چه كارهایی باعث علاقمند شدن دانش آموزان به رشته ریاضی می شود؟
استاد بازنشسته مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه تهران تقویت برنامه درسی، معرفی الگوهای موفق دانش آموختگان در رشته های مهندسی، ریاضی و علوم پایه از راه برنامه های رادیویی، تلویزیونی و سایر رسانه های جمعی و اجرای برنامه های كارشناسی با كهاد كارآفرینی و كارشناسی ارشد حرفه ای در رشته های علوم پایه را باعث استقبال بیشتر دانش آموزان از رشته ریاضی دانست.
به گزارش کنکوری به نقل از ایسنا، دکتر عباس تاجر در میزگرد"بررسی علل کاهش اقبال دانشجویان به آموزش های علوم و مهندسی" با بیان این که انتظار می رود آموزش و یادگیری دانش آموزان در سه حیطه انجام می شود اظهار داشت: این سه حیطه شناختی، عاطفی و مهارتی است. انتظار این است که سه حیطه ی یاد شده نتایج یادگیری دانش آموزان را در چهار مولفه پرورش دهد.
وی درباره این چهار مولفه اظهار داشت: این چهار مولفه، یادگیری برای دانستن، یادگیری برای انجام دادن، یادگیری برای زیستن و یادگیری برای با هم زیستن است. در یادگیری برای دانستن باید به دانش آموز یاری داد تا مهارت های شناختی خویش را جهت استفاده از فرصت های یادگیری ( این که چگونه می تواند به یادگیری بپردازد)، توسعه دهد.
این فارغ التحصیل دانشگاه پیتسبورگ اضافه کرد: در یادگیری برای انجام دادن باید به دانش آموز یاری داد تا مهارت های عملی را در خود پرورش دهد، به صورتی که به کمک آنها بتواند صلاحیت هایی را به دست آورد که برای هماهنگی با محیط پیرامون و تحولات ناشی از تکنولوژی های جدید لازم است. در یادگیری برای با هم زیستن باید به دانش آموز یاری داد تا نسبت به خصوصیت های سایر افراد و فرهنگ آنان و درون بستگی آنان و جوامع توجه کند.
به قول استاد بازنشسته دانشگاه تهران، برای پرورش انگیزه انتخاب رشته ریاضی باید بر جنبه های در رابطه با دانش ریاضی و مفاهیم چالش برانگیز یادگیری در حیطه های شناختی و عاطفی در پایه های دوره ابتدایی و متوسطه تاکید نمود. اما آن جا که سنجش ملی درباره نتایج یادگیری دانش آموزان در انتها دوره اول متوسطه صورت نمی گیرد، اظهار نظر درباره این که کدام یک از مولفه های یاد شده تا چه اندازه در دانش آموزان پرورش می یابد صرفاً به حدس و گمان پرداخته می شود.
تاجر در بخش دیگری از سخنان خود درباره عوامل بالقوه موثر در عدم انتخاب رشته ریاضی توسط دانش آموزان دوره اول متوسطه اظهار داشت: دانش، نگرش و توانش دانش آموزان و حس ناکافی بودن توانمندی آنها برای ورود به این رشته و همینطور الگوهای اجتماعی ناموفق در رشته های ذی ربط از عوامل موثر در عدم انتخاب ریاضی است.
وی ادامه داد: بازار کار دانش آموختگان دانشگاهی در رشته های ریاضی هم یکی دیگر از عوامل موثر بر انتخاب نکردن ریاضی است. تصور بر این است که اغلب دانش آموختگان ریاضی برای دبیری استخدام می شوند. والدین هم در کاهش رغبت دانش آموزان به انتخاب رشته ریاضی نقش دارند. مدرسان هم با بازخوردهای منفی نسبت به عملکرد دانش آموزان در دروس ریاضی بر انتخاب نکردن این رشته توسط آنان نقش دارند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به نقش مشاوران تحصیلی در هنگام انتخاب رشته اظهار داشت: طیف انتخاب رشته در آموزش عالی برای دانش آموختگان دوره متوسطه در رشته تجربی به مراتب بیشتر از رشته ریاضی است.
بازرگان، تقویت برنامه درسی، معرفی الگوهای موفق دانش آموختگان در رشته های مهندسی، ریاضی و علوم پایه از راه برنامه های رادیویی، تلویزیونی و سایر رسانه های جمعی و اجرای برنامه های کارشناسی با کهاد کارآفرینی و کارشناسی ارشد حرفه ای در رشته های علوم پایه را باعث استقبال بیشتر دانش آموزان از رشته ریاضی دانست.
وی ادامه داد: علاوه بر موارد فوق، الزامی کردن گذراندن دروس کارآفرینی در دوره کارشناسی و امکان خوداشتغالی برای دانش آموختگان رشته های ذی ربط دانشگاهی، آشنا کردن مشاوران تحصیلی با امکانات کارآفرینی دانش آموختگان رشته های ذی ربط و افزایش آگاهی والدین و مشاوران تحصیلی با امکانات خود اشتغالی در رشته های در رابطه با ریاضی باعث استقبال دانش آموزان از رشته ریاضی می شود.
این استاد مدیریت و برنامه ریزی آموزشی در انتها بیان نمود: برای تدوین برنامه عملی جهت افزایش رغبت دانش آموزان به رشته ریاضی، پیشنهادها و سفارش ها باید بر شواهد و نتایج پژوهش های میدانی حاصل از طرح های تحقیق به روش های کمی و کیفی مبتنی باشد.
منبع: كنكوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب