تخلف در ارزشیابی های مجازی، زنگ خطری برای آموزش عالی

تخلف در ارزشیابی های مجازی، زنگ خطری برای آموزش عالی به گزارش كنكوری یك عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به انجام نظرسنجی از 250 محقق در زمینه آموزش مجازی، اظهار داشت: در ارتباط با كیفیت ارائه مطالب، 35 درصد این پژوهشگران اعلام نمودند كیفیت آموزش شان پایین تر آمده است و این هشداری برای آموزش عالی كشور است. این در حالیست كه دانشگاه های مختلف روش های متفاوتی را برای ارزشیابی به كار بردند. 62 درصد همكاران اعلام نمودند سطح نمرات دانشجو تغییر نكرده است. 53 درصد آنها نیز اعلام نمودند كه در امتحانات تخلف صورت گرفته است. 11 درصد تخلفات گسترده را گزارش كردند و این مساله نیز زنگ خطری برای آموزش عالی است.


به گزارش کنکوری به نقل از ایسنا، دکتر عبدالرضا سیم چی در وبینار تحولات آموزش عالی در عصر کرونا که به همت گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم برگزار شد، بیان کرد: شاید در اخبار و سخنرانی ها شنیده باشید که دانشگاه های ایران در به راه اندازی آموزش مجازی موفق عمل کرده اند اما این سوال وجود دارد که آیا این رویکرد بر حسب یک تحول درون سازمانی بوده یا یک اجبار سبب شده که دانشگاه های ما به این سمت هدایت شوند؟ ما به استفاده از بسترهای خارجی وابسته هستیم که به همه امتیازات آنها دسترسی نداریم و این یک زنگ خطر برای آموزش عالی ایران است. آموزش برخط در دنیا سالهاست که رایج است. مثلا دانشگاه MIT، بیش از ۲۰ سال است که کورس های آنلاین ارائه می دهد. دانشگاه های ما از قبل به فکر آموزش آنلاین نبوده اند و یا حداقل آنرا خیلی جدی نگرفتند تا بتوانیم یک بستر داخلی برای آموزش مجازی ارائه نماییم.
وی با اشاره به اینکه «در ادبیات جهانی، آموزش برخط به چهار دسته ی آموزش از راه دور، آموزش مجازی، آموزش الکترونیک و آموزش ترکیبی تقسیم می شود» اظهار داشت: واقعیت این است که مفهوم آموزش برخط این است که محتوای آموزش از قبل برای آموزش آنلاین آماده شده است. این در حالیست که در ایران شرایط اضطراری پیش آمد که همکاران ما مجبور شدند آموزش برخط را بدون توجه به به روزرسانی محتواهای درسی آغاز کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف اظهار نمود: ما از ۲۵۰ محقق برجسته ی کشور پرسیدیم چه قدر زمان صرف کردید که مطالب آموزش آنلاین را آماده کنید. ۸۱ درصد وقت بیشتری نسبت به آموزش حضوری صرف کردند این نتیجه حاکی از این است که بااینکه دانشگاه های ما عملکرد خوبی داشتند اما آمادگی این تغییر را نداشتند.
وی ادامه داد: در ارتباط با کیفیت ارائه مطالب، ۳۵ درصد اعلام نمودند کیفیت آموزششان پایین تر آمده است و این هشداری برای آموزش عالی کشور است. دانشگاه های مختلف روش های متفاوتی را برای ارزشیابی به کار بردند. ۶۲ درصد همکاران اعلام نمودند سطح نمرات دانشجو تغییر نکرده است. ۵۳ درصد آنها اعلام نمودند که در امتحانات تخلف صورت گرفته است. ۱۱ درصد تخلفات گسترده را گزارش کردند و این زنگ خطری برای آموزش عالی است.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه «آن چه که در دنیا مطرح می شود این است که آموزش در دنیا در پنج بعد تحت تاثیر قرار می گیرد» اضافه کرد: در آینده، استفاده از روش های مجازی بسیار گسترده تر خواهد شد و در کنار روش های سنتی رشد می کند. محتوای آموزش آنلاین به شدت افزایش خواهدنمود و بحث مالکیت معنوی مطرح می شود. نکته ی بسیار مهمی که آموزش عالی ایران نباید از آن غافل شود افزایش همکاریهای آموزشی چه در سطح ملی و چه در سطح بین المللی میان دانشگاه ها است. علاوه بر آن، ارزش یابی دانشجویان متد جدیدی را می طلبد و برنامه های درسی به صورت ترکیبی با انعطاف پذیری بالا و اختصاصی شده ارائه خواهد شد.
وی ادامه داد: باید در کشور زیرساخت های مناسب برای آموزش برخط تهیه شود. لازم است نرم افزارهایی داشته باشیم که آموزش مجازی ما وابسته به نرم افزارهای خارجی نباشد. همکاریهای بین المللی را افزایش دهیم و استادان را توانمند نماییم.
سیم چی درباره عملکرد دانشگاه های ایران در دوران شیوع ویروس کرونا بیان کرد: بی گمان دانشگاه های ایران باتوجه به بودجه و عملکردی که داشتند بسیار عالی در دوران شیوع ویروس کرونا عمل کردند. اما لایه های پنهانی هم وجود دارد. بیشتر دانشگاه های ایران بطور اختصاصی پٰروژه تعریف کردند مثلا دانشگاه تبریز ۵۰ پروژه، دانشگاه شیراز ۴۵ طرح، دانشگاه فردوسی مشهد ۳۰ دانشگاه شریف ۲۲ دانشگاه خواجه نصیر ۱۵ و دانشگاه علامه طباطبایی ۱۳ پروژه تعریف کردند.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف افزود: ۸۰ درصد مقالات نگاشته شده در ایران درباب کووید-۱۹ در زمینه پزشکی است و فقط دو درصد این مقالات در حوزه علوم اجتماعی نوشته شده است. این در حالیست که آثار اجتماعی کرونا کمتر از آثار پزشکی آن نیست.
وی با اشاره به ساخت محصولات فناورانه در زمینه بهداشت و درمان، فناوری اطلاعات و طراحی مدلهای تحول تاب آوری اظهار داشت: اگر ما در دوران اضطرار هستیم مدیریت فناوری و پژوهش نیز باید در دوران اضطرار باشد. من نشنیده ام که دانشگاهی اعلام نماید مدیریت پژوهش و فناوری را تغییر داده است. اگر بین وزیر بهداشت و معاون پژوهشی اش اتفاقاتی را می شنوید به نظر من یکی از عللش این است.
سیم چی با اشاره به اینکه «در دنیا گرنت های پژوهشی بسیاری بر تحقیقات کووید-۱۹ صرف شد» اظهار داشت: آیا ما در ایران هم این مبالغ را صرف کردیم؟ در کدام یک از دانشگاه های ایران یا وزارت علوم اعلام گردید که ما گرنت پژوهشی خاصی در سطح ملی برای کرونا تعریف می کنیم؟ تنها گرنتی که اعلام گردید گرنتی ملی برای همکاری ایران و چین است.
این استاد دانشگاه درباره تغییراتی که در آینده در عرصه پژوهش و فناوری رخ می دهد اظهار داشت: آن چه که در دنیا اعلام می شود این است که زیرساخت های دیجیتالی پژوهش و مدیریت پژوهش تغییر خواهدنمود. ارتباطات مجازی، هوش مصنوعی به شدت گسترش خواهد یافت. تمرکززدایی از ظرفیت های پژوهشی و رونق حوزه های بین رشته ای اساسا در دوران پساکرونا رخ می دهد که وزارت علوم و بهداشت باید به آن توجه نمایند.




منبع:

1399/09/11
13:24:55
5.0 / 5
527
تگهای خبر: آموزش , آنلاین , استاد , امتحان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴
کنکوری - konkoorist

کنکوری - konkoorist
konkoorist.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كنكوری محفوظ است

كنكوری

آمادگی برای کنکور