده سازد.
توران خانم همین طور به اهمیت نیازهای عاطفی و اجتماعی خردسالان توجه داشت. او می خواست فضایی امن و حمایتگر بوجود آورد که در آن خردسالان بتوانند بدون ترس از قضاوت، خویش را ابراز کنند. این فضا به آنها کمک می کرد که با اعتماد به نفس بیشتری در یادگیری شرکت نمایند. استفاده از ادبیات و هنر نیز از دیگر خاصیت های مدرسه فرهاد بود. یادگیری در این مدرسه به شکل تجربی و فعال انجام می شد، بطوریکه دانش آموزان می توانستند مفاهیم را بهتر درک کنند و در زندگی روزمره خود به کار ببرند.
مدرسه ای با خاصیت های مدرسه فرهاد با رویکرد های نوآورانه و تاکید بر خلاقیت، تفکر انتقادی و یادگیری تجربی، می تواند برای دانش آموزان نسل Z خیلی مناسب باشد. این نسل به سبب دسترسی به فناوری و اطلاعات، مشتاق یادگیری فعال و مشارکت در فرآیندهای آموزشی هستند. نسل Z به دنبال فضاهایی است که بتواند ایده های خویش را ابراز کند و خلاقیت خویش را پرورش دهد. رویکرد های خلاقانه مدرسه فرهاد می تواند این نیاز را برآورده کند. این نسل به یادگیری عملی و تجربی علاقمند است و روش های آموزشی مدرسه فرهاد که بر روی تجربه و عمل تاکید دارد، می تواند به درک عمیق تری از مفاهیم کمک نماید.
*کارشناس آموزش
منبع: كنكوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان کنکوری در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب کنکوری
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳