با تشكیل كمیته نمایندگان؛

پروژه های در رابطه با سند استراتژیك قرآن و سلامت اولویت بندی می شوند

پروژه های در رابطه با سند استراتژیك قرآن و سلامت اولویت بندی می شوند کمیته ای با حضور نمایندگان تام الاختیار سه معاونت وزارت بهداشت، دفتر طب ایرانی جهت تایید و اولویت بندی طرح ها و پروژه های در رابطه با سند استراتژیک قرآن و سلامت تشکیل می شود.


به گزارش کنکوری به نقل از معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت (مفدا)، نشست بررسی اولویت های علمی و اجرایی تحقق اهداف سند استراتژیک توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت، با حضور دکتر سیماسادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و دکتر علی اکبر حق دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت و مدیران مربوطه برگزار گردید. در این جلسه دکترسیماسادات لاری نایب رییس و دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت اظهار داشت: این کمیسیون یکی از کمیسیون های چهارگانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورایعالی انقلاب فرهنگی است که پیشبرد امور آن با استفاده از ظرفیت های صاحب نظران و اساتید وزارت بهداشت و دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی میسر خواهد بود. وی ادامه داد: معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت بعنوان دبیرخانه این کمیسیون، تحقق اهداف سند استراتژیک توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت را نیازمند ارتباط همه جانبه و مشارکت بیشتر از پیش بخش های مرتبط وزارت بهداشت همچون معاونت های آموزشی، تحقیقات و فناوری و هم دفتر طب ایرانی می داند تا با تبیین و توجیه راهبردهای این سند، هماهنگی های بین بخشی لازم جهت تصمیم سازی علمی برای کمیسیون و اجرایی سازی اقدامات آن به عمل آید. در ادامه دکتر حسام الدین علامه قائم مقام دبیر و دبیر هسته فکری کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت اظهار نمود: این کمیسیون با عنایت به اسناد بالادستی و رهنمودهای رهبر انقلاب اسلامی، در خصوص حرکت درمرزهای دانش، نیل به مرجعیت علمی و بهره برداری از آموزه های اسلامی در اصلاح سبک زندگی، چشم انداز خویش را زمینه سازی جهت ایجاد نگرشی کل نگر، فراگیر، اسلامی و قرآن بنیان به ابعاد سلامت اتسان با رویکرد میان رشته ای، مسئله محور ور مبتنی بر روشمندی قرار داده است. وی تصریح کرد: کمیسیون درصدد است ملزومات ایجاد نظام حکمرانی علمی در این مورد میان رشته ای را با مدیریت و راهبری پژوهش های قرآن و سلامت از راه تدوین و تبیین مبادی، مبانی، رویکردها و ابزارهای مناسب برای گفت وگوی مشارکتی میان صاحب نظران علوم اسلامی، علوم سلامت و علوم روشی، زمینه لازم را برای فرضیه سازی و عرضه نظریات خرد و کلان، به منظور حل مسائل جامعه در ابعاد مختلف سلامت فراهم آورد. علامه اضافه کرد: هدف کمیسیون آن است که با سیاستگذاری و برنامه ریزی های مناسب، از سویی در بهره برداری حداکثری از آموزه های ناب اسلامی در عرصه سلامت کوتاهی نشود و از طرفی گزاره ای بدون بررسی های دقیق و روشمند به نگرش دینی در حوزه سلامت منتسب نشود و هم نظریه ای بدون قابلیت سنجش، آزمون پذیری و امکان مداخله و ارزیابی در نظام سلامت جامعه ورود نیابد. وی اظهار داشت: بر این اساس، نهایت تلاش و دقت لازم به عمل می آید تا از تمامی منابع دینی و علوم در ارتباط با آن و دستاوردهای روزآمد علمی و دانشی بشر در این راستا به صورت تدریجی، مستمر، پویا و روشمند استفاده گردد. در این راستا نیازمند پژوهش های بنیادین در زمینه های نظری هستیم و همانگونه که در سند هم به آن اشاره شده است ورود عجولانه به حوزه آموزش عالی را صحیح نمی دانیم. همینطور در ادامه دکتر علی اکبرحقدوست معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: برای این که بفهمیم ابعاد وجود انسان چیست باید تعریف جامعی از انسان شناسی از منظر قرآن عرضه بدهیم و در واقع این راهبرد اصلی و اساسی در این رابطه است؛ در زمینه اجرایی هم ساختارهای موازی مشکل کشورهای توسعه نیافته است و در نگاشت نهادی این ساختارها باید به صورت یک کل به هم پیوسته دیده شوند. وی اظهار داشت: برای انجام این امر باید شبکه سازی شود و از ظرفیت همه اساتید و صاحبنظران استفاده گردد، نیماد بعنوان سامانه مدیریت پژوهش می تواند در این راستا به ما کمک کند؛ در صورتیکه در این سامانه یک خط تحقیقاتی در این حوزه ایجاد شود و معاونت فرهنگی هم حمایت مالی داشته باشند، به تحقیقات این حوزه مطالعاتی کمک شایانی می شود. حق دوست تصریح کرد: مبحث مورد توجه، ترجمان دانش و گفتمان سازی است. این گفتمان سازی فقط در داخل وزارت خانه نیست و در بیرون از وزارت خانه هم باید در این رابطه گفتمان سازی صورت گیرد. در زمینه تفسیر قرآن کریم اگر تفسیری ترکیبی با مشارکت بزرگان انجام بپذیرد، از حاصل تضارب آرا، حتما افق های تازه ای به روی ما گشوده خواهد شد. در این جلسه دکتر نفیسه حسینی یکتا مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل اظهار داشت: با عنایت به این که در این سند ما با دو مبحث آموزش و پژوهش سروکار داریم و اغلب اقدامات و راهبردهایی که در این سند وجود دارند با مبحث آموزش و پژوهش مرتبط اند، ایجاد دو کارگروه مجزا نمی تواند نتیجه بخش باشد و در صورتیکه یک کارگروه متشکل از اعضای هسته فکری و نمایندگان تام الاختیار از حوزه آموزش و پژوهش تشکیل گردد، اجرای نقشه جامع و تصویب پروژه های اجرایی سازی سند را تسهیل می کند. در ادامه دکتر منیژه علوی رئیس گروه مرکز توسعه هماهنگی تحقیقات معاونت تحقیقات و فناوری عنوان کرد: برای پژوهش در این عرصه چه برای طرح های تحقیقاتی و چه رساله ها و رساله ها باید متدولوژی و نظام پژوهش تعریف شود و مسیرهای تحقیقاتی بر مبنای آموزه های قرآن مشخص شوند و در این راستا اولویت های پژوهشی مشخص شوند. علوی اضافه کرد: ارتباط دانشجویان در سطح دانشگاه ها با مفاهیم قرآنی خیلی مهم می باشد و استفاده از پتانسیل مراکز تحقیقاتی و کمیته های تحقیقات دانشجویی و ایجاد همگرایی بین آنها جهت پیشگیری از کارهای موازی و غیر روشمند و اولویت دادن به طرح های کاربردی، حائز اهمیت می باشد. در ادامه دکتر لیلا افشار دبیر کارگروه اخلاق پزشکی معاونت آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: ما نیازمند تعریف جامعی از سلامت با نگاه قرآنی هستیم و انسان شناسی قرآنی با ابعاد مختلف آن باید تبیین و تعریف بشود؛ در این صورت برای هر کدام از این ابعاد همچون سلامت جسمی می شود پژوهش های مختلف انجام داد و همچنین در زمینه فقه پزشکی و مطالعات میان رشته ای میتوان مطالعات فراوانی به انجام رساند؛ ولی مبنایی ترین نکته این است که ما تا تعریفی از سلامت و انسان از نظر قرآن نداشته باشیم، شاهد پراکندگی خواهیم بود. در این نشست، مقرر شد کمیته ای با حضور نمایندگان تام الاختیار معاونت های آموزش، تحقیقات و فناوری، فرهنگی و دانشجویی، دفتر طب ایرانی و مکمل و دبیرخانه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت و صاحبنظرانی جهت بررسی، تأیید و اولویت بندی طرح ها و پروژه های در رابطه با سند استراتژیک قرآن و سلامت، تشکیل گردد.


منبع:

1400/02/03
20:30:28
5.0 / 5
180
تگهای خبر: آموزش , پزشكی , پژوهش , تحقیقات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱
کنکوری - konkoorist

کنکوری - konkoorist
konkoorist.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كنكوری محفوظ است

كنكوری

آمادگی برای کنکور