معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشكی تهران:

گفت و گوهای بین رشته ای در توسعه آموزش دانشگاه نقش بسیار مهمی دارند

گفت و گوهای بین رشته ای در توسعه آموزش دانشگاه نقش بسیار مهمی دارند به گزارش کنکوری، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تکیه بر «توسعه آموزش در سطح دانشگاه»؛ اظهار داشت: (مهارت افزایی دانشجویان) شرایط جدید و بهتری را در امتداد پیشرفت حوزه آموزش رقم می زند.


به گزارش کنکوری به نقل از ایسنا، دکتر سید فرشاد علامه با اشاره به اهم دستاوردهای یک ساله حوزه آموزش و باتوجه به اجرای ۹۰ برنامه جدید در معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ اظهار داشت: در ابتدا با دیدن سندهای بالادستی، مصاحبه و گفتگو کردن با افراد تأثیرگذار در زمینه ی آموزش در دانشگاه و همین طور سندهای خارج از سازمان و مصوبه ی هیئت رئیسه دانشگاه؛ برای حوزه ی معاونت آموزشی برنامه ریزی کردیم و برمبنای اهداف، استراتژی و برنامه های عملیاتی حدودا ۹۰ برنامه مشخص شد که در زمینه های مختلف در دستور کار قرار گرفت.
اجرای ۹۰ برنامه جدید در معاونت آموزشی
وی ادامه داد: این نود برنامه در کار گروههای مختلف و حوزه های مدیریتی که در معاونت وجود داشت شکل گرفت و هرکدام به افراد مختلف ابلاغ و مجریان آن مشخص شد، سیستم مدیریت پروژه ای که این نود برنامه را هم زمان نظارت کند، کار راحتی نیست؛ اما سیستم مدیریت پروژه را مشخصا اجرا کردیم که دائماً رصد و هر دو سه روز یک دفعه چک و بروزرسانی می شود.
تصویب و اجرای طرح ها در قالب پروژه HSR
دکتر علامه تصریح کرد: برای رسیدن به این سیستم مدیریتی فکرهای زیادی شده و کارهای زیادی انجام گرفت، کمیته هایی تشکیل شده که نظارت دقیق صورت گیرد همه این پروژه ها حدودا بصورت طرح های HSR تصویب و اجرا می شود و هرکدام از اینها طرح ها می تواند تحولاتی را در زمینه ی آموزش دانشگاه بوجود آورد، وظیفه ستادی آموزش این است که در کنار وظایف کارهای روتینی که انجام می دهد به فکر توسعه آموزش هم باشد.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران اشاره کرد: یکی از بحث های مهم این بود که بتوانیم در فرایندهای حق التدریس، فرایندهای جذب اعضای محترم هیئت علمی و فرایندهایی که در ارتقاء و ترفیع است موانع و مشکلات را بررسی و مرتفع نماییم که البته نیاز به تغییراتی داشت برخی از این ها اسناد بالادستی بود و نیاز به رایزنی با وزارت خانه و یا شورای عالی انقلاب فرهنگی داشت و یا این که باید در درون دانشگاه بررسی می شد بطور نمونه بخشنامه های ترفیع که درحال تغییرات است، بخشنامه ی ارتقاء؛ بخشنامه ای بود که ما پیشنهادهای کلی را به وزارتخانه دادیم از ما خواستند و حدودا جمع بندی هم در دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری وزارت خانه انجام شد و ان شاءالله در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح می شود، کوشیدیم نقش های مختلف اعضای محترم هیئت علمی را به درستی در آن بگنجانیم و بحث های فرهنگی و آموزشی به شکل مطلوب تری دیده شود، همین طور مباحث پژوهشی به سمت درستی هدایت شود.
ارتقاء، ترفیع و جهت بررسی عملکرد اعضای محترم هیئت علمی با نرم افزار شعاع
وی در مورد نرم افزار شعاع به عنوان یکی از آیتم های مهمی که اعضای محترم هیئت علمی با آن روبرو هستند؛ اضافه کرد: به جهت اینکه ما سیستم نرم افزاری خوبی داشته باشیم که بتوانیم در ارتقاء، ترفیع و جهت بررسی عملکرد اعضای محترم هیئت علمی به عنوان یک سامانه ای که خوداظهاری است به آن پرداخته شود باید به شکل جدی بر روی آن کار نماییم که به لطف خداوند متعال فعالیت خوبی در این جهت شده است.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه تصریح کرد: ما یک سامانه ی کلی در آینده ان شاءالله خواهیم داشت و دیگر این که تغییراتی که در شعاع فعلی باید اتفاق بیفتد تا این دوره، گذار به درستی طی شود، در حال انجام می باشد تمامی این موارد بدین سبب است که شان اعضای هیئت علمی و آسان تر بودن فرایندهای آنان برای ما خیلی اهمیت دارد و این که ما بتوانیم تا جایی که می شود اطلاعات را از سیستم های مختلف دانشگاه بگیریم بجای این که افراد بصورت دستی اطلاعات را وارد کنند و اطلاعاتی که واقعاً نیاز است را بگیریم. از موارد مهم دیگر این است که بخشنامه جذب را در هیئت جذب بازبینی کنیم؛ این کار حدودا نهایی شده و به زودی ابلاغ خواهد گردید.
مرکز نوآوری آموزشی؛ مرکز مهارتی برپایه فناوری
دکتر علامه اشاره کرد: ایجاد مرکز نوآوری آموزشی، مراکز آموزش مهارتی برپایه فناوری و مرکز تضمین کیفیت آموزش در برنامه های معاونت آموزشی است که جهت راه اندازی آنها کارهای زیادی انجام شده است. لابراتوار جامعی که در زمینه ی آموزش بتواند به ما کمک نماید و ظرفیت آموزشی همه ی دانشکده ها برای همه ی دانشجویان بتواند بصورت عادلانه استفاده گردد که جزو برنامه ها و درحال پیگیری است ان شاءالله در چند ماه آتی به نتیجه خواهد رسید. دوره های مختلفی در هفته آموزش برگزار شده که کوشیدیم جلوه آموزشی در دانشگاه ها اتفاق بیفتد و چندین برنامه آموزشی برای اعضای هیئت علمی و دانشجویان انجام شد.
توانمندسازی اعضای هیئت علمی و مهارتی دانشجویان اولویت معاونت آموزشی
وی با تکیه بر این که توانمندسازی اعضای هیئت علمی و توانمندسازی مهارتی دانشجویان جزو برنامه های جدی این معاونت است؛ اظهار داشت: یکی از بحث های دیگر بحث بهینه سازی و راندمان پروسه آموزشی است که اقدامات گسترده ای دراین زمینه برنامه ریزی و اجرا شده است.
دکتر علامه متذکر شد: اهتمام می شود برای تصمیمات کلان در دانشگاه از مطالعات و مرور تجارب به شکل جدی استفاده گردد و تصمیم سازی برمبنای شواهد علمی اتفاق بیفتد و مثال آن انجام مطالعه در مورد دانشکده تغذیه بود که با شواهد موجود و مطالعه کیفی انجام شده تصمیم بر ادامه فعالیت آن دانشکده گرفته شد.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به این که کسب تعداد زیادی از رتبه های برتر بردهای تخصصی و فوق تخصصی در سطح ملی همیشه توسط فراگیران دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده است؛ اظهار داشت: باید اهتمام نماییم که این سرآمدی را حفظ نماییم و بهبود این شرایط را بیش ازپیش فراهم نماییم.
ایشان سپس اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی تهران همیشه در همکاری با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیشرو بوده است بطور مثال چند سند سیاستی با کمک اعضای محترم هیئت علمی برای وزارت خانه تدوین کردیم.
استفاده از نظرات دانشجویان در تصمیم سازی های حوزه آموزش
دکتر علامه تصریح کرد: یکی از نکات مهم این است که نظرات دانشجویان را در تصمیم سازی های حوزه ی آموزش وارد نماییم، بخشنامه هایی هم برای وزارتخانه در این عرصه طراحی کردیم و در مرحله ی تصویب آن در وزارت خانه هستیم. در کارگروه ها و برنامه هایی که در زمینه آموزش درحال اجراشدن است که بار اصلی آن به دوش اعضای محترم هیئت علمی در دانشکده های مختلف در دانشگاه است؛ بیش از ۱۰۰ عضو هیئت علمی در اجرا و نظارت این برنامه ها دخیل هستند و فقط بدنه اصلی ستادی معاونت آموزشی نمی تواند همه اینها را در حقیقت انجام دهد، در این فرصت مغتنم از همه عزیزان تشکر می کنم و امیدوار هستم که با مشارکت اعضای هیئت علمی ما بتوانیم بیش ازپیش به سمت جلو حرکت نماییم و نقش حمایتی بهتری را برای دانشکده ها در زمینه آموزش داشته باشیم.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، وی تاکید کرد: یکی از نکاتی که برای من خیلی مهمست بحث مرکز نوآوری در زمینه ی آموزش است چونکه این مرکز فضایی برای ارتباط بین رشته ای، بین دانشکده ای و حتی بین دانشگاهی است که ایده های دانشجویی در آنجا شکل می گیرد و با منتورینگ که اتفاق می افتد و گفتگوهای بین رشته ای که از گروههای مختلف اساتید و دانشجویان می توانند حضور داشته باشند به سمت یک محصول آموزشی نوآورانه می رود و یک نرم افزار، کتاب، کوریکولوم جدید و... می تواند شکل بگیرد و در نهایت به یک محصول آموزشی و نوآورانه تبدیل گردد.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران در آخر تصریح کرد: در مراکز مهارتی از فناوری های روز و تکنولوژی های نوین آموزشی در زمینه های مختلف VR، AR و سیمولیشن استفاده خواهیم کرد، «مهارت افزایی» بهتری برای دانشجویان ایجاد خواهد شد و شرایط جدیدی فراهم می شود که ان شاءالله در چند ماه آتی بتواند موجب پیشرفت در زمینه ی آموزش شود. از همه افرادی که دراین زمینه ها ایده جدیدی دارند و می توانند به ما کمک کنند، تقاضا داریم با معاونت آموزشی ارتباط بگیرند و ما را از حمایت های خود بهره مند کنند.





منبع:

1401/06/28
11:40:37
5.0 / 5
325
تگهای خبر: آموزش , پزشكی , پژوهش , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
کنکوری - konkoorist

کنکوری - konkoorist
konkoorist.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كنكوری محفوظ است

كنكوری

آمادگی برای کنکور