مدیر كل وزارت آموزش و پرورش تاكید كرد؛
لزوم بهره برداری از ابزارهای هوش مصنوعی در آموزش و نقش آن در یادگیری
به گزارش کنکوری، مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش بر لزوم بهره برداری از ابزارهای هوش مصنوعی در آموزش و نقش آن در یادگیری تفکر الگوریتمی و برنامه نویسی تاکید کرد.
به گزارش کنکوری به نقل از خبرگزاری ایرنا از وزارت آموزش و پرورش، حمید یزدانی ضمن اشاره به لزوم بهره برداری از ابزار هوش مصنوعی در آموزش با تاکید بر نقش آن در یادگیری تفکر الگوریتمی و برنامه نویسی، اظهار نمود: در دنیای امروز که فناوری با سرعتی چشم گیر درحال تحول است، ابزارهای هوش مصنوعی در آموزش به یکی از نیازهای بنیادی نظام های آموزشی تبدیل گشته اند.
وی اضافه کرد: این ابزارها نه تنها فرایند یادگیری را برای دانش آموزان اثربخش تر می کنند، بلکه باعث بهبود عملکرد معلمان و ارتقاء کیفیت آموزش هم می شوند.
یزدانی ضمن اشاره به لزوم بهره برداری از هوش مصنوعی در آموزش از راه شخصی سازی فرآیند یادگیری، اضافه کرد: هوش مصنوعی می تواند متناسب با سطح دانش، سبک یادگیری و سرعت پیشرفت هر دانش آموز، محتوای آموزشی را به شکل هدفمند تنظیم کند و این خصوصیت بخصوص در کلاس های پرجمعیت یا در بسترهای آموزش مجازی، به کاهش نابرابری های آموزشی کمک می نماید.
مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه، افزایش بهره وری معلمان در استفاده از هوش مصنوعی را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: با خودکار سازی وظایف تکراری مانند تصحیح آزمون ها، ارزیابی پیشرفت تحصیلی و طراحی تمرین های تطبیقی، معلمان می توانند زمان بیشتری برای آموزش مفهومی، تعامل سازنده با دانش آموزان و پرورش مهارت های نرم اختصاص دهند.
وی خاطرنشان کرد: یکی از ضروری ترین مهارت های قرن ۲۱، تفکر الگوریتمی و توانایی حل مسئله به شیوه منطقی است، ابزارهای هوش مصنوعی، بستری مناسب برای آموزش برنامه نویسی، طراحی الگوریتم و تحلیل داده ها فراهم می کنند.
یزدانی تصریح کرد: یادگیری این مهارت ها نه تنها درک بهتری از فناوری های روز ایجاد می کند، بلکه دانش آموزان را برای ورود به دنیای مشاغل آینده آماده می کند، دنیایی که در آن تسلط بر زبان های برنامه نویسی و درک سیستم های هوشمند، امری بدیهی خواهد بود.
مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه، دسترسی برابر به آموزش باکیفیت را یکی از نگاههای اصلی نظام تعلیم و تربیت خواند و اظهار داشت: هوش مصنوعی می تواند امکانات آموزشی را در مناطق محروم یا کم برخوردار گسترش دهد و به دانش آموزان امکان دهد در هر زمان و مکان به منابع یادگیری متنوع و پیشرفته دسترسی پیدا کنند.
وی شناسایی و پشتیبانی از اختلالات یادگیری را یکی از محورهای ضروری بهره برداری از هوش مصنوعی عنوان نمود و اضافه کرد: با تحلیل داده های عملکردی دانش آموزان، سیستم های هوشمند قادرند مشکلاتی نظیر اختلالات یادگیری، کاهش تمرکز یا افت تحصیلی را در مراحل ابتدایی شناسایی کرده و با عرضه پیشنهادهای هوشمند، فرآیند آموزش را اصلاح کنند.
یزدانی تصریح کرد: در مجموع، بهره برداری از ابزارهای هوش مصنوعی نه تنها ابزاری برای بهبود نظام آموزشی است، بلکه راهکاری راهبردی برای آماده سازی نسل آینده در رویارویی با چالش های علمی، فناوری و شغلی آینده به حساب می آید، آموزش تفکر الگوریتمی و برنامه نویسی در کنار استفاده از هوش مصنوعی، ضرورتی انکارناپذیر برای ایجاد نسلی توانمند، خلاق و هوشمند است.
منبع: konkoorist.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان کنکوری در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب کنکوری
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳