یك دكترای ریاضی مطرح كرد

بهبود قابلیت یادگیری دانش آموزان با استفاده از QR code

بهبود قابلیت یادگیری دانش آموزان با استفاده از QR code به گزارش كنكوری مازندران یك دكترای ریاضی با اشاره به اینكه یكی از فواید تكنولوژی آموزشی برای دانش آموزان، كمك به بهبود قابلیت یادگیری است، اظهار داشت: از آنجایی كه تكنولوژی ها پیوسته در حال تغییر است، بروزرسانی آنها به آسانی در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد و یكی از این فناوری ها استفاده از QR code در كلاس درس است.


حامد نیك پی در گفت و گو با ایسنا با اعلان اینكه با استفاده از تكنولوژی، سرعت و شیوه یادگیری دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده و برقراری ارتباط های آموزشی بسیار آسان تر شده است، اظهار نمود: دانش آموزان زمان زیادی را در محیط های آموزشی سپری می كنند و اشتغال به تحصیل به روش های مختلف وقت آنها را پر می كند.
وی اشاره كرد: دانش آموزان، معلمان و كسانی كه در رابطه با آموزش هستند از انواع تكنولوژی ها و رسانه های اجتماعی جهت فهم بهتر و آسان تر مفاهیم درسی استفاده می نمایند و حوزه آموزش مانند دیگر حوزه ها همچون تجارت، ارتباطات و غیره به شدت متاثر از تكنولوژی های جدید بوده است به شكلی كه رشته ای با عنوان تكنولوژی آموزشی به شكل نظام مند و علمی اهتمام در استفاده از قابلیت های تكنولوژی های نوین ارتباطی و چند رسانه ای در محیط های آموزشی دارند و از توانمندی و قابلیت تكنولوژی به صورت هدفمند در جهت تسهیل و اثربخشی پروسه آموزش بهره می برند.
این پسا دكترای ریاضی با اشاره به اینكه با استفاده از تكنولوژی آموزشی می توان تبعیض های آموزشی را از میان برداشت، اظهار داشت: تكنولوژی كمك كرد تا همه افراد جامعه بطور یكسان مورد تعلیم و تربیت قرار گیرند و اطلاعات و محتوای آموزشی به روش های مختلف و با كمك تكنولوژی های پیشرفته به راحتی در دسترس تمام دانش آموزان در هر نقطه ای از دنیا قرار گرفته باشد و شبكه های اجتماعی و تكنولوژی های در رابطه با آن هم دراین زمینه به خوبی نقش ایفا می كنند و سهولت استفاده از آموزش های موثر را امكان پذیر می سازند.
نیك پی با اعلان اینكه استفاده هدفمند و از پیش طراحی شده از این فنآوری ها سبب توسعه روش های نوین آموزشی و همین طور كمك به دانش آموزان برای فهم درست و عمیق مفاهیم علمی و آموزشی می شود، اضافه كرد: یكی از این فنآوری هااستفاده از QR code در كلاس درس است و كدهای كیو آر QR Code)QR) امروزه در تمام كسب و كارها و چشم اندازهای اجتماعی به چشم می آیند.
وی اشاره كرد: این كدها سالیان زیادی است كه بطور عمده در تابلوهای تبلیغاتی، مجله ها، تلویزیون و حتی در كتاب های درسی برخی كشورها یافت می شود.


این پسا دكترای ریاضی با اشاره به اینكه واژه QR مخفف عبارت Quick Response به معنای “پاسخ سریع” است، بیان كرد: كد QR را می توان با ابزارهای كد گشایی و یا تلفن هوشمند مورد رمز گشایی قرار داد كه این ابزارها تحت عنوان یادگیری بوسیله موبایل مدت های زیادی است كه در آموزش مورد استفاده قرار گرفتند.
نیك پی افزود: برای دیدن یا اسكن كدهای كیو آر QR به یك تلفن همراه دارای دوربین یا یك تلفن هوشمند (آیفون، تلفن هایی با سیستم عامل آندروید یا ویندوزفون) و برنامه ای كه این امكان را فراهم می آورد كه كدهای اسكن شده را رمزگشایی كند، نیاز است و با جستجوی واژه كد QR خوان Barcode Reader در اینترنت و یا نرم افزارهای بازار PlayStore به راحتی می توان این نرم افزار را در گوشی نصب كرد.
وی با اشاره به اینكه راه های متفاوتی جهت استفاده از كدهای كیوآر QR وجود دارد كه بسته به نیاز آن می توان از آنها بهره برد، اشاره كرد: یكی از كامل ترین سرویس ها برای ایجاد كدهای كیوآر وب سایت QR Generator هستند كه به صورت پیش فرض از قالب های فراوانی پشتیبانی می كنند و یكی از امكانات خوب این سایت قابلیت كوچك سازی URL بوده است.
از بین بردن نابرابری های آموزشی بوسیله ایجاد فرصت برای تولید
این پسا دكترای ریاضی اظهار داشت: باتوجه به توانمندی این تكنولوژی و قابلیت فراوان آن جهت استفاده در محیط های آموزشی در امتداد در دسترس قرار دادن آموزش، سهولت دسترسی به آموزش برای همگان، از بین بردن نابرابری های آموزشی بوسیله ایجاد فرصت برای تولید و ارائه محتوای آموزشی برتر، نیازمند طراحی و برنامه ریزی هدفمند بوده كه اجرای این طرح معلمان و دانش آموزان و كسانی كه در رابطه با آموزش هستند را به تولید و ارائه آموزش های برتر بوسیله این ابزار میسر می سازد.
نیك پی عنوان كرد: برای توضیح هر یك از مطالب كتاب های درسی (در صورت نیاز) می توان فیلم و انیمشین و یا كلیپ آموزشی مورد نظر را ساخته و در سامانه آموزش و پرورش قرار داد و در ادامه با تولید كد QR هر یك از فیلم و یا انیمشین تولید شده و درج آن كد QR كنار مطالب مربوطه كتاب درسی قرار داده شود تا دانش آموزان با استفاده از نرم افزار كد QRخوان موبایل بتواند فیلم و انیمشین مربوطه را مشاهده كنند.


وی اشاره كرد: در این راستا معلمان نیز می توانند با استفاده از موبایل و یا ابزار كد QR خوان در كلاس های درس فیلم و یا انیمیشن مورد نظر را در كلاس به نمایش بگذارند كه بتوانند توضیحات بیشتری در مورد موضوع درسی كتاب برای دانش اموزان ارائه نمایند.
این پسا دكترای ریاضی اشاره كرد: با انجام این طرح در سیستم آموزشی كشور سبب می شود كه دانش آموزان علاوه بر متن درسی كتاب ها با پدیده ای به نام فیلم و یا انیمشن داخل كتاب مواجه شوند.
نیك پی اظهار نمود: تولید محتوای جدید با رویكرد نوین و جذاب در كنار متن درسی موجب توضیح بیشتر و عمیق تر موضوع درسی برای دانش آموزان خواهد شد و اجرای مستمر و گسترده این طرح همراه با مدیریت درست و دقیق موجب مشاركت بیشتر برای ارگان های آموزشی و معلمین در سیستم آموزشی می شود كه در ادامه سبب افزایش رغب دانش آموزان خواهد شد.


وی ادامه داد: تدریس قرآن با استفاده از كد QR در صورتیكه تلفظ بعضی از كلمات در یك آیه مهم بنظر می رسد با ایجاد كد QR فیلمی از قاریانی كه آیه مورد نظر را قرائت می كنند، می توان روش صحیح خواندن آیه را به دانش اموز تعلیم داد.
این پسا دكترای ریاضی افزود: همین طور می توان كلیپی از داستان ها و یا روایات های مربوط به یك آیه كتاب درسی قرآن را تولید و كد QR آنرا در كنار آیه مربوطه قرار داد كه به طور قطع دیدن فیلم و یا روایت برای دانش آموزان تاثیر بسیار زیادی در یادگیری قران خواهد داشت.
نیك پی تصریح كرد: با انجام این كار هم تدریس دقیق تر آیات قران برای دانش آموزان صورت می گیرد كه دانش آموزان با قاریان به نام دراین زمینه آشنا می شوند و با ادامه مستمر این طرح سبب یادگیری دقیق تر و جذاب تر قرآن برای آنان خواهد شد.

وی با اشاره به اینكه در درس های فارسی و ریاضی و دیگر درس ها به خصوص در دبستان معلمین باتوجه به نبوغ و خلاقیت خود می كوشند كه با زبان شعر و یا نمایش فهم موضوعات درسی را برای دانش آموزان آسان تر كنند، اظهار داشت: در این راستا با تولید فیلم و یا انیمیشین توسط آموزش و پرورش و درج كد QR آن فیلم و یا انیمشین در كتاب های درسی (به خصوص برای دانش آموزان دبستان) روش های نوینی در تدریس ایجاد می شود.
این پسا دكترای ریاضی اشاره كرد: با ایجاد كد QR این فیلم ها در پایین و یا كنار مطالب كتاب درسی موجب می شود كه دانش آموزان با استفاده از موبایل به توانند فیلم های تفهیمی مدنظر را تماشا كنند و به طور قطع موجب فهم بهتر دانش آموزان سراسر كشور نسبت به آن موضوع و همین طور افزایش رغبت به خصوص در دانش آموزان دبستان به درس خواهد شد.
نیك پی با اعلان اینكه در كتاب های علوم تجربی، شیمی و فیزیك مطالبی وجود دارد كه برای فهم بیشتر دانش آموزان نیازمند انجام آزمایش و یا توضیحات تفصیلی می باشد، اشاره كرد: متاسفانه برخی از مدارس به خاطر نبود امكانات قادر به انجام آزمایشات نیستند و یا در صورت وجود لوازم آزمایشگاهی باتوجه به تاثیر گذاری شرایط محیطی بر آزمایش موجب می شود كه نتیجه درست حاصل نشود و در این راستا با ایجاد فیلم های آموزشی و انجام آزمایش در آزمایشگاه های استاندارد و ایجاد كد QR آن فیلم در كتاب درسی مربوطه، معلم در كلاس درس آزمایش مربوطه را بوسیله ابزارهای كد QR خوان نمایش دهد و یا دانش آموز در خانه با استفاده از موبایل بتواند فیلم مربوطه را نگاه كنند كه این امر می تواند تاثیر بسیار زیادی بر فهم دانش آموزان بگذارد.


وی با اشاره به اینكه همچون موارد دیگر استفاده از QR Code در كتاب های درسی مربوط به تدریس زبان انگلیسی است، اظهار داشت: در زبان انگلیسی تلفظ كلمات و همین طور گفت و گو و مكالمه بین افراد برای یادگری دانش اموزان از اهمیت بالایی برخوردارست بدین سبب با ایجاد فیلم های توضیحی توسط یك شخص و یا چند نفر در مورد تلفظ كلمات، اصطلاحات و گرامر و یا مكالمه می توان نكات درسی را به صورت شهودی و آسان تر برای دانش اموزان توضیح داد.
این پسا دكترای ریاضی اشاره كرد: با انجام این كار در كتاب های درسی انگلیسی موجب تدریس بهتر مفاهیم درسی و یادگیری سریع تر زبان انگلیسی در دانش اموزان خواهد شد بدین سبب تدریس زبان انگلیسی به این سبك موجب رغبت دانش اموزان به مطالعه بیشتر زبان انگلیسی می شود.
نیك پی با عنوان اینكه در جهت عملیاتی كردن این طرح می توان در مورد هر یك از موضوعات درسی كتاب ها در هر مقطع تحصیلی، فیلم، انیمیشن و كلیپ های متناسب با موضوعات درسی را تولید كرد، اضافه كرد: در ادامه فیلم ها را در سامانه آموزش و پرورش بارگذاری كرد تا كد QR آن فیلم ها در صفحات مربوطه كتاب های درسی قرار گیرد و انجام این طرح در سیستم آموزشی كشور سبب می شود كه دانش اموزان علاوه بر كتاب با پدیده ای به نام فیلم و یا انیمشن داخل كتاب مواجه شوند كه تولید محتوای جدید با رویكرد نوین و جذاب در كنار متن درسی موجب توضیح بیشتر و عمیق تر موضوع درسی برای دانش اموزان می شود كه به طور قطع سبب تسهیل در فهم مطالب درسی برای دانش اموزان نیز قرار می گیرد.
وی تصریح كرد: در امتداد اجرای این طرح وزارت آموزش پرورش می تواند قالب استانداردی در تولید محتوای آموزشی و درس وضع كند و طی بخشنامه ای به تمامی مدارس كشور ابلاغ كرده تا معلمان و مسئولین آموزشی مربوطه، تولید محتوای آموزشی خود همچون فیلم، انیمشین و كلیپ آموزشی را به سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ارسال نمایند و در صورت صلاحدید محتواهای ارسالی در سامانه آموزش و پرورش بارگذاری و كد QR آن در كتاب های درسی درج شود.
این پسا دكترای ریاضی اشاره كرد: با انتخاب فیلم از معلمین یك شهر و درج كد QR آن فیلم در یكی از موضوعات كتاب درسی آموزش و پرورش سبب انگیزه بین معلمین آن شهرها و حتی سراسر كشور خواهد شد، انجام این راهبرد سبب می شود تا معلمین كشور خودرا در تالیف كتاب های آموزش و پرورش موثر بینند و در تكاپو قرار گیرند تا فیلم های آموزشی با كیفیت توام با خلاقیت تولید كنند.


نیك پی با اعلان اینكه فیلم های آموزش آنان در كتاب های درسی آموزش و پرورش كشور مورد استفاده قرار گیرد، اظهار داشت: ادامه مستمر و دقیق این طرح در سیستم آموزش و پرورش كشور سبب تلاش بیشتر معلمین سراسر كشور در امر آموزش خواهد شد و در این راستا با ایجاد سیستم های ارزیابی همچون سیستم نمره دهی به فیلم های آموزشی در هر سال می توان فیلم های برتر، بروزتر و دقیق تری را به صورت كد QR Barcode در كتاب های درسی قرار داد كه این امر موجب پویایی متن و مفاهیم بیان كتاب های درسی آموزش و پرورش خواهد شد.
وی با اشاره به اینكه چند بعدی شدن تدریس مباحث درسی برای دانش اموزان از مزایای تولید فیلم های آموزشی و ایجاد QR cod در سیستم آموزشی ایران است، اظهار نمود: ایجاد انگیزه در دانش اموزان برای خواندن و مرور كتاب های درسی، آسان شدن فهم مباحث درسی برای دانش اموزان به وسیله فیلم های آموزشی بدون ایجاد هیچ گونه محدودیتی از مزایای مهم آن است و دانش اموزان هم همیشه می توانند فیلم های آموزشی را مرور كنند.
این پسا دكترای ریاضی با اشاره به اینكه استفاده از تولید محتوا با استفاده از كد QR در هیچ یك از نظام های آموزشی دنیا صورت نگرفته است، تصریح كرد: ایران با تولید محتوای آموزشی به صورت انیمشین و فیلم و ایجاد كد QR آن در كتاب های درسی می تواند بعنوان كشور پیشتازی در استفاده از نواوری های تكنولوژی در سیستم آموزش و پرورش در جهان باشد كه به طور قطع موجب توجه سیستمهای آموزشی دیگر كشورها به ساختار قوی و مدرن ایران در تدوین كتاب های درسی و آموزشی ایران خواهد شد.



1399/01/06
14:21:03
5.0 / 5
3480
تگهای خبر: آزمایش , آموزش , آموزش و پرورش , استاندارد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
کنکوری - konkoorist

کنکوری - konkoorist
konkoorist.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كنكوری محفوظ است

كنكوری

آمادگی برای کنکور