رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای مطرح كرد:

عدم توجه به آموزش های عالی مهارتی در نقشه جامع علمی كشور

عدم توجه به آموزش های عالی مهارتی در نقشه جامع علمی كشور به گزارش کنکوری رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای اظهار داشت: در هیچ جای سند نقشه جامع علمی کشور آموزش عالی مهارتی وجود ندارد تا بتوانیم رشته های نوظهور را از این دریچه رصد نماییم.



به گزارش کنکوری به نقل از مهر، به نقل از دانشگاه فنی و حرفه ای، ابراهیم صالحی عمران اظهار نمود: بحث سند جامع علمی کشور اقدام بسیار خوبی بود که از سال ۱۳۸۹ اجرائی شد و تا سال ۱۴۰۴ برنامه ریزی شده است.
وی اضافه کرد: با مطالعه و تحلیل سند مقوله دیگری به آن افزوده شد تا مشخص شود که فقط جهت گیری علم و فناوری جهت گیری آموزش و پژوهش نیست، بلکه جهت گیری مهارتی هم در آن وجود دارد.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور اشاره کرد: تحلیل درباره نقشه جامع علمی کشور نشان میدهد که جهت گیری سند به سمت و سوی مهارتی یا کاربردی بودن خیلی مدنظر قرار نگرفته است، شاخص هایی که برای مقوله مهارت در این سند گفته شده حدود ۲۹ عدد است، اما علم آموزی حدود ۴۵ شاخص است.
وی افزود: کمترین توجه به سند جامع علمی کشور در مقوله توسعه کشورها، رشد اقتصادی، تولید ناخالص ملی، سودمند سازی و توسعه و جهت گیری آموزش عالی در دنیاست که سهم آن تنها حدود ۳ درصد است، این سند شامل ۵ فصل با ارزش های بنیادین است که هیچ اشاره ای به مقوله مهم هدفمندی آموزش عالی و مهارتی ندارد با آنکه مقام معظم رهبری بارها به آن تاکید کرده اند.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور افزود: در هیچ جای سند نقشه جامع علمی کشور آموزش عالی مهارتی وجود ندارد تا بتوانیم رشته های نوظهور را از این دریچه رصد نماییم، امروزه تنها به مرجعیت علمی توجه می شود نه به مرجعیت مهارتی که این مساله نکته بسیار مهمی در سند ذکر شده است.
صالحی عمران اظهار داشت: سرمایه های انسانی که مورد توجه سند جامع علمی کشور قرار گرفته تنها شامل نیروهای علمی و پژوهشی نمی شوند بلکه نیروهای مهارتی هم مهم هستند که در آن هیچ اشاره ای نشده است.
وی اضافه کرد: نرخ ثبت نام خالص برای آموزش عالی ۱۷ تا ۲۴ سال ۶۰ درصد، برای تحصیلات تکمیلی ۳۰ درصد و دکتری ۳.۵ درصد است، اما هیچ جایی از رشته های آموزش عالی مهارتی در این سند دیده نمی گردد، در صورتیکه آموزش عالی مهارتی در دنیا جایگاه بسیار بالایی دارد.
صالحی عمران با اشاره به نگاه سند جامع علمی کشور به مقوله کنکور اظهار نمود: هدایت تحصیلی یا استعدادیابی در این سند ذکر شده، اما باید در آن مسیر هدایت تحصیلی در آموزش و پرورش به طرف آموزش های مهارتی سوق داده شود یعنی ۵۰ درصد دانش آموزان در رشته های مهارتی تحصیل کنند.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای افزود: وقتی صحبت از اولویت های رشته ای می شود به این نتیجه دست می یابیم که سهم رشته های عالی مهارتی خیلی کم بوده و حدود یک درصد است، یعنی در این سند حدود ۷۵ درصد رشته های علمی و تخصصی مورد توجه قرار گرفته است که باید اصلاح گردد.


منبع:

1400/02/08
11:49:17
5.0 / 5
1007
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , پژوهش , تحصیل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
کنکوری - konkoorist

کنکوری - konkoorist
konkoorist.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كنكوری محفوظ است

كنكوری

آمادگی برای کنکور