در نشست چالشهای كنكور؛
معاونان دانشگاهها خواهان بازبینی در كنكورهای ارشد و دكتری شدند
به گزارش كنكوری معاونان آموزش دانشگاه ها در نشست كنكور؛ فرصت ها و چالش ها خواهان بازبینی نحوه سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تكمیلی بخصوص كارشناسی ارشد شدند.
به گزارش كنكوری به نقل از مهر، نشست «كنكور؛ فرصت ها و چالش ها» با حضور دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی، روسا و معاونان آموزشی بعضی از دانشگاه های بزرگ برگزار گردید كه بعضی از موضوعاتی كه در این جلسه عنوان شد به شرح زیر است:
علی اكبر افضلیان، معاون آموزشی دانشگاه شهیدبهشتی در این جلسه اظهار داشت: باید به دنبال اصلاح كنكور باشیم و حد نصاب هایی را برای آن قرار دهیم، كاری كه امسال برای كنكور كارشناسی انجام شد و حد نصاب صفر برای آن قرار داده شد و كسانی كه حد نصاب آنها كمتر از صفر بود پذیرش نشدند.
بزرگترین مشكل پذیرش دانشجو در دوره كارشناسی ارشد
وی افزود: نباید به دنبال این باشیم كه یك كار بزرگ انجام دهیم بلكه می توانیم به تدریج فرایند كنكور را اصلاح نماییم. كارهایی كه می شود را باید انجام بدهیم هم اكنون بزرگترین مشكل ما دوره كارشناسی ارشد است. با استعدادترین دانشجویان در مقطع كارشناسی و سپس پس از آن در دوره دكتری قرار دارند، ضعیف ترین دانشجویان در دوره كارشناسی ارشد هستند كه بیشترین تعداد دانشجویان ورودی دانشگاه را دارند و باید برای اصلاح پذیرش دانشجو دراین مقطع كارهایی صورت گیرد.
سوابق تحصیلی آموزش و پرورش قابل اتكا نیست
معاون آموزشی دانشگاه شهیدبهشتی تاكید كرد: به نظر من، برای كنكور كارشناسی نمی توان كاری كرد چون كه نمی توان با سوابق تحصیلی دانش آموز پذیرش كرد و سوابق آموزش و پرورش قابل اتكا نیست.
در ادامه سید محمد حسین كریمیان، معاون آموزشی دانشگاه صنعتی امیركبیر اظهار داشت: مشكلات در كنكور زیاد است، باید حاشیه ها را كنار بگذاریم و آنچه در اختیار ما است را عملیاتی نماییم. معضل ما هم اكنون پذیرش در مقطع كارشناسی ارشد و سپس دكتری است، دانشگاه ها در كارشناسی ارشد هیچ نقشی برای انتخاب دانشجو ندارند. ما باید برای كنكور كارشناسی ارشد یك ترازی را قرار دهیم و اگر از آن تراز پایین تر بود، دانشجو را پذیرش نكنیم.
طرح «آت ت» برای پذیرش دانشجو در كارشناسی ارشد احیا شود
وی افزود: طرح «آت ت» كه قبلاً برای پذیرش دانشجوی كارشناسی ارشد به كار می رفت، طرح خیلی خوبی بود و در آنجا در بخشی از آن، از دانشجو مصاحبه به عمل می آمد. به اعتقاد من باید این طرح احیا شود.
معاون آموزشی دانشگاه صنعتی امیركبیر در بخش دیگری از سخنان خود به بحث سهمیه ها اشاره نمود و اظهار داشت: باید این مورد بررسی شود كه كسانی كه از این سهمیه استفاده كردند چه اتفاقاتی برای آنها در دانشگاه ها رخ داده است.
وی افزود: این دانشجویان اغلب ضعیف هستند و این سبب می شود درجا زده و گرفتار مشكلات روحی شوند و برای خود و خانواده مشكل ایجاد كنند.
كریمیان خاطرنشان كرد: باید دخالت دیوان عدالت اداری در امور دانشگاهی كمتر شود.
همچنین یوسف شاقول، معاون آموزشی دانشگاه اصفهان در این جلسه اظهار داشت: سیاستگذاری در آموزش عالی به عوامل گوناگونی بستگی دارد. اگر این عوامل مختلف دیده نشود، باردیگر جزیره ای تصمیم گیری می شود.
بسیاری از دانشگاه ها پایین تر از مدرسه هستند
وی افزود: اگر پشتیبانی سیاسی از سوی نمایندگان نباشد، خیلی از دانشگاه هایی كه بوجود آمده اند، سطح دانشگاه ندارند و پایین تر از مدرسه هستند. چنین مؤسسه هایی از بلوغ لازم برای پذیرش دانشجو برخوردار نیستند و باید به آنها توجه گردد.
وی افزود: در مبحث كنكور در یك سال قبل مراجع مختلف ورود كردند و همه در این مورد تعجیل دارند كه این نگرانی ها را بیشتر می كند؛ در این رابطه سیاست های ناهمگونی وجود دارد. مجلس از طرفی تاكید می كند كنكور كارشناسی برداشته شود و از سوی دیگر در همان دوران آزمون دكتری را متمركز می كند كه جز صدمه چیزی نداشت.
معاون آموزشی دانشگاه اصفهان اضافه كرد: به نظر من آزمون كارشناسی با وجود آنكه صدمه دارد، ولی استانداردتر است در عین حال بدترین نوع پذیرش برای دوره كارشناسی ارشد است كه دانشگاه ها هیچ گونه مداخله ای برای پذیرش آن نداشته و استاندارد آن كم است.
شاقول خاطرنشان كرد: ما در دانشگاه اصفهان در هیچ رشته ای دانشجو با سوابق تحصیلی پذیرش نمی نماییم، همه دانشجویان ما از راه كنكور پذیرش می شوند.
در ادامه باب اله حیاتی معاون آموزشی دانشگاه تبریز تصریح كرد: به نظر من كنكور كارشناسی علیرغم مشكلاتی كه دارد، در این مرحله مناسب ترین گزینه است. معدل ها واقعی نیستند و نمی توان بر سوابق تحصیلی دانش آموزان اتكا كرد.
دخالت سایر نهادها باعث كاهش اختیارت دانشگاه ها می شود
وی در بخش دیگری از سخنان خود خواهان عدم دخالت دیوان عدالت اداری در مسائل آموزش عالی شد و اضافه كرد: دیوان عدالت اداری، مجلس و سایر نهادها در مسائل آموزش عالی كه تخصصی است، دخالت می كنند و این سبب می شود اختیارات دانشگاه ها كم شود.
معاون آموزشی دانشگاه تبریز همینطور خواهان این شد كه دست دانشگاه ها را در پذیرش دوره دكتری و كارشناسی ارشد باز بگذارند.
در ادامه ایمان الله بیگدلی، مدیر دفتر برنامه ریزی و توسعه دانشگاه فردوسی مشهد، با تاكید بر اینكه پذیرش دانشجو در دانشگاه ها برپایه سوابق تحصیلی نمی تواند ملاك دقیقی برای سنجش دانشجو محسوب شود، اظهار داشت: اگر قرار باشد ما روی شاخصهای ارزیابی توانمندی دانش آموزان برای ورود به دانشگاه ها تمركز نماییم در واقع سیستم سنجش به شكل فعلی توانمندی های پایه ای دانش آموزان را مورد ارزیابی قرار نمی دهد و حتی معدل دانش آموزان در دوره تحصیل هم نمی توانند ملاكی برای سنجش این افراد به منظور ورود بدون كنكور در دانشگاه ها باشد.
به گفته وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ما تا چندین سال آیتم های لازم را به منظور سنجش توانمندی های عمومی و ذهنی دانش آموزان برای ورود به دانشگاه ها داشتیم و این توانمندی ها به صورت یك آزمون تشریحی مورد سنجش و ارزیابی قرار می گرفت اما متاسفانه سنجش این توانمندی ها امروزه مورد توجه قرار نمی گیرد.
بازنگری سنجش دانشجو در تحصیلات تكمیلی در اولویت باشد
نماینده دانشگاه مشهد در این جلسه با تاكید بر اینكه فرصت شش ماه برای سیاست گذاری در حوزه كنكور و ورود به دانشگاه یك فرصت كافی نیست اظهار داشت: آن چه كه مبحث مهمی است این است كه هم اكنون نحوه سنجش در حوزه تحصیلات تكمیلی نیازمند بازبینی اساسی است و باید نحوه ورود دانشجویان دوره كارشناسی ارشد و دكتری در اولویت اساسی و اولیه بازبینی قرار بگیرد ازاین رو فرصت شش ماه جهت بررسی و سیاست گذاری كنكور یك فرصت ناكافی است.
منبع: كنكوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب