پزشكیان: ساختار آموزش در ایران باید اصلاح گردد

پزشكیان: ساختار آموزش در ایران باید اصلاح گردد كنكوری: نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دوره ای كه استاد نظریه بگوید و دانشجو گوش كند، گذشته است. ساختار آموزشی كشور ما مشكل دارد. این سیستم كه استاد پای تابلو آمده و حرف بزند از رده خارج است.


به گزارش كنكوری به نقل از ایسنا، مسعود پزشكیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در هفتمین اختتامیه كنفرانس بین المللی یاددهی و یادگیری الكترونیكی ضمن تشكر از دست اندركاران برگزاری این كنفرانس اظهار داشت: دیدن، شنیدن، لمس كردن، گفت و گو و تجربه از عوامل یادگیری هستند. هر چه ابزار بیشتری در فرآیند یادگیری درگیر شود آموزش و یادگیری دقیق تر می شود.
وی افزود: هنگامی كه صرفا از ابزار گوش استفاده می نماییم یادگیری 10 درصد است. وقتی از ابزار چشم استفاده می نماییم یادگیری شاید 30 درصد باشد. زمانی كه هم می بینم، هم می شنویم و هم بحث و اجرا می نماییم یادگیری به اوج و ماندگاری در ذهن افزایش می یابد. كاری كه دانشگاه باید انجام دهد فراهم كردن بستری است كه بتواند به طور فراگیر از این ابزار یادگیری به صورت غایی استفاده گردد.
پزشكیان اشاره كرد: مسئولین آموزش باید بتوانند از این طرق استفاده كنند تا كسانی كه یاد می گیرند را به اوج یادگیری برسانند. آن زمانی كه استاد صرفا نظریه بگوید و دانشجو بشنود، گذشته است. ساختار آموزشی ما مشكل دارد. این سیستم كه استاد پای تابلود آمده و صرفا حرف بزند از رده خارج است.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینكه «ساختار آموزش باید اصلاح شود» اظهار داشت: هنگامی كه در دانشكده علوم پزشكی بودم جایی به اسم مدیاسنتر داشتیم، آنجا مكانی بود كه با استفاده از ابزار الكترونیكی و كامپیوتر انواع و اقسام یادگیری ها را می توانستیم انجام دهیم. هر كاری كه می خواستیم انجام دهیم آن مركز باید بصورت الكترونیكی در اختیار ما می گذاشت تا بتوانیم یاد بگیریم. خیلی دشوار است كه انسان صرفا تجسم و تصور كند كه فضای مغز چگونه است. اما هنگامی كه فیلم ببیند یا شكلی از آنرا لمس كند یادگیری و ماندگاری در ذهن به اوج خود می رسد.
پزشكیان خطاب به دانشمندان و داوران این كنفرانس اظهار داشت: كار شما بسیار باارزش است اما باید برای كارتان مخاطب ایجاد كنید. اگر آنچه كه تولید می كنید مخاطب نداشته باشد به درد نمی خورد. ما باید ساختارهای تشنه داشته باشیم. بسته به آن چیزی كه در ذهن شماست تشنگی در مخاطب باید بوجود بیاید.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود اشاره كرد: دانشگاه های ما، كلاس به كلاس باید از ابزارهای الكترونیكی و مدیاسنترها برخوردار باشند كه برخوردار نیستند. این مساله هم به وزارت علوم ربط دارد. متاسفانه چنین فضاهایی در دانشگاه كم داریم. خیلی از دانشجوها كه مثلا مكانیك می خوانند شاید اگر ابزاری را در آینده ببینند اصلا نمی فهمند كه این همان چیزی است كه در یكی از كتاب های دانشگاهی شان خوانده اند. مسئولین دانشگاه باید این فضاها را از وزارتخانه های مربوطه طلب كنند. ارزیابی دانشگاه ها و كلاس ها باز باید برمبنای وجود چنین ابزارهایی باشد. در سازمان های اداری و سایر مراكز آموزشی غیردانشگاهی باز باید از این ابزار و تكنیك ها استفاده گردد.
وی ضمن بیان مجدد اینكه كار دست اندركاران این كنفرانس بسیار باارزش است اشاره كرد: آموزش باید تخصصی تر شود و مهارت ها باید به سمت مخاطب سنجی بیشتری برود. اگر قرار باشد خلاف این عمل نماییم به اقیانوسی به اندازه كل دنیا ولی به عمق یك متر می رسیم.



1397/12/04
14:36:51
5.0 / 5
38
تگهای خبر: آموزش , استاد , پزشكی , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵
کنکوری - konkoorist

کنکوری - konkoorist
konkoorist.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كنكوری محفوظ است

كنكوری

آمادگی برای کنکور