پرونده ناتمام حذف كنكور و ادامه ناكامی در تعیین روش جایگزین

پرونده ناتمام حذف كنكور و ادامه ناكامی در تعیین روش جایگزین كنكوری: در صورتیكه شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام نموده بود تا آخر سال ۹۸ تكلیف كنكور مشخص می شود و با تعیین مدل جایگزین آن نسخه ای همیشگی برای این مساله كه یكی از با اهمیت ترین موضوعات آموزش عالی است، نوشته می شود، اما با اتمام سال ۹۸ و ورود به سال ۹۹ مسئولان نتوانستند درباب این مساله تصمیم جدی و اساسی بگیرند و بنظر می رسد تا رسیدن به روش جایگزین مطلوب پذیرش دانشجو فاصله بسیاری داریم.


به گزارش كنكوری به نقل از ایسنا، طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی، سال ۸۶ به مجلس رفت و تصویب شد؛ طی این قانون قرار بود نقش كنكور در پذیرش دانشجو به تدریج كم و نهایتاً تا سال ۹۰ كنكور حذف شود، اتفاقی كه تا امروز محقق نشده و فقط بحث دامنه دار كارشناسان و مسؤلان حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی باشد.
حال كه پس از گذشت ۴۹ دوره برگزاری آزمون سراسری، مسؤلان و متولیان به این نتیجه رسیده اند كه این شیوه جذب و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها علاوه بر صدمه های روانشناسی و جامعه شناسی كه بر جامعه تحمیل می كند، روش مردودی در سیستم های آموزشی دنیا به حساب می آید. باآنكه این مسئله توسط متولیان آموزشی پذیرفته شده و در این راستا پذیرش بیشتر از ۸۵ درصد رشته های دانشگاهی بدون آزمون صورت می گیرد، اما گویا تا رسیدن به روش جایگزین مطلوب برای شیوه فعلی پذیرش دانشجو راه زیادی در پیش است به صورتی كه خیلی از دانشگاه های برتر حتی یك رشته هم برای پذیرش بدون آزمون به سازمان سنجش اعلام نكرده اند و برای سال 99 اغلب دانشگاه های دولتی سطح دو و سه و حتی دانشگاه پیام نور و مراكز غیرانتفاعی در نیمی از رشته های موجود، بر مبنای سوابق تحصیلی عمل می كنند و رشته های پرطرفدار و دانشگاه های پرطرفدار كه اساس ایجاد اشكال و تصویب قوانینی چون «حذف كنكور» بودند، همچنان بر مبنای كنكور پذیرش می گیرند.

دنبال پذیرش كیفی دانشجویان هستیم
در همین رابطه دكتر حسین حسینی معاون آموزشی دانشگاه تهران در مورد اهمیت كنكور به ایسنا اظهار داشت: هم اكنون كنكور در كشورمان در سه سطح كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكتری برگزار می گردد اما از منظر ما دانشگاهیان و برخی دست اندركاران مبحث حذف و عدم حذف آن امكان دارد، متفاوت باشد.
وی افزود: دانشگاه های ما با برگزاری كنكور دنبال پذیرش های كیفی هستند یعنی هر اقدامی كه این پذیرش با كیفیت را برای ما تضمین كند ما به آن سمت تمایل داریم و از آن استقبال می نماییم. ازاین رو ما در سه مقطع تحصیلی كنكور برگزار می نماییم و در جاهایی هم با گذشت زمان ما به سمت تمركز گرایی حركت كردیم اما واقعیتی كه باید به آن بپردازیم این است كه جمعیت متقاضیان آموزش عالی در مقایسه با گذشته بخصوص در مقاطع آموزش عالی افزایش پیدا كرده است كه خود این مورد حركت به سمت آزمون های متمركز بخصوص در مقاطع مختلف بیشتر از گذشته مورد توجه قرار می گیرد.
حسینی در ادامه تصریح كرد: اگر بخواهیم بحث كنكور را به صورت تفكیكی بررسی نماییم این مورد در مقطع تحصیلات تكمیلی جای بحث دارد. در واقع برگزاری این آزمون به شكل امروزی كه در كشور ما برگزار می گردد كاملاً منحصر به ایران است و در هیچ جای دنیا این گونه كه مجلس كشوری در مورد پذیرش دانشجوی دكتری قانون وضع می كند و وزن به خصوصی را هم به آزمون متمركز بدهد و در نهایت با خط و خطوطی تعیین كند كه پذیرش ها در این چارچوب و در چارچوب آن مقرراتی كه شورای سنجش و پذیرش وضع می كنند، اتفاق بیفتند، وجود ندارد.

دانشگاه ها در گذشته برای پذیرش دانشجویان دكتری خودكفا بودند
معاون آموزشی دانشگاه تهران افزود: در گذشته نه چندان دور دانشگاه های كه متولی پذیرش دانشجوی دكتری بودند حداقل در این بخش كاملاً خودكفا عمل می كردند یعنی پذیرش دانشجوی دكتری در دانشگاه ها هم توسط خود دانشگاه ها صورت می گرفت. وقتی وضعیت پذیرش های امروزی با دهه ۸۰ كه معاون آموزشی دانشگاه تهران بودم مقایسه می كنم، كاملاً این تفاوت را احساس می كنم. در شكل فعلی پذیرش دانشجوی دكتری در دانشگاه ها ما رضایت مندی را بین دانشگاه ها احساس نمی نماییم چون كه این شكل از پذیرش الزاماتی را بوجود می آورد كه دارای عوارض جانبی است و امكان دارد آن گونه كه باید دانشگاه ها نتوانند دانشجویان كیفی را جذب كنند.

كنكور بهترین شیوه پذیرش دانشجوی كارشناسی است
دكتر حسینی خاطرنشان كرد: برگزاری كنكور برای پذیرش در مقطع كارشناسی جزو بهترین شیوه ها به منظور پذیرش با كیفیت دانشجو به حساب می آید و كنكور راهكار مناسبی برای غربالگری دانشجوی كیفی جهت ورود به دانشگاه است اما این سوال كه آیا در شرایطی كه ما ۸۵ درصد از پذیرش های خود با سوابق تحصیلی انجام می دهیم برای پذیرش حدود ۱۵ درصد دیگر دانشجویان برگزاری این سطح از آزمون و حجم آن لزوم دارد یا نه؟ موضوعی است كه باید به آن پرداخته شود. اما به صورت كلی پذیرش های ما در مقطع دكتری و كارشناسی ارشد نیازمند به بازنگری جدی دارد و در مورد كارشناسی اینكه چه اقداماتی انجام بگیرد كه سوابق تحصیلی دانش آموزان حتی برای پذیرش در دانشگاه ها پر متقاضی هم بتواند اعمال نظر كند سازگارهای خاص خویش را دارد.

ساماندهی كنكور نیازمند اقدامات فرهنگی است
حسینی با تاكید بر اینكه در بحث ساماندهی كنكور نیازمند اقدامات فرهنگی و اجتماعی هستیم، افزود: در گام نخست نباید در زمینه آزمون سراسری به میزان فعلی تبلیغ شود. متأسفانه امروزه سلامت بخشی از جامعه با این مورد گره خورده و از جانب دیگر سیاست های ما هم همواره تشویق و ترویج كنكور بوده است كه بخش مهمی از آن توسط صدا و سیما صورت می گیرد.
وی افزود: درست است كه در هر موضوعی كه به این اندازه رقابت صورت گیرد این مباحث هم مطرح می شود اما باید پرسید چرا دانش آموزی كه برای ورود به دانشگاه تلاش می كند، پس از پذیرش بی انگیزه می شود؟. متأسفانه كشور به سمتی سوق داده شده كه برای پدیده كنكور تبلیغ می نماییم و این اتفاق بسیار بدی در جامعه است چون كه سلامت یك فرد یا خانواده در جامعه به خطر می افتد.
این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینكه داوطلبانی داریم كه وقتی وارد دانشگاه های برتر نمی شوند با مشكلات روحی و روانی گوناگونی مواجه می شوند، خاطرنشان كرد: متأسفانه این مشكلات روحی و روانی به علت فشار كنكور بر آنها تحمیل شده است ازاین رو باید این مورد در كشور بعنوان یك اقدام در دستور كار دست اندركاران فرهنگی و اجتماعی قرار گیرد.

بساط كنكور جمع شود
در همین رابطه محمد مهدی زاهدی رئیس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در حصوص اهمیت حذف كنكور به ایسنا اظهار داشت: بنده از سال ۸۶ تابحال یعنی از دوران داشتن مسئولیت در وزارت علوم درگیر مبحث كنكور هستم. آن زمان به این نتیجه رسیدیم كه باید كنكور حذف شود بنابراین با هماهنگی های صورت گرفته با مجلس هفتم برای عرضه طرحی درباره حذف كنكور، مصوب شد كه اجرای آزمون های استاندارد برای سه سال آخر دبیرستان برگزار گردد تا نمرات ملاك عمل برای جایگزینی كنكور باشد. امروز پس از گذشت ۱۱ سال از این مصوبه، این آزمون تنها برای كلاس یازدهم برگزار می گردد و برای كلاس های دهم و دوازدهم عملیاتی نشده است.

علت اصلی حذف نشدن كنكور
زاهدی با تاكید بر اینكه علت اصلی حذف نشدن كنكور عدم برگزاری آزمون استاندارد در سه مقطع پایانی دبیرستان است، اظهار داشت: البته یك از سوالات اساسی این است كه آیا آزمون استاندارد می تواند برای انتخاب رشته های پرطرفدار تعیین تكلیف كند؟ نمونه آن رشته پزشكی دانشگاه تهران، رشته حقوق دانشگاه شهید بهشتی و یا رشته برق و فیزیك دانشگاه شریف است. ابهام این است كه اگر ظرفیت یكی از این رشته ها در این دانشگاه ها ۱۰۰ نفر باشد آیا آزمون استاندارد ملاكی برای ورود صد متقاضی به این دانشگاه ها است؟
این نماینده مجلس با اشاره به تاكیدات مقام معظم رهبری درباره تعیین تكلیف كنكور اظهار داشت: همین الان هم اقداماتی برای حذف كنكور صورت گرفته به صورتی كه سال جاری بیشتر از ۸۵ درصد كل ظرفیت پذیرش دانشگاه های كشور بر مبنای نمرات به دست آمده از آزمون استاندارد در كلاس یازدهم مدرسه است یعنی ۸۵ درصد رشته محل ها نیازی به شركت در كنكور ندارد كه این شامل اغلب رشته های دانشگاه های آزاد، غیرانتفاعی و پیام نور و بسیاری از رشته های دانشگاه های دولتی می شود. بحث ما این است كه به صورت كلی كنكور حذف شود یعنی همان گونه كه سال جاری ۸۵ درصد از داوطلبان می توانند از راه غیر كنكور پذیرش شوند به تدریج به سمت حذف كنكور برای رشته های پرداوطلب رویم تا دیگر الزامی برای برگزاری كنكور نباشد و خود دانشگاه ها آزمون برگزار كنند.

دو مرحله ای شدن كنكور بحث پخته ای نیست
رئیس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مورد صحبت های وزیر علوم درباره دو مرحله ای شدن برگزاری كنكور با اشاره به اینكه این بحث پخته نیست و در حد ایده است، توضیح داد: در همین رابطه در خیلی از كشورهای دنیا در طول سالی دو یا سه بار آزمونی شبیه تافل و یا آیلتس برای ورود به دانشگاه برگزار می كنند كه در مقابل كنكور سالی یك مرتبه برگزار می گردد. اینكه كنكور دو مرحله ای می شود هم هنوز به صورت نهایی مشخص نیست و فعلا در حد ایده است همان گونه كه طرح مجلس برای حذف كنكور هنوز نهایی نشده و ما بطور قطع در زمان بررسی در كمیسیون از وزارت خانه های بهداشت، علوم و آموزش و پرورش و نخبگان حوزه سنجش و پژوهش جهت استفاده از نظرات كارشناسی آنها دعوت می نماییم.

جایگزین مناسبی برای حذف كنكور نداریم
همینطور دكتر شجاع احمدوند معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی در مورد حذف و یا عدم حذف كنكور به ایسنا اظهار داشت: به نظر من آنچه كه در بحث كنكور مطرح است از عدم توازن میان ظرفیت و تقاضا نشأت می گیرد. تا زمانی كه ما چنین وضعیتی را داشته باشیم چاره ای نداریم كنكور را به با وجود همه نقدها و انتقاداتی كه به آن مطرح است برگزار نماییم چون كه هنوز جایگزین مناسبی برای آن وجود ندارد.

دكتر احمدوند همینطور تصریح كرد: برگزاری كنكور بعنوان یك فیلتری است كه دست اندركاران آموزش عالی معتقد هستند این فیلتر هم اكنون در سه بخش كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكتری تدوین شده است اما باید توجه داشته باشیم آموزش درست شامل سه بخش "دانش یا توزیع دانش"، "توزیع مهارت" و در نهایت "توزیع یا تعریف نگرش و یا بینش" است. به نظر من مرحله اول آزمون دكتری تا حدودی بخش دانش را مورد سنجش و ارزیابی قرار می دهد اما در مرحله مصاحبه ما سه بخش اساسی یعنی سنجش مهارت ها و بینش را معمولاً در مرحله دوم ارزیابی می نماییم. به این شكل كه در یك بخش از كار مصاحبه ما سوابق آموزشی فرد را ارزیابی می نماییم.

چاره ای جز برگزاری كنكور كارشناسی نداریم
او همینطور در مورد شیوه پذیرش دانشجوی كارشناسی و برگزاری كنكور در مورد این دانشجویان هم اظهار داشت: به نظر من هم اكنون ما چاره یا جایگزینی برای حذف كنكور و پذیرش دانشجوی كارشناسی در شرایط فعلی نداریم. ضمن اینكه باور دارم تفكیكی بین رشته های پر متقاضی نظیر پزشكی، دندانپزشكی، حقوق و … وجود دارد. چون كه ما همچنان ناگزیریم پذیرش دانشجویان در این رشته ها از راه یك سیستم واحد مانند آزمون سراسری صورت بگیرد اما در سایر رشته ها باید سوابق تحصیلی در نظر گرفته شود باآنكه باید نوع سوالات كنكور سراسری هم استانداردهای لازم را بخصوص در آن سه سطح یعنی دانش، مهارت و بینش داشته باشد این در شرایطی است كه امروزه سوالات كنكور ما عمدتاً دانشی هستند و دو سطح دیگر مورد توجه قرار نمی گیرند. در واقع فردی كه بخواهد پزشك این جامعه شود، فقط وجود سوال های دانشی جهت بررسی آن فرد كافی نیست و نیازمند به سطح بالاتری از تجزیه و تحلیل دارد كه در سوالات فعلی این حجم پیگیری نمی گردد.
احمدوند، مبحث كنكور را همچون این مسائل قدیمی حل نشده دانست و اضافه كرد: سال ها است كه این مورد را از راه رسانه های مختلف مطرح می نماییم اما كسی در كشور حرف جدیدی را در این حوزه بیان نمی كند و برای این سوال كه چرا با وجود نخبگان، هنوز مجلس شورای اسلامی باید در مورد شیوه های ورود به دانشجویان تصمیم گیری شود، پاسخی داده نشده است.
در همین راستا دكتر محمد دلنواز مدیركل آموزش دانشگاه خوارزمی در تحلیل برگزاری آزمون متمركز برای پذیرش دانشجو در دانشگاه ها به ایسنا، اظهار داشت: برگزاری كنكور در دوره كارشناسی در شرایط فعلی به این گونه است كه ۸۵ درصد پذیرش ها بر مبنای سوابق تحصیلی صورت می گیرد و امسال به جز دانشگاه های غیرانتفاعی و آزاد، دانشگاه های سراسری هم وارد چرخه پذیرش بدون كنكور شده اند و این شیوه بیشتر در مورد رشته های كمتر متقاضی صورت می گیرد؛ باآنكه هیچ رشته ای در دانشگاه خوارزمی شامل این شیوه پذیرش نبوده، اما امكان دارد در سال های آینده ما هم پذیرش بدون آزمون داشته باشیم چون كه این مورد یكی از مباحث مهم آموزش عالی است.


موافق برگزاری كنكور كارشناسی هستم
وی افزود: به صورت كلی من موافق برگزاری كنكور در مقطع كارشناسی هستم و ما هنوز راهكاری برای پذیرش دانشجو در رشته های پرمتقاضی و دانشگاه های برتر نداریم اما باید اصلاحاتی در نوع و تعداد سوالات، میزان تاثیر سوابق تحصیلی نظیر نمرات دیپلم در گزینش دانشجو صورت بگیرد. باآنكه منتقدان كنكور معتقد هستند این آزمون استرس دانشجویان را زیاد می كند اما این مورد كه چرا همه دانش آموزان ما مایل هستند وارد فضای دانشگاهی ما شوند و خانواده ها علاقه مند هستند فرزندان خویش را به هر روشی به دانشگاه ها بفرستند استرس آزمون را چندین برابر بالا می برد.

۴۷ درصد داوطلبان، متقاضی رشته های تجربی هستند
دكتر دلنواز تصریح كرد: اوایل دهه ۸۰ چیدمان آزمون كنكور با وضعیت امروز متفاوت بود. مثلاً علوم انسانی بیشترین تقاضا را برای ورود به دانشگاه ها داشت. رشته های فنی- مهندسی و علوم تجربی در رتبه های بعدی قرار می گرفتند و تقاضا برای رشته های فنی- مهندسی بسیار بیشتر از امروز بود اما با عنایت به گسترش بیش از اندازه رشته های فنی- مهندسی در دانشگاه ها شامل دانشگاه آزاد و سایر دانشگاه های سطح دو، روند گرایش به سمت این رشته ها كمتر شد و ما فارغ التحصیلان زیادی در این رشته ها داریم اما در شرایط فعلی این وضعیت كاملاً برعكس شده است یعنی تعداد این فارغ التحصیلان بالا رفته و بازار كار نامناسب است. امروزه ۴۷ درصد جامعه آماری كنكور مایل به شركت در رشته های علوم تجربی هستند و ۵۳ درصد داوطلبان تمایل دارند در سایر رشته های دانشگاهی شركت نمایند و تقریباً اغلب آنها تمایل دارند در سه رشته پزشكی، داروسازی و دندانپزشكی تحصیل كنند!

بیش از ۳۰۰ هزار داوطلب پشت كنكوری هستند
وی تصریح كرد: بررسی ها نشان داده است داوطلبان كنكور اولی برای ورود به دانشگاه ها حدود ۲۶۰ هزار نفر هستند و بیشتر از ۳۰۰ هزار داوطلب دیگر پشت كنكوری ورود به رشته های علوم پزشكی هستند و حتی متقاضیان كنكور تجربی رده سنی بسیار بالایی دارند و حتی موردی بود كه فرد مهندس كامپیوتر بود اما در سن حدود ۴۰ سالگی متقاضی ورود به رشته تجربی بوده است!


با مافیای اقتصادی كنكور مواجهیم
همینطور دكتر علی اشرفی زاده معاون آموزشی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی هم در این حوزه به ایسنا اظهار داشت: بهتر بود دولت به دانشگاهیان علاقه مند مأموریت می داد تا مشكلات كنكور را آنالیز كرده و نتایج این ارزیابی ها را منتشر كنند ولی متأسفانه این امر اتفاق نیفتاد و اگر بخواهیم با عینك بدبینی به مساله كنكور نگاه نماییم باید بگوییم كه ما امروز با مبحث "اقتصاد كنكور" و "مافیای اقتصادی كنكور" مواجهیم.

وی افزود: همچنان كه در حوزه خودرو، مافیایی داریم و نمی توانیم به صورت آكادمیك وارد این مورد شده و آنرا حذف نماییم، در حوزه كنكور هم این وضعیت حاكم است. مبحث كنكور مانند مسائل دیگر باید مورد كنكاش قرار گیرد تا راهكارهای اساسی برای رفع این چالش پیدا نماییم و ما تا زمانی كه این مورد را درك نكنیم همچنان با گرفتاری های زیادی مواجه خواهیم بود و مجالس دوره های بعد هم قوانین گوناگونی در این حوزه وضع خواهند كرد. مجلسی كه نه نمایندگان آن كارشناس این مورد اند و نه فرصت كافی این مورد را دارند چون كه وقت پژوهش و مطالعه در این حوزه را ندارند.
وی مساله اصلی آموزش عالی را كنكور ندانست و اظهار داشت: در دانشگاه ها دانشجوی دكتری با انگیزه نداریم؛ چونكه این دانشجویان پس از اینكه وارد دانشگاه می شوند تحصیل تمام وقت در دانشگاه را رها كرده و به دنبال معیشت خود می روند، این در شرایطی است كه در هیچ كشوری این گونه نیست كه دانشجویان دكتری تحصیل تمام وقت را رها كنند.

تصمیم گیری در مورد كنكور با نطق دستور و یا قانون شدنی نیست
معاون آموزشی دانشگاه خواجه نصیر با ابراز تأسف از اینكه هم اكنون سیستمی در كشور بوجود آمده كه به اندازه ای ناكارآمد است كه نمی تواند اثر داشته باشد، اضافه كرد: ما باید بپذیریم تصمیم گیری در مورد كنكور یك مساله علمی و تخصصی است و باید ابعاد مختلف آن كارشناسی و بررسی تخصصی شود و با نطق دستور و یا قانون شدنی نیست.
وی با تاكید بر اینكه ما در پذیرش دانشجو در دانشگاه ها با دو مبحث "سنجش" و "بررسی تخصص" مواجه هستیم، اظهار داشت: ما در دانشگاه ها تنها پذیرش گر هستیم و البته الزامی هم نیست كه یك سازمانی در كشور بعنوان سازمان سنجش داشته باشیم. بهتر است ما هم مانند سایر هر دانشگاهی بتواند چندین مؤسسه خصوصی سنجش را برای پذیرش دانشجو اعلام نماید و بگوید این مراكز مورد قبول آنها در حوزه جذب دانشجو است.

موانع و مشكلات حذف كنكور
همینطور در این حوزه دكتر سعید عاملی دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی در دیدار با تعدادی از نخبگان و برگزیدگان كشوری با اشاره به موانع و مشكلات پیش روی اجرای حذف كنكور با ابراز تأسف از اینكه تابحال امپراتوری كسب وكار كنكور مانع برداشته شدن كنكور شده است، اضافه كرد: هم اكنون مشغول رایزنی و زمینه سازی برای برداشتن كنكور و رفتن به سمت روش های منطقی تر برای سطح بندی متناسب متقاضیان رشته های مختلف هستیم.
او همینطور دومین نشست تخصصی كنكور، چالش ها و راهبردها نحوه ارزیابی راه های ورود به دانشگاه ها را یكی از مسائل اصلی جامعه عنوان نمود و اظهار داشت: تابحال چندین بار مجلس شورای اسلامی، وزارت علوم و نهادهای تصمیم گیر تلاش نمودند تا مبحث كنكور را حل كنند و یا اینكه برای این مورد جایگزینی را قرار بدهند حتی برای این مورد مهلت زمانی تعیین شد اما این اتفاق تابحال نیفتاده است. در واقع وقتی تلاشی صورت می گیرد اما اقدام واقعی صورت نمی گیرد این سوال ایجاد می شود كه چه اتفاقی افتاده است و امكان دارد گمانه زنی هایی را ایجاد كند كه این گمانه زنی ها بنیان نداشته باشد.
ایشان در ادامه خاطرنشان كرد: صحبت هایی بین شورایعالی انقلاب فرهنگی، مجلس و حتی روسای كمیسیون های مربوطه، نهادهای ذیربط در مورد بحث كنكور صورت گرفته است تا بتوانیم بر این اساس تقسیم كار انجام بدهیم اما باید عنوان نمود كه شأن شورا قانونگذاری نیست بلكه این مركز یك مركز سیاستگذار به حساب می آید و می توانیم طی هماهنگی با مجلس شورای اسلامی در ذیل راهبردها، قوانین و مقررات برای تعیین تكلیف این مورد تلاش هایی را انجام بدهیم.

مزایای كنكور
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی تصریح كرد: سیستم فعلی پذیرش در دانشگاه ها از راه كنكور مطمئنا مزایایی دارد كه یكی از این مزایا اعتمادی است كه به سنجش وجود دارد. در واقع امنیت سنجش امر بسیار مهمی است. چون كه تلاشهای زیادی در بحث طراحی سوال، حفاظت از سوال، ایجاد امنیت محیط آزمون، هوشمند سازی پاسخ های كنكور و غیره انجام شده است كه این موضوعات سلامت و امنیت كنكور را بعنوان یك سرمایه بزرگ به وجود آورده است. ازاین رو هر مدلی كه بعنوان جایگزین كنكور پیشنهاد شود باید این امنیت را هم داشته باشد و ما نباید مزایای كنكور را از دست بدهیم.

معایب كنكور
دكتر عاملی در مورد معایب كنكور هم اظهار داشت: یكی از معایب برگزاری كنكور اضطرابی است كه بین دانش آموزان بوجود می آورد و باآنكه بر مبنای اعلام سنجش ۱۵ درصد ورودی به دانشگاه ها از راه برگزاری كنكور صورت می گیرد اما حتی همین آمار ۱۵، ۲۰ یا حتی ۳۰ درصدی هم می تواند در فضای مجازی اضطراب ۱۰۰ درصدی را ایجاد كند.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی همینطور از نارضایتی دانشگاه ها از برگزاری كنكور اطلاع داد و اظهار داشت: دانشگاه ها هم كمابیش از این وضعیت راضی نیستند. چون كه معتقدند دانشگاهی كه در تراز دانشگاه درجه یك كار می كند باید بتواند این را تشخیص دهد كه چه دانشجویی را می تواند جذب نماید. در واقع باید عرصه ای برای استقلال دانشگاه ها ایجاد نماییم.
او همینطور تصریح كرد: بحث برگزاری یك مرحله ای كنكور هم از دیگر موضوعاتی است كه باید مورد توجه قرار بگیرد. چون كه گاه این اعتقاد به وجود می آید كه اگر كنكور در چند مرحله برگزار گردد خیلی از مشكلات حل خواهد شد.
در عین حال دكتر عاملی با تاكید بر اینكه تا آخر سال ۹۸ باید مدل جایگزین كنكور مشخص شود، اظهار داشت: مطمئنا در این حوزه به مطالعات قبلی در حوزه كنكور احترام گذاشته می شود. ضمن اینكه همكاران ستاد نقشه در شورایعالی انقلاب فرهنگی تلاش می كنند نظرات تمامی حوزه ها و ذینفعان این حوزه را دریافت نمایند و حتی در این حوزه با موسسات برگزاری كنكور هم مشورت خواهیم كرد. چون كه معتقد هستیم این بخش خصوصی می تواند به تقویت دانش آموزان كمك نماید.
به گزارش كنكوری به نقل از ایسنا، طرح «حذف كنكور» كه سال ۸۶ تصویب گردید و بر مبنای آن بنا بود تا سوابق تحصیلی و نمرات نهایی سال آخر متوسطه به مرور درصد قابل توجهی از نمره گزینش دانشجو را به خود اختصاص دهد اما دانش آموزان و خانواده های آنها كه با پدیده جدید و مبهمی روبرو بودند با آن مخالفت كردند و آموزش عالی هم بر استاندارد نبودن امتحانات نهایی و عدالت محور نبودن آن ایراداتی گرفت، نهایتاً با عنایت به اشكالاتی كه در این قانون بود، همگان را به این نتیجه رساند كه این قانون با این شرایط قابلیت اجرا ندارد. نهایتاً در سال ۹۲ باردیگر این قانون بررسی و اصلاح گردید اما باز هم این قانون درگیر و دار «نمی توانیم ها» و «نمی شودها» گرفتار ماند. اما این مورد طی دو سال گذشته به یكی از جدی ترین و مهم ترین مباحث آموزش عالی تبدیل شد تا جایی كه حل ماجرا مجدد به شورایعالی انقلاب فرهنگی ختم شد و این شورا متولی تصمیم گیری نهایی در مورد كنكور شد اما علیرغم اینكه قرار بود پرونده كنكور تا آخر سال ۹۸ برای همیشه برچیده شود، با ورود به سال ۹۹ همچنان هیچ تصمیم گیری جدیدی در این حوزه گرفته نشده است و به نظر می آید تا رسیدن به روش جایگیرین پذیرش دانشجو و در نهایت حذف كنكور فاصله بسیاری داریم.



1399/01/05
13:54:55
5.0 / 5
3521
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , استاندارد , امتحان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴
کنکوری - konkoorist

کنکوری - konkoorist
konkoorist.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كنكوری محفوظ است

كنكوری

آمادگی برای کنکور