چرایی و اهمیت استفاده از هوش مصنوعی در آموزش عالی-۴،

ابزارهای هوش مصنوعی می توانند به اساتید در آماده کردن محتوای درسی کمک کنند

ابزارهای هوش مصنوعی می توانند به اساتید در آماده کردن محتوای درسی کمک کنند به گزارش کنکوری، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به اینکه به کارگیری هوش مصنوعی در زمینه آموزش با معایب و مزایایی همراه می باشد و خواه یا ناخواه شاهد تحولاتی در این حوزه خواهیم بود، اظهار داشت: اگر بخواهیم در رابطه با تاثیرات جانبی هوش مصنوعی در حوزه آموزش بحث نماییم باید گفت کم شدن ارزش اقتصادی دانش مرسوم، گسترش بیکاری در حوزه های تدریس و مشاوره، کاهش خلاقیت و کاهش تعاملات اجتماعی از معایب به کارگیری هوش مصنوعی در زمینه آموزش خواهد بود.


دکتر مهدیه سلیمانی در گفتگو با ایسنا، با اعلان اینکه مسائل اخلاقی در زمینه به کارگیری هوش مصنوعی در زمینه آموزش باید در کانون توجه قرار گیرد، اشاره کرد: یکی از موارد اخلاقی در رابطه با به کارگیری هوش مصنوعی در زمینه آموزش، مبحث تکالیف، گزارش ها و رساله های دانشجویان است. ارزیابی ها باید به نحوی باشد که به این پرسش پاسخ دهد، آیا تکالیف و گزارش های مکتوبی که توسط دانشجویان انجام شده است، حاصل کار آنها است یا با بهره گرفتن از ابزارهای مختلف به چاره رسیده اند.
این استاد دانشگاه با اعلان اینکه توجه به پروتکلهای اخلاقی درمورد انجام تکالیف اهمیت بسیار زیادی دارد، اظهار نمود: مباحث در ارتباط با ارزیابی یادگیری بخصوص بخشی که در ارتباط با انجام تکالیف می شود به استانداردها، قوانین و توجهاتی نیاز دارد. سنجش میزان درک مبحث توسط دانشجو با سؤال هایی که باید در شرایط عدم دسترسی به ابزارهای هوش مصنوعی (مثلا شرایط امتحان) جواب دهد می تواند، در آینده پررنگ تر شود.
وی در رابطه با تأثیر به کارگیری هوش مصنوعی در زمینه آموزش عمومی توضیح داد: شاید هوش مصنوعی بر نحوه آموزش استاد در کلاس درس به صورت مستقیم تأثیر زیادی نداشته باشد، اما تکنولوژی های مبتنی بر هوش مصنوعی با امکاناتی که در اختیار قرار می دهند، می توانند بر نحوه دسترسی دانشجویان و اساتید به منابع و مطالب موردنیاز و عمق بخشی به دانش آنها تأثیر زیادی داشته باشند. از راه تعامل با چت بات هایی که می توانند در نقش معلم ظاهر شوند، افراد می توانند به سادگی به امکاناتی نظیر خلاصه سازی یا تشریح خودکار مطالب، پاسخ به پرسش ها، طرح نمونه سؤال و حتی سنجش پاسخ هایشان دسترسی پیدا کنند. بدین سان هوش مصنوعی می تواند نقش قابل توجهی در تسهیل دسترسی به دانش و بالا بردن کیفیت فرآیند یادگیری داشته باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف افزود: ابزارهای هوش مصنوعی می توانند شبیه یک دستیار آموزشی، اساتید را در آماده کردن محتوای درسی، طرح سوال و تمرین و حتی تصحیح خودکار پرسش های تشریحی در خیلی از زمینه ها کمک کنند.
استاد گروه کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف با اعلان اینکه مؤلفه ای به نام «آموزش خصوصی» در امر آموزش وجود دارد که با آموزش عمومی متفاوت می باشد، اشاره کرد: هنگامی که آموزش به صورت خصوصی باشد و فقط برای یک فرد عرضه شود، از ابزارهای هوش مصنوعی میتوان به صورت شخصی سازی شده استفاده نمود. بر این اساس، از ابزارهای هوش مصنوعی میتوان با عنایت به سطح افراد بهره برد و مطالبی منطبق با سطح توانمندی ها و تاریخچه عملکرد فرد یادگیرنده در اختیارش قرار داد. هوش مصنوعی در چنین شرایطی می تواند تمام پرسش ها و پاسخ های عرضه شده در هنگام آموزش را بررسی کند و با عنایت به اطلاعاتی از این دست، محتوای آموزشی مناسب با شرایط یادگیرنده را طراحی کند.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف در پاسخ به این پرسش «چگونه میتوان در مقابل مقاومت ها برای به کارگیری هوش مصنوعی در زمینه آموزش ایستادگی کرد؟» عنوان کرد: این مورد نیازمند برنامه ریزی های سیستمی و حاکمیتی است. مجهز کردن اساتید و دانشجویان به تکنولوژی های نوین و تعریف قوانین و استانداردهای به روز در رویارویی با شرایط جدید، به برنامه ریزی و آموزش در سطح کلان نیاز دارد.
وی در رابطه با چگونگی کاهش فاصله خود با کشورهای پیشرو در زمینه هوش مصنوعی اظهار داشت: چرایی این فاصله باید ریشه یابی شود. ما در زمینه تحقیقاتی هم با کشورهای پیشرفته فاصله داریم. انجام کار تحقیقاتی در حوزه هوش مصنوعی، اغلب نیازمند ابزارهای محاسباتی بسیار قوی است و این ابزارها در ایران بسیار گران محسوب می شوند.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف با اعلان اینکه خلاء نیروی انسانی منجر به ایجاد فاصله با کشورهای پیشرفته می شود، اضافه کرد: خیلی از دانشجویان نخبه اگر امکانات مختلف نظیر در دسترس نبودن تجهیزات سخت افزاری مناسب، نپرداختن کمک هزینه به دانشجویان ارشد و دکتری و نبودن شرایط کاری مناسب وجود نداشته باشد امکان دارد تصمیم به مهاجرت بگیرند که این برای کشور اصلا خوب نیست.
وی با اعلان اینکه پیشرفت های در زمینه تکنولوژی بیشتر توسط شرکتهای تجاری عرضه شده اند، خاطرنشان کرد: این طور بنظر می رسد که هوش مصنوعی در تمام دنیا از دست دانشگاه ها درحال خارج شدن است و شرکتهای تجاری درحال تصاحب مدلهای روز و بزرگ حوزه هوش مصنوعی هستند.
دکتر سلیمانی در رابطه با به کارگیری هوش مصنوعی در تمام رشته های آموزشی اظهار داشت: اگر برای یک رشته به میزان کافی متون مختلف در دسترس باشد، ابزارهای هوش مصنوعی می توانند برای آموزش در آن حوزه موثر باشند؛ البته به کارگیری ابزارهای هوش مصنوعی در رشته هایی مثل ریاضیات که به استنتاج بیشتری نیاز دارند، سخت تر است.
وی افزود: قطعا، به کارگیری هوش مصنوعی در زمینه آموزش با معایب و مزایایی همراه می باشد و خواه ناخواه شاهد تحولاتی در این حوزه خواهیم بود. اگر بخواهیم در رابطه با تاثیرات جانبی هوش مصنوعی در حوزه آموزش بحث نماییم باید گفت کم شدن ارزش اقتصادی دانش مرسوم، گسترش بیکاری در حوزه های تدریس و مشاوره، کاهش خلاقیت و کاهش تعاملات اجتماعی از معایب به کارگیری هوش مصنوعی در زمینه آموزش خواهد بود.
او در آخر اشاره کرد: مانند تحولات دیگر، تمام فرصت ها و تهدیدها باید درنظر گرفته شود. باید به این مورد دقت کنیم اگر در زمان مناسب به مؤلفه های موردنیاز دسترسی نداشته باشیم، از زمانه عقب می مانیم و فاصله ما بیشتر و بیشتر می شود.



1402/04/27
11:48:10
5.0 / 5
258
تگهای خبر: آموزش , استاد , استاندارد , امتحان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴
کنکوری - konkoorist

کنکوری - konkoorist
konkoorist.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كنكوری محفوظ است

كنكوری

آمادگی برای کنکور