تلسکوپ جیمز وب جهانی با اقیانوس جوشان کشف کرد

تلسکوپ جیمز وب جهانی با اقیانوس جوشان کشف کرد به گزارش کنکوری، ستاره شناسان سیاره ای در دوردست مشاهده کرده اند که می تواند به صورت کامل بوسیله ی یک اقیانوس عمیق از آب پوشیده شده باشد.

به گزارش کنکوری به نقل از ایسنا، مشاهدات انجام شده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا(JWST)، بخار آب و نشانه های شیمیایی متان و دی اکسید کربن را در جو این سیاره فراخورشیدی که دو برابر زمین شعاع و حدود ۷۰ سال نوری از ما فاصله دارد، نشان داده است. به قول محققان دانشگاه کمبریج، این ترکیب شیمیایی با جهان های آبی که در آنها اقیانوس سراسر سطح سیاره را در بر می گیرد و جوی غنی از هیدروژن دارند، مطابقت دارد.
پروفسور نیکو مادوسودان(Nikku Madhusudhan)، که این بررسی را رهبری می کرد، اظهار داشت: اقیانوس این سیاره می تواند تا ۱۰۰ درجه سانتیگراد یا بیشتر دما داشته باشد. او اضافه کرد: در فشار اتمسفر بالا، اقیانوسی به این گرمی هنوز می تواند به حالت مایع باقی بماند، اما معلوم نیست که آیا این سیاره قابل سکونت است یا خیر.
این تفسیر در مقاله ای که در مجله Astronomy and Astrophysics Letters انتشار یافته است مورد تایید قرار گرفته اما بوسیله ی یک تیم کانادایی که مشاهدات بیشتری از همان سیاره فراخورشیدی انجام داده اند، مورد مناقشه قرار گرفته است. آنها مواد شیمیایی مشابهی را در جو شناسایی نمودند، اما استدلال می کنند که سیاره برای داشتن آب به شکل مایع بیش از اندازه گرم است و احیانا دمای آن ۴۰۰۰ درجه سانتیگراد است و در عوض دارای یک سطح سنگی است که بالای آن یک جو فوق العاده متراکم از هیدروژن و بخار آب قرار دارد.
فرقی نمی کند کدام دیدگاه در مورد آن پیروز باشد در هر صورت این آخرین مشاهدات جیمز است که درک خیره کننده ای در مورد ماهیت سیارات فراتر از منظومه شمسی عرضه می کند. تلسکوپ جیمز وب نور ستارگان را که از راه جو سیارات درحال گردش فیلتر شده دریافت می کند تا تجزیه دقیق عناصر شیمیایی موجود را عرضه نماید.
شواهد درمورد اقیانوس سیاره TOI-۲۷۰ d حاکی از عدم وجود آمونیاک است که برپایه شیمی پایه پیشبینی می شود باید به صورت طبیعی در یک جو غنی از هیدروژن وجود داشته باشد. اما آمونیاک در آب بسیار محلول است و ازاین رو اگر اقیانوسی در پایین جو وجود داشته باشد در جو تخلیه می شود.
شرایط در این سیاره بسیار متفاوت از شرایط روی زمین است.
TOI-۲۷۰ d از نظر جزر و مدی قفل است، به این مفهوم که یک طرف آن به صورت دائم رو به ستاره خود است و طرف دیگر در تاریکی ابدی غوطه ور است، و این یک کنتراست شدید دمایی بوجود می آورد.
سمت شب به صورت بالقوه می تواند میزبان شرایط قابل سکونت باشد. اما یک جو خردکننده با فشار ده ها یا صدها برابر نسبت به سطح زمین در آن وجود خواهد داشت. آبها احیانا به عمق ده ها تا صدها کیلومتری می رسند.
دکتر جو بارستو(Jo Barstow)، اخترشناس دانشگاه آزاد که در این مطالعه اخیر شرکت نداشت، می گوید: طیف های این سیارات کوچک که توسط جیمز وب رصد شده اند واقعا هیجان انگیز هستند، چونکه این ها محیط های کاملا جدیدی هستند که ما هیچ معادلی برای آنها در منظومه شمسی نداریم.
بارستو افزود که انجام مشاهدات بیشتر برای تعیین فراوانی بخار آب در جو به روشن شدن احتمال وجود اقیانوس کمک می نماید.

1402/12/20