در میزگرد دانشگاه فردوسی بررسی شد؛
مفهوم آموزش مهندسی در دانشگاه نسل سوم از نگاه اساتید
كنكوری: میزگرد « آموزش مهندسی در دانشگاه نسل سوم؛ چالش ها، الزامات و دستاوردها » در دانشگاه فردوسی مشهد اجرا شد.
به گزارش كنكوری به نقل از ایسنا، دكتر مجید میرزا وزیری، استاد دانشكده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی، امروز در میزگرد «آموزش مهندسی در دانشگاه نسل سوم؛ چالش ها، الزامات و دستاوردها» كه در دانشكده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، درباب غروب سلطنت كاغذ و اختتام عصر آموزش، اظهار نمود: پیش از اینكه كاغذ به وجود آید افراد برای ماندگار شدن جملات خود، آنرا بر روی سنگ و یا پوست آهو حك می كردند و اهتمام داشتند آن جمله، ماندگار شود.
وی ادامه داد: به تدریج، كاغذ و صنعت چاپ به وجود آمد و ذائقه مردم متناسب با صنعت چاپ رشد پیدا كرد و به شكلی شد كه افراد حجم زیادی كتاب می خواندند، اما حالا این گونه نیست؛ نقش كاغذ به شدت در زندگی ما كمرنگ و باعث شده تا میزان مطالعات هم به همین میزان كم شود.
این استاد دانشكده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار داشت: اگر مراقب نباشیم و حواسمان نباشد كه نقش كاغذ كمرنگ شده و باز بخواهیم به روش قبل، آموزش را انتقال دهیم باید منتظر غروب آموزش باشیم.
ارتباط بین رشته ای و همكاری علمی؛ لزوم رسیدن به نسل جدید دانشگاه
دكتر محمدرضا اكبرزاده توتونچی، استاد گروه مهندسی كامپیوتر دانشگاه فردوسی مشهد باز در ادامه اظهار نمود: در نگرش مسئله محوری می توانیم پاسخگوی نیازهای آینده باشیم و دانشجویان باید به دنبال مسئله ای باشند كه مورد نیاز آیندگان است. باید فعالیت های پژوهشی خوبی را در این زمینه فراهم نمود تا افرادی كه به دنبال بازار كار هستند، جذب شوند و باید گفت سوژه پژوهش محوری و آموزش محوری، مسئله ای كلیدی است.
وی عنوان كرد: اگر بخواهیم به مسئله ای با تمام ابعاد، به درستی بپردازیم باید گفت این مسئله ابعاد مختلفی دارد كه در یك قالب به خصوص نمی گنجد و ما باید بتوانیم از دیدگاه یك مهندس برق و یا كامپیوتر این ابعاد را مشاهده نماییم و در صورت نداشتن تخصص، حداقل بتوانیم با آنها ارتباط برقرار نماییم.
استاد گروه مهندسی كامپیوتر دانشگاه فردوسی مشهد اشاره كرد: به جهت اینكه بتوانیم كارآفرینی ایجاد نماییم باید از زوایای مختلف و با تخصص های گوناگون به مسئله نگاه نماییم. پیشنهاد من این است كه در گام اول تقویت رشته های ماینر (رشته های مرتبط به صورت بین رشته ای) را داشته باشیم تا برمبنای محورهای تخصصی فعالیت خودرا آغاز نماییم. در واقع ارتباط بین رشته ای و همكاری علمی، لزوم رسیدن به نسل جدید دانشگاه است.
كارآفرینی با مرجعیت علمی معنا می شود
دكتر جواد ابوالفضلی اصفهانی، استاد گروه مهندسی مكانیك دانشگاه فردوسی مشهد باز در ادامه عنوان كرد: دانشگاه به دنبال عقل، خرد و فكر است و اگر محیط كار و سیاست درست باشد مسائل مختلفی مرتفع می شود. اگر در جامعه، كار و شغل باز وجود داشته باشد خیلی از مشكلات برطرف خواهد شد.
وی با بیان اینكه، كارآفرین باید فردی باشد كه به جامعه و باز اطرافیان خود كمك نماید و برای این امر باید از كارهای ساده در اطراف آغاز نموده تا به موفقیت های بالاتر نائل شود، افزود: مقوله كار و كارآفرین برای آن است كه محیط را درست و زندگی را بهتر نماییم و باید این امر مهم را مد نظر قرار دهیم. كارآفرینی با مرجعیت علمی معنا می شود.
استاد گروه مهندسی مكانیك دانشگاه فردوسی مشهد اشاره كرد: محصول دانشگاه، عالم با عمل است و اگر فقط كارشناسی را تولید نماییم كه تنها مطالبی را بداند و در مغزش جا به جا كند، این فرد عالم نیست، بلكه باید كارشناسانی داشته باشیم كه پویا، فعال، خلاق و متفكر باشند تا بتوانند به موفقیت برسند. ما باید چنین افرادی را در دانشگاه تولید نماییم و برای تولید آن به استاد و دانشجو نیاز داریم. نیروهایی را كه به جامعه می فرستیم باید افرادی پرسشگر، خلاق و صبور بوده و نگاه و دید مثبتی به جامعه داشته باشند.
دانشجوی مهندسی باید تفكر صنعتی و كاربردی داشته باشد
دكتر انوشیروان فرشیدیان فر، استاد گروه مهندسی مكانیك دانشگاه فردوسی مشهد باز اظهار داشت: بنظر می رسد كه نگرش درستی به تحصیلات نداریم و تا حدودی به سمت مدرك گرایی رفته ایم تا اینكه تفكرگرا باشیم. حتی این مشكل تنها مربوط به دانشگاه نیست بلكه در سطوح بالاتر هم دیده می شود.
وی با اشاره به اینكه دانشجوی مهندسی را برمبنای نیاز جامعه تربیت نكرده ایم، اظهار داشت: احساس می كنم ما در بخش آموزش های دانشگاه غفلت كرده ایم، بدین معنا كه اهتمام نكرده ایم با نیازهای جامعه پیش برویم. در حالیكه دانشجوی مهندسی باید تفكر صنعتی و كاربردی داشته باشد.
استاد گروه مهندسی مكانیك دانشگاه فردوسی مشهد اضافه كرد: باید در مورد رشته هایی كه نیاز جامعه هستند سرمایه گذاری نماییم.
وی افزود: مسئولان، اساتید و دانشگاهیان در این زمینه مقصر هستند، چونكه باید انگیزه كافی را در دانشجو تقویت كرد و این مساله امر بسیار مهمی است. انسان ها با اراده، همت و انگیزه می توانند در كار خود موفق باشند، ما امروزه با كلماتی مانند تحریم، مشكلات اقتصادی، كمبود شغل و … مواجه هستیم و تمامی این مسائل با تلاش و دید تفكر محور صنعتی قابل حل است.
تحول در ذهنیت؛ لزوم حركت به سمت دانشگاه نسل سوم
دكتر رضا لطفی، معاون پژوهش و فناوری دانشكده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد باز اظهار نمود: دانشگاه نسل سوم دانشگاهی ارزش آفرین است، چونكه افرادی را تربیت می كند كه دانش را تبدیل به ثروت می كنند؛ این مفاهیم بالقطع در آینده اتفاق خواهند افتاد. تحول در ذهنیت، لزوم حركت به سمت دانشگاه نسل سوم است.
وی با اشاره به اینكه ما هنوز در تعریف دانشگاه نسل سوم اتفاق نظر نداریم و همچنان تعاریف مختلفی در این زمینه وجود دارد، عنوان كرد: جایگاه استاد و دانشجو و نقش دانشگاه در آماده كردن افراد برای جامعه همچون سوالاتی است كه در بسیاری مواقع، آنها را فراموش كرده ایم. باید حتما به آینده جامعه و باز به نقشی كه تك تك افراد برای آینده دارند بطور جدی فكر نماییم و برای آنها برنامه ریزی داشته باشیم.
معاون پژوهش و فناوری دانشكده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینكه ما در تعریف تعالیم اولیه باید به نتیجه گیری و جمع بندی برسیم، اشاره كرد: دانشجو به سه توانمندی دانشی، توانمندی مهارتی و توانمندی نگرشی نیاز دارد و باید به لحاظ دانش خودرا تقویت كند و حتما دغدغه توانمندی مهارتی داشته باشد.
منبع: كنكوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب