عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

سیستم دانشگاهی زندگی جهادی را به یک سبک زندگی تبدیل نکرده است

سیستم دانشگاهی زندگی جهادی را به یک سبک زندگی تبدیل نکرده است به گزارش کنکوری مشهد ـ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: سیستم دانشگاهی کشور نتوانسته زندگی جهادی را به یک سبک زندگی تبدیل کند.



به گزارش کنکوری به نقل از مهر، دکتر ابراهیم سوزنچی کاشانی ظهر چهارشنبه در اجلاس سراسری معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی عالی کشور در مشهد اظهار نمود: بیانیه گام دوم انقلاب، اهداف و مطالبه رهبری است که در هر بخش راه حل آن نیز بیان شده است و در موضوع علم و پژوهش، جهاد علمی را معرفی می کنند و حال آنکه سیستم دانشگاهی کشور نتوانسته زندگی جهادی را به عنوان یک سبک زندگی تبدیل کند تا استادان کشور همچون ابن سینا و سایر گذشتگان، عمرشان صرف فعالیت علمی شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: دانشگاه های کشور باید به سه دسته ماموریت در مرز دانش و توسعه قله فناوری، ماموریت منطقه ای و اثر بخشی و در نهایت ماموریت صرف آموزش و اثر بخشی آموزشی تقسیم شوند.
وی اظهار داشت: حرکت باید از سمت نگاه «اتمیزه» و شخصی فرد به سمت نگاه نهادی و گروهی برای ارتقا تغییر یابد.
سوزنچی کاشانی اظهار داشت: ارتباط بین نهادهای تصمیم گیر در حکمرانی آموزش عالی برای رفع چالشهای موجود باید بازبینی شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: در سیاستگزاریها باید برنامه ها تدوین شود و سپس مرحله تنظیم گری، برنامه ریزی و در نهایت اجرا شکل گیرد.
وی اشاره کرد: شاهد آن هستیم که هم اکنون سیاستگزاری به خوبی صورت نمی گیرد، تنظیم گری بسیار ضعیف، برنامه ریزی منفعلانه و تصدی گری قدرتمند در حال اجراست.
سوزنچی کاشانی افزود: اسناد بالادستی بسیاری در اختیار داریم ولی متأسفانه سیاست علمی کشور ما معین نمی باشد، برای اینکه سیاستگزاری به خوبی انجام نشده و حتی ابزارهای تنظیم گری نیز معین نیست در دست کیست.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: این شورا در کنار سازمان برنامه و بودجه، مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای مشخص شده، به عنوان نهادهای بالادست تصمیم گیر هستند و مشکل اصلی نیز از نظر سطوح ارتباطی آنها است که با یکدیگر ارتباطی ندارند و این موجب عدم سیاستگزاری درست می شود.
وی اظهار داشت: هم اکنون شورای عالی انقلاب فرهنگی بجای سیاستگزاری به حل اختلافات میان سایر دستگاه های تصمیم ساز در این عرصه می پردازد.
سوزنچی کاشانی با اشاره به دو مدل اجرائی آموزش در وزارت بهداشت و آموزش عالی اضافه کرد: خروجی مدل وزارت بهداشت منجر به انحصار شده است و مدل آموزش عالی هم متکثر است که نمونه آن این است که هر دانشگاهی برای خود رشته ای به وجود می آورد و نهایت آن ‌پریشانی در عرضه و تقاضا، عدم پاسخدهی به نیازهای جامعه و ‌پریشانی در تامین مالی است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: در هیچ کدام از این دو مدلها نیازهای واقعی جامعه حل نمی گردد و منفعت افراد با سیستم یکسان نیست و این نشان دهنده عدم حکمرانی صحیح است، برای اینکه منفعت کشور با فعالیت افراد مختلف جامعه همسو نیست.


منبع:

1401/04/18
09:13:27
5.0 / 5
565
تگهای خبر: آموزش , استاد , پژوهش , تحصیل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
کنکوری - konkoorist

کنکوری - konkoorist
konkoorist.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كنكوری محفوظ است

كنكوری

آمادگی برای کنکور