وزیر علوم:

بخشنامه تسهیل اجرای دروس مهارتی، مانع ابتکار عمل دانشگاه ها نیست

بخشنامه تسهیل اجرای دروس مهارتی، مانع ابتکار عمل دانشگاه ها نیست به گزارش کنکوری، وزیر علوم عنوان کرد: آئین نامه تسهیل اجرای دروس عملی و مهارتی، مانعی برای ابتکار عمل دانشگاه ها نیست، بلکه بعنوان یک الگو و محرک در اختیار آنها قرار می گیرد.


باشگاه خبرنگاران جوان - جلسه ۹۷۵ شورایعالی برنامه ریزی آموزشی با حضور وزیر علوم، معاونان و مدیران وزارت عتف، جمعی از رؤسای دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور و اعضای حقیقی، در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم انجام شد.

عرضه بخشنامه تبصره ۲ ماده ۹۵ برنامه هفتم پیشرفت

در شروع جلسه، مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، جزئیات بخشنامه تبصره ۲ ماده ۹۵ برنامه هفتم پیشرفت را با مبحث تسهیل اجرای دروس عملی و مهارتی عرضه کرد.
رضا نقی زاده با اشاره به اینکه اجرای صحیح این بخشنامه نقش تعیین کننده ای در ارتقاء مهارت آموزی دانشجویان دارد، گفت: دانشگاه ها باید این بخشنامه را بطور جدی در دستور کار خود قرار دهند تا زمینه برای افزایش توان مهارتی اشتغال پذیری دانشجویان فراهم گردد.
وی با تکیه بر این که تحقق اهداف این بخشنامه نیازمند نظارت دقیق است، تصریح کرد: دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وظیفه دارد به صورت مستمر بر حسن اجرای بخشنامه در دانشگاه ها نظارت داشته باشد و گزارش های منظم ارائه کند.
در ادامه این جلسه، وزیر علوم، با اشاره به اهمیت بخشنامه تبصره ۲ ماده ۹۵، اظهار داشت: این بخشنامه مانعی برای ابتکار عمل دانشگاه ها نیست، بلکه به عنوان یک الگو و محرک در اختیار آنها قرار می گیرد. انتظار ما از دانشگاه های پیشرو این است که قدمهای بلندتری در این راه بردارند.
حسین سیمایی بر لزوم ماموریت سپاری مشخص در معاونت آموزشی برای پیگیری و اجرای بخشنامه در دانشگاه ها تاکید کرد و اضافه کرد: باید جلسات جداگانه ای با حضور رؤسا و معاونان آموزشی دانشگاه ها اجرا شود تا این بخشنامه بصورت مفصل بررسی و اقدامات عملی دراین خصوص آغاز شود.

بررسی برنامه آموزشی و سنوات تحصیلی

در ادامه جلسه، مبحث برنامه های آموزشی دانشگاه ها و سنوات تحصیلی در مقاطع مختلف عنوان شد.
در این حوزه، رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، گزارشی کارشناسی از مطالعات این مؤسسه عرضه کرد که به بررسی تجربیات جهانی در عرصه ساختار آموزشی دوره کارشناسی پیوسته و الگوهای سنوات تحصیلی اختصاص داشت.
علی خورسندی تاکید کرد: امروز در خیلی از کشورها، بازبینی مستمر در برنامه های آموزشی برمبنای تحولات اجتماعی و نیازهای بازار کار یک لزوم است و نظام آموزش عالی ایران هم باید همگام با این تغییرات حرکت نماید.
اعضای جلسه با تأکید بر این گزارش، بر ضرورت تطبیق برنامه های آموزشی دانشگاه ها با شرایط جدید جامعه و شتاب بیش از پیش تغییرات علمی و فناوری تاکید کردند.
حاضران خاطرنشان کردند که این تغییرات باید در کنار حفظ کیفیت آموزشی و استانداردهای علمی دانشگاه ها دنبال شود تا از یک سو پاسخگوی نیازهای جامعه باشد و از طرف دیگر اعتبار علمی نظام آموزش عالی خدشه دار نشود.
در جهت بررسی گزارش کارشناسی عرضه شده، وزیر علوم به مبحث کاهش سنوات تحصیلی در دوره کارشناسی پیوسته اشاره و تصریح کرد: این مساله یک بحث کلیدی است و بایستی پژوهشی مناسب دراین خصوص و در زمانی مشخص صورت گیرد.
وی در جهت اهمیت انجام طرح های تحولی مبتنی بر نیازهای جامعه اشاره کرد: البته مقاومت در مقابل تغییر طبیعی است، اما دانشگاه ها باید با جامعه هم گام شوند. در همه دنیا مطالبه برای تغییرات اساسی در دانشگاه ها وجود دارد و دانشگاه باید به این مطالبه پاسخگو باشد.
معاون آموزشی وزارت علوم هم بر اهمیت انجام بررسی های دقیق علمی و عملیاتی در مبحث بازبینی برنامه های آموزشی و سنوات تحصیلی تاکید کرد.
ابوالفضل واحدی اظهار داشت: هرگونه تغییر باید بر پایه داده های معتبر، پژوهش های کارشناسی و تحلیل های دقیق صورت گیرد با حفظ کیفیت، پاسخگویی به نیازهای جامعه هم محقق شود.
وزیر علوم در جمع بندی نهائی جلسه، از معاون آموزشی خواست تا با تشکیل کارگروهی متشکل از کارشناسان درون و بیرون وزارت علوم، پیگیری جدی این مساله را در دستور کار قرار دهد و طرح اجرایی جامعی برای آن آماده کند.
منبع: وزارت علوم

باشگاه خبرنگاران جوان - جلسه ۹۷۵ شورایعالی برنامه ریزی آموزشی با حضور وزیر علوم، معاونان و مدیران وزارت عتف، جمعی از رؤسای دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور و اعضای حقیقی، در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم انجام شد.

عرضه بخشنامه تبصره ۲ ماده ۹۵ برنامه هفتم پیشرفت

در شروع جلسه، مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، جزئیات بخشنامه تبصره ۲ ماده ۹۵ برنامه هفتم پیشرفت را با مبحث تسهیل اجرای دروس عملی و مهارتی عرضه کرد.
رضا نقی زاده با اشاره به اینکه اجرای صحیح این بخشنامه نقش تعیین کننده ای در ارتقاء مهارت آموزی دانشجویان دارد، گفت: دانشگاه ها باید این بخشنامه را بطور جدی در دستور کار خود قرار دهند تا زمینه برای افزایش توان مهارتی اشتغال پذیری دانشجویان فراهم گردد.
وی با تکیه بر این که تحقق اهداف این بخشنامه نیازمند نظارت دقیق است، تصریح کرد: دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وظیفه دارد به صورت مستمر بر حسن اجرای بخشنامه در دانشگاه ها نظارت داشته باشد و گزارش های منظم ارائه کند.
در ادامه این جلسه، وزیر علوم، با اشاره به اهمیت بخشنامه تبصره ۲ ماده ۹۵، اظهار داشت: این بخشنامه مانعی برای ابتکار عمل دانشگاه ها نیست، بلکه به عنوان یک الگو و محرک در اختیار آنها قرار می گیرد. انتظار ما از دانشگاه های پیشرو این است که قدمهای بلندتری در این راه بردارند.
حسین سیمایی بر لزوم ماموریت سپاری مشخص در معاونت آموزشی برای پیگیری و اجرای بخشنامه در دانشگاه ها تاکید کرد و اضافه کرد: باید جلسات جداگانه ای با حضور رؤسا و معاونان آموزشی دانشگاه ها اجرا شود تا این بخشنامه بصورت مفصل بررسی و اقدامات عملی دراین خصوص آغاز شود.

بررسی برنامه آموزشی و سنوات تحصیلی

در ادامه جلسه، مبحث برنامه های آموزشی دانشگاه ها و سنوات تحصیلی در مقاطع مختلف عنوان شد.
در این حوزه، رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، گزارشی کارشناسی از مطالعات این مؤسسه عرضه کرد که به بررسی تجربیات جهانی در عرصه ساختار آموزشی دوره کارشناسی پیوسته و الگوهای سنوات تحصیلی اختصاص داشت.
علی خورسندی تاکید کرد: امروز در خیلی از کشورها، بازبینی مستمر در برنامه های آموزشی برمبنای تحولات اجتماعی و نیازهای بازار کار یک لزوم است و نظام آموزش عالی ایران هم باید همگام با این تغییرات حرکت نماید.
اعضای جلسه با تأکید بر این گزارش، بر ضرورت تطبیق برنامه های آموزشی دانشگاه ها با شرایط جدید جامعه و شتاب بیش از پیش تغییرات علمی و فناوری تاکید کردند.
حاضران خاطرنشان کردند که این تغییرات باید در کنار حفظ کیفیت آموزشی و استانداردهای علمی دانشگاه ها دنبال شود تا از یک سو پاسخگوی نیازهای جامعه باشد و از طرف دیگر اعتبار علمی نظام آموزش عالی خدشه دار نشود.
در جهت بررسی گزارش کارشناسی عرضه شده، وزیر علوم به مبحث کاهش سنوات تحصیلی در دوره کارشناسی پیوسته اشاره و تصریح کرد: این مساله یک بحث کلیدی است و بایستی پژوهشی مناسب دراین خصوص و در زمانی مشخص صورت گیرد.
وی در جهت اهمیت انجام طرح های تحولی مبتنی بر نیازهای جامعه اشاره کرد: البته مقاومت در مقابل تغییر طبیعی است، اما دانشگاه ها باید با جامعه هم گام شوند.

1404/05/28
10:28:32
5.0 / 5
213
تگهای خبر: آموزش , استاندارد , اشتغال , پژوهش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان کنکوری در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب کنکوری
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

کنکوری - konkoorist

کنکوری - konkoorist
konkoorist.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كنكوری محفوظ است

كنكوری

آمادگی برای کنکور

کنکوری، همراه همیشگی تو تا قله موفقیت! کنکور رو قورت بده و به دانشگاه دلخواهت برس