گفت وگوی كنكوری با رتبه اول آزمون دستیار تخصصی پزشكی:
پذیرش مازاد بر ظرفیت دانشجو به كیفیت آموزش لطمه میزند
كنكوری: رتبه اول آزمون دستیاری تخصصی پزشكی با بیان این كه پذیرش مازاد بر ظرفیت دانشجو به كیفیت آموزش لطمه میزند، اظهار داشت: درباب دوره بالینی كه تجربه شخصی در این مورد دارم، اگر ظرفیت بخش ها افزایش پیدا كند، كیفیت آموزش باز بهبود پیدا می كند، شاید سیاست وزارت این باشد كه مازاد بر ظرفیت، دانشجو بپذیرد و دانشگاه علوم پزشكی تبریز باز به حدی كه دانشجو می پذیرد، ظرفیت آموزشی ندارد.
امین عبدی در گفتوگو با ایسنا، با بیان این مطلب اظهار نمود: از كارشناسان آموزشی هم دعوت كرده ایم تا از وضع موجود بازدید كنند، بعنوان فردی كه در بیمارستان های مختلف كشیك بوده ام، لازم می دانم بگویم كه باید فضای آموزشی دانشگاه بازبینی شود، اما در مجموع دانشگاه علوم پزشكی تبریز را از نظر آموزشی بسیار خوب، ارزیابی می كنم.
وی افزود: بعد از دریافت مدرك دیپلم از یكی از دبیرستان های معمولی تبریز با كسب رتبه ۲۹۶ كنكور سراسری در سال ۸۹ وارد رشته پزشكی در دانشگاه علوم پزشكی تبریز شدم.
وی ادامه داد: بعد از طی مراحل علوم پایه، فیزیوپاتولوژی و كارآموزی، رتبه دو كشوری را در آزمون جامع پیش كارورزی كسب كردم و بعد از طی مرحله كارورزی، بدون این كه قصد شركت در آزمون دستیار تخصصی را داشته باشم، تمایل داشتم تا چندین سال بعنوان پزشك عمومی به طبابت عملی بپردازم كه با پیش آمدن شرایط شركت در آزمون، به مدت هفت ماه برای این آزمون مطالعه كردم.
وی بیان كرد: همه ساله حدود ۱۴ الی ۱۶ هزار نفر در آزمون دستیاری پزشكی شركت می كنند و امسال هم حدود ۱۴ هزار و ۷۰۰ نفر در این آزمون شركت كرده بودند كه من موفق به كسب رتبه اول كشوری شدم.
عبدی در ادامه از تصمیم احتمالی برای ادامه تحصیل در رشته رادیولوژی اطلاع داد و اظهار داشت: پوست، طب فیزیكی و نورولوژی هم جزو اولویت های بعدی من هستند. در ابتدای راه تصمیم به تحصیل در رشته داروسازی داشتم، اما با شناخت ابعاد شخصیت خودم و طبق تحقیقاتی كه انجام دادم، رشته پزشكی را مناسب دیدم و الان هم بر همین اساس، ادامه تحصیل در رشته رادیولوژی را انتخاب كردم.
ایشان در ادامه سطح علمی دانشگاه علوم پزشكی تبریز را خوب ارزیابی كرد و اضافه كرد: دانشگاه های علوم پزشكی در كشور به دو دسته "ریفرم شده" و "ریفرم نشده" تقسیم می شوند و اگر این طرح در دانشگاه علوم پزشكی تبریز هم اجرا شود به مراتب بهتر می شود، دانشجو با ورود به دانشگاه "ریفرم شده" در كنار مطالب تئوریك علوم پایه به مباحث بالینی هم می پردازد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این كه بدون فشار خانواده و با شناخت شخصیت، پزشكی خواندم، اظهار نمود: در هیچ كلاس كنكوری شركت نكردم و در مدرسه فردوسی تبریز مشغول به تحصیل بودم، پیش از دوره پیش دانشگاهی شاگرد خیلی درس خوانی نبودم و در مدرسه ما هم در طول ۱۰ سال قبل تنها یك نفر در رشته داروسازی زاهدان قبول شده بود.
رتبه یك آزمون دستیار تخصصی پزشكی اضافه كرد: مطالعه یك كتاب كمك آموزشی در مورد درس شیمی مرا علاقه مندتر و مصمم كرد تا جهت شركت در كنكور سراسری جدی تر مطالعه كنم و با تهیه كتاب های مختلف كمك آموزشی و در همان سال اول و در حالیكه خانوادهام هم انتظار كسب رتبه سه رقمی را نداشتند، موفق به كسب رتبه ۲۹۶ شدم.
وی بیان كرد: رفتار یكی از معلمان سبب شد تا در هیچ كلاس كنكوری شركت نكنم و تنها با مطالعه كتب كمك آموزشی و شركت در آزمون های تست زنی، موفق شدم.
وی با بیان این كه متأسفانه این روزها معضل اصرار خانواده ها برای پزشك شدن فرزندانشان را زیاد می بینم، اظهار داشت: همه بچه ها یا دوست دارند، پلیس شوند یا پزشك و خلبان، كسی به این فكر نمی كند كه اگر من لباس فلان شغل را بر تن داشته باشم، آیا خوشحالی، آرامش خاطر و رضایت شغلی به دنبال دارد یا نه؟
عبدی اظهار نمود: این تفكر به ضعف سیستم آموزشی بازمیگردد كه بچه ها را تبدیل به یك ماشین تست زنی كرده و فضای رقابتی ناسالمی را ایجاد می كنند، كسی كه تیزهوش باشد، همیشه تیزهوش است و نیازی به رفتن به مدرسه تیزهوشان ندارد.
وی افزود: علاوه بر علل ذكر شده، نبود فضای شغلی مناسب در رشته های مهندسی سبب روی آوردن افراد به سه رشته تاپ گروه تجربی شده است كه با ادامه این روند شاهد اشباع فضای شغلی در این سه رشته هم خواهیم بود و مافیای كنكور هم در این امر نقش دارند.
رتبه اول آزمون دستیاری تخصصی پزشكی در انتها تصریح كرد: امیدوارم پذیرش دانشجو در رشته های مختلف بر مبنای نیازسنجی و طبق علاقه صورت بگیرد، مثلاً كسی كه از خون وحشت دارد، چگونه می تواند پزشك شود؟ پاسخ دادن به چند تست ساده صرف نمی تواند استعداد یك فرد را تعیین كند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب