معاون آموزشی وزیر علوم:

در صورت اوج گیری باردیگر کرونا، به هیچ وجه تعطیلی نداریم

در صورت اوج گیری باردیگر کرونا، به هیچ وجه تعطیلی نداریم به گزارش کنکوری معاون آموزشی وزیر علوم درباره شرایط آموزش دانشگاه ها در صورت اوج گیری باردیگر کرونا اظهار داشت: حتی اگر انتشار کرونا باردیگر افزایشی شود، به هیچ وجه تعطیلی نداریم، بلکه باید بر روی «آموزش ترکیبی» کار نماییم.


به گزارش کنکوری به نقل از ایسنا، دکتر قاسم عموعابدینی در نشست شورای دانشگاه تهران که با حضور اعضای هیأت رئیسه و رؤسای دانشکدگان، دانشکده ها، پردیس ها، مراکز و مؤسسات وابسته به دانشگاه تهران برگزار شد، ضمن اشاره به تجربه موفق حضوری شدن آموزش از آغاز سال ۱۴۰۱، اظهار داشت: حضوری شدن آموزش کار سختی بود و مقاومت هایی وجود داشت، ولی با مدیریت بسیجی، جهادی و عالمانه رؤسای دانشگاه ها بخصوص رئیس دانشگاه تهران و با اعتقاد به این که دانشجو روح دانشگاه است، این مهم صورت گرفت.

معاون آموزشی وزیر علوم، تداوم آموزش غیرحضوری را در آموزش با کیفیت امری مهم خواند و خاطرنشان کرد: وقتی آموزش حضوری در دانشگاه تهران شروع شد، تلاش دیگر دانشگاه ها برای ازسرگیری آموزش حضوری دوچندان شد.

عموعابدینی در اعلام نظر درباره شرایط آموزش دانشگاه ها در صورت اوج گیری باردیگر کرونا هم اظهار نمود: حتی اگر انتشار کرونا باردیگر افزایشی شود، به هیچ وجه تعطیلی نداریم، بلکه باید بر روی «آموزش ترکیبی» کار نماییم.
ایشان در ادامه از تدوین طرح تحول آموزش عالی در دولت سیزدهم اطلاع داد و تصریح کرد: تحول به معنای برهم زدن همه چیز نیست؛ چونکه ۴۰ سال همه زحمت کشیده اند ولی ضعف هایی هم وجود دارد که باید اصلاح گردد.
معاون آموزشی وزیر علوم در بیان لزوم اجرای طرح تحول آموزش عالی، اظهار داشت: رتبه جهانی تولید علم جمهوری اسلامی ایران طی هفت، هشت سال قبل در محدوده ۱۴ تا ۱۶ بوده و تغییری در آن به وجود نیامده است. ازاین رو باید مقاومت در مقابل تحول را بشکنیم و قبول نماییم برای تغییر اکوسیستمی که به آن عادت کرده ایم، احتیاج به اراده و تحرک برای تحول داریم. شکل گیری بین رشته ای ها یکی از این اقدامات تحولی بوده است.

ایشان در ادامه تبیین لزوم اعمال رویکرد تحولی در آموزش عالی، اظهار نمود: بخش مهمی از شغل های موجود تا ۱۰ سال آینده اصلاً وجود ندارند یا تغییر شکل می دهند؛ ازاین رو لازم است که محتواهای درسی، رشته ها و محتوای رشته ها متناسب با نیازها تغییر کنند.

عموعابدینی درباره طرح تحول آموزش عالی در دولت سیزدهم، اظهار داشت: سند تحول آموزش عالی در دولت سیزدهم در جمع های نخبگی مختلف به شور گذاشته شده و در این سند، ۴ چالش آموزش عالی، ۸ عامل ایجاد این چالش ها و ۳۱ راهکار رفع چالش ها دیده شده است.

وی از ناکارآمدی در نظام حکمرانی و اداره دانشگاه، توسعه نیافتگی نظام فرهنگی و ضعف در همکاریهای علمی و بین المللی بعنوان برخی چالش های آموزش عالی که در این سند مطرح گردیده است، نام برد.

معاون آموزشی وزیر علوم، پیاده سازی کامل آمایش آموزش عالی، تحول در نظام جذب، پیشتازی رویکرد فعال آموزشی، بکارگیری فناوری و روش های آموزشی جدید، اصلاح نظام حکمرانی، ارتقای نظام سنجش و پذیرش دانشجو و به روزرسانی برنامه های درسی را همچون راهکارهای عبور از چالش های آموزش عالی دانست و اضافه کرد: بخش عمده تحول در آموزش عالی باید در خود آموزش اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به اینکه طرح تحول حوزه آموزشی در سه سطح سیاستگذاری، فرآیندها و محتوا شکل می گیرد، تصریح کرد: چاره ای جز برنامه تحول آموزشی نداریم. اگر تحول در آموزش عالی می خواهد به صورت قوی شکل بگیرد، باید دانشگاه های بزرگ به میدان بیایند و در نقش دانشگاه معین به دیگر دانشگاه ها هم کمک کنند.

عموعابدینی اضافه کرد: وزارت علوم نباید برای یک به یک دانشگاه ها نسخه بنویسد، بلکه خود دانشگاه ها باید بر حسب شرایط خود و طرح جامع و چارچوبی که ابلاغ کردیم، برنامه ریزی و عمل کنند و هیأت امنا و شورای دانشگاه تصمیم بگیرند.

معاون آموزشی وزیر علوم همینطور در بخش دیگر سخنانش با تفکیک مأموریت های دانشگاه ها به دو بخش خاص و عام، اظهار نمود: آمایش آموزش عالی فقط ساماندهی نیست؛ بلکه مأموریت گرایی، رتبه بندی و مهارت افزایی جزو برنامه های تحولی در آمایش آموزش عالی است. بعنوان نمونه تعداد کمی از دانشگاه ها دارای این ظرفیت هستند که به حوزه هوش مصنوعی بعنوان یک مأموریت خاص ورود پیدا کنند. اما همه دانشگاه ها وظیفه دارند که به مأموریت ارتباط با صنعت بعنوان یک مأموریت عام ورود داشته باشند. در مأموریت عام قرار شده است که پذیرش دانشجو مطابق نیازهای کشور صورت گیرد.

به نقل از دانشگاه تهران، عموعابدینی در تبیین نقش و جایگاه دانشگاه تهران در اجرای نگاههای تحولی اظهار داشت: یکی از محورهای کلیدی آموزش عالی در کشور، دانشگاه تهران است و معتقدیم اگر نماد آموزش عالی حرکت نماید، مسیر تحولی در کشور تسهیل می شود. دانشگاه تهران در گذشته هم محور اصلی بخش مهمی از تحولات در مباحث دانشگاهی ایران و نقش آفرین در توسعه اجتماعی، فرهنگی و آموزش عالی کشور بوده است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه ۲ درصد تولید علم دنیا متعلق به ایران است، تصریح کرد: بررسی ها نشان داده است که بخش مهمی از تولید علم کشور متعلق به دانشگاه تهران است و این آمارها نشان دهنده جایگاه ممتاز دانشگاه تهران در حوزه علمداری حرکت های علمی و نقش آفرینی عمده این دانشگاه در عرصه تولید علم کشور است.




منبع:

1401/04/25
19:54:42
5.0 / 5
335
تگهای خبر: آموزش , تحقیقات , تولید , دانشجو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲
کنکوری - konkoorist

کنکوری - konkoorist
konkoorist.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كنكوری محفوظ است

كنكوری

آمادگی برای کنکور