زلفی گل در صحن مجلس تأكید كرد:

ایجاد نظام کاربردی کردن تحقیقات

ایجاد نظام کاربردی کردن تحقیقات وزیر پیشنهادی علوم با اشاره به اینکه من سرباز علمی جمهوری اسلامی هستم اظهار داشت: نظام انگیزشی برای ترغیب اعضای هیات علمی ایجاد می نماییم که بخش قابل توجهی از تحقیقات را در جهت نیاز کشور انجام دهند.


به گزارش کنکوری به نقل از مهر، دکتر محمدعلی زلفی گل امروز (سه شنبه ۲ شهریور ماه) در جلسه رأی اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم با عرض تسلیت ایام سوگواری سیدالشهدا و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا اظهار داشت: در جمهوری اسلامی هر مدیر و مسولی در هر رده و سطحی چنانچه در امتداد راه امام شهدا و شهدا حرکت نکند عاقبت بخیر نمی گردد. وی ادامه داد: بعنوان یک سرباز علمی نظام مقدس جمهوری اسلامی الگوی من شهید دکتر چمران و شهدای هسته ای و الگوی نظامی سردار سلیمانی را قرار می دهم چونکه عاقب به خیر شدند. چون مسیرشان در امتداد اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی بود. وی اظهار داشت: آنها مردمی بودند و همه را خودی می شمردند و خادم مردم بودند. دیدید که بیش از ۳۵ میلین نفر در مراسم سردار دل ها شرکت مردند دلیل اصلی اش این بود که آنها مردم را از خود می پنداشتند. نهایت تلاش ام را خواهم کرد و مشی و منش شهید چمران و سردار سلیمانی را منش خود قرار دهم. زلفی گل با اشاره به سوالات نمایندگان مجلس اظهار داشت: ادب حکم می کند درباب سوالات بجای نمایندگان مخالف پرسیدند پاسخ دهم. دغدغده های بسیاری جالبی داشتند و سوالات مناسبی پرسیدند. در ضمن مدیریت ام در سن ۴۲ سالگی دکتر زاهدی نخستین حکم ریاست دانشگاه را برای من صادر کردند. در ایام فتنه دانشگاه را به شکلی مدیریت کردم که به کسی لطمه نرسید وی ادامه داد: قسمتی از دوران فتنه رییس دانشگاه بوعلی بودم در صورتیکه ۱۳ تا ۱۵ هزار جمعیت دانشجویی در این دانشگاه فعال می باشند و یکی از سیاسی ترین دانشگاه های کشور است. به لطف خداوند در روزهای فتنه ۸۸ دانشگاه را به شکلی مدیریت کردم که هیچ ضرری به کسی نرسید. همه می دانیم که فتنه ۸۸ سرآغاز مشکلات خارجی برای ما شد. دشمن ما نسبت به براندازی نظام به خیال خام خودش امیدوار شد چگونه می توانیم با کسانی که این ضرر را به ما زدند در یک خط باشیم. وی اظهار داشت: با شفافیت اعلام می کنم سیاستمداران آمریکا بدانند دست سردار ما را قطع کردند کمترین هزینه اش قطع دست آنها از این منطقه خواهد بود. وزیر پیشنهادی علوم اشاره کرد: باید بگویم که یکی از افتخارات کشور تولید علمی است. برج تولید علم کشور در منطقه خودنمایی می کند در بعضی از سالهای رشد علمی ایران ۱۳ برابر رشد متوسط علمی دنیا بوده است. باید قدر دانشجویان و استادان و دانشمندان باشیم. وی اظهار داشت: مقام معظم رهبری بارها این موفقیت علمی را افتخار جمهوری اسلامی دانسته اند. ما اجازه نداریم آنرا زیر سوال ببریم. این مصداق جمله علم بهتر است یا ثروت. هر دو خوب است. زیربنای فناوری و تکنولوژی علم است و باید قدرددان اساتید و دانشمندان باشیم. زلفی گل تصریح کرد: فرمایش نمایندگان به حق است. این تولید علم برای چه است باید آثارش در جامعه بروز و ظهور پیدا کند چرا نکرده است. علت اش این است که سه دسته تحقیقات بنیادی کاربردی و توسعه ای داریم. تمام قوانین برای تحقیقات بنیادی بوده و نظام های سنجی و انگیزشی کشور برای تحقیقات بنیادی که خروجی آن علم و مقالات علمی است، بوده است. نظام کابردی کردن تحقیقات را ایجاد می کنم وی اظهار داشت: برای بروز تحقیقات در مسائل کشور راه حل این است که برای سطح دوم تحقیقات برنامه ریزی نماییم و نظام های سنجشی شایسته ای طراحی نماییم تا دانشمندان و دانشجویان و اساتید انگیزه داشته باشند. با افتخار اعلام می کنم که برای این کار برنامه دارم. اگر مورد اعتماد شما نمایندگان باشم اهتمام خواهیم کرد که در دوره چهار ساله نظام پیشنهادات برای کاربردی کردن تحقیقات خصوصاً پایان نامه های و رساله های دکتری را ایجاد کنم. ایجاد نظام انگیزشی برای ترغیب اساتید به حل مشکلات جامعه وزیر پیشنهادی علوم اظهار داشت: نظام سنجشی و انگیزشی برای ترغیب اعضای هیات علمی ایجاد می نماییم که بخش قابل توجهی از تحقیقاتشان را در امتداد نیازهای جامعه تعریف کنند. دانشگاه های ما، استادان و دانشجویان هیچ مقصر نیستند، آنها کار خودشان را به خوبی انجام داده اند ما بیشتر از آنها نخواسته ایم و قوانین و مقررات این اجازه را به آنها نداده است. باید بستر نرم افزاری و سخت افزاری را با ایجاد سیستم جدید برای تحقق و هدف مندی پژوهش ایجاد نماییم. وی اظهار داشت: اگر بخواهیم برنامه کاربردی و عملیاتی داشته باشیم سه اصل را باید مدنظر قرار دهیم. برنامه باید خاصیت های کلیدی داشته باشد سرمایه های کشور همچون مادی و انسانی و معنوی گرفتار افت بها نشوند بلکه هم افزایی داشته باشند. آیندگان در برآوردن نیازها با مشکل مواجه نشوند. نیازسنجی و نیازآفرینی هم باید وجود داشته باشد. علاوه بر مزیت های نسبی به مزیت های ایجادی هم توجه گردد. اصل دیگر به محیط زیست مادی، مذهبی، معنوی اجتماعی و فرهنگی صدمه ای ایجاد نشود. زلفی گل درباره برنامه پیشنهادی اظهار داشت: خیلی از نمایندگان سوالاتی را پرسیدند که بنظر می رسد نمایندگان برنامه سیاست های کلان راهبردی را مطالعه کردند برنامه تفصیلی که دارای زمان بندی لازم و اقدامات علمی هم داشت، بوده است و نمایندگان مطالعه کنند. وی ادامه داد: دانشگاه ها چه ارتباطی با آرمان های یک جامعه دارند. این دانشگاه ها هستند که موجب تحقق آرمان های یک جامعه می شوند چونکه تحقق آرمان ها بدون علم و دانش میسر نیست. برای این کار باید برمبنای چه برنامه هایی حرکت کنند. باید برمبنای اسناد بالادستی سند چشم انداز، بیانیه گام دوم و سند دانشگاه اسلامی حرکت نماید. سند دانشگاه اسلامی بسیار زیبا و کاربردی و کاملاً کارشناسی و علمیاتی است.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با اعلان اینکه از چه فاکتورها، عملیات سازمان ها و دیگر نهادها استفاده می نماییم که به آروزها و آرمان های نظام جمهوری اسلامی برسیم اضافه کرد: مجلس قدرت بی نظیری به دانشگاه های ما داده است و این نشان میدهد که نظام جمهوری اسلامی چقدر برای دانشجویان و دانشمندان و دانشگاه ها ارزش قائل است.
وی افزود: قانون هیئت امنا، استقلال خاصی به دانشگاه های ما داده و بدیهی است دانشگاه های ما از این اعتمادی که نظام جمهوری اسلامی به آن داشته است، نهایت استفاده را کند و سبب دوام و قوام بیشتر نظام جمهوری اسلامی شود.
افزایش بعد نظارتی هیأت های امنا
وزیر پیشنهادی علوم افزود: حتما از پتانسیل هیئت امنا بیشتر استفاده می نماییم. هم اکنون بیشتر از ظرفیت قانونگذاری هیئت های امنا استفاده می شود. اگر شما عزیزان به من اعتماد کنید، من بعد نظارتی هیئت امنا را نیز فعال می کنم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: باید چه کاری انجام دهیم که در وزارت علوم و دانشگاه های ما پلشتی و ناراستی وجود نداشته باشد؟ همه ما می دانیم که علم نور و شفافیت است بنا بر این وقتی یک دانشمند تمام یافته های علمی خودرا منتشر می کند همه دنیا آنرا دیده و نقد و اصلاح می کنند، ما باید از علم یاد بگیرم.
به جای توسعه فرهنگ مچ گیری، فرهنگ شفافیت را توسعه دهیم
زلفی گل افزود: باید شفافیت را در وزارت علوم توسعه دهیم، با توسعه شفافیت از پلشتی ها پیشگیری می شود ما بجای این که فرهنگ مچ گیری را توسعه دهیم باید فرهنگ پیشگیری و شفافیت را دنبال نماییم.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: همچون کارهای دیگری که برای تحقق اهداف بلند وزارت علوم می توان از آن بهره برد، تعامل هم افزا با مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی است. اگر یک وزیر تعامل مناسب و شایسته ای با شما و شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته باشد و شورای عالی عتف را و ظرفیتش را خوب بشناسد، می تواند از ظرفیت اینها برای ارتباط دانشگاه و صنعت، برای مرجعیت علمی برای دیپلماسی علمی نهایت استفاده را بکند.
عدم توزیع متوازن استعدادها در رشته های مختلف تحصیلی
زلفی گل در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات بخش آموزشی اشاره نمود و اظهار داشت: مشکلی که در جامعه ما امروز در بخش آموزشی وجود دارد و آینده کشور ما را به خطر می اندازد، عدم توزیع متوازن استعدادها در رشته های مختلف تحصیلی است، الان استعدادهای برتر ما بطور متناسب در رشته ها توزیع نمی شوند و این در آینده برای کشور ما مشکل به وجود می آورد. برای رشته های علوم پایه و علوم انسانی تقاضا کم شده است.
وی افزود: در صورتیکه پایه و اساس علم، رشته های علوم انسانی و علوم پایه است چه باید کرد؟ اینجا سیاست های فرابخشی لازم دارد که با تعامل کمیسیون آموزش، وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم باید برای آن چاره اندیشی نماییم. اینجا فقط در اختیار وزارت علوم نیست، اینجا نیاز به عزم فرابخشی دارد.
به روز نبودن سرفصل های درسی و نادیده گرفتن مهارت ها
وی افزود: مشکل دیگر بخش آموزش، به روز نبودن سرفصل های درسی و نادیده گرفتن مهارت ها است. که باید سرفصل ها بروزرسانی شود و ما باید آموزش های مهارتی را جدی بگیریم. چون جامعه ما فقط به تحصیلات تکمیلی نیاز ندارد. جامعه ما به تکنیسین و آموزش های مهارتی نیاز دارد.
وزیر پیشنهادی علوم اضافه کرد: بنا بر این دانشگاه فنی و حرفه ای و علمی کاربردی مورد توجه ویژه من خواهد بود و خوشبختانه می شود آنها را در کل کشور توسعه داد چون برای توسعه این دانشگاه ها به امکانات و ظرفیت زیادی نیاز نیست.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: مشکل دیگری که در بخش آموزش وجود دارد، عدم رصد دانش آموختگان است. ما در وزارت علوم بعد از آن که دانشجو دانش آموخته می شود، او را رها می نماییم این مساله جز و برنامه های من است که با ماموریت جدید به مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و استفاده از مهندسی آمار دانش آموختگان را رصد نماییم و اشتغال آنها را بررسی نماییم. این که شغلشان در رابطه با تخصص شان است یا نیست؟ برمبنای آن می توان هدایت تحصیلی درست داشته باشیم.
زلفی گل افزود: متأسفانه در کشور ما از مهندسی آمار به خوبی در برنامه ریزی ها استفاده نمی گردد در صورتیکه وزارت علوم باید دراین زمینه الگو باشد و از این دانش برای برنامه ریزی های صحیح و عملیاتی و کاربردی استفاده نماید.
وی مشکل دیگر بخش آموزش عالی را توجه ناشایست به رشته های بین رشته ای عنوان نمود و اظهار داشت: باید سیاست گذاری خاصی در این خصوص صورت گیرد و این در دستور کار ما خواهد بود. ما بوسیله تحقیقات بین رشته ای، فرهنگ کار تیمی را می توانیم توسعه دهیم.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگر سخنان خود به سیاستگذاری پژوهشی اشاره نمود و اظهار داشت: یکی از اشکالات جدی که مورد سوال نمایندگان مخالف بود و البته به حق هم بود، این بود که نقش دانشگاه های ما در جامعه کمرنگ شده است برای این کار چه برنامه ای دارید؟ من برای این مساله از پتانسیل پایگاه استنادی جهان اسلام برای نظام پیشنهادات بهره برده و اهتمام می نماییم تحقیقات را کاربردی کنم.
تعریف ماموریت برای رشته های دانشگاهی
زلفی گل اظهار نمود: در بخش پژوهشی مشکل دیگری که وجود دارد، این است که ما برای رشته ها ماموریت های عام و خاصی را تعریف نکرده ایم انشاالله اهتمام خواهیم کرد برای رشته ها ماموریت عام و خاص تعریف نماییم تا آنها بتوانند به مرجعیت علمی برسند و در سپهر علم دنیا مانند خورشید بدرخشند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به سیاست گذاری فناوری اشاره نمود و اظهار داشت: خوشبختانه پارک های علم و فناوری و مراکز رشد به خوبی توسعه یافته اند اما قوانین و مقررات فعلی ما خیلی کارآمد نیست نهایت تلاش خودرا خواهیم کرد با حمایت شما نمایندگان شورای اسلامی که در برنامه توسعه هفتم کشور خلاء های قانونی را اصلاح و قوانین و مقررات لازم را در برنامه توسعه هفتم الحاق نماییم تا امکان حمایت ویژه از علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان وجود داشته باشد.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت های دانش بنیان را احراز صلاحیت می کند و اگر محصولی داشتند، آنها را توسعه دهند درحالی که ما نیاز داریم از شرکت های دانش بنیان درحال رشد نیز حمایت نماییم و آنها را توسعه دهیم. ما باید دنبال نوآوری باز باشیم که این هم در دستور کار من خواهد بود.
زلفی گل در ادامه به برنامه های بخش فرهنگی اشاره نمود و اظهار داشت: باید یک واقعیت را با شما عزیزان و نمایندگان مردم در بین بگذارم که علم و تکنولوژی جدید همراه خود فرهنگ جدیدی به وجود می آورد.
وی افزود: چه بخواهیم و چه نخواهیم، فضاهای مجازی فرهنگ خاص خودرا به همراه خواهد داشت. فناوری اطلاعات فرهنگ خاص خودرا به همراه خواهد داشت. منظورم چیست، منظورم این است که اگر خواهان پویش، پالایش و پیرایش فرهنگی هستیم، باید روی علم و فناوری سرمایه گذاری نماییم. اگر می خواهیم قدرت نرم جمهوری اسلامی را توسعه دهیم و اگر می خواهیم کشورها و مردم مسلمان، ایران اسلامی را الگوی خاص قرار دهند، باید بر روی علم و دانش سرمایه گذاری نماییم، چونکه علم و دانش، فرهنگ سالم به همراه خواهد داشت.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: می گویند اگر خواستید سرمایه گزاری جاودان کنید، فرهنگ سالم ایجاد کنید، به هر حال نهایت تلاشمان را خواهیم کرد تا از پتانسیل تشکل های دانشجویی، کانون های فرهنگی و انجمن های علمی نهایت استفاده را بکنیم تا فرهنگ علمی را در ذهن و قلب جوانانمان ماندگار نماییم.

1400/06/02
22:13:52
5.0 / 5
591
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , استاد , اشتغال
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۵
کنکوری - konkoorist

کنکوری - konkoorist
konkoorist.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كنكوری محفوظ است

كنكوری

آمادگی برای کنکور