رییس دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی تاكید كرد
تعدیل حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشكی در تقابل با نخبه پروری و حفظ نخبگان است
کنکوری: رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر تعدیل حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی را در تقابل با تخبه پروری و حفظ نخبگان دانست و آنرا صدمه ای برای نظام آموزش عالی عنوان نمود.
به گزارش کنکوری به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا زالی در پانزدهمین جشنواره آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که در تالار امام خمینی (ره) برگزار شد، نقشه اصلی راه دانشگاه های کشور را بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی دانست و اظهار داشت: دانایی محوری، توجه به جوانان، نخبه گزینی و توجه ویژه به مراکز تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان ابزارهایی هستند که استفاده از آنها تحقق اهداف این بیانیه را ممکن می سازد.
وی با اشاره به التفات ویژه مقام معظم رهبری به نقش راهبردی دانشگاه ها، بر ضرورت شناسایی نقاط قوت و خلاء ها و جبران لطمه های موجود در دانشگاه ها اصرار کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی "قطعه قطعه شدن" آموزش در سطح جهان را یکی از لطمه های عرصه آموزش برشمرد و اضافه کرد: در دانشگاه های علوم پزشکی نگاه صرف و انتزاعی به برنامه های آموزشی و غفلت از آموزش عمومی سلامت و غفلت از تامین نیازهای ضروری سلامت می تواند از لطمه های قطعه قطعه شدن آموزش باشد.
دکتر زالی همین طور عدم تطبیق آموزش های ارائه شده به فارغ التحصیلان با نیازهای حوزه سلامت را از دیگر چالش های آموزش دانست و اظهار داشت: ۸۰ تا ۸۵ درصد آموزش های حوزه سلامت معطوف بر بالین و حوزه بستری است و کمتر به آموزش های مورد نیاز در حوزه درمان های سرپایی توجه می شود.
ایشان سپس بر ضرورت گسترش برنامه های بین رشته ای همچون علوم ترجمانی اصرار کرد و افزود: باید برای تعمیق و بسط علوم ترجمانی و بین رشته ای راه حل های مناسبی داشته باشیم.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر زالی همین طور عدم استفاده کافی از ظرفیت های موجود برای ادغام آموزش، پژوهش و خدمات را از دیگر چالش های حوزه آموزش عنوان نمود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر ضرورت حرکت دانشگاه های کشور به سمت مرجعیت علمی، اظهار داشت: این حرکت به سمت این هدف کاری بزرگ و شجاعانه است اما باتوجه به استعدادهای اعضای هیئت علمی، با به فعلیت در آوردن همه ظرفیت های موجود این هدف قابل تحقق است.
وی با اعلان اینکه برنامه های آموزشی باید مبتنی بر تربیت دانش آموختگان چندوجهی باشد، تربیت فارغ التحصیلان تک ساحتی را یکی از چالش های حوزه آموزش نام برد و اظهار داشت: کرونا تکانه های سنگینی به حوزه آموزش وارد کرد بطوریکه ۱.۶ میلیارد فراگیر در سطح جهان دستخوش مشکلات فراوانی شدند، در کشور ما نیز تکانه سنگینی به حوزه آموزش وارد شد اما آموزش کشور به سرعت به سمت تطبیق با وضع موجود حرکت کرد و دستاوردهای خوبی داشت.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: تا قبل از کرونا میانگین رشد آموزش مجازی در جهان ۱۵.۴ درصد بود و پیش بینی می شد ایالات متحده آمریکا نیز تا سال ۲۰۲۰ بتواند به ۸۰ درصد برنامه های از پیش تعیین شده در حوزه آموزش مجازی برسد.
وی با اعلان اینکه کرونا روند آموزش مجازی را در جهان تسریع کرد، افزود: در کشور ما نیز بااینکه کرونا فرصت تلخی بود اما ما توانستیم مسیر آموزش مجازی را به سرعت بپییماییم.
دکتر زالی افزود: در راه حرکت دانشگاه ها به سمت آموزش مجازی باید مراقبت نماییم که گرفتار شکاف دیجیتال نشویم و همین طور به ابزارهای نوین آموزشی توجه ویژه ای معطوف شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره ابزارهای نوین آموزشی توضیح داد: بازی های کامپیوتری برای آموزش آموزشی یکی از شش راهبرد آموزش شمرده می شود.
وی طراحی مناسب آموزش و مهندسی یادگیری را از با اهمیت ترین استراتژی ها در حوزه آموزش عنوان نمود و اضافه کرد: خوشبختانه در این عرصه در کشور کارهای خوبی انجام شده است. آموزش مجازی همزمان و غیر همزمان، کلاس های وارونه و مواردی از این قبیل از ابزارهای نوینی شمرده می شود که برای اثربخشی آموزش باید به آنها مسلح شویم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همین طور بر ضرورت توانمندسازی اعضای هیئت علمی برای بهره گیری از تکنولوژی های جدید آموزشی و فضای دیجیتال اصرار کرد و اظهار داشت: جذب اعضای هیئت علمی از بین فارغ التحصیلان و تسریع روند جذب نخبگان در جایگاه عضو هیئت علمی از سیاست های اصلی دانشگاه است.
وی ادامه داد: ستون مایه اصلی رشد دانشگاه اعضای هیئت علمی هستند و بررسی ها نشان میدهد در خیلی از دانشگاه های معتبر دنیا تا ۴۵ درصد میزان بودجه برای تمشیت نیروی انسانی و اعضای هیئت علمی هزینه می شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به امور رفاهی و همین طور انگیزشی اعضای هیئت علمی برای کسب رضایت آنان اظهار داشت: باید لطمه شناسی شود که چرا گاهی برای پرکردن کرسی های دانشگاهی انگیزه کافی وجود ندارد.
منبع: konkoorist.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان کنکوری در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب کنکوری
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳