نگاهی به دستاوردهای دولت در حوزه آموزش پزشكی،

از راه اندازی اولین شعبه بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تا افزایش ظرفیت پذیرش رشته های تخصصی

از راه اندازی اولین شعبه بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تا افزایش ظرفیت پذیرش رشته های تخصصی کنکوری: بررسی کارنامه عملکرد دولت سیزدهم در عرصه دانشگاه های علوم پزشکی بیان کننده آنست که نه فقط در حوزه بین المللی سازی آموزش قدمهای موثری برداشته شده؛ بلکه با هدف ارتقای سطح سلامت جامعه به موضوع افزایش ظرفیت رشته های تخصصی و فوق تخصصی نیز توجه شده است.


به گزارش کنکوری به نقل از ایسنا، استفاده از ظرفیتهای دانشجویان بین الملل علاوه بر این که می تواند به ارتقاء رتبه دانشگاه ها کمک شایانی کند، در عین حال یکی از راه های آسان برای حل مشکلات بودجه ای دانشگاه ها است. بااینکه اکنون نیز دانشجویان بین الملل در دانشگاه های علوم پزشکی مشغول به تحصیل هستند اما دانشگاه علوم پزشکی تهران با راه اندازی دانشگاه «سبطین» در شهر کربلا در راستای ترویج بین المللی سازی آموزش پزشکی گام بزرگی برداشت. تاسیس دانشگاه سبطین به مفهوم ایجاد نخستین شعبه بین المللی دانشگاه های علوم پزشکی کشورمان در سرزمین های دیگر بود. الگویی که از طرف دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و علوم پزشکی ایران نیز مورد توجه قرار گرفته است و این مراکز آموزشی بدنبال تاسیس شعب بین الملل خود در کشورهای تاجیکستان و غرب آفریقا هستند.

ایده اولیه تاسیس دانشگاه سبطین
بین المللی سازی دانشگاه های پزشکی و غیرپزشکی کشور بصورت جدی و اساسی از حدود دو دهه بیش عنوان شد. البته دستیابی به راهبردهای کلان علمی، فناورانه جهان و توفیق در حوزه علوم مورد نیاز در راه پیشرفت جهانی نیز سبب شد دنیا نیز نتواند از نقش دانشگاه های ما در راه توسعه جهانی چشم بپوشاند در نتیجه بین المللی سازی فعالیت ها و مشارکت های علمی با جهان به یک اولویت اساسی دانشگاه های دو وزارت علوم و بهداشت قرار گرفت که ایجاد شعب دانشگاه های ایران در خارج از کشور و همین طور ایجاد دوره های مشترک با دانشگاه های خارجی به شکل جدی در دانشگاه ها دنبال شد و در نهایت برخی دانشگاه های مطرح کشور توانستند شعبه های خارجی خودرا تاسیس کنند. به طوریکه در حوزه آموزش عالی، دانشگاه آزاد با شعباتی در امارات و لبنان و دانشگاه پیام نور با شعباتی در امارات، افغانستان، تاجیکستان و برخی دیگر از پیشگامان ایجاد شعبه در خارج از کشور شدند اما در عرصه علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان نماد آموزش پزشکی و یکی از قدیمی ترین و برجسته ترین مراکز پزشکی در کشور بتازگی نخستین شعب خارجی حوزه پزشکی را در شهر کربلای عراق تاسیس کرد.
دی ماه سال ۱۴۰۱، مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به همراه رییس و معاونان دانشگاه علوم پزشکی تهران راهی عراق شدند تا با حضور مسئولان این کشور نخستین شعبه بین الملل دانشگاه های ایران در خارج (دانشگاه جامعه سبطین) را در شهر مقدس کربلا و با شعار ( Health promoting university) به مدلول «دانشگاه پیش برنده سلامت» افتتاح کنند. دانشگاه جامعه سبطین دانشگاه علوم پزشکی تهران وابسته به عتبه امام حسین(ع) یکی از دانشگاه های کمسیون بهداشت، درمان و آموزش دانشگاهی عتبه مقدس است که بعد از گرفتن مجوز از وزارت عالی و هیات وزیران کشور عراق برای سال تحصیلی ۲۰۲۲-۲۰۲۳ با کسب مجوزهای لازم از دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان دانشگاه مادر برای دانشجویان دانشکده های «پزشکی»، «پرستاری و مامایی» و «توان بخشی» به وجود آمد و هم اکنون بوسیله همکاری با موسسات دولت عراق خصوصاً وزارت آموزش عالی و تحقیقات علمی مبادرت به جذب دانشجو کرده است.
این دانشگاه با مجوز از وزارت علوم و نخست وزیر کشور عراق و با هدف گسترش دامنه علم و بحث بین المللی سازی در شهر کربلا با فاصله حدود سه کیلومتر با حرم مطهر سیدالشهدا (ع) در فاز اول در زمینی به مساحت ۷ هکتار در ۵ طبقه راه اندازی شده که شامل دانشکده های پزشکی، پرستاری و مامایی و توان بخشی است که البته در فاز دوم و فاز توسعه دو دانشکده مستقل برای پرستاری و مامایی و توان بخشی راه اندازی خواهد شد.
ساختمان دانشگاه جامعه سبطین برمبنای الگوهای علمی ساخته و مجهز و برنامه آموزشی و پژوهشی و استادان آن بر عهده دانشگاه علوم پزشکی تهران گذاشته شد و این مجوز به نام دانشگاه علوم پزشکی تهران صادر شده و تمامی هزینه های این دانشگاه را عتبه محترم حسینی تقبل کرده است. البته در طراحی این مجموعه، دانشگاه علوم پزشکی تهران نقش اساسی داشته است.
دانشگاه سبطین با سرمایه گذاری مالی و فیزیکی عتبه حسینی آماده و تجهیز شد. قرار بر این است که بخش علمی این دانشگاه توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران راه اندازی و مدیریت شود. بااینکه تامین هزینه های این دانشگاه بر عهده عتبه حسینی است به طوریکه از دانشجویان شهریه دریافت می کند. اما دانشجویانی که استعداد درخشان هستند هزینه کمتری می دهند و برای دانشجویان با استعداد که توان پرداخت ندارند نیز تخفیف هایی در نظر گرفته است.

دانشگاه سبطین در راه توسعه
دکتر حسین قناعتی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران در خرداد ماه امسال ضمن بازدید از دانشگاه سبطین(شعبه بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران در کربلا) اظهار داشت: در پی نیاز به توسعه دانشگاه سبطین در حوزه های فناوری هوش مصنوعی، مهندسی پزشکی، مهندسی بافت و فناوری اطلاعات با همراهی دکتر سرکار مشاور رییس دانشگاه در امور فناوری، دکتر محمدحسین آیتی، معاون بین الملل و روسای دانشگاه های تهران، شهید بهشتی و صنعتی شریف از این دانشگاه بازدید کردیم و روسای دانشگاه های یاد شده از پیشرفت ها و روش های مدرن تکنولوژی آموزشی سبطین دیدن و در یکی از کلاس های TBL که آموزش مبتنی بر کار تیمی و روش جدیدی است که در دانشگاه سبطین شروع شده شرکت نموده و از بیمارستان مجازی این دانشگاه که در نوع خودش بی نظیر است بازدید کردند.
دکتر قناعتی به دیدار خود و همراهان با شیخ عبدالمهدی کربلایی نماینده آیت الله سیستانی و رییس آستان قدس حسینی اشاره نمود و اظهار داشت: در این نشست دو ساعته بصورت مفصل گزارش کار دانشگاه علوم پزشکی تهران در سبطین و تاریخچه دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان و درباره ی پیشرفت های دانشگاه همچون ربات جراح سینا، دستگاه نورو نویگیشین و دستگاه تشخیص سرطان توضیحاتی داده شد و در نهایت روسای دانشگاه های یاد شده درباره ی هوش مصنوعی، مهندسی پزشکی، مهندسی بافت، گیاهان دارویی، روانشناسی و مسائل دیگر صحبت کردند که قرار شد برنامه های فوق لیسانس و دکترا در حوزه های مورد اشاره به تدریج زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی تهران در سبطین شروع شوند.
دکتر قناعتی در ادامه به دیدار رییس دانشگاه شهید بهشتی با قائم مقام وزیر علوم عراق اشاره نمود و اظهار داشت: در این نشست درباره ی طرفین درباره ی همکاریهای مشترک دیدار و گفت و گو کردند ضمن این که به ساخت شهر علم شهید سلیمانی اشاره و قرار شد هماهنگی بیشتر برای اجرائی کردن تفاهمات انجام شده انجام گیرد

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در راه بین المللی شدن
دکتر محمد حسین نیکنام، دستیار ویژه وزیر و مدیرکل همکاریهای بین الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مسافرت تیر ماه دکتر عین الهی، وزیر بهداشت به تاجیکستان اعلام کرد، به زودی شعبه ای از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تاجیکستان تأسیس می شود.

آغاز فعالیت شعبه دانشگاه علوم پزشکی ایران در غرب آفریقا از شهریور
دکتر مهدی مقتدایی، معاون بین الملل دانشگاه علوم پزشکی ایران در همایش «بین المللی سازی مراکز همکار سازمان جهانی بهداشت» که مرداد ماه سال جاری برگزار شد، اظهار داشت: اکنون ۸۸ سازمان در جهان در عرصه سلامت فعالیت می نمایند که از با اهمیت ترین آنها می توان به سازمان جهانی بهداشت، مجمع سازمان ملل برای ریشه کنی ایدز و ابولا و اجلاس های (G۷ و G۲۰) اشاره نمود.
وی ضمن اشاره به اقدامات دانشگاه علوم پزشکی ایران برای بین المللی سازی، اظهار نمود: ما نیز باید از نمایندگان خود در سازمان های بین المللی حوزه سلامت به بهترین نحو استفاده نماییم، بر این اساس جذب دانشجوی خارجی و ارتباط با افراد این نهادها همچون اقدامات دانشگاه است.
معاون بین الملل دانشگاه علوم پزشکی ایران اضافه کرد: یکی از اقدامات دانشگاه برای بین المللی سازی، بحث ایجاد شعب بین المللی است که براین اساس راه اندازی شعبه دانشگاه در کشور غنا کلید خورده است و در شهریور ماه ۱۴۰۲ فعالیت اولین شعبه دانشگاه علوم پزشکی ایران در غرب آفریقا با محوریت آموزش رشته پرستاری و مامایی آغاز می شود.
وی اظهار داشت: همین طور در این حوزه مجوز راه اندازی رشته دیپلماسی سلامت در مقطع Ph.D با همکاری مشترک دانشگاه علوم پزشکی ایران و وزارت امور خارجه گرفته شده است.
مقتدایی به اقدامات بین المللی سازی مراقبت اولیه سلامت با همکاری معاونت بهداشت و بین المللی سازی آموزش، تحقیقات و توانمندسازی نیروی انسانی دانشگاه پرداخت و تصریح کرد: یکی از دستاوردهای بین الملی سازی دانشگاه کسب رتبه نخست در رتبه بندی تایمز در حوزه شاخص ارائه خدمات بهداشتی بود که در این حوزه برای کسب رتبه بندی های بین المللی دیگر دنیا نیز کوشش های دانشگاه ادامه دارد.
دکتر خلیل قاسمی فلاورجانی، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز اظهار نمود: یکی از جنبه های بین المللی سازی در جهت منافع دانشگاه، بازتاب عملکرد گروههای علمی، اساتید و اعضای هیئت علمی است.
وی با ارائه پیشنهادی به معاونت بین الملل این دانشگاه در حوزه ارتقای بین المللی سازی، اضافه کرد: در این حوزه برای گروههای مختلف دانشگاه علوم پزشکی ایران یک مشاور بین المللی سازی تعیین شود تا راهنمایی های لازم به این گروه ها صورت پذیرد.

افزایش ظرفیت رشته های تخصصی و فوق تخصصی
بسیاری بر این باور هستند که افزایش ظرفیت رشته های علوم پزشکی با عنایت به نیاز کشور در حوزه تخصصی لازم است؛ چونکه می تواند سبب رفع نیاز کشور به پزشک متخصص خصوصاً در مناطق محروم شود. موضوع افزایش ظرفیت رشته های تخصصی پزشکی به لحاظ اهمیت این رشته و سروکار داشتن آن با سلامت جامعه همیشه مورد توجه و حساسیت بوده، پس وزات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جهت افزایش ظرفیت رشته های تخصصی و فوق تخصصی اقداماتی را انجام داده است.
بر طبق آمار و ارقام انتشار یافته، ظرفیت پذیرش آزمون دستیاری تخصصی پزشکی از ۳۴۷۹ نفر در سال ۱۳۹۹ به ۵۶۰۰ نفر در سال ۱۴۰۲ رسیده است. آمار و ارقام بیان کننده این است ظرفیت رشته های تخصصی حدود ۶۵ درصد افزایش پیدا کرده است.
آمار و ارقام انتشار یافته درباب چهل و نهمین دوره آزمون دستیاری تخصصی بدون تفکیک سهمیه ها بیان کننده این است که ظرفیت کلی پذیرش دستیار تخصصی پزشکی در دوره چهل و نهم میزان ۴ هزار نفر بود که بیشترین ظرفیت مربوط به دانشگاه علوم پزشکی تهران با ۴۸۰ ظرفیت و کمترین ظرفیت مربوط به دانشگاه های علوم پزشکی دزفول و بجنورد هر کدام با ۳ نفر ظرفیت بود. همین طور مرحله تکمیل ظرفیت چهل و نهمین آزمون دستیاری رشته های تخصصی در آذر ماه سال قبل با ظرفیت یک هزار و ۳۲۳ نفر انجام شد
دکتر ابوالفضل باقری فرد، معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره ی افزایش ظرفیت آزمون دستیاری ۱۴۰۲ توضیحاتی عرضه کرده است. به نقل از ایشان، در سال ۱۴۰۲، علاوه بر ۲۵ درصد افزایش ظرفیت در سال ۱۴۰۱، ۳۰۰ نفر افزایش پذیرش داریم و بیش از ۴ هزار و ۶۰۰ نفر پذیرفته می شوند.
وی درباره ی افزایش ظرفیت رشته ها می گوید: هیچ رشته تخصصی کاهش ظرفیت نداریم بلکه در تمامی رشته ها خصوصاً در رشته های مورد نیاز در مناطق محروم مثل طب اورژانس، بیهوشی، کودکان و داخلی، افزایش پذیرش داریم. در امسال، دو رشته جراحی قلب و جراحی قفسه صدری جزو رشته های تخصصی قرار گرفته اند که این اقدام می تواند کمبود پزشک در رشته های ذکر شده را برطرف کند.

افزایش ظرفیت رشته های تخصصی در سال ۱۴۰۲
ظرفیت پذیرش آزمون دستیاری تخصصی در دوره چهل و نهم، معادل ۴ هزار و ۳۱۳ نفر بود که با افزایش ۲۹۲ نفری به مرز ۴ هزار و ۶۰۵ نفر در آزمون پنجاهم رسیده است.
بررسی ها نشان داده که بیشترین ظرفیت پذیرش متعلق به رشته «داخلی» است که ۵۹۸ نفر در این رشته تخصصی پذیرفته می شوند و همین طور رشته «جراحی قفسه صدری» با ظرفیت پذیرش ۵ نفر، پایین ترین میزان ظرفیت را از آن خود کرده است.
رشته جراحی توراکس (قفسه صدری) در دوره گذشته، پذیرش نداشت و در آزمون امسال، یک دوره تخصصی ۵ ساله برای این رشته لحاظ شده است. برمبنای موضوع موضوع ۱۶ مصوب در نود و هشتمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی، تصویب برنامه آموزشی رشته تخصصی جراحی قفسه صدری با طول دوره ۵ ساله، متشکل از ۲ سال بر طبق برنامه آموزشی جراحی عمومی و ۳ سال باقیمانده برمبنای برنامه آموزشی جراحی قفسه است.
همین طور پذیرش ظرفیت رشته «جراحی قبلی و عروق» ۶ نفر اعلام شده است و این در شرایطی است که این رشته تخصصی پارسال پذیرشی در این رشته وجود نداشت. طول برنامه آموزشی رشته تخصصی جراحی قلب و عروق ۵ ساله شد. این دوره آموزشی متشکل از ۲ سال بر طبق برنامه آموزشی جراحی عمومی و ۳ سال باقیمانده نیز بر طبق برنامه آموزشی جراحی قلب است. این تصمیم نیز در در نود و هشتمین جلسه کمیسیون دائمی معین شورای آموزش پزشکی و تخصصی گرفته شده است.
در حقیقت برای رشته های جراحی قلب و جراحی توراکس (قفسه صدری) در مقطع تخصصی یک دوره ۵ ساله طراحی شده است که افراد متقاضی می توانند آنرا انتخاب کنند.
ظرفیت پذیرش رشته «پزشکی اجتماعی» در آزمون دوره پنجاهم نسبت به آزمون چهلو نهم با کاهش ظرفیت ۳ نفری، معادل ۳۳ نفر شده است. ظرفیت رشته های «ارولوژی»، «طب کار»، «پزشکی ورزشی»، «پاتولوژی» و «پزشکی قانونی» در آزمون دوره پنجاهم به ترتیب ۸۲، ۲۹، ۱۹، ۱۳۱ و ۳۰ نفر اعلام شده است که سهم افزایش رشته ارولوژی، یک نفر و مابقی این رشته ها ۲ نفر است.
جدول ظرفیت پنجاهمین دوره آزمون دستیاری تخصصی بیان کننده این است، ظرفیت رشته «پزشکی هسته ای» امسال نسبت به سال قبل ۳ نفر افزایش پیدا کرده و معادل ۲۰ نفر است. ظرفیت رشته های «چشم»، «رادیوانکولوژی»، «پزشکی فیزیکی و توانبخشی»، «جراحی قفسه صدری»، «گوش و حلق و بینی» به ترتیب ۹۷، ۳۸، ۵۶، ۵، ۸۶ نفر لحاظ شده است که افزایش ظرفیت رشته گوش و حلق و بینی ۶ نفر و مابقی این رشته ها ۵ نفر است.
ظرفیت رشته های «جراحی قلب و عروق»، «نورولوژی»، «پوست»، «بی هوشی»، «جراحی مغز و اعصاب»، «ارتوپدی» و «طب اورژانس» به ترتیب ۶، ۱۳۰، ۷۰، ۳۹۸، ۹۴، ۱۷۰ و ۳۹۸ نفر لحاظ شده است. دو رشته طب اورژانس و بی هوشی دارای شرایط خاص هستند، داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته شده اند و طرح خودرا به انتها نرسانده اند، می توانند نسبت به انتخاب این ۲ رشته تخصصی اقدام نمایند.
ظرفیت رشته های «عفونی»، «زنان»، «داخلی» به ترتیب ۱۶۸، ۳۴۴ و ۵۹۸ نفر است که این رشته های در دوره پنجاهم نسبت به دوره گذشته به ترتیب ۱۷، ۱۸ و ۱۹ نفر افزایش ظرفیت دارند.
همین طور ظرفیت رشته های «جراحی عمومی»، «رادیولوژی»، «راون پزشکی»، «قلب» و «اطفال» نیز به ترتیب ۲۹۸، ۲۶۱، ۲۲۱، ۲۷۸ و ۵۴۸ نفر است.

نگاهی به موضوع افزایش ظرفیت
بااینکه هیچ الزام قانونی مبینی بر افزایش ظرفیت دستیاری وجود ندارد اما پذیرش در رشته های دستیاری برمبنای نیاز مناطق مختلف طبق برنامه و تمهیدات وزارت بهداشت برای جبران کمبود پزشک متخصص در مناطق محروم و کم برخوردار صورت می گیرد. سیاست وزارت بهداشت این است که در کنار افزایش ظرفیت پزشکی عمومی، ظرفیت پذیرش در رشته های دستیاری را هم افزایش دهد تا صندلی خالی نماند؛ البته باید توجه داشت که کیفیت آموزش پزشکی، جزو خط قرمزهای وزارت بهداشت قرار می گیرد. موضوعی که وزارت معاون آموزشی وزارت بهداشت همیشه بر آن تاکید دارد.

افزایش ظرفیت رشته های فوق تخصصی
افزایش ظرفیت پذیرش فوق تخصصی پزشکی در راستای تربیت و تامین کادر متخصص پزشکی جهت ارائه خدمات سلامت به تمام اقشار جامعه نیز در دستور کار قرار گرفته است. آمار و ازقام انتشار یافته از طرف دولت سیزدهم بیان کننده این است که ظرفیت پذیرش فوق تخصصی پزشکی از ۲۷۳ نفر در سال ۱۳۹۹ به ۴۰۷ نفر در انتهای سال ۱۴۰۱ رسیده است. این مساله از افزایش ۵۰ درصدی رشته های فوق تخصصی حکایت می کند.


تاسیس دانشگاه علوم پزشکی هوشمند در جهت ارتقاء آموزش پزشکی و هوشمندسازی نظام آموزش پزشکی
با عنایت به ضرورت به کارگیری تکنولوژی های جدید در حوزه آموزش، این مساله در کانون توجه دولت سیزدهم قرار گرفت و دست به راه اندازی دانشگاه علوم پزشکی هوشمند زد. این دانشگاه توانست در دوران پاندمی کرونا نقش موثری در ترویج آموزش مجازی بوجود آورد.
دکتر آرش خجسته، رییس دانشگاه علوم پزشکی هوشمند در نشست خبری «اولین کنگره هوش مصنوعی در علوم پزشکی» که بامداد روز، ۲۵ اردیبهشت در دانشگاه علوم پزشکی هوشمند برگزار شد، درباره ی اقدمات این دانشگاه اظهار داشت: به کارگیری عرصه های دیجیتال در آموزش سبب کاهش هزینه ها می شود. ما در حوزه آموزش مجازی به موفقیت هایی دست یافته ایم و معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر ترویج عرصه های دیجیتال در آموزش تاکید دارد. همین طور وزارت بهداشت بر بکارگرفتن عرصه دیجیتال در سلامت تاکید می کند.
به نقل از ایشان، نام این مرکز آموزشی از دانشگاه علوم پزشکی مجازی به دانشگاه علوم پزشکی هوشمند تغییر یافته است. رییس دانشگاه علوم پزشکی هوشمند در اینباره می گوید: تغییرات محدود به تغییر نام این مرکز آموزشی نمی شود؛ علاوه بر تغییر نام، ماموریت های محوله به دانشگاه نیز تغییر یافته است. دانشگاه علوم پزشکی هوشمند می بایست با همکاری سایر دانشگاه های علوم پزشکی در راستای جاری شدن فناوری های دیجیتال در تمام حوزه های سلامت گام بردارد. در حقیقت، دانشگاه علوم پزشکی هوشمند می تواند نقش یک چهارراه را داشته باشد که فناوری های دیجیتال از این مرکز به دانشگاه های علوم پزشکی دیگر منتقل شود.

اجرای برنامه های ترویجی برای هوشمندسازی آموزش پزشکی
دکتر آرش خجسته همین طور در گفتگویی با ایسنا اعلام نمود: هوش مصنوعی در سالهای اخیر تاثیر شگرفی در عرصه کاربردی سازی و علمی سازی درمان و روش های بهداشتی داشته است. اهمیت هوش مصنوعی به حدی است که کاربرد آن در عرصه های مختلف پزشکی به عنوان یکی از معیارهای اصلی توسعه یافتگی قلمداد می شود و کاربرد هوش مصنوعی در علوم پزشکی از معیارهای اصلی آن بشمار می رود.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی هوشمند با هدف کاربرد هوش مصنوعی در عرصه علوم پزشکی راه اندازی گردید، اظهار داشت: ما در جهت کاربرد هوش مصنوعی در عرصه علوم پزشکی اقدامات مختلفی انجام داده ایم. در سال نخست افتتاح دانشگاه علوم پزشکی هوشمند، برنامه های ترویجی را در دستور کار خود قرار دادیم تا با استفاده از این برنامه ها بتوانیم فرهنگ استفاده از امکانات و فناوری های دیجیتال را در بین پزشکان، اساتید و دانشجویان جاری نماییم.
دکتر خجسته افزود: در جهت نهادینه سازی فرهنگ استفاده از امکانات و فناوری های دیجیتال در بین جامعه هدف، «مدرسه تابستانی هوش مصنوعی» را پارسال راه اندازی کردیم. برگزاری «سمپوزیوم تخصصی هوش مصنوعی» برای نخبگان هوش مصنوعی در دی ماه سال قبل از دیگر اقدمات دانشگاه علوم پزشکی هوشمند بشمار می رود. برگزاری کنگره بین المللی هوش مصنوعی در اردیبهشت ماه سال جاری از دیگر اقدمات ما بشمار می رود.
وی با اشاره به اینکه اندیشمندان به نام حوزه هوش مصنوعی در این کنگره شرکت خواهند کرد، اظهار داشت: کنگره بین المللی هوش مصنوعی در جزیره کیش برگزار می گردد. مسائل مختلف حوزه علوم پزشکی مانند «پزشکی دقیق و شخصی محور» و «پردازش تصویر» در این رویداد علمی مورد بحث و بررسی قرار می گیرند. امیدوار هستم که برگزاری کنگره هوش مصنوعی در علوم پزشکی منجز به دستاوردهای مهمی در عرصه بهداشت، درمان و آموزش کشور شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی هوشمند افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از پیشگامان کشور در حوزه استفاده از هوش مصنوعی بشمار می رود. امیدوار هستیم که این هوش مصنوعی در حوزه سلامت مردم کاربردی شود.
دکتر خجسته درباره ی گنجانده شدن هوش مصنوعی در برنامه های درسی اظهار داشت: سیستم آموزشی ایران از ظرفیت کافی برای گنجاندن هوش مصنوعی در برنامه درسی برخوردار می باشد. گروه هوش مصنوعی در دانشگاه علوم پزشکی هوشمند وجود دارد و فارغ التحصیلان این گروه مدرک دکتری Ph.D دریافت می کنند. همین طور واحد درسی «هوش مصنوعی» بصورت انتخابی برای دانشجویان وجود دارد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی هوشمند در آخر تصریح کرد: پودمان های تخصصی در عرصه هوش مصنوعی را در دانشگاه علوم پزشکی هوشمند برگزار کرده ایم. بطور حتم، هوش مصنوعی باید در برنمه های درسی لحاظ شود. اگر آموزش هوش مصنوعی در کنار دو مؤلفه دیگر یعنی بهداشت و درمان قرار بگیرد بر سلامت مردم اثر می گذارد. بااینکه سه گانه آموزش، بهداشت و سلامت در عرصه سلامت مردم اثرگذار می باشد اما آموزش، مهم ترین مؤلفه از سه گانه آموزش، سلامت و بهداشت بشمار می رود.

واگذاری اعتباربخشی آموزش مجازی علوم پزشکی به کشورمان ایران
دکتر بابک ثابت دیوشلی، دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی و معاون امور دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی هوشمند در نشستی با بیان این که اعتباربخشی آموزش پزشکی مجازی به ایران واگذار شده است، اظهار داشت: طی سفر اعضای فدراسیون جهانی آموزش پزشکی به ایران، این مساله اعلام گردید و دانشگاه علوم پزشکی هوشمند این مسئولیت را برعهده دارد. ما با همکاری کشورهای منطقه می توانیم این آموزش پزشکی هوشمند را پایش نماییم.
دکتر ثابت درباره ی مدت زمان اعتبار اعتباربخشی آموزش مجازی به ایران اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی هوشمند به عنوان یک دانشگاه جوان در حوزه آموزش الکترونیکی فعالیت می کند. ما فعالیت ها و ظرفیت آموزش مجازی خودرا برای اعضای فدراسیون جهانی آموزش پزشکی بازگو کردیم که ظرفیت ما مورد رضایت قرار گرفت. آنها از عملکرد آموزشی ما در دوران کرونا رضایت داشتند. استانداردهای تدوین شده در حوزه آموزش مجازی مورد تایید فدراسیون جهانی آموزش پزشکی و می تواند در سایر نقاط جهان نیز کاربرد داشته باشد.
دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی افزود: فدراسیون جهانی آموزش پزشکی به اعتباربخشی آموزش مجازی ورود نکرده است اما شروع آنرا به ایران سپرده اند. اعتباربخشی در این حوزه، ۱۰ ساله است.

آغاز مکاتبات با فدراسیون جهانی آموزش پزشکی درباب اعتباربخشی آموزش مجازی علوم پزشکی
دکتر ثابت در گفتگویی با ایسنا درباره ی مکاتبه با فدراسیون جهانی آموزش پزشکی درباب واگذاری اعتباربخشی آموزش مجازی علوم پزشکی به این دانشگاه اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی هوشمند، مکاتبات در ارتباط با این مساله را آغاز نموده است. بعد از انجام مکاتبات، پروسه اعتباربخشی را با تدوین استانداردهای آموزشی در کشورهای منطقه شروع خواهیم کرد تا مشارکت لازم در ارتباط با واگذاری اعتباربخشی آموزش مجازی شکل بگیرد.

سخن پایانی
آمار و ارقام انتشار یافته بیان کننده این است که اقدامات دولت برای موضوع ارتقاء سلامت جامعه در افزایش ظرفیت رشته های تخصصی و فوق تخصصی تجلی یافته است. بااینکه هیچ الزامی همچون افزایش ظرفیت دوره دکتری پزشکی عمومی برای وزارت بهداشت لحاظ نشده است اما این وزارتخانه در جهت افزایش ظرفیت رشته های تخصصی گام برداشته است. همین طور توجه به لزوم به کارگیری تکنولوژی های جدید در حوزه آموزش مورد عنایت دولت قرار گرفته است و با تاسیس دانشگاه علوم پزشکی هوشمند کوشیده است در راستای ترویج تکنولوژی های جدید در حوزه آموزش پزشکی گام بردارد.



1402/06/05
13:11:48
5.0 / 5
317
تگهای خبر: آموزش , استاد , استاندارد , پزشكی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵
کنکوری - konkoorist

کنکوری - konkoorist
konkoorist.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كنكوری محفوظ است

كنكوری

آمادگی برای کنکور