بهبود درمان سرطان با نوشیدن فوم مونوکسید کربن

بهبود درمان سرطان با نوشیدن فوم مونوکسید کربن به گزارش کنکوری، پژوهشگران از یک تکنیک آشپزی برای ایجاد یک فوم متشکل از مونوکسید کربن بهره برده اند که درمان سرطان را تقویت می کند.

به گزارش کنکوری به نقل از ایسنا، دانشمندان با استفاده از یک تکنیک محبوب آشپزی، فومی بوجود آورده اند که با مونوکسید کربن برای افزایش اثربخشی مهارکننده های اتوفاژی، یک درمان تجربی سرطان که تابحال نتایج متفاوتی را در آزمایش های بالینی به همراه داشته است، بوجود آورده اند. این فوم جدید یک رویکرد امیدوارکننده برای بهبود درمان های سرطان های مختلف عرضه می کند.
به نقل از نیو اطلس، اتوفاژی یک فرایند بازیافت طبیعی است که در آن سلول ها تخریب می شوند و اجزای داخل سلولیِ صدمه دیده یا ناکارآمد را بازیافت می کنند تا از تجمع آنها جلوگیری شود. برخی شرایط مانند محرومیت از مواد مغذی، استرس اکسیداتیو و تکثیر سلول های سرطانی می توانند این مسیر تخریب را آغاز کنند.
از طرفی در سلول های سرطانی، اتوفاژی افزایش خواهد یافت که نشان داده است مهار آن می تواند راهی موثر برای درمان این بیماری باشد.
داروهایی که اتوفاژی را مهار می کنند، مانند داروهای ضد مالاریا کلروکین(chloroquine) و هیدروکسی کلروکین(hydroxychloroquine) بعنوان یک درمان ترکیبی آزمایشی سرطان برای افزایش اثربخشی شیمی درمانی استفاده شده اند. با این وجود، نتایج کارآزمایی های بالینی نتایج غیرقطعی تولید کرده اند و پژوهشگران کالج پزشکی دانشگاه آیووا کارور(Iowa Carver) را بر آن داشته تا دلیل آنرا جویا شوند.
جیمز برن، نویسنده مسئول این مطالعه، می گوید: در آن آزمایش های بالینی، نتایج متفاوتی پیدا شده است. فوایدی وجود داشته، اما برای خیلی از بیماران، هیچ فایده ای وجود نداشته که پژوهشگران را به سوال واداشته است.
پژوهشگران در جستجوی دلیلی به جهت اینکه چرا مهار اتوفاژی فقط در بعضی مواقع موثر است، به یک کشف اعجاب انگیز دست پیدا کردند. در دو مورد از آزمایش ها، به نظر می رسید که بیمارانی که به صورت فعال سیگار می کشیدند بهتر از غیرسیگاری ها عمل می کردند.
برن می گوید: زمانیکه به عملکرد افراد سیگاری در آن کارآزمایی ها نگاه کردیم، در مقایسه با بیماران غیرسیگاری، شاهد افزایش پاسخ کلی در سیگاری هایی بودیم که مهارکننده های اتوفاژی را دریافت نمودند و همینطور شاهد کاهش بسیار قوی در اندازه صدمه هدف بودیم.
مطالعات قبلی نشان داده بود که اتوفاژی به مولکول های سیگنال دهنده بیولوژیکی به نام گازوترنسمیترها، دسته ای از انتقال دهنده های عصبی که شامل مونوکسید کربن (جزء شناخته شده دود سیگار) است، پاسخ می دهد. ازاین رو پژوهشگران بر روی توسعه ابزاری برای تحویل مونوکسید کربن اگزوژن(exogenous CO) متمرکز شدند.

برن می گوید: ما می دانیم که افراد سیگاری دارای سطوح بالاتر مونوکسید کربن هستند و در حالیکه ما اساسا سیگار کشیدن را سفارش نمی نماییم، این نشان داده است که افزایش مونوکسید کربن امکان دارد اثربخشی مهارکننده های اتوفاژی را بهبود بخشد. ما می خواهیم بتوانیم از این مزیت استفاده نماییم و آنرا به یک پلت فرم درمانی تبدیل نماییم.
خوشبختانه برن و تیمش در ایجاد مواد محبوس کننده گاز(GeMs)، فوم ها، ژل ها و جامدات ساخته شده از مواد خوراکی ایمن و قابل تزریق با مولکول های مختلف گازی تخصص دارد. اگر یکی از بی شمار برنامه های مسابقه آشپزی را تماشا کرده باشید، احتمالا با غذای مولکولی و ایجاد فوم های آشپزی فانتزی روبرو شده اید. پژوهشگران در اینجا از همان تکنیک برای ایجاد یک فوم قابل شرب حاوی مونوکسید کربن استفاده کردند که آنرا CO-GeM نامیدند.
آنها ابتدا در آزمایشگاه، اثر هم افزایی مونوکسید کربن را با مهارکننده های اتوفاژی در سلول های سرطان پروستات، لوزالمعده و ریه انسان آزمایش کردند. سلول هایی که در معرض دوزهای افزایشی بافیلومایسین A۱ (BAF-A۱، کلروکین(CQ) و Lys۰۵ قرار گرفتند نشان دادند که سمیت سلولی(قابلیت صدمه رسانی به سلول) مهارکننده ها در حضور ppm ۲۵۰ مونوکسید کربن افزایش پیدا کرده است. در غیاب مهارکننده هم اتوفاژی در سلول های سرطانی و سلول های روده طبیعی انسان بر روی زیست پذیری سلول تاثیر می گذارد.
سپس آنها فوم CO-GeM خویش را در مدلهای موش مبتلا به سرطان پروستات و لوزالمعده آزمایش کردند و این حیوانات را به چهار گروه درمانی شامل CO-GeM به اضافه هیدروکسی کلروکین، فقط CO-GeM، هیدروکسی کلروکین به تنهایی و بدون درمان تقسیم کردند و در ۲۱ روز، کاهش قابل توجهی در رشد تومور در موش های دریافت کننده CO-GeM بعلاوه HCQ مشاهده شد.
وزن موش ها در طول درمان ثابت بود و هیچ نشانه ای از صدمه کبدی نشان ندادند که نشان داده است این درمان ترکیبی، بی خطر، زیست سازگار و قابل تحمل است.
برن می گوید: نتایج این مطالعه از این ایده حمایت می کند که سطوح ایمن و درمانی مونوکسید کربن که می توانیم با استفاده از GeMها عرضه دهیم، می تواند فعالیت ضد سرطانی مهارکننده های اتوفاژی را افزایش دهد و یک رویکرد جدید امیدوارکننده را فراهم می آورد که می تواند درمان خیلی از سرطان های مختلف را بهبود بخشد.
ترجمه پذیری یافته های پژوهشگران به درمان های سرطان، به روش های انتقال مونوکسید کربن و ایمنی مواد بستگی دارد. مطالعات قبلی با استفاده از مونوکسید کربن استنشاقی به این نتیجه رسیده اند که این درمان بخصوص در بیماران گرفتار نقص ایمنی بسیار ایمن است. با این وجود، پژوهشگران می گویند اگر پزشکان به جای استنشاق از این فوم های جدید استفاده کنند، امکان دارد این روش درمانی را راحتتر بپذیرند.
پژوهشگران قصد دارند بر روی فرمول های دوز CO-GeMs کار کنند تا قبل از استفاده از این فوم جدید همراه با مهارکننده های اتوفاژی در آزمایشات بالینی انسانی، دوزهایی را که منجر به سطوح کربوکسی هموگلوبین(COHb) می شود(روش استاندارد برای تایید درجه قرار گرفتن در معرض مونوکسید کربن) شناسایی کنند.
این مطالعه در مجله Advanced Science انتشار یافته است.

1402/10/25