نتایج نظرسنجی رتبه بندی كیو اس؛

واكسن و آینده آموزش عالی

واكسن و آینده آموزش عالی کنکوری: واکسن های کرونا با اهمیت ترین بخش از آموزش عالی در ماه های آتی هستند، برای اینکه دانشگاه ها برمبنای آن تصمیم می گیرند که چه شرایطی را برای آموزش اتخاذ کنند.


به گزارش کنکوری به نقل از مهر، نظام رتبه بندی کیواس (QS) از شروع شیوع پاندمی نسبت به نظرسنجی از دانشجویان و اساتید دانشگاه درباره وضعیت آموزش عالی در دوران قرنطینه، بسته شدن دانشگاه ها و آموزش مجازی در دوران کرونا اقدام نمود. در تازه ترین نظرسنجی از دانشجویان از آنها خواسته شد که نظر خودرا نسبت به آینده آموزش مجازی در آموزش عالی و تأثیر واکسن های کرونا بر بازگشایی دانشگاه ها و شرایط ادامه تحصیل متقاضیان تحصیل در دانشگاه بگویند. چشم انداز آموزش عالی در جهان بسیار متفاوت از آنچه در یکسال پیش بود بنظر می رسد و خیلی از کشورها حدود یک سال قرنطینه های اساسی را پشت سر گذاشتند. بحران کرونا ویروس موجب اتخاذ گسترده برای اجرای سیستم های یادگیری آنلاین و ابزارهای مختلف فناوری برای همکاریهای علمی شده است. با تغییر شرایط دانشجویان و استادان و قرار گرفتن آنها در محیط یادگیری آنلاین، دانشجویان و اساتید هم با این تغییرات کنار آمدند. بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجوی بین المللی از ۱۵۳ کشور در نظرسنجی شرکت کردند. از دانشجویان سوال شد هم اکنون نسبت به شروع تحصیل خود چه احساسی دارند و ۶۹ درصد از پاسخ دهندگان اظهار داشتند که از شروع تحصیل خود خوشحال هستند و ۳۱ درصد اظهار داشتند که کاش شروع تحصیل خودرا به تأخیر می انداختند. نگاه جالب دیگری که در این نظرسنجی جدید نشان داده شده این است که تقریباً دو سوم پاسخ دهندگان (۵۸ درصد) آموزش حضوری را به آنلاین ترجیح می دهند و فقط ۱۹ درصد از پاسخ دهندگان آموزش آنلاین را بجای آموزش حضوری انتخاب کردند. در صورتیکه ۲۳ درصد اظهار داشتند که هیچ ترجیحی ندارند. دلایل دانشجویان برای آموزش آنلاین و آموزش حضوری برای کسانی که آموزش آنلاین را بصورت حضوری ترجیح می دهند دلایلی همچون راحتی، ایجاد تعادل در کار، سودمندی و سلامت روان اهمیت داشت. در مقابل طیف وسیعی از عوامل وجود دارد که می تواند در ترجیح آموزش حضوری نسبت به آنلاین تأثیرگذار باشد. همچون اینکه پاسخ دهندگان به اختلاف ساعت و زمان، اهمیت مسائل، انزوا، استفاده بیشتر از یک دوره و ارزشی که برای تعاملات رو در رو با اساتید و همسالان خود قائل هستند، اشاره کردند. باتوجه به این یافته ها ممکنست مؤسسات آموزش عالی با برجسته کردن مزایا، نیاز به رسیدگی به چالش ها یا مضرات یادگیری آنلاین برای دانشجویان را مدنظر قرار دهند. بعنوان مثال موضوع اختلاف ساعت بدین سان خودرا نشان میدهد که دانشجویان بین المللی یک دانشگاه مجبور هستند شبانه در کلاس های مجازی شرکت نمایند. ۶۳ درصد دانشجویان در شب در کلاس مجازی شرکت کرده اند. دانشگاه ها می توانند با اجازه ضبط کلاس و سخنرانی های اساتید این مشکل را حل کنند. هنگامی که از دانشجویان سوال شد که آنها فکر می کنند دانشگاه شأن چقدر در ارائه آموزش آنلاین موفق بوده است، نتایج بطور کلی مثبت بود، ۱۹ درصد از پاسخ دهندگان بسیار موفق، ۴۱ درصد موفق و ۲۴ درصد متوسط موفق را انتخاب کردند. از پاسخ دهندگان خواسته شد تا مشخص کنند که آیا آنها ترجیح می دهند فقط در کلاس های حضوری شرکت نمایند یا در تلفیقی از کلاس های حضوری و حضوری شرکت نمایند که ۳۹ درصد گزینه اول و ۶۱ درصد گزینه دوم را انتخاب کردند و این نشان میدهد که خیلی از پاسخ دهندگان هنوز مشتاق یک مدل تلفیقی از هر دو روش هستند و دانشگاه ها در بازگشایی می توانند از این مدل ترکیبی استفاده کنند. نظر دانشجویان درباره نیاز به واکسن در بخش آموزش عالی واکسن ها با اهمیت ترین بخش از آموزش عالی در ماه های آتی هستند برای اینکه دانشگاه ها برمبنای آن در نظر می گیرند که چه شرایطی را اتخاذ کنند. از دانشجویان پرسیده شد آیا اگر واکسن COVID-۱۹ به آنها پیشنهاد شود آنرا دریافت خواهند کرد. ۶۵ درصد دانشجویان بین المللی علاقه دارند که واکسن بزنند، ۲۶ درصد مطمئن نیستند و فقط ۱۰ درصد این کار را انجام نمی دهند. برای ۱۰ درصد افرادی که علاقه به دریافت واکسن نداشتند یک سوال دیگر عنوان شد و پرسیده شد آیا اگر دانشگاه پیش از سفر به خارج از کشور به آنها اعلام نماید که باید واکسن COVID-۱۹ را استفاده کنند آنها چه می کنند و ۳۹ درصد اعلام نمودند که در صورت اعلام دانشگاه واکسن را دریافت می کنند. این نشان میدهد که تنها اقلیت کوچکی از دانشجویان در صورت ارائه واکسن و اعلام دانشگاه منتخب، خودرا ملزم به استفاده از واکسن پیش از سفر به خارج از کشور نمی دانند. از همین رو بنظر می رسد دانشگاه ها باید منافع بالقوه اجرای واکسیناسیون را برای دانشجویان بین المللی خود به دقت اعلام کنند. از دانشجویان پرسیده شد آیا فکر می کنید پیش از اینکه دانشجو بتواند به کشور دانشگاه انتخابی خود سفر کند باید واکسن بزند یا خیر، نیمی از پاسخ دهندگان از واکسن مورد نیاز پشتیبانی کردند اما ۲۳ درصد گفتند این کار را انجام نمی دهند و ۲۷ درصد هم مطمئن نبودند. این نشان میدهد که اگر دانشگاه ها تصمیم بگیرند شرایط لازم برای واکسن را اتخاذ کنند نیاز به یک برنامه ارتباطی جامع دارند تا دانشجویان از دلیلهای این تصمیم و مزایای آن باخبر شوند. نگرش دانشجویان بین المللی به شرایط ادامه تحصیل در دوران پاندمی کرونا اینکه دانشجویان ترجیح می دهند در کشوری تحصیل کنند که هم اکنون مسافرت برای دانشجویان بین المللی باز است یا نه، پرسش دیگری از دانشجویان بود. نتایج نشان داد که ۵۹ درصد دانشجویان ترجیح می دهند در کشوری که مسافرت در آن باز است تحصیل کنند و ۴۱ درصد ترجیح می دهند تحصیل خودرا به تأخیر بیاندازند و این نشان میدهد که تعداد قابل توجهی از دانشجویان یک مقصد مطالعه خاص را در ذهن دارند و علاقه ای به جدا شدن از آن برنامه ندارند. بدین سبب کشورهایی که مرزهای خودرا به روی دانشجویان بین المللی باز می کنند با جذب طیف گسترده تری از دانشجو مواجه اند. از دانشجویان سوال شد که آیا ترجیح می دهند شروع تحصیل خودرا تا زمانی که بتوانند به کشور دانشگاه خود سفر کنند به تعویق اندازند یا تحصیلات خودرا بصورت آنلاین از کشور خود شروع کنند که پاسخ ۵۰ به ۵۰ بود. از دانشجویان بین المللی خواسته شد بگویند آیا ترجیح می دهند وارد یک قرنطینه در کشور دانشگاه مقصد خود شوند یا در کشور خود بمانند و تحصیلات خودرا بصورت آنلاین ادامه دهند که ۶۸ درصد پاسخ دادند مایل به ورود به یک محیط قرنطینه در کشور مقصد خود هستند و این نشان دهنده تمایل قابل توجه دانشجویان بین المللی برای گذراندن قرنطینه برای رسیدن به کشور مقصدشان است. سرانجام، از دانشجویان بین المللی پرسیده شد که آیا ترجیح می دهند در خوابگاه های دانشجویی قرنطینه شوند یا در هتل که نکته جالب توجه این است که ۶۴ درصد خوابگاه و ۳۶ درصد هتل را انتخاب کردند. این ممکنست به سبب محدودیت ها و فشارهای مالی باشد و یا اینکه دانشجویان بخواهند در یک محیط آشنا قرار بگیرند. این مفهوم نشان میدهد که دولت ها باید در نظر بگیرند که دانشجویان بین المللی را در خوابگاه های دانشجویی قرنطینه کنند برای اینکه این امر به دانشگاه ها این امکان را می دهد تا به دانشجویان خود بطور موثرتری آموزش دهند. در دوران پاندمی کرونا دانشجویان از خدمات پشتیبانی استفاده کردند و مشهورترین خدمات پشتیبانی خدمات مشاوره شغلی (۲۸ درصد)، خدماتی برای دانشجویان بین المللی (۲۸ درصد) و مشاوره بهداشت روان (۱۸ درصد) بوده است. در نهایت ۲۰ درصد دانشجویان فکر می کنند که دانشگاه آنها در ارائه خدمات پشتیبانی بهداشت روان بسیار مؤثر بوده است.

1400/01/26
22:19:30
5.0 / 5
288
تگهای خبر: آموزش , آنلاین , استاد , تحصیل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
کنکوری - konkoorist

کنکوری - konkoorist
konkoorist.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كنكوری محفوظ است

كنكوری

آمادگی برای کنکور