رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی تاكید كرد

مستند سازی اقدامات شورای تحول، لزوم تبیین مفهوم دقیق علوم انسانی

مستند سازی اقدامات شورای تحول، لزوم تبیین مفهوم دقیق علوم انسانی كنكوری: رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه 166 این شورا بر لزوم تبیین مفهوم دقیق علوم انسانی تاكید نمود.


به گزارش كنكوری به نقل از ایسنا، دكتر حداد عادل در ابتدای این جلسه اظهار داشت: مستندسازی اقدامات انجام شده در راه تحول و ارتقا علوم انسانی به منظور ترسیم راه طی شده لازم است.
وی ادامه داد: اولین نمونه از این كار كه به مقطع كارشناسی ارشد رشته "مددكاری اجتماعی" مربوط است، با همت دبیرخانه انتشار یافته است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تغییرات ساختاری در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: این تحولات مثبت در ساختار دبیرخانه شورای تخصصی تحول و ارتقا نیز تأثیر گذاشت.
دستور جلسه شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی، بررسی سرفصل آموزشی و برنامه درسی رشته "فلسفه علوم انسانی" در مقطع دكتری بود، كه پس از ارائه گزارش تدوین شده در كارگروه فلسفه سوژه مورد بحث و بررسی اعضا قرار گرفت.
در این گزارش با اشاره به سوابق این رشته در سایر كشورها و همین طور دانشگاه های كشور، نو و جدید بودن این رشته تحصیلی مواردی مانند تشابه آن با رشته های دیگر مانند فلسفه علوم اجتماعی نیز یاد شده قرار گرفت.
بعد از ارائه این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین كاظمینی، دبیر شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به بررسی این سرفصل درسی و برنامه آموزشی در آن شورا مواردی مانند مواجهه تطبیقی و انتقادی با فلسفه علوم انسانی در غرب، ضرورت تدوین متون آموزشی لازم و نگاه به سوابق فلسفی و حكمی موجود در تمدن اسلامی را مورد تاكید قرار داد.
بعد از سخنان حجت الاسلام و المسلمین كاظمینی اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند، كه از مهمترین آنها می توان به "شكل گیری مباحث فلسفه علوم انسانی متناسب با هر شاخه علوم انسانی، ارتباط این رشته با جامعه شناسی علم و معرفت، تفاوت های موجود در سنت های فلسفی غربی قاره ای – تحلیلی در مواجهه با علوم انسانی و مشاركت مراكز علمی و پژوهشی كشور در این زمینه اشاره نمود.
بعد از سخنان اعضا، دكتر حداد عادل نیز طی سخنانی اظهار داشت: ابهام در مفهوم علوم انسانی و در سنت فكری غرب از دلیلهای روشن نبودن این مفهوم است.
وی ادامه داد: باید تبیین شود منظور از علوم انسانی چیست؟ آیا از علوم هر چه فنی، مهندسی، تجربی و پزشكی نباشد پس علوم انسانی است؟ یا علوم انسانی مفهومی گسترده تر دارد؟
بعد از سخنان دكتر حداد عادل، حجت الاسلام والمسلمین دكتر مصباح نیز طی سخنانی اظهار داشت: از منظر تدوین كنندگان این برنامه درسی "علوم انسانی" دارای یك مفهوم روشن است.
وی ادامه داد: برخی ایرادات مطرح شده ریشه در عدم توجه دقیق به اختلافات موجود در این مفهوم در سنت فكری غرب دارد.
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی و آموزشی امام خمینی «ره» افزود: در كنار فلسفه علوم انسانی به معنای اعم می توان فلسفه هر كدام از شاخه های علوم انسانی مانند جامعه شناسی، روانشناسی و… را نیز تدوین نماییم.
به گزارش مركز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، بعد از سخنان حجت الاسلام و المسلمین دكتر مصباح، ادامه سوژه به جلسه آینده موكول شد.




منبع:

1398/03/19
15:11:49
5.0 / 5
4028
تگهای خبر: آموزش , پزشكی , پژوهش , تحصیل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
کنکوری - konkoorist

کنکوری - konkoorist
konkoorist.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كنكوری محفوظ است

كنكوری

آمادگی برای کنکور