معاون آموزشی وزیر بهداشت تاكید كرد

لزوم ایجاد اهرم های تشویقی و انگیزشی برای فعالیتهای علمی و تحقیقاتی دانشجویان

لزوم ایجاد اهرم های تشویقی و انگیزشی برای فعالیتهای علمی و تحقیقاتی دانشجویان معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: اگر بتوانیم در راه تقویت فعالیتهای پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی، با تدوین آئین نامه ای، یکسری از فعالیتهای دانشجویان را هدفمندتر و ضابطه مندتر کرد، می توانیم به اهداف خوبی دست یابیم. به عبارتی اگر بتوان در چارچوب شیوه نامه یا آئین نامه ای، اهرم های تشویقی و انگیزشی برای دانشجویان بابت فعالیتهای علمی و تحقیقاتی، ایجاد نماییم، دانشجویان بیشتر نسبت به انجام فعالیتهای علمی و تحقیقاتی ترغیب می شوند و فعالیت آنها منتج به دریافت یک مدرک معتبر می شود.


به گزارش کنکوری به نقل از ایسنا، دکتر علی اکبرحقدوست معاون آموزشی وزارت بهداشت درنشست هم اندیشی معاونان «آموزشی»، «فرهنگی و دانشجویی» و «فناوری و تحقیقات» وزارت بهداشت که با مبحث انجمن های علمی دانشجویی و راهکارهای گسترش فعالیتهای این نهاد دانشجویی، در سالن اجتماعات معاونت آموزشی برگزار گردید. ضمن ابراز خرسندی به خاطر برگزاری این نشست اظهار نمود: باید تلاش نماییم در هر دانشکده یا دانشگاه علوم پزشکی، در راه فعالیتهای تحقیقاتی و پژوهشی، به اهداف متعالی دست یابیم و این اهداف متعالی، ایجاد نمی گردد مگر با تعامل و هم افزایی و ازاین رو باید روحیه تعامل و هم افزایی میان این سه نهاد در دانشگاه های علوم پزشکی، تقویت شود.
وی اظهار نمود: تولید علم یکی از مسائل مهم و راهبردی برای کشور به حساب می آید که عصاره آن می تواند از دلِ دانشگاه ها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی بیرون بیاید؛ انجمن های علمی دانشجویی همچون نهادهایی هستند که می توانند به شکل جدی به مبحث تولید علم وارد شوند. دانشگاه ها به دنبال ارتقای دانش و مهارت خود هستند و این امر از سمت انجمن های علمی امکان پذیرتر است چون که اعضای انجمن های علمی دانشجویی از نظر تحصیلی معمولا از سایر دانشجویان دانشگاه برتر بوده و در فرایند توسعه کشور نقش مهمی دارند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته انجمن های علمی یک نوع سازمان شناخته شده است که به صورت جدی روی آنها سرمایه گذاری می شود چون که یکی از مهم ترین کانون های علمی و تأثیرگذار بر تولید علم و روند فعالیتهای علمی محسوب می شوند و باید بسترهایی فراهم گردد که بتوان در جهت افزایش کمی و کیفی انجمن های علمی دانشجویی و همینطور حمایت مادی و معنوی آنها، اقدامات شایسته ای انجام داد.
حقدوست اضافه کرد: ما باید با سیاستگذاری منطقی، فعالیتهای دانشجویان را در سطح دانشگاه ها هدفمند و منسجم تر نماییم. ما مجموعه ای در دانشگاه می خواهیم که برای دانشجویان سیاستگذاری هدفمندی اعمال کنند و فعالیتهای دانشجویی آنها در تمامی زوایا از ورود و خروج آنها و چه در مرحله فارغ التحصیلی و پس از فارغ التحصیلی آنان مورد رصد و پایش قرار گیرد هر چند امکان دارد این کار زمان زیادی از ما بگیرد اما شدنی است و بدون شک تعامل و هم افزایی میان سه معاونت« آموزشی»، « تحقیقات و فناوری» و هم « فرهنگی و دانشجویی» می تواند ما را به هدف نزدیک تر کند.
لزوم برگزاری جلسات مستمر برای تقویت انجمن های علمی در دانشگاه های علوم پزشکی
معاون آموزشی وزارت بهداشت همینطور بر تعامل میان مسؤولان انجمن های علمی دانشجویی، کمیته تحقیقات دانشجویی و استعدادهای درخشان در همه دانشگاه های علوم پزشکی تصریح کرد و اظهار داشت: درخواستی که از دانشکده ها یا دانشگاه های علوم پزشکی دارم این است که جلسات هم افزایی ماهانه با حضور این سه نهاد داشته باشند؛ بطور قطع برگزاری این نشست های همفکری، می تواند به رشد و تقویت فعالیتهای تحقیقاتی، علمی و پژوهشی، دانشجویان علوم پزشکی کمک نماید و مسیر را برای فعالیت نمایندگان دانشجویی این سه نهاد در دانشگاه، فراهم سازد.
حقدوست اضافه کرد: اگر بتوانیم بعنوان یک راهکار دیگر در راه تقویت فعالیتهای پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی، با تدوین آئین نامه ای، یکسری از فعالیتهای دانشجویان را هدفمندتر و ضابطه مندتر کرد، می توانیم به اهداف خوبی دست یابیم. به عبارتی اگر بتوان در چارچوب شیوه نامه یا آئین نامه ای، اهرم های تشویقی و انگیزشی برای دانشجویان بابت فعالیتهای علمی و تحقیقاتی، ایجاد نماییم، دانشجویان بیشتر نسبت به انجام فعالیتهای علمی و تحقیقاتی ترغیب می شوند و فعالیت آنها منتج به دریافت یک مدرک معتبر می شود. می توانیم مسیر رو به رشدی داشته باشیم که البته در گام اول باید بتوانیم آئین نامه ای شفاف برای این مورد تدوین نماییم. بدون شک با این حال، مثلا یک دانشجوی علوم پزشکی در طول تحصیلش، می تواند علاوه بر کسب علم و دانش و دریافت مدرک رسمی خود، با انجام کار تحقیقاتی و پژوهشی در اوقات فراغت خود، مدرک معتبر علمی دیگری هم دریافت کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به اینکه انجمن های علمی دانشجویی در سطح دانشگاه های علوم پزشکی خوشبختانه به بلوغ و رشد خوبی دست یافته اند، اظهار نمود: انجمن های علمی در صورتیکه به خوبی فعالیت کنند و بتوانند نقش خوبی در جذب حداکثری دانشجویان در دوران تحصیل در انجمن های علمی ایفا کنند، پل ارتباطی مؤثری میان اعضای هیات علمی، دانشجویان و مسؤولان خواهند بود.
به گزارش روابط عمومی معاونت فرهنگی وزارت بهداشت(مفدا)، در ادامه این نشست، دکتر فرید نجفی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دقایقی در مورد ضرورت تعامل و هم افزایی میان انجمن های علمی دانشجویی با کمیته تحقیقات دانشجویی و همینطور دفاتر استعدادهای درخشان دانشگاه های علوم پزشکی، سخنانی عرضه کرد و ضمن ابزار خرسندی از برگزاری این نشست اظهار داشت: جایگاه انجمن های علمی دانشجویی باید در تمام ارکان دانشگاه فهم شود و همه باید کمک کنند تا زمینه فعالیتهای انجمن های علمی تسریع شود؛ در نگاه ویژه تر ضروریست اساتید و اعضای هیات علمی زمان بیشتری برای انجمن های علمی صرف کنند، این امر سبب ایجاد روحیه و نشاط دانشجویان و رشد قابل توجه فعالیتهای پژوهشی این انجمن ها می شود.
وی تصریح کرد: انجمن های علمی دانشجویی باید فعالیتهای خویش را به سمت کارآفرینی، تولید علم و انجام طرح های تحقیقاتی برای حل مسائل دانشگاه و خارج از آن سوق دهند. با عنایت به این که فعالیتهای آموزشی و پژوهشی در انجمن ها داوطلبانه است، فرایند کسب دانش در انجمن های علمی از جذابیت بیشتری برای دانشجویان برخوردار می باشد. ازاین رو هرچه بیشتر بتوانیم اطلاع رسانی نماییم تا دانشجویان بیشتری داوطلبانه در فعالیتهای علمی و پژوهشی شرکت نمایند، ایده ها و توانایی های بیشتری شناسایی خواهد شد و از طرفی رابطه بیشتر انجمن ها با حوزه های تخصصی و کاربردی خارج از دانشگاه و اقتضای نیاز و مشکلات این حوزه توسط دانشجویان و اساتید، می تواند آنان را جهت کوشش برای حل این مسائل ترغیب کند.



1400/01/27
21:41:31
5.0 / 5
832
تگهای خبر: آموزش , پزشكی , پژوهش , تحصیل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
کنکوری - konkoorist

کنکوری - konkoorist
konkoorist.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كنكوری محفوظ است

كنكوری

آمادگی برای کنکور