وزیر بهداشت تاكید كرد

ضرورت تدوین دو واحد درسی آشنایی با تاریخ پزشكی ایران

ضرورت تدوین دو واحد درسی آشنایی با تاریخ پزشكی ایران به گزارش كنكوری وزیر بهداشت اظهار داشت: باید دانشجویان علوم پزشكی را از گرفتاری بی خویشتنی نجات دهیم و با مفاخر و مشاهیر تاریخ پزشكی ایران همچون ابن سینا بیشتر آشنا نماییم.


به گزارش كنكوری به نقل از ایسنا، دكتر سعید نمكی در بازدید از موزه و مركز اسناد و مطالعات علمی فرهنگی دكتر نورانی وصال شیراز، ضمن بیان این مطلب گفت: باید تلاش نماییم كه این موزه و مركز اسناد باارزش بتواند با سایر موزه های خصوصاً موزه تاریخ علوم پزشكی تهران اشتراك گذاری اطلاعات داشته باشد.
وی اشاره كرد: در محدوده استان فارس و استان های مجاورش، تعداد قابل توجهی كتب تاریخی و اسناد نزد مردم وجود دارد كه می توان آنها را بوسیله فراخوان جمع آوری و نگه داری كرد.
وزیر بهداشت ضمن تاكید بر ضرورت تدوین دو واحد درسی آشنایی با تاریخ بزرگان كشور برای تدریس در دانشگاه های علوم پزشكی، اظهار داشت: البته كتاب ها، رساله ها و اسنادی از ابوعلی سینا در سراسر دنیا وجود دارند كه هنوز به زبان عربی هستند و باید آنها را به فارسی برگردانیم در حالی كه در كشورهای دیگر، شناخت بیشتری از ابوعلی سینا دارند بدین سبب گردآوری تاریخ ابن سینا، خیلی مهم می باشد.
دكتر نمكی اشاره كرد: باید مبانی علمی طب ایرانی را از مبانی خرافی آن جدا نماییم و با طب روز بسنجیم. سفارش های ابوعلی سینا در مورد آب، هوا، غذا، بهداشت محیط و سلامت روان، مبنای علمی قابل استنادی دارند كه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند.
وی با اشاره به اینكه باید بجای طبیب، حكیم تربیت نماییم، اضافه كرد: اطبای قدیم، حكیم بودند اما متاسفانه امروز دانشجویان را تك بعدی تربیت می نماییم و جنبه های هنری، عرفانی و فلسفی را در میان آنها از بین می بریم.
وزیر بهداشت اظهار داشت: شعار ما در وزارت بهداشت این است كه هر خانه باید یك پایگاه سلامت باشد و برای جامعه محور كردن آموزش پزشكی به دنبال این هستیم كه مسئولیت سلامت هر ۵ تا ۱۰ خانواده را به یك دانشجوی پزشكی واگذار نماییم تا درگیر مسائل خانواده شوند البته در شرایط كنونی و برای ارتقای سلامت دهان و دندان، نیازمند دندانپزشك خانواده نیز هستیم.
به گزارش وبدا، دكتر «علی بهادر» رئیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز نیز در این بازدید، اولویت فعالیت در حوزه طب سنتی را فعالیت های پژوهشی خواند و اظهار داشت: بعد از تقویت این امر می توان به سمت راه اندازی كلینیك ها و فعالیت های درمانی حركت كرد.
وی ادامه داد: مراكزی مانند موزه دكتر نورانی وصال باید در دسترس عموم قرار گیرد و همه اقشار، خصوصاً دانش آموزان و دانشجویان با تاریخ پزشكی آشنا گردند. وزیر بهداشت در این بازدید ضمن دیدار با مسئولان موزه و مركز اسناد و مطالعات علمی و فرهنگی دكتر نورانی وصال و گفت و گو پیرامون بخش های مختلف این مركز، از موزه مشاهیر پزشكی فارس دیدن كرد.
در این بازدید، فعالیت های موزه و مركز اسناد دكتر نورانی وصال، نقش این مركز در ارتقای دانش دانشجویان و اساتید و پژوهش های در رابطه با تاریخ پزشكی و تبیین تاریخچه پزشكی فارس، نشست های ماهیانه طب ایرانی، انتشارات موزه و مركز اسناد، برنامه های پیش رو برای آینده، چالش ها و موانع این حوزه، به وزیر بهداشت ارائه شد.



1398/06/01
01:16:55
5.0 / 5
4728
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۵
کنکوری - konkoorist

کنکوری - konkoorist
konkoorist.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كنكوری محفوظ است

كنكوری

آمادگی برای کنکور