انیمیشن دیدنی ناسا از قمر سیاره مشتری

انیمیشن دیدنی ناسا از قمر سیاره مشتری به گزارش کنکوری، ناسا یک انیمیشن را از قمر «آیو» سیاره مشتری منتشر نموده که با استفاده از داده های کاوشگر «جونو» ساخته شده است.

به گزارش کنکوری به نقل از ایسنا، چهار قمر بزرگ مشتری دیگر فقط لکه های تار نیستند.
به نقل از اسپیس، «گالیلئو گالیله»(Galileo Galilei) ستاره شناس ایتالیایی، قمرهای گانیمد، کالیستو، اروپا و آیو را در سال ۱۶۱۰ کشف کرد که توضیح می دهد چرا آنها قمرهای گالیله نامیده می شوند. ما در ۴۰۰ سال قبل اطلاعات بسیاری را در رابطه با این اجرام عجیب آموخته ایم که به لطف نماهای ثبت شده با تلسکوپ و تصاویر نزدیک به دست آمده از فضاپیماهایی مانند کاوشگر «جونو»(Juno) ناسا حاصل شده اند.
در واقع، جونو به تازگی دو پرواز را از نزدیک قمر آیو انجام داد که فعال ترین جرم آتشفشانی در منظومه شمسی است. داده های حاصل از این پرواز، دانشمندان را شگفت زده کردند.
«اسکات بولتون»(Scott Bolton) پژوهشگر ارشد جونو اظهار داشت: آیو مملو از آتشفشان است و ما برخی از آنها را کشف کردیم. همچنین، ما نماهای نزدیک و اطلاعات دیگری را از یک دریاچه گدازه ای به طول ۲۰۰ کیلومتر معروف به «لوکی پاترا»(Loki Patera) به دست آوردیم. جزئیات شگفت انگیزی در رابطه با این جزایر وجود دارد که نشان داده است آنها در بین یک دریاچه ماگمایی پر از گدازه داغ قرار گرفته اند. انعکاس تماشایی ثبت شده با فضاپیماهای ما از دریاچه نشان داده است که قسمتهایی از سطح آیو مانند شیشه صاف هستند و شیشه های آتشفشانی «ابسیدین»(Obsidian) روی زمین را یادآوری می کنند.
جونو طی دو پرواز که در دسامبر ۲۰۲۳ و فوریه ۲۰۲۴ انجام داد، به فاصله حدود ۱۵۰۰ کیلومتری از سطح چرخان آیو رسید. اعضای گروه مأموریت، داده های پرواز را در یک انیمیشن پردازش کردند که منظره خیره کننده ای را از ماه عرضه می دهد.
اعضای گروه مأموریت گفتند: نقشه هایی که به تازگی با داده های جونو بوجود آمده اند، نشان داده اند که سطح آیو نسبت به سایر قمرهای گالیله صاف تر است و قطب های آیو سردتر از مناطق عرض جغرافیایی میانی آن هستند.
جونو به تازگی با استفاده از دستگاه «رادیومتر مایکروویو»(MWR) خود، اطلاعات جالبی را هم در مورد قطب های مشتری جمع آوری کرده است که همچون آنها میتوان به تفاوت میان طوفان های جذاب قطب شمال این غول گازی اشاره نمود.
«استیو لوین»(Steve Levin) دانشمند پروژه جونو در «آزمایشگاه پیش رانش جت» ناسا اظهار داشت: شاید بارزترین نمونه از این نابرابری را بتوان با طوفان مرکزی در قطب شمال مشتری یافت. این به وضوح در تصاویر فروسرخ و نور مرئی قابل مشاهده می باشد اما ردپای پرتو مایکروویو آن به اندازه سایر طوفان های نزدیک نیست. این به ما می گوید که ساختار زیرسطحی آن احیانا بسیار متفاوت از طوفان های دیگر است.
گروه جونو درحال یادگیری بیشتر در رابطه با فراوانی آب در مشتری هستند. آنها به دنبال دریاچه ها و رودخانه های جاری نیستند، بلکه مولکول های اکسیژن و هیدروژن را در جو ضخیم آن جست وجو می کنند. این کار به دنبال مأموریت مدارگرد گالیله ناسا صورت می گیرد که کار خویش را با یک شیرجه مرگبار عمدی در جو مشتری در سال ۱۹۹۵ به پایان رساند.
بولتون اظهار داشت: گالیله کار علمی شگفت انگیزی را انجام داد اما داده های آن به قدری با مدلهای ما از فراوانی آب مشتری فاصله داشتند که ما حس زدیم مکان نمونه برداری شده توسط آن امکان دارد خارج از محدوده باشد. در هر حال، قبل از جونو نمی توانستیم آنرا تایید نماییم. حالا با نتایج جدید به دست آمده از داده های MWR دریافتیم که فراوانی آب در نزدیکی استوای مشتری حدودا سه تا چهار برابر فراوانی آن در خورشید است. این نتیجه قطعا نشان داده است که محل ورود کاوشگر گالیله، یک منطقه خشک و بیابانی غیرعادی بوده است.
باآنکه هنوز پرسش های بسیاری در رابطه با چگونگی شکل گیری مشتری وجود دارد اما دانشمندان همچنان بر داده های به دست آمده از مأموریت گسترده جونو تکیه می کنند. پرواز بعدی این کاوشگر از نزدیک مشتری که شصت و یکمین پرواز است، در ۱۲ مه صورت خواهد گرفت.

1403/02/01