در نشست مشترك كمیسیون آموزش مجلس با وزیر علوم مطرح شد؛
باید تاریخی به دانشگاه ها برای اتمام سال تحصیلی فعلی اعلام گردد
كنكوری: در نشست مشترك كمیسیون آموزش مجلس با وزیر و معاونان علوم، تحقیقات و فناوری در محل این وزراتخانه مسائلی مانند حذف كنكور، زمان اتمام سال تحصیلی دانشگاه ها، دادن اختیارات به دانشگاه ها و تقویم آموزشی عنوان شد.
به گزارش كنكوری به نقل از ایسنا، محمدمهدی زاهدی رئیس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این جلسه با انتقاد از اینكه در این مدت حضور كمرنگی را از نظر رسانه ای از وزارت علوم شاهد بودیم، اظهار داشت: در صورتیكه می توانست در این رابطه مدیریت جدی را داشته باشد، معاونت پژوهشی و پارك های علم و فناوری كارهای خوبی انجام دادند اما كاش در مورد آنها اطلاع رسانی می شد.
وی با اعلان اینكه توانمندی وزارت علوم بالاست و جامعه از آن انتظار خاصی دارد و باید حضور پررنگ داشته باشد، اضافه كرد: سال ها بود كه دوست داشتیم ارتباط تنگاتنگی میان وزارت بهداشت و علوم ایجاد شود، اما نشد و در این شرایط باید تعاملات و پیوندها عمیق تر شود.
زاهدی با اعلان اینكه بیوتروریسم بحثی جدی است و در مورد بحث های ژنتیكی، شیمی و بیوشیمی، وزارت علوم باید پای كار باشد، افزود: نباید به این شكل باشد كه وزارت بهداشت دارو و واكسن تهیه نماید بلكه وزارت علوم می تواند ورود كرده و كمك نماید، چرا باید در ساخت كیت مشكل داشته باشیم؟ باید دانشگاه ها و پارك های علم و فناوری به این مهم توجه نمایند و دانشگاه و وزارت علوم در حوزه مبارزه با كرونا از نظر سخت افزاری و نرم افزاری پرچمدار باشد.
وی با یادآوری اینكه دغدغه جدی در مورد كنكور وجود دارد، اظهار داشت: كنكور كارشناسی و كارشناسی ارشد پیوسته به دغدغه تبدیل گشته، حدود یك میلیون نفر ثبت نام كرده اند و منتظرند؛ مقرر شده هفته آینده شورای سنجش و پذیرش را دعوت و رایزنی نماییم تا مردم از سرگردانی رها شوند.
نماینده كرمان تصریح كرد: در نشست با وزیر آموزش و پرورش به تفاهم رسیدیم و به صورتی ۸۰ درصد دروس در اواسط اسفند تدریس شده و می توان آنرا ملاك قرار داد و اختتام سال تحصیلی را اعلام كرد؛ در كنار بخشنامه ها باید اختیارات ویژه ای به دانشگاه ها داده شود. دانشگاه ها در تهران حالت ملی دارند اما در استانها باید جداگانه عمل شود، یعنی اختیاراتی به روسا با محوریت رئیس دانشگاه مركز استان داده شود؛ برای امتحان اختتام ترم باید بر طبق شرایط اقلیمی، منطقه و كرونایی اختیاراتی داده شود و از آنها گزارش بخواهیم.
رئیس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: بحث غیرانتفاعی و آزاد دو جنبه دارد و دانشجوی غیرانتفاعی آزاد مقابل مسئولانشان در فضای مجازی فضاسازی می كند كه چرا وقتی كلاس نرفته ایم باید شهریه پرداخت نماییم. اگر به دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی كمك نكنیم ورشكست می شوند و بطور قطع آثار آن از ورشكستگی كارخانجات بمراتب بیشتر است، برای اینكه تبعات اجتماعی و امنیتی دارد و باید كمك های بلاعوض به آنها اختصاص پیدا كند.
وی با اعلان اینكه باید تاریخی را به دانشگاه ها برای اتمام سال تحصیلی فعلی اعلام كنید، اظهار داشت: این جدا از ترم تابستانی است و بعید می دانیم امسال ترم تابستانی داشته باشیم. باید برای شروع سال تحصیلی آینده برنامه ریزی داشته باشیم و اینكه حتما سال تحصیلی باید اول مهر شروع شود، درست نیست و می توان به دانشگاه ها انعطاف پذیری داد و بر طبق شرایط منطقه ای، كرونایی و اقلیمی در بازه ۱۵ اردیبهشت تا اختتام مهر كلاس ها شروع شود.
زاهدی با یادآوری اینكه در مجلس بر روی تقویم آموزشی كار می نماییم، اضافه كرد: تقویم انعطاف پذیری را اعلام می كنیم؛ بر طبق برخی گزارشات به لحاظ تنگناهای معیشتی ممكنست اختلافات خانوادگی افزایش یابد، بدین سبب باید مشاوره های رایگان از طرف دانشگاه ها به مردم ارائه و این مساله از صداوسیما اعلام گردد تا نشان دهید پای كار هستید و در مشكلات مردم خودرا سهیم می دانید و تافته جدابافته نیستید.
وی در مورد حقوق اساتید دانشگاه اظهار داشت: همترازی، مناسب سازی و یكسان سازی حقوق با وزارت بهداشت باید صورت گیرد.
منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه این جلسه اظهار داشت: در ۴ اسفند كه ویروس كرونا شروع شد، ۴ هدف كلی یعنی به حداقل رساندن لطمه ها و كنترل شیوع ویروس، جبران كاستی ها در كارهای آموزشی دانشگاه ها، بهره مندی از مزایای الكترونیكی و فضای مجازی مدنظر قرار گرفت.
وی افزود: این بحث مطرح بود كه ممكنست ویروس خودساخته باشد و كشور باید برای شرایط مشابه آمادگی پیدا می كرد، بدین سبب این مساله در معاونت آموزشی مطرح و به دانشگاه ها ابلاغ گردید كه طی آن متولی بودن قرارگاه كرونا ویروس برای سیاست های كلان مورد تایید قرار گرفت و راجع به تعطیلی آموزش حضوری بحث شد و اینكه خوابگاه ها، غذاخوری ها و فضاهای عمومی باید به صورت اولتیماتوم ضدعفونی كنند. نشستی را با معاونان آموزشی دانشگاه ها داشتیم كه در ۷ اسفند تصمیمات كلی در مورد بحث آموزش مورد توجه قرار گرفت و در ۱۰ اسفندماه بخشنامه ای به دانشگاه ها ارسال شد كه توجه به آموزش های غیرحضوری مورد توجه قرار گیرد.
غلامی افزود: در ۶ اسفند كارگروه تخصصی آموزش های الكترونیكی را تشكیل دادیم و ۷ نفر از متخصصان را در دانشگاه های مختلف كشور جمع آوری و جلساتی را برگزار كردیم. قرار شد بعنوان سیاستگذاران كلان آموزش الكترونیكی در كشور كمك كرده و به صورت هاب عمل كنند و جاهایی كه مشكل دارند مشاوره بگیرند و جاهایی كه توانمندتر هستند امكاناتشان را در اختیاراتشان بگذارند تا بتوانند به دانشگاه ها و موسسات كمتر بهره مند مشاوره دهند و كمك كنند.
وی تصریح كرد: باتوجه به سیاست وزارت ارتباطات، نامه هایی در دو مرحله نوشته شد و فهرست اطلاعات دانشگاه هایی كه خواهان استفاده از ترافیك رایگان بودند، ارسال شد و در ضمن دو روز گذشته هم نامه پیگیری سوم را ارسال كردیم تا دانشگاه ها به سبب هزینه بالا بتوانند از ترافیك رایگان استفاده كنند.
وزیر علوم با اعلان اینكه برای تقویت زیرساخت ها، پیگیری هایی انجام شد، اظهار داشت: در ۱۹ اسفندماه گزارش گیری از دانشگاه ها را برای اعلام نیازهایشان شروع كردیم و در ۲۱ اسفند با دانشگاه آزاد مكاتبه شد و تقاضا كردیم گزارشی را ارائه و افرادی را معرفی كنند.
وی اشاره كرد: در نشست وزرای علوم كشورهای درگیر كرونا بعنوان نماینده ایران شركت كردم. اغلب آنها به سمت آموزش های غیرحضوری و الكترونیكی گام برداشته اند؛ در ۲۴ اسفند باتوجه به محدودیت های قانونی برای سقف آموزش الكترونیكی در دانشگاه ها بخشنامه ای ثابت شد و سقف را بطور كامل برداشتیم و در ۲۹ اسفند جلساتی كه كارگروه آموزش های الكترونیك تشكیل داده بود، سفارش های عملیاتی برای دانشگاه ها انجام شد و ما آنها را اطلاع رسانی كردیم؛ نتیجه بحث ها در رابطه با آموزش الكترونیكی این است كه برخی دانشگاه ها از قبل زیرساخت آموزش الكترونیكی را داشتند، یعنی حدود ۱۰ دانشگاه و ۴ موسسه غیرانتفاعی به صورت الكترونیكی آموزش ها را ارائه می كردند، اما سایر دانشگاه ها با مشكل مواجه و خواهان مشاوره برای رفع نیازهایشان بودند.
این عضو كابینه دولت اظهار داشت: خوشبختانه دانشگاه ها به خوبی عمل كردند و بر طبق گزارشات ارسال شده از حدود ۵۴ دانشگاه و موسسه آموزشی عالی، بستر ارائه دروس نظری به میزان بیش از ۹۰ درصد بطور متوسط آماده شده است و طی این هفته بیش از ۶۰ درصد آنها مشكلی از نظر كلاس های جبرانی نداشتند.
غلامی تصریح كرد: طراحی بستر لازم آموزش های الكترونیكی، محیط های نرم افزاری، افزودن سرورهای لازم و افزایش پنهای باند مورد توجه قرار گرفت. تا یك هفته پیش از اختتام سال ۹۸ این آمار حدود ۶۰ درصد بود و هم اكنون به حدود ۹۰ درصد رسیده است. در مورد دروس عملی، كارگاهی و آزمایشگاهی در نامه ای به دانشگاه هایی كه امكان انجام آنرا دارند، تقاضا كردیم به صورت فشرده و در تابستان ارائه شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه كرد: در دانشگاه پیام نور با حدود ۴۰۰ هزار دانشجو تا نیمه اسفند حدود ۱۰ درصد دانشجویان را پوشش دادند و ۱۵ فروردین ۱۰۰ درصد دروس نظری را به صورت الكترونیك تعریف كردند و آمادگی پوشش ۹۰ درصدی نیازهای دانشجویان را دارند. البته ما فاز راستی آزمایی را باید در دانشگاه ها شروع نماییم و نظارت و ارزیابی لازم را داشته باشیم.
وی بیان كرد: در دانشگاه جامع علمی كاربردی در دو هفته ابتدایی اسفند كمتر از ۱۰ درصد امكانات برقرار شد و بر طبق گزارش در تاریخ دهم فروردین به ۷۰ درصد رسید و حتی اعلام نمودند كه می توانیم تا اختتام فروردین ماه آموزش الكترونیكی را به ۹۰ درصد برسانیم. دانشگاه فنی و حرفه ای تا قبل از اختتام سال ۹۸ حدود ۳۰ درصد آموزش الكترونیكی را مهیا كرد و هم اكنون به ۶۰ درصد رسیده و امیدواریم تا اختتام فروردین به ۸۰ درصد برسد. دانشگاه آزاد اسلامی تا آخر سال ۹۸ در حدود ۲۰ درصد آموزش ها را ارائه كرد و ما بیشترین مشكل را در موسسات آموزش عالی غیردولتی داریم.
غلامی بیان كرد: در آخر سال گذشته كارگروهی را مامور كردیم كه مشكلات آموزشی را به ما اعلام كنند و اینكه شرایط كرونایی موجب چه معضلاتی برای دانشگاه ها و دانشجویان شده و آنها را احصا كردیم كه چگونه در چارچوب مقررات آموزشی، تسهیلاتی را برای دانشجویان فراهم نمود كه از این مرحله عبور نماییم.
این عضو كابیه دولت با تاكید بر اینكه ما نمی خواهیم كه ترم تحصیلی تحت هیچ عنوانی حذف شود، اظهار داشت: جلسات ما در ۱۰ فروردین منجر به سند بیست بندی شد كه برای دانشگاه ها ارسال كردیم و در آن به دانشگاه ها اجازه می دهد مشكلات دانشجویان را حل كنند و البته چون دانشگاه ها از نظر سطح، امكانات و تبعیضات متنوع هستند نمی توان نسخه واحدی برای همه آنها داد و چیزی كه مهمست آموزش الكترونیكی را باید به صورت محوریت اصلی در برنامه های غیرحضوری داشته باشیم و تهدید كرونا را به فرصتی برای تحول در آموزش و تقویت زیرساخت ها، ارائه آموزش های متنوع غیرحضوری و افزایش سطح تاب آوری نظام آموزشی عالی كشور در مواجهه با شرایط احتمالی آینده تبدیل نماییم.
سیدجواد ساداتی نژاد عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اعلان اینكه دانشجوی ترم یك لیسانس در شرایط فعلی بیشترین ضربه را می خورد، اظهار داشت: بود و نبود كلاس ها برای دانشجویان ترم های بالا و تحصیلات تكمیلی خیلی مهم نیست و لطمه كمتری دارد، بدین سبب تمركز روی آنها درست نیست؛ در مورد كنكور ارشد و دكتری دغدغه وجود دارد، به جهت اینكه ذهن داوطلبان آرام شود، باید زمانی را تعیین كرد تا بتوانند برنامه ریزی كنند، برای اینكه بی برنامگی به آنها لطمه می زند.
وی افزود: مبلغی كه برای اختصاص به صنایع تعیین شده باید در مورد مراكز غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد هم لحاظ شود، برای اینكه اگر كارخانه مشكل پیدا كند، تعطیل می شود اما در صورت تعطیلی دانشگاه مشكلات زیادی ایجاد می شود. تقاضا داریم كه از مبلغی كه برای كرونا در نظر گرفته شده، حداقل بدهی دانشگاه آزاد داده شود. البته این فرصت مناسبی است كه بنیاد شهید بدهی خودرا به دانشگاه آزاد پرداخت كند.
نماینده كاشان با اعلان اینكه دانشگاه ها باید تفویض اختیار كنند، اضافه كرد: شورای آموزشی در شرایط فعلی دانشگاه ها باید تصمیم گیری كنند؛ بطور قطع بعد از بحران كرونا، مردم، وزارت علوم را نقد خواهند كرد و می گویند دانشگاهیان چكار كردند و كجا بودند؟ چرا كارها و اقدامات دانشگاه اطلاع رسانی نمی شود؟ نگاه جامعه به دانشگاه و آموزش و پرورش متفاوت است؛ هم اكنون اختلافات خانوادگی افزایش یافته و دانشگاه ها نباید بی تفاوت باشند و باید وظیفه خودرا به خوبی انجام دهند؛ می طلبد اقدامات انجام شده از طرف وزارت علوم و دانشگاه ها توسط صداوسیما اطلاع رسانی شود.
جبار كوچكی نژاد عضو دیگر كمیسیون با اعلان اینكه كنكور باید سریعتر برگزار شود، اظهار داشت: دانشگاه فنی و حرفه ای بیش از ۴۰ تا ۵۰ هزار دانشجو دارد و بیش از ۶۰ درصد آموزش های آن عملی است، اما متاسفانه زیرساخت های لازم را ندارد و مظلوم واقع شده است؛ در مورد دانشگاه آزاد باید چاره اندیشی شود، هیات علمی دانشگاه آزاد ۳ تا ۴ میلیون حقوق می گیرد و باید مشكل آنها را در مجلس به صورتی حل نماییم.
قاسم احمدی لاشكی عضو این كمیسیون اظهار داشت: از ستاد مبارزه با كرونا گلایه داریم و امیدواریم وزیر علوم این مساله را در ستاد مطرح كند و مردم نباید در مورد تعطیلی و بازگشایی ادارات سرگردان شوند و نباید شاهد اظهارات پراكنده باشیم.
وی با تاكید بر اینكه ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، كیفیت در نیم سال تحصیلی دوم فدا می شود، اظهار داشت: تشكیل كلاس ضمن خدمت طی یك هفته باید صورت گیرد و معلمان و اساتید باید آموزش ببینند، برای اینكه با شرایط فعلی نمی توان كلاس ها را برگزار كرد؛ دانشگاه غیرانتفاعی مانند دانشگاه آزاد با مشكلاتی مواجه می باشد و باید برای آن چاره اندیشی كرد. با شعار دادن و حرف زدن، مشكلات آنها حل نمی گردد جز اینكه باید منتظر ورشكستگی دانشگاه آزاد باشیم. این دانشگاه بیش از یك میلیون دانشجو دارد و باید برای آن چاره اندیشی كرد.
احمدی لاشكی افزود: آموزش و پرورش خودرا در شرایط فعلی به خوبی نشان داد در صورتیكه دانشگاه باید خودرا در بحث حمایت و كمك بیشتر نشان می داد؛ هنرستان ها در حال تولید ماسك هستند، اما متاسفانه دانشگاه فنی و حرفه ای در این شرایط اقدامی انجام نداده و فقط هر سال به دنبال افزایش بودجه است.
علیرضا سلیمی عضو كمیسیون آموزش از اقدامات انجام شده در بخش آموزش نظری تشكر كرد و اظهار داشت: در مورد بحث عملی و آزمایشگاهی معین نمی باشد چه اقداماتی مقرر است انجام شود؟ خیلی از دانشجویان موبایل هوشمند ندارند، چگونه می خواهیم پوشش صددرصدی داشته باشیم؟ همین طور برای كنكور و آموزش عملی مقرر است چه اقداماتی انجام شود؟
وی افزود: چرا پایان نامه ها تعطیل شده است؟ اگر بنا است خسارت ها به حداقل برسد نباید تعطیل می شد. بی عدالتی آموزشی و شكاف را نباید بیشتر كرد و اگر در اقدامات سرعت به خرج ندهیم، دانشجویانی كه توان مالی كمتری دارند با مشكلات بیشتری مواجه خواهند شد.
فریده اولادقباد عضو دیگر این كمیسیون با اعلان اینكه دانشگاه ها، اساتید و وزارت علوم مغز متفكر و قلب تپنده جامعه هستند و باید پیش بینی های لازم را داشته باشند، اظهار داشت: ما هر ساله در كشور با زلزله و سیل مواجهیم، چرا باید در تهران مدارس یك هفته برای آلودگی هوا تعطیل شوند؟ چرا نباید در كشور ما زیرساخت ها از قبل طراحی شوند؟ چرا اعتبار ویژه ای برای آمادگی و طراحی زیرساخت ها اختصاص داده نمی شود؟ می طلبد دانشگاه، وزارت علوم و اساتید نخبه برای حل مسائل كشور پیشنهاداتی را ارائه نمایند تا در بحران ها با مشكل مواجه نشویم.
وی از عدم استفاده دانشگاه از ظرفیت شبكه آموزش انتقاد نمود و اظهار داشت: شبكه ای را تحت عنوان شبكه دانشجو می توان اختصاص داد تا آموزش های ضمن خدمت را برای دانشجویان و اساتید ارائه كند؛ دانش آموزان علاوه بر استرس كرونا، با دغدغه آزمون كنكور هم مواجهند،
اولادقباد خطاب به وزیر علوم تصریح كرد: نیاز است این مساله را در ستاد مبارزه با كرونا مطرح نماییم، برای اینكه والدین و دانش آموزان نگران هستند. آیا فصل الخطاب باید وزارت بهداشت یا ستاد مبارزه با كرونا باشد؟
رئیس فراكسیون زنان مجلس دهم اضافه كرد: می طلبد قسمتی از ۵ میلیارد دلاری كه مقرر است از صندوق بین المللی پول به كشورمان اختصاص پیدا كند، به وزارتخانه های علوم و آموزش و پرورش در صورت تحقق اختصاص پیدا كند.
سیدحمایت میرزاده سخنگوی كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اعلان اینكه آموزش غیرحضوری را باید به رسمیت شناخت اظهار داشت: البته تمامی آموزش ها به صورت مجازی نیست و باید به پژوهش و تحقیق توجه كرد، با شعار نمی توان آنرا به رسمیت شناخت و باید برنامه مدون داشته باشیم.
ویافزود: می توان كارهایی را از دانشجو درخواست و به صورت مستقیم و غیرمستقیم عملكرد وی را ارزیابی كرد. همین طور تفویض اختیار و تمركززدایی را باید به رسمیت بشناسیم و بپذیریم كه حالا زمان آن است كه خیلی از دانشگاه ها كم و كسری از وزارتخانه ندارند و می توانند تفویض اختیار داشته باشند؛ درباب بحث برگزاری كنكور، هفته آینده در مجلس با حضور ستاد شورای پذیرش دانشجو نشستی برگزار می گردد و درباب اینكه كنكور كی و در چه قرنی مقرر است حذف شود، باید تصمیم گیری شود. اگر واقعا مقرر است قانون حذف كنكور اجرایی شود، حالا زمان مناسبی برای تحقق آن است.
محمدباسط درازهی نماینده مجلس نیز بر لزوم آموزش و توانمندسازی اساتید در حوزه آموزش مجازی اصرار كرد و اظهار داشت: ایجاد زیرساخت ها در مناطق و پوشش ۱۰۰ درصدی اینترنت جهت استفاده از آموزش غیرحضوری باید مورد توجه قرار گیرد؛ برای كوتاه مدت می توان از ظرفیت پارك های علم و فناوری، دانشگاه فنی و حرفه ای و شركت های دانش بنیان استفاده بیشتری كرد.
منبع: كنكوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب