اعلام نتایج معادل سازی فعالیت آموزشی اعضای هیئت علمی تا ۳ ماه آتی
به گزارش کنکوری، رئیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی با اشاره به طرح این مرکز برای مرتفع کردن مشکلات ارتقاء اعضای هیئت علمی مراکز مطالعات و توسعه برنامه درسی، اظهار داشت: 70 درصد امور در ارتباط با این طرح انجام شده و نتایج معادل سازی کارهای آموزشی اعضای هیئت علمی مراکز مطالعات و توسعه آموزش طی 2 تا 3 ماه آینده اعلام می شود.
دکتر آیین محمدی در گفت و گو با ایسنا، درباره ی معادل سازی کارهای آموزشی اعضای هیئت علمی علوم پزشکی اظهار داشت: میزان فعالیت اعضای هیئت علمی گروههای آموزشی بطور کامل مشخص است. فعالیت اعضای هیئت علمی مراکز مطالعات و توسعه آموزش بصورت کلاسیک متناسب با بخشنامه ارتقاء نیست، در صورتیکه این افراد، کارهای گسترده ای انجام می دهند.
وی با اعلان اینکه این احتمال وجود دارد که اعضای هیئت علمی در مراکز مطالعات و توسعه برنامه درسی نداشته باشند، اشاره کرد: این افراد تکالیف مختلفی درباب برگزاری کارگاه های آموزشی و توانمندسازی اعضای هیئت علمی برعهده دارند.
رییس مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی درباره ی نحوه عملکرد اعضای هیئت علمی مراکز مطالعات و توسعه آموزش توضیح داد: طرحی را با مشارکت ۱۸ دانشگاه برای این افراد راه اندازی کردیم. مجموعه فعالیت اعضای هیئت علمی مراکز مطالعات و توسعه آموزش جمع آوری شده و معادل سازی می شود. پس از آن که اطلاعات معادل سازی شد به هیئت ممیزه مرکزی اعلام می شود. در این طرح، ارزش گذاری عینی و تشویق اعضای هیئت علمی بمنظور انجام کار آموزشی و توسعه آموزشی فراهم گشته است.
دکتر محمدی با اعلان اینکه طرح مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی می تواند مشکلات ارتقاء اعضای هیئت علمی مراکز مطالعات و توسعه برنامه درسی را مرتفع کند، اضافه کرد: ۷۰ درصد امور انجام شده است و نتایج معادل سازی کارهای آموزشی اعضای هیئت علمی طی ۲ تا ۳ ماه آتی اعلام می شود.
حداقل های موردنیاز توانمندسازی به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ می شود
رییس مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی در پاسخ به این پرسش «آخرین وضعیت تدوین برنامه جامع توانمندسازی اعضای هیئت علمی دانشگاه ها در دو شاخع مجزا، شامل توانمدسازی مدیران ستادی معاونت آموزشی و اعضای هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی توسط کمیته رشد و بالندگی در چه مرحله ای قرار دارد؟» اظهار داشت: توانمدسازی در دو شاخه مجزا انجام شده است. سلسله برنامه های آموزشی مدیران مراکز توسعه آموزشی "EDC" و مدیران آموزشی برگزار کرده ایم.
وی در رابطه با دوره های آموزشی برگزار شده توضیح داد: حدود ۵ دوره آموزشی برای مدیران برگزار کردیم و این دوره ها مورد استقبال مدیران قرار گرفت. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی می خواست که تعامل خوبی در این دوره ها شکل بگیرد و به همین دلیل دوره های آموزشی را با ظرفیت ۱۰۰ و حداکثر ۱۵۰ نفر شرکت کننده برگزار کردیم. این دوره های آموزشی در سال آتی نیز ادامه خواهد داشت.
دکتر محمدی یک برنامه جامع بمنظور توانمدسازی اعضای هیئت علمی به رشته تحریر درآمده است، اشاره کرد: مقاطع تحصیلی در این برنامه جامع تفکیک شده اند. هدف از تدوین برنامه جامع این است، هنگامی که یک فرد متقاضی جذب در هیئت علمی می شود یا یک استاد دانشگاه می خواهد از «استادیاری» به «دانش یاری» ارتقاء یابد، حداقل های موردنیاز، اهداف آموزشی و سرفصل دروس برای این افراد درنظر گرفته شده باشد. این موضع تصویب شده و برای هیئت ممیزه مرکزی ارسال کرده ایم.
رییس مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی افزود:. ما درنظر داریم که در حوزه آموزشی هم اقداماتی انجام دهیم و آنرا به دانشگاه ها ابلغ نماییم. در نظرداریم که فعالیت دانشگاه ها در حوزه توانمندسازی یکسان باشد. این موضع به این معنا نیست که دانشگاه ها در حوزه توانمنسازی محدود می شوند. حداقل های موردنیاز از طرف مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی در حوزه توانمدسازی اعلام می شود و همین طور دانشگاه ها می توانند در هر موردی که می خواهند برنامه توانمدنسازی را اجرا کنند.
ماموریت های ویژه برای کارهای قطب های علمی علوم پزشکی تعریف می شود
دکتر محمدی درباره ی بازبینی بخشنامه ارزشیابی و تعیین وضعیت قطب های علمی دانشگاه های علوم پزشکی اظهار داشت: بخشنامه جدید، تدوین، تصویب و به دانشگاه ها ابلاغ گردیده است. بر طبق بخشنامه جدید، تمام قطب های علمی کشور را از نظر امکانات، فعالیت ها، اعضای هیئت علمی و برون دادها مورد بررسی کامل و ارزیابی قرار دادیم. برخی از قطب های علمی توانستند مجوز «تمدید قطب» را کسب کنند.
رییس مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی افزود: حدود 50 قطب علمی در کشور وجود داشت که 41 قطب توانستند پس ارزیابی های به عمل آمده، مجوز تمدید قطب را از آن خود کنند.
وی با اعلان اینکه درنظر داریم ماموریت های ویژه برای این قطب ها تعریف نماییم، توضیح داد: بخشنامه بازبینی قطب ها نهایی و ارزیابی قطب ها بر طبق این بخشنامه انجام و به مراکز ابلاغ گردید. درنظر داریم که ماموریت های ویژه برای قطب های علمی کشور تعیین نماییم که در ارزیابی های آینده بدانیم که یک قطب چه کارهایی انجام داده ات و برای دست یابی به مرجعیت باید چه اقداماتی را انجام داده باشد.
متدهای نوین آموزشی باید وارد کشور شود/ به استفاده از روش های نوین اعتقاد داریم
دکتر محمدی درباره ی ضرورت تامین اعتبار افزایش ظرفیت رشته پزشکی در دانشگاه ها اظهار داشت: ما در مرکز مطالعات وظیفه حفظ و ارتقاء آموزش پزشکی را بر عهده داریم. بمنظور حفظ کیفیت آموزش پزشکی می بایست از روش های جدید آموزشی استفاده نمائیم. روش های نوین آموزشی را باید وارد کشور نماییم که این متودهای آموزشی را می بایست آموزش داد و توانمندسازی کرد. دانشگاه ها باید نظارت شوند که به سبب استفاده از متدهای جدید گرفتار افت نشوند.
وی افزود: بطور قطع، هنگامی که ظرفیت رشته های پزشکی بیشتر می شود اما اعتبار مورد نیاز اختصاص داده نمی گردد، کیفیت آموزشی افت می کند. ما تلاش می نماییم که با بکارگیری روش های مختلف، کیفیت آموزشی را حفظ نماییم. بطور مثال، آموزش مجازی که در دوران کرونا بکار گرفتیم. شاید بتوان گفت، ایران در حوزه ادامه فعالیت آموزشی دانشگاه ها پیشروترین کشور دنیا در دوران پاندمی کرونا بود. در ماه های نخست این بیماری، فعالیت آموزشی پیشرفته ترین دانشگاه ها متوقف گردید. بواسطه فراهم بودن زیرساخت های لازم، آموزش را در کمتر از 3 ماه به سمت آموزش مجازی تغییر دادیم و این مساله هیچ خللی در امر آموزش ایجاد نکرد.
رییس مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی اشاره کرد: درنظر داریم که از شبیه سازهای پزشکی، تکنولوژی های جدید، آموزش مجازی و روش های تدریس عمومی برای آموزش بهره ببریم. بدیهی و روشن است اگر اعتبار مورد نیاز افزایش ظرفیت پزشکی تامین نشود بهره گیری از روش های نوین نمی تواند نتیجه مطلوبی حاصل کند.
وی اظهار داشت: ما به استفاده از آموزش مجازی صرف در تمام رشته ها و خصوصاً علوم پزشکی اعتقاد نداریم. روش آموزشی مدنظر، آموزش ترکیبی است. یک طراحی آموزشی باید صورت گیرد به نحوی که مباحث نظری بصورت مجازی آموزش داده شود و دانشجو برای مباحث دیگر در محبط واقعی و در برخورد با بیمار واقعی آموزش بییند. آموزش مجازی فقط سبب کاهش بار آموزشی می شود و دانشجو با آمادگی قبلی وارد محیط عملی می شود.
وی افزود: هنگامی که یک دانشجو می خواهد یک کار عملی را فرا بگیرد، مباحث نظریه را بصورت مجازی آموزش می بیند. پس از آن که مباحث نظری را آموزش دید، وارد مرحله کار با شبیه سازها می شود و در نهایت وارد عرصه کار عملی می شود. این موضع در تمام دنیا به این شکل است. ما به این موضع اعتقاد داریم و در دوران کروان دروس نظریه را بصورت مجازی ارائه دادیم. ارائه دروس نظری بصورت مجازی، هیچ خللی در بخش عملی وارد نکرد.
منبع: كنكوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان کنکوری در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب کنکوری
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۴