یك پایگاه رتبه بندی دانشگاه اعلام كرد؛
نظر متخصصان آموزش عالی درباره آینده دانشگاه ها در 2021
کنکوری: موضوع امید به آینده در بین بحران کرونا یکی از با اهمیت ترین چراغ های راه دانشگاه ها برای کسب فرصت از شرایط بوجود آمده در سال 2021 است.
به گزارش کنکوری به نقل از مهر، چشم انداز آتی مؤسسات آموزش عالی در سال ۲۰۲۱ از موضوعاتی است که متخصصان آموزش عالی به آن در گزارش «کیواس» پرداخته اند. با ورود به سال ۲۰۲۱ از متخصصان آموزش عالی درباره ادامه بحران کرونا ویروس و شرایط آموزش عالی نظرسنجی شد این نظرسنجی از مارس ۲۰۲۰ در حال اجراست و تا حالا بیش از ۲ هزار و ۱۶۸ پاسخ جمع آوری شده است. در تازه ترین گزارش از این نظرسنجی ۴۲۵ پاسخ دهنده از مؤسسات آموزش عالی در ۶۱ کشور به بررسی نظر متخصصان آموزش عالی در مورد جذب دانشجویان بین المللی در سال ۲۰۲۱، چگونگی تأثیر واکسن و چگونگی برنامه ریزی برای کاهش خطرات ناشی از ویروس کرونا در مؤسسات آموزشی خود پرداخته اند. یکی از بخش هایی که بطور قابل توجهی تحت تأثیر بحران ویروس کرونا قرار گرفته است حرکت دانشجویان و جذب دانشجویان بین المللی بوده است. قابل درک است که محدودیت های سفر و اقدامات قرنطینه ای پتانسیل و جریان بازار بین المللی دانشجویی را در سال ۲۰۲۰ محدود کرد. چشم انداز آموزش عالی در سال ۲۰۲۱ در سال ۲۰۲۱، متخصصان آموزش عالی در صورتیکه پایبند به مسائل در رابطه با اقدامات ایمنی در مقابل کرونا هستند در عین حال به دنبال افزایش فرصت های جذب دانشجو نیز هستند. وقتی از آنها سوال شد که چه چشم اندازی می بینند بسیار یا تا حدی خوشبین بودند. ۲۹ درصد احساس بی طرفی داشتند که این مساله به این مفهوم است که خیلی از دانشگاه های جهان احساس خوش بینی محتاطانه دارند و با احتیاط برای دوره های جذب دانشجو در سال ۲۰۲۱ برنامه ریزی می کنند. اقلیت قابل توجهی تا حدودی بدبین بودند (۱۹ درصد) و فقط تعداد کمی از پاسخ دهندگان بسیار بدبین بودند (۸ درصد). به مرور زمان که بحران ویروس کرونا تغییر می کند، جذب دانشجویان بین المللی در سال ۲۰۲۱ هم متفاوت به نظر می آید، اما بنظر می رسد متخصصان آموزش عالی با احتیاط خوش بین هستند یا منتظرند ببینند که این تغییرات چگونه انجام می شود. برای بسط دامنه جذب دانشجو از آنها پرسیده شد که آیا مؤسسه آنها به دنبال تنوع بخشیدن به کشورهای مبدا برای پذیرش دانشجو هست یا خیر که ۵۱ درصد گفتند آری. این مساله نشان میدهد که ۵۱ درصد به دنبال تنوع در کشورهای منبع خود برای جذب دانشجوی بین المللی هستند، ۲۱ درصد مطمئن نیستند، ۱۷ درصد این اقدام را در نظر دارند و فقط ۱۱ درصد مخالف این ایده هستند. در این نظرسنجی سوال شد که کشور شما برای تشویق دانشجویان بین المللی به تحصیل در کشورتان کدام یک از موارد را باید انجام دهد که ۵۶ درصد آسان تر شدن دریافت ویزای دانشجویی را اعلام نمودند. از دیگر محبوب ترین اقدامات دولت ها، ایجاد مراودات مسافرتی با تعداد بیشتری از کشورها (۴۸ درصد)، تمدید مدت زمان ویزاهای کار بعد از تحصیل (۴۴ درصد)، تنظیم بورس تحصیلی بیشتر برای دانشجویان بین المللی (۴۴ درصد)، اطمینان از نبود نیاز به قرنطینه هنگام ورود به کشور (۲۱ درصد)، آسان تر کردن اقامت دائم (۱۸ درصد) بود. اما اینکه در سال ۲۰۲۰ دانشگاه ها چگونه تغییرات خودرا اجرائی کردند نیز موضوع مهمی است. در حقیقت وقتی به سال ۲۰۲۰ نگاه می نماییم، می بینیم که جذب دانشجویان بین المللی بطور قابل توجهی تحت تأثیر بحران کرونا قرار گرفت. متخصصان آموزش عالی درباره جذب دانشجویان بین المللی در مؤسسات خود گفته اند که کمتر از حد انتظار جذب کرده اند. در حقیقت ۳۰ درصد اظهار داشتند که به میزان قابل توجهی کمتر از حد انتظار دانشجو جذب کرده اند، ۲۹ درصد کمی کمتر و ۲۷ درصد به همان اندازه که قبل از این دانشجو جذب می کردند در سال ۲۰۲۰ نیز جذب کردند. باتوجه به ماهیت گسترده و ویرانگر بحران ویروس کرونا این واقعیت که ۲۷ درصد سطح مورد انتظار خودرا برای جذب داشته اند و ۱۵ درصد بیش از اندازه انتظار، نشانگر نویدبخش قدرت بازار بین المللی دانشجویی است. ۶۰ درصد دانشجویان بین المللی از سفر می ترسیدند آن دسته از پاسخ دهندگانی که اظهار داشتند کمتر از حد انتظار دانشجویان بین المللی جذب کرده اند، به دلیلهای مختلفی اشاره کرده اند. ۶۰ درصد از دانشجویان بین المللی از سفر می ترسیدند، ۵۸ درصد از دانشجویان قادر به سفر به کشور خود نبودند، ۴۳ درصد نمی خواستند به صورت آنلاین تحصیل کنند، ۴۳ درصد تحصیل خودرا به سال تحصیلی بعدی موکول کردند، ۳۴ درصد قادر به دریافت ویزای تحصیلی نبودند، ۱۶ درصد می خواستند به کشورهای دیگر بروند و ۳ درصد نتوانستند در امتحانات اولیه شرکت نمایند. عنصر دیگری که دانشگاه ها به سبب بحران ویروس کرونا مجبور به تغییر در آن شدند، توانایی انجام آزمون های زبان انگلیسی بود. باتوجه به محدودیت ها و فاصله اجتماعی، دیگر امکان آزمون حضوری وجود نداشت و خیلی از دانشگاه ها ترجیح دادند این شرایط را نادیده بگیرند و از برنامه های مهارت آموزی زبان برای آزمون مهارت زبان دانشجویان استفاده کنند. ۱۸ درصد از پاسخ دهندگان تاکید نمودند که دانشجویان بین المللی را بدون گذراندن کامل آزمون زبان جذب کردند اما ۵۱ درصد نیز دانشجویان را به سبب عدم مهارت آزمون زبان نپذیرفتند. در این بازار پیچیده، تعدادی از دانشگاه ها دانشجویان را ترغیب می کنند که به آنها تخفیف، امتیاز یا مشوق ادامه تحصیل می دهند. گام اصلی دانشگاه ها ارائه تخفیف در شهریه بود، برای اینکه خیلی از دانشجویان به سبب محدودیت هایی که برای تحصیل در زمان بحران کرونا داشتند انتظار تخفیف قابل توجهی را از طرف دانشگاه ها داشتند. ۲۵ درصد از متخصصان دانشگاه ها گفتند که تخفیف داده اند، ۴۵ درصد گفتند که چنین نکرده اند و ۳۰ درصد مطمئن نبودند. از پاسخ دهندگان همین طور خواسته شد تا مشخص کنند که آیا آنها قصد دارند به دانشجویان جدید بین المللی برای شروع تحصیلات خود به صورت آنلاین تخفیف دهند که ۲۹ درصد اظهار داشتند که این کار را انجام می دهند، ۴۴ درصد رد کردند و ۲۸ درصد مطمئن نبودند. تأثیر واکسن کرونا در آموزش عالی سال ۲۰۲۱ همین طور از متخصصان آموزش عالی خواسته شد تا در مورد تأثیر احتمالی معرفی و رواج واکسن های ویروس کرونا در سراسر جهان، خصوصاً در ارتباط با جذب دانشجو و بازگشت آموزش حضوری پیش بینی داشته باشند که ۶۱ درصد از متخصصان آموزش عالی مورد بررسی اظهار داشتند که استفاده از واکسن های کرونا جذب دانشجویان بین المللی را آسان تر می کند. این نشان میدهد که متخصصان آموزش عالی در مورد تأثیر واکسن های ویروس کرونا در جذب دانشجویان بین المللی و اثرات آن برای بخش آموزش عالی احساس مثبتی دارند و باز هم چشم انداز مثبتی را که خیلی از دانشگاه ها برای سال پیش رو نشان داده اند، تکرار می کنند. از پاسخ دهندگان خواسته شد حدس بزنند که آیا ورود و رواج واکسن کرونا موجب بازگشت کامل آموزش حضوری می شود و چه مدت این زمان به طول می انجامد که بخش قابل توجهی (۴۶ درصد) معتقدند که این امر در ۱۲ ماه آتی اجازه بازگشت کامل به دانشگاه را می دهد در صورتیکه ۲۱ درصد معتقدند که این امکان ظرف ۶ ماه آتی خواهد بود. اقلیت قابل توجه دیگر (۱۹ درصد) معتقدند که واکسن امکان بازگشت کامل به آموزش حضوری را فراهم می آورد اما این اتفاق در ضمن دو سال آینده اتفاق می افتد. جالب اینجاست که فقط ۶ درصد معتقدند که اجازه بازگشت کامل به آموزش حضوری را نخواهد داد. با ورود به سال ۲۰۲۱ دانشگاه ها می توانند از دانش و بینشی که در طول سال ۲۰۲۰ به دست آورده اند استفاده کنند تا استراتژی ویروس کرونا را برای سال آینده پیش بینی کنند. دانشگاه ها طیف وسیعی از اقدامات را برای محدود کردن ویروس کرونا در دانشگاه اجرا کردند، همچون نصب دستگاه های ضدعفونی کننده در دانشگاه (۷۷ درصد)، اطمینان از رعایت فاصله اجتماعی در دانشگاه (۷۶ درصد). دانشگاه ها اقدامات دیگری که شامل الزامی کردن ماسک برای کارکنان و دانشجویان (۷۳ درصد)، قرار دادن علایم برای نشان دادن حداقل فاصله برای دور ماندن از دیگران (۶۸ درصد) و ارائه تجهیزات حفاظت شخصی برای پرسنل (۵۲ درصد) نیز به انجام رساندند. فراتر از همه این اقدامات، دانشگاه ها دوره های آموزشی خودرا به صورت آنلاین ارائه دادند. ۶۹ درصد دانشگاه ها دوره های درسی را به صورت آنلاین تغییر دادند. ۵۵ درصد از پاسخ دهندگان اظهار داشتند که آنها برنامه های زمانی منعطفی را برای دانشجویان بین المللی طراحی کردند. این تغییرات برای سازگاری با بحران، بطور قابل توجهی تجربه آموزشی دانشجویان بین المللی را بهبود می بخشد. در نظرسنجی کیواس از متخصصان آموزش عالی نیز خواسته شد تا بیان کنند که آنها فکر می کنند دانشگاه آنها در پشتیبانی از دانشجویان بین المللی در ضمن شیوع ویروس کرونا تا چه اندازه مؤثر بوده است و تنها ۱۱ درصد فکر می کنند دانشگاه آنها بسیار مؤثر عمل کرده است. در سال ۲۰۲۱، مؤسسات آموزش عالی نیاز دارند که دانشجویان را حمایت کنند برای اینکه هنوز خیلی از کشورها شاهد افزایش میزان شیوع ویروس کرونا هستند. هنوز ۷۰ درصد دانشگاه ها بسته هستند از پاسخ دهندگان پرسیده شد که آیا دانشگاه آنها هم اکنون به روی دانشجویان کاملاً باز است یا خیر که ۷۰ درصد از پاسخ دهندگان اعلام نمودند دانشگاه آنها کاملاً بسته است و ۲۸ درصد اعلام نمودند که کاملاً بسته نیست. همین طور پرسیده شد که انتظار می رود چه زمانی دانشگاه باز شود که ۵۴ درصد زمان ماه آگوست (تابستان) ۲۰۲۱ یا پس از آنرا انتخاب کردند. این نشان میدهد که بخش قابل توجهی از دانشگاهیان هنوز احتیاط می کنند و به دنبال به حداقل رساندن خطرات دانشجویان و استادان خود هستند. همین طور به وضوح نشان میدهد که فقط اقلیت کمی انتظار دارند که پردیس اصلی آنها در شش ماه آتی بازگشایی شود. در ماه های اخیر، ۴۲ درصد از پاسخ دهندگان آموزش کاملاً آنلاین را به دانشجویان خود ارایه داده اند، در صورتیکه ۴۷ درصد بیشتر آموزش آنلاین و کمی هم آموزش حضوری داشته اند. در حقیقت تغییر آموزش به سمت یادگیری آنلاین در ۶ ماه گذشته افزایش یافته است و دانشگاه های کمتری آموزش آنلاین و حضوری ترکیبی داشته اند. بنظر می رسد در طول سال ۲۰۲۰، دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی توانایی خودرا در انطباق و استقبال از تکنولوژیهای جدید و سیستم های آموزش آنلاین نشان داده اند و این روند در سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد یافت.
منبع: كنكوری
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب