برنامه های در دست اجرای دبیرخانه شورای آموزش دندان پزشكی و تخصصی تشریح شد
برآورد سند نیروی انسانی سلامت در كلان مناطق آمایشی
به گزارش كنكوری دبیر شورای آموزش دندانپزشكی و تخصصی برخی برنامه های در دست اجرای دبیرخانه شورای آموزش دندان پزشكی و تخصصی را تهیه سند برآورد نیروی انسانی كلان مناطق آمایشی، اعتباربخشی برنامه های آموزشی در تمام دانشگاه ها، تشكیل یك كارگروه كشوری در دبیرخانه جهت طراحی و راه اندازی رشته های نوین، تشكیل ˮكارگروه مهارتیˮ به منظور ارزیابی فارغ التحصیلان رشته دندانپزشكی عمومی و تخصصی و نهادینه كردن عرصه های آموزش عملی و كارورزی در بیمارستان های نزدیك به دانشكده های دندانپزشكی عنوان نمود.
به گزارش كنكوری به نقل از ایسنا، دكتر بهزاد هوشمند به اقدامات صورت گرفته در جهت عملیاتی كردن برنامه های "طرح تحول و نوآوری در آموزش پزشكی" در این دبیرخانه پرداخت و با اشاره به بازدیدها و ارزیابی وضعیت دانشكده های دندانپزشكی به منظور برنامه ریزی برای رئوس برنامه های طرح تحول و بررسی وضع موجود رشته های عمومی و تخصصی حوزه دندانپزشكی، اظهار داشت: در همین راستا از دانشكده های دندانپزشكی زاهدان، رشت و كرمان بازدید به عمل آمده است.
وی با اشاره به برگزاری موفق آزمون های در رابطه با این دبیرخانه، توزیع نیروی انسانی متخصص بعنوان هیأت علمی دانشكده های دندانپزشكی را برپایه "راستی آزمایی" و "نیازسنجی منطقه ای" دانست و اظهار نمود: سند برآورد نیروی انسانی كلان مناطق آمایشی در دست تهیه است و امیدواریم با مدیریت شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشكی، بتوانیم سیاستگذاری وضعیت نیروی انسانی دندانپزشكی عمومی، آموزش تخصصی و تخصصی درمانی كشور را برپایه كلان مناطق آمایشی طراحی و اجرا نماییم.
دبیر شورای آموزش دندانپزشكی و تخصصی سپس به تدوین "پیوست اخلاق حرفه ای در آموزش دندانپزشكی" با مدیریت معاونت محترم آموزشی وزارت بهداشت اشاره و تصریح كرد: یكی از برنامه های راهبردی دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشكی و تخصصی، اعتباربخشی برنامه های آموزشی است كه هم اكنون در تمام دانشگاه ها در حال انجام می باشد و امیدواریم تا آخر سال به اتمام برسد.
دبیر شورای آموزش دندان پزشكی و تخصصی بازبینی هدفمند كوریكولوم های تخصصی دندانپزشكی را مورد تاكید قرار داد و خاطرنشان كرد: با عنایت به تعداد زیاد دانشكده های دندانپزشكی می بایست علاوه بر ارتقای شرایط موجود، كیفیت و استاندارد پایه را در دانشكده های دندانپزشكی نهادینه نماییم كه لازمه آن داشتن نیروهای متخصص آموزش در حوزه دندانپزشكی است؛ بنابراین تربیت نیروی درمانی متخصص منوط به برآورد سند نیروی انسانی سلامت در كلان مناطق آمایشی است.
دكتر هوشمند با اشاره به توسعه علوم و تكنولوژی های جدید و رشته های بین رشته ای، اضافه كرد: امیدواریم بتوانیم توسعه دوره های مهارتی اعضای هیات علمی و نیروهای متخصص را با آخرین تكنولوژی های جدید و توانمندی های لازم، هماهنگ نماییم.
وی افزود: بدین منظور یك كارگروه كشوری در دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشكی و تخصصی جهت طراحی و راه اندازی رشته های نوین تشكیل شده است كه اعضای این كارگروه در تكنولوژی های جدید مثل مهندسی بافت، بیوتكنولوژی دندانپزشكی، نانوتكنولوژی و علوم در رابطه با حوزه دندانپزشكی متخصص هستند.
دبیر شورای آموزش دندانپزشكی و تخصصی از نهادینه كردن عرصه های آموزش عملی و كارورزی در عرصه دانشجویان دندانپزشكی عمومی و تخصصی در بیمارستان هایی كه نزدیك دانشكده باشند، اطلاع داد و خاطرنشان كرد: این تصمیم به صورت یك طرح ملی در حال پیگیری است و هم اكنون به صورت آزمایشی در دانشگاه علوم پزشكی اصفهان در حال انجام است؛ امیدوار هستیم با این كار سطح دسترسی مردم به خدمات دندان پزشكی و سلامت دهان و دندان افزایش یابد.
هوشمند همینطور از تشكیل "كارگروه مهارتی" به منظور ارزیابی فارغ التحصیلان رشته دندانپزشكی عمومی و تخصصی اطلاع داد و اظهار نمود: با عنایت به اینكه سیاست این دبیرخانه استفاده از خرد جمعی در اجرای برنامه ها است، بنابراین به دنبال برون سپاری بخشی از فعالیت های حوزه دندانپزشكی كه نقش حاكمیتی نداشته باشند، هستیم. در همین راستا می توانیم انجمن های علمی در رابطه با حوزه دندانپزشكی را وارد پروژه های وزارت بهداشت نماییم.
به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی؛ او در آخر با اشاره به ایجاد همدلی و گفتمان واحدی كه در معاونت آموزشی وزارت بهداشت در مورد پیشبرد برنامه های طرح تحول و نوآوری آموزشی به وجود آمده است، ابراز امیدواری كرد خروجی این اقدامات، ارتقای سطح سلامت مردم در تمام حوزه ها، به خصوص بخش سلامت دهان و دندان كشور باشد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب