رئیس دانشكده كارآفرین دانشگاه تهران:

توسعه برنامه های آموزشی رسمی متناسب با نیازهای کشور

توسعه برنامه های آموزشی رسمی متناسب با نیازهای کشور به گزارش کنکوری رئیس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران اولویت های دانشکده را توسعه برنامه های آموزشی رسمی و دوره های کوتاه مدت متناسب با نیازهای کشور و اجرای برنامه های مشترک با سایر دانشکده ها عنوان نمود.



به گزارش کنکوری به نقل از دانشگاه تهران، در آئین معارفه رئیس جدید و تکریم رئیس سابق دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران که در دانشکده کارآفرینی برگزار شد، دکتر جهانگیر یداللهی، رئیس جدید دانشکده کارآفرینی ضمن اشاره به مشکلات بسیاری که در تأسیس و راه اندازی دانشکده کارآفرینی از ابتدا وجود داشته، تلاش رؤسای سابق دانشکده برای دستیابی به دستاوردها و موفقیت های کنونی را قابل ستایش توصیف کرد و اضافه کرد: دنیا درحال حرکت است و متوقف شدنی نیست و نیازها و مشکلات نامحدود است، بنابراین باید مسیر موفقیت را ادامه داد.
وی با تاکید بر توجه سرپرست دانشگاه به کارآفرینی بعنوان یکی از اولویت های دانشگاه تهران اظهار داشت: وقتی از کارآفرینی سخن می گوئیم، یعنی دانشگاهی که دانش آموختگان کارآفرین تربیت و نتایج تحقیقات دانشگاه را تجاری می کند و بر اساس دنیای واقعی آموزش می دهد.
رئیس دانشکده کارآفرینی مثال ملموس آموزش بر اساس دنیای واقعی را آموزش پزشکی دانست و تاکید کرد که همه آموزش ها باید به آن سمت برود و ملموس، واقعی و منطبق با مسائل کشور و جهان باشد.
باید در توسعه اکوسیستم کارآفرینی کشور نقش ایفا کنیم
یداللهی ضمن اشاره به این که اگر مقرر است دانشگاهی کارآفرین شود، باید مأموریت هایی برای خود تعریف کند، اضافه کرد: مأموریت قبلی ما تربیت متخصصانی برای نیازهای جاری کشور بود، اما بعنوان دانشکده کارآفرینی باید در توسعه اکوسیستم کارآفرینی در کشور و دانشگاه نقش اساسی ایفا نماییم و پژوهش ها، رساله، رساله ها و تحقیقات اعضای هیأت علمی بر تنگناها و چالش های توسعه کارآفرینی در کشور و دانشگاه استوار باشد. باید بعنوان مبحث تحقیق چاره، پیشنهاد و راهبرد عرضه دهیم. و با گروههای آموزشی و دانشکده هایی شبکه سازی نماییم که در کشور کارآفرینی آموزش می دهند.
وی خاطرنشان کرد: وقتی از حرکت ملی سخن می گوئیم نه تنها یک نفر، بلکه یک گروه و یا دانشگاه به تنهایی نمی تواند قهرمان باشد و موفق عمل کند، بلکه باید شبکه سازی و سازمان دهی را در کل کشور بین دانشجویان و با همه سازمان های فعال در حوزه کارآفرینی داشته باشیم تا بتوانیم هم به نیاز آن پاسخ دهیم و هم این که دانش و تجربیات را داخل دانشگاه بیاوریم و در خدمت اهداف توسعه کارآفرینی به کار گیریم.
رئیس دانشکده کارآفرین یکی از اهداف مهم را بهبود مستمر روش های یادگیری و یاددهی برای اعضای هیأت علمی عنوان نمود و اضافه کرد: عضو هیأت علمی که کاملاً به روز است و مطالعه دائمی دارد روز بعد دیگر به روز نیست و فرآیند بهبود یک فرآیند مستمر است و این تلاش زمانی اثربخش است که ما در تعامل با سایر دانشکده ها و فعالان توسعه کارآفرینی در کشور باشیم.
توسعه برنامه های آموزشی رسمی متناسب با نیازهای کشور
وی اولویت های دانشکده را توسعه برنامه های آموزشی رسمی و دوره های کوتاه مدت متناسب با نیازهای کشور، اجرای برنامه های مشترک با سایر دانشکده های دانشگاه و برگزاری رویدادهای مشترک با سازمان های فعال در حوزه کارآفرینی اعلام نمود و تحقق این اهداف را با ایجاد فضای همدلی، همکاری و یکپارچگی با همکاری تمامی اعضای هیأت علمی میسر دانست.
دکتر کمره ای معاون آموزشی دانشگاه تهران ضمن اشاره به این که کارآفرینی یکی از سیاست های اصلی دانشگاه تهران است که سرپرست جدید دانشگاه تاکید ویژه ای بر آن دارد، اضافه کرد: برای تأسیس دانشکده کارآفرینی زحمات زیادی کشیده شده است و هم اکنون دانشکده کارآفرینی جایگاه خوب و شناخته شده ای در سطح کشور دارد و امیدواریم این رشد به قوت خود ادامه پیدا کند و دانشکده کارآفرینی نقش و وظیفه ای که به خاطر آن تأسیس شده است را به اجرا گذارد.
معاون آموزشی دانشگاه با تاکید بر این که نباید فراموش کرد که دانشگاه تهران، دانشگاهی جامع است که همه رشته ها در آن وجود دارد، تصریح کرد: برخی فعالیت ها و رشته ها زودبازده هستند و آثار و نتایج آنها به لحاظ فعالیتهای علمی و دستاوردهای پژوهشی قابل رؤیت است و برخی دیگر به رغم زمان بر بودن باز هم کارآفرین هستند، رشته هایی که به لحاظ کیفیت بنیادی بوده و سال ها طول می کشد تا به نتیجه برسد.
استاد دانشکدگان فنی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: لزوماً شاخص کارآفرینی تجاری سازی نیست. یکی از شاخصهای کارآفرینی تجاری سازی است. فارغ التحصیلانی که بتوانند کارآفرینی و ایجاد اشتغال کنند هم یکی از مصادیق کارآفرینی هستند.
وی در ادامه با تاکید بر این که دانشکده کارآفرینی نام بزرگی دارد و باید در جهت تحقق کارآفرینی در همه ابعاد به پیش برود، اضافه کرد: دانشگاه کارآفرین، بین المللی و با مسئولیت پذیری اجتماعی از اهداف دانشگاه است، اما در رأس همه اینها ارتقای کیفیت آموزش، پژوهش و کیفیت علمی دانشگاه است و اگر به کیفیت مطلوب دست پیدا نکنیم به هدف نرسیده ایم.
کمره ای ابراز امیدواری کرد که دانشکده کارآفرینی با وجود آیین نامه ها، ضوابط، کمیت و کیفیت مناسب اعضای هیأت علمی برای موفقیت و حرکت در جهت اهداف به کمک سایر دانشکدگان، پردیس های اقماری، مراکز و مؤسسات دانشگاه موفق عمل کند. دانشکده کارآفرینی با ۳۴ عضو هیأت علمی اساسا می تواند دانشکده کارآمدی باشد، چون که اسباب کار آماده است و باید همت کرد تا به هدف رسید و کار را پیش برد.
معاون آموزشی دانشگاه ضمن اشاره به شروع سال تحصیلی و انتشار اخبار ضدونقیض درباره حضوری شدن کلاس های دانشگاه اظهار داشت: درباره نحوه برگزاری کلاس ها درحال مذاکره با وزارت علوم هستیم و برای رسیدن به این مهم برنامه ریزی جامعی در دانشگاه تهران باید اتفاق بیفتد تا بتوانیم دوره های حضوری را برگزار نماییم و در نهایت تابع مصوبات ستاد ملی کرونا و وزارت علوم هستیم.
وی یکی از موانع برای برگزاری کلاس های حضوری را واکسینه نشدن کامل دانشجویان تابحال دانست و واکسینه شدن تعداد بیشتر از دانشجویان را دغدغه بزرگ معاونت آموزشی برای برگزاری کلاس های حضوری عنوان و تاکید کرد باید دانشجویان را ترغیب کرد تا واکسینه شوند.
اولویت ما برگزاری کلاس حضوری برای دروس عملی است
وی در ادامه تاکید کرد: هم اکنون اولویت ما برگزاری کلاس حضوری برای دروس عملی است، چون که دروس عملی در بعضی رشته ها به صورت مجازی نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.
کمره ای تصریح کرد در سه دوره ای که کلاس های دانشگاه به صورت غیرحضوری برگزار شده است از لحاظ کیفیت علمی به نتیجه مطلوبی رسیدیم و امیدواریم با تلاش دانشگاه و دانشجویان به وظایف خود به خوبی عمل نماییم.
باید به دنبال نقش آفرینی در بیرون از دانشگاه بود
غلامحسین حسینی نیا، رئیس سابق دانشکده کارآفرینی، دیگر سخنران این مراسم با عرضه گزارشی از اقدامات انجام شده در دوران مشکلات و بحران های مختلف جهانی و کمبودهای داخلی در حوزه های مالی، آموزشی و پژوهش، بین المللی در دوره سه ساله ریاست بر دانشکده ارائه نمود.
بازنگری در دوره های تحصیلات تکمیلی و برگزاری دوره های آزاد
وی تسهیل گری برای ایجاد فضای مناسب برای فعالیت اعضای هیأت علمی و دانشجویان، خارج شدن دانشکده از حالت تک رشته ای، کمک به تأسیس چند رشته دردانشگاه های دیگر و عرضه سرویس کامل آموزشی به سایر دانشکدگان دانشگاه، جذب اعضای هیأت علمی بخصوص جذب استادان ایرانی خارج از کشور و برگزاری کارگاه های بین المللی با استادان ایرانی در سرتاسر جهان، بازبینی در دوره های تحصیلات تکمیلی، برگزاری دوره های آزاد و پرداخت بدهی ها همچون اقدامات خود عنوان نمود.
دانشیار دانشکده کارآفرینی که مسئولیت سازمان فنی و حرفه ای را برعهده گرفته است، گفت احساس من این است که مأموریتی از دانشگاه گرفته ام تا اهدافی که برای سازمان فنی حرفه ای در نظر گرفته شده محقق نماییم.
وی این اهداف را آموزش و تربیت نیروی متخصص و متناسب با نیازهای بازار و ارتقای توان کارآفرینی، کمک به تولید ثروت و کاهش فقر در جامعه از راه توانمندسازی نیروی کار، افزایش سهم سرمایه انسانی از راه آموزش، مهارت خلاقیت و تجربه و … عنوان نمود.
حسینی نیا تصریح کرد برای تحقق این اهداف ناگزیریم که در خارج از دانشگاه هم مدیریت بپذیریم و نقش آفرینی نماییم تا آنچه در دانشگاه آموزش داده می شود را در خارج از آن محقق نماییم.
وی با اظهار تأسف از این که ۴۵ درصد فراگیران و متقاضیان آموزش فنی حرفه ای فارغ التحصیلان دانشگاه هستند در حالیکه این آموزش ها برای سطح کارگری و سطح ۴ تعریف شده این مسئله را یک فاجعه ملی دانست که دانش آموختگان دانشگاه برای اشتغال باید آموزش کارگری ببینند.
وی اظهار داشت: تغییر این رویه بزرگ ترین مأموریت من بعنوان یک دانشگاهی در خارج از دانشگاه و در سازمان فنی حرفه ای خواهد بود.


منبع:

1400/07/29
22:30:56
5.0 / 5
230
تگهای خبر: آموزش , استاد , اشتغال , پزشكی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۵
کنکوری - konkoorist

کنکوری - konkoorist
konkoorist.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كنكوری محفوظ است

كنكوری

آمادگی برای کنکور