معاون آموزشی وزارت بهداشت:

برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشكی ادامه مسیری ۴۰ ساله است

برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشكی ادامه مسیری ۴۰ ساله است به گزارش كنكوری معاون آموزشی وزارت بهداشت، با اشاره به اینكه دستاوردهای حوزه آموزش در خلال ۴۰ سال قبل خیلی خوب بوده است، اظهار داشت: ما در این ۴۰ سال در تربیت نیروی انسانی حوزه سلامت خودكفا شده ایم و این دستاوردها ماحصل تلاش معاونین آموزشی در ادوار مختلف بوده است.


به گزارش كنكوری به نقل از ایسنا، دكتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت و دبیر شورای آموزش پزشكی و تخصصی در نشست با معاونین آموزشی ادوار وزارت بهداشت كه امروز یكشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۷ برگزار شد، با اشاره به اینكه دستاوردهای حوزه آموزش در خلال ۴۰ سال قبل خیلی خوب بوده اظهار داشت: ما در این ۴۰ سال در تربیت نیروی انسانی حوزه سلامت خودكفا شده ایم و این دستاوردها ماحصل تلاش معاونین آموزشی در ادوار مختلف بوده است.
دكتر لاریجانی به اهمیت بحث مرجعیت علمی كه توسط مقام معظم رهبری مطرح شده اشاره نمود و اظهار داشت: این بحث در تقویت هویت ملی در دانشجویان كشور اهمیت بسزایی دارد.
وی با اشاره به اینكه اقدامات بسیاری در هریك از ادوار در معاونت آموزشی وزارت بهداشت انجام شده، تصریح كرد: هریك از معاونین ادوار اقدامات برجسته ای را در جهت تحول در آموزش علوم پزشكی كشور انجام داده اند كه اثرات آن در نظام سلامت هویدا است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت به برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشكی اشاره نمود و اظهار داشت: این برنامه ادامه مسیری است كه معاونین ادوار طی كرده اند و با الگویی مدون و بررسی تمامی اسناد بالادستی تدوین شده است.
وی به اهمیت تمركز دانشگاه ها بر روی مأموریت های خاص بر اساس نقاط قوت خود تصریح كرد و اظهار داشت: مركز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشكی با حمایت هایی كه از پروژه های دانشگاه ها در جهت مأموریت های ویژه می كند بسترهای این حركت را فراهم می نماید.
دكتر لاریجانی از برنامه های وزارت بهداشت برای حركت دانشگاه ها به سمت دانشگاه های نسل سوم سخن گفت و تصریح كرد: دانشجویان علوم پزشكی باید با مباحث كارآفرینی و كسب و كار آشنا گردند و بسترهای لازم برای این تغییر رویكرد در دانشگاه ها فراهم گشته است.
وی با اشاره به هدف برنامه تحول و نوآوری آموزش در خصوص ارتقای پاسخگویی آموزش به نیازهای جامعه اشاره نمود و اظهار داشت: برآورد نیروی انسانی مورد نیاز كشور در تمامی رشته ها برای سال ۱۴۰۴ انجام شده و با راه اندازی مركز ملی آموزش های مهارتی نیازهای كشور در حوزه هایی كه نیاز به مدرك دانشگاهی ندارد با استفاده از آموزش های مهارتی مرتفع خواهد شد.
دكتر لاریجانی آمایش را یكی از برنامه های مهم وزارت بهداشت ذكر كرد و اظهار داشت: این برنامه از گسترش های بی رویه در دانشگاه ها جلوگیری می كند و با اجرای برنامه جذب نیروی بومی هیچ یك از افرادی كه تعهد بومی داشته اند خارج از محل تعهد خود جذب نشده اند. امیدواریم این برنامه برای تأمین نیروهای مورد نیاز در استان ها تداوم یابد.
وی بر ضرورت تربیت دانشجویان با تعهد اخلاقی و ملی سخن گفت و تصریح كرد: برنامه راهبردی اخلاق پزشكی كشور و بسته ارتقای اخلاق حرفه ای مسیر روشنی را پیش روی دانشگاه ها در این زمینه گذاشته و در سطح كشور در حال اجرا می باشد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت راه اندازی سامانه Education Iran را بستر خوبی برای معرفی ظرفیت های آموزش علوم پزشكی كشور در عرصه بین المللی ذكر كرد و تصریح كرد: تحول قابل ملاحظه ای در ارزیابی دانشگاه های خارجی مورد تأیید وزارت بهداشت صورت گرفته است. این كار با بهره برداری از نظام های رتبه بندی بین المللی انجام می شود و فقط دانشگاه هایی كه بخش علوم پزشكی آن در این نظام ها مورد تأیید است پذیرفته می شود.
وی از تلاش های صورت گرفته برای جذب دانشجویان خارجی در كشور سخن گفت و با اشاره به اینكه بیشتر از ۲ هزار دانشجوی خارجی در كشور مشغول به تحصیل هستند تصریح كرد: با عنایت به ظرفیت هایی كه برای آموزش علوم پزشكی وجود دارد، با جذب دانشجوی خارجی ضمن بهره برداری از این ظرفیت ها، بسترهای تبادل فرهنگی كشور با سایر كشورها هم فراهم می شود. بسیاری در از دانشگاه ها طی چند سال قبل در این زمینه فعال تر شده اند.
دكتر لاریجانی راه اندازی دانشگاه علوم پزشكی مجازی را زیرساختی برای عرضه آموزش ها به صورت مجازی در رشته های مختلف علوم پزشكی ذكر كرد و اظهار داشت: علاوه بر آموزش دروس به صورت مجازی دوره هایی هم در این دانشگاه برگزار می شود. بعنوان مثال دوره آموزش پزشكی خانواده به پزشكان عمومی یا آموزش كارآفرینی به دانشجویان تحصیلات تكمیلی همچون برنامه هایی است كه در بستر دانشگاه مجازی اجرا می گردد.
وی با اشاره به اینكه زیرساخت های برگزاری آزمون ها در مناطق آمایشی و دانشگاه ها رشد قابل ملاحظه ای داشته اظهار داشت: خیلی از آزمون ها همچون آزمون جامع علوم پایه و پیش كارورزی به صورت الكترونیك برگزار می گردد كه خود سبب صرفه جویی بسیار زیادی در هزینه ها و از سوی دیگر ارتقای كیفیت این آزمون ها شده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینكه بحث اعتباربخشی از سنوات پیش در وزارت بهداشت مطرح شده بود ولی اجرایی نگردیده بود اظهار داشت: سال قبل تمامی دانشگاه های علوم پزشكی و بیمارستان های آموزشی اعتباربخشی شدند و اعتباربخشی دبیرخانه ها و برنامه های آموزشی هم در دست برنامه ریزی است كه بزودی ابلاغ خواهد گردید.
به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی وزازت بهداشت، وی از تلاش های صورت گرفته برای ارتقای زیرساخت های آموزش، جذب اعضای هیأت علمی و راه اندازی پورتال های جامع برای الكترونیكی كردن امور آموزش سخن گفت و تصریح كرد: همانطور كه در زمان تمامی معاونین ادوار هم بوده حجم كار حوزه آموزش بسیار بالا است. حجم مكاتبات این حوزه، آزمون هایی كه با تعداد بالای شركت كننده برگزار می گردد و شوراهایی كه با حجم بالای پرونده تشكیل می شود نمونه هایی از این امور هستند.



1397/11/08
16:50:45
5.0 / 5
25
تگهای خبر: آموزش , پزشكی , تحصیل , تحقیقات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
کنکوری - konkoorist

کنکوری - konkoorist
konkoorist.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كنكوری محفوظ است

كنكوری

آمادگی برای کنکور