وزیر علوم تاكید كرد:
بازبینی در سهمیه های کنکور با هدف تحقق عدالت آموزشی
به گزارش کنکوری، وزیر علوم اظهار داشت: بازبینی در سهمیه های کنکور و ساماندهی آن با هدف بهبود وضعیت عدالت آموزشی به انجام می رسد.
باشگاه خبرنگاران جوان؛ حمید جنیدی مقدم - حسین سیمایی صراف وزیر علوم در نشست خبری اظهار داشت: آمایش آموزش عالی یک موضوع مهمی محسوب است. هدف از آمایش کیفیت سازی آموزش است. تعداد دانشگاه های دولتی در کشور ۱۰۵ عدد است اما دانشگاه پیام نور ۴۰۰ شعبه و دانشگاه آزاد در حدود ۴۰۰ واحد، دانشگاه ملی مهارت و علمی کاربردی نیز هرکدام ۲۰۰ واحد دارند.
وی افزود: حال در سرتاسر کشور ۱۱۵ دانشگاه بیشتر فعال نیستند. وزارت علوم در زمینه آمایش دانشگاه ها کارهایی انجام داده اما موفقیت کافی نداشته است؛ حال پرونده آمایش در وزارت علوم آماده شده است.
سیمایی خاطرنشان کرد: یکی از دستورات رییس جمهور ساماندهی سهمیه های کنکور است و بازبینی سهمیه ها با هدف بهبود وضعیت عدالت آموزشی است. امیدواریم این سهمیه ها ساماندهی گردد. بازبینی سهمیه ها در وزارت بهداشت در جلساتی مختلف بررسی شده است.
وزیر علوم تصریح کرد: تحقیقات دانشجویان در دانشگاه ها نباید خاک بخورد و باید در امتداد حل مسایل کشور اجرائی شود که در همین جهت سامانه نان برای رفع نیازها راه اندازی شده است؛ در سال ۱۴۰۴ حدود ۱۳۷ مورد تحقیقات از سامانه نان تبدیل به قرارداد شده است.
وی بیان کرد: در نسل دوم دانشگاه ها با لابراتوار های مهم مواجه می شویم. در گشته دانشگاه های کشور آموزش محور بودند. در نسل چهارم دانشگاه ها به سوی حل مسئله پیش رفته اند و برای جامعه بهتر دانشگاه ها تعهد خواهند داشت.
وی افزود: در پارک های علم و فناوری شرکتهای بزرگ فناور در یک مکان جمع شده و این مفهوم در دهه ۷۰ در ایران بومی شده است و الان بالاتر از ۱۴۰۰۰ هسته فناور و ۵۸ پارک فناوری در کشورمان به راه افتاده است.
وزیر علوم افزود: حال بالاتر از ۸۰۰۰ دانشجوی استاد محور و ۵۷۶ دانشجوی استاد محور نیز در مقطع دکترا داریم. رهبر معظم انقلاب مجوز ۵۰۰ امریه برای پسا دکترا را صادر کرده اند.
سیمایی افزود: حال فضای دانشگاه ها به اندازه نیاز دانشجویان نیست الان خوابگاه دانشجویی به میزان کافی نیست.
وی ادامه داد: به دانشگاه ها در مورد روشن کردن محیط اطراف شان دستورالعمل هایی ابلاغ گردیده و در همین خصوص با نهادهای مختلف جلساتی برگزار شده است. امنیت دانشجویان در معابر نزدیک دانشگاه ها و خود مراکز آموزشی مهم می باشد.
وزیر علوم ضمن اشاره به سهم پژوهش در تولید ناخالص داخلی اظهار داشت: سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی حدود نیم درصد است که برمبنای برنامه توسعه باید حدود ۲ درصد باشد. سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی در کره جنوبی حدود ۲۹ درصد است.
او اظهار داشت: بودجه فناوری در این دولت افزایش شایان توجهی داشته است و در همین خصوص با سازمان ها و شرکتهای مختلف صحبت هایی در امتداد سرمایه گذاری شده است به صورتی که حال ۲۰ همت تفاهم شده تا از بخش خصوصی و غیر دولتی در دانشگاه ها سرمایه گذاری شود.
وی افزود: در ۱۷ دانشگاه رستوران مکمل راه اندازی شده و از مهر امسال مشغول بکار خواهد شد و در این رستوران ها غذای بهتری داده می شود. پارسال بالاتر از ۱۱ همت پول تغذیه پرداخت گردید و ۲۲ درصد بودجه دانشگاه صرف تغذیه خواهد شد.
وی افزود: توسعه کشور بدون توسعه علمی محقق نمی شود و دانشگاه ها منبع علمی در کشور می باشند. رییس جمهور به دنبال لطمه شناسی مسایل مختلف در دانشگاه ها است. دانشگاه ها باید در کنار مجریان دولت و در حوزه های مطالعه و پژوهش یک تیم شوند.
وزیر علوم افزود: اسنپ بک شامل حوزه های علم و دانش نمی شود.
سیمایی صراف افزود: هیأت های نظارت تغییر کرده و رویکرد دولت چهاردهم حفظ کرامت، رویکرد وفاق و اجتماعی است.
او اظهار داشت: تعدادی از نخبگان بعد از مهاجرت مبادرت به نوشتن مقالات گوناگون م یکنند که اگر ایران این میزان مقالات را داشت، رتبه تولید علم در ایران ارتقا پیدا می کرد. مهاجرت به دلیلهای اقتصادی، منزلت اجتماعی، امکانات پژوهشی مقصد است. تعدادی از امکانات آزمایشگاهی خوب نبوده و به این علت تعدادی از نخبگان مبادرت به مهاجرت می کنند.
وزیر علوم افزود: نرخ رشد دانشجویی کاهش پیدا کرده و صندلی های دانشگاه نیز خالی شده است.
سیمایی تصریح کرد: مرجعیت علمی در ارتباط با دانشگاه ها است. برمبنای قانون باید ۲۰ درصد از ظرفیت خودرا به دانشجویان نخبه و مستعد اختصاص بدهند. برای پشتیبانی از دانشجویان ارشد و دکترا یک مبلغی را تعیین کرده ایم.
او افزود: وزارت علوم ۱۳ دانشگاه برتر را بررسی نموده و برمبنای معیارهای بین المللی مانند ISC، دو دانشگاه دیگر یعنی شهید باهنر کرمان و شهید چمران اهواز نیز واجد شرایط شناخته شدند و به این جمع اضافه شدند؛ حال ۱۵ دانشگاه در این گروه قرار دارند. این روند در خیلی از کشورها مانند ژاپن نیز وجود دارد که دانشگاه ها برمبنای ماموریت و عملکردشان دسته بندی می شوند.
بطور خلاصه
وی ادامه داد: در پارک های علم و فناوری شرکتهای بزرگ فناور در یک مکان جمع شده و این مفهوم در دهه ۷۰ در ایران بومی شده است و الان بالاتر از ۱۴۰۰۰ هسته فناور و ۵۸ پارک فناوری در کشورمان به راه افتاده است.
وزیر علوم اضافه کرد: حال بالاتر از ۸۰۰۰ دانشجوی استاد محور و ۵۷۶ دانشجوی استاد محور نیز در مقطع دکترا داریم. پارینه بالاتر از ۱۱ همت پول تغذیه پرداخت گردید و ۲۲ درصد بودجه دانشگاه صرف تغذیه خواهد شد. برخی از امکانات آزمایشگاهی خوب نبوده و به این دلیل برخی از نخبگان اقدام به مهاجرت می کنند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان کنکوری در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب کنکوری
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱