كنكور بن بستی در نظام آموزشی

كنكور بن بستی در نظام آموزشی كنكوری: ساری- كنكور را می توان اكنون سرنوشت سازترین مرحله پیش روی جوانانی دانست كه قصد پیمودن تحصیلات عالیه دارند اما امروز این آزمون رقابتی دچار شبهه در مورد فلسفه برقراری عدالت و به صورت كلی لزوم یا عدم لزوم وجودی آن شده است.


به گزارش كنكوری به نقل از ایرنا، ورود به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی حدود پنج دهه است كه از مرحله یا به عبارت دانش آموزان سدی به نام كنكور می گذرد و هر ساله صدها هزار دانش آموز و یا پشت كنكوری برای راهیابی به مراكز آموزش عالی باید از این سد عبور كنند كه امسال این آمار بیش از 950 هزار نفر است.
پذیرش با استفاده از كنكور سراسری شیوه رایج ورود به مرحله تحصیلات دانشگاهی است، با اینكه در سال های اخیر ثبت نام در بعضی دانشگاهها و یا رشته های تحصیلی با لحاظ شرایطی چون معدل هم صورت می گیرد.
كنكور آزمونی است كه برای سنجش دانسته های علمی داوطلبان ورود به دانشگاهها در بعضی كشورها مانند ایران، چین، تركیه و كره جنوبی برگزار می گردد در صورتی كه این نوع آزمون در كشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریكا برگزار نمی گردد.
در ایران، سازمان سنجش آموزش كشور كه سازمانی تحت نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است، متولی اصلی برگزاری كنكور سراسری برای ورود به دانشگاههاست و این آزمون را هر ساله یك بار در انتها سال تحصیلی یعنی اواخر خرداد یا اوایل تیر برگزار می نماید.
** عدالت آموزشی ؛ فلسفه ذاتی كنكور
كارشناسان دلیل برگزاری كنكور را به سامان رساندن دو مبحث اجتماعی دانسته اند ؛ نخست آنكه متناسب با استعدادی كه در داوطلبان وجود دارد بر یك صندلی دانشگاهی بنشینند و دوم آنكه عدالتی را در سطح كشور جهت تولید دسترسی افراد به آموزش عالی فراهم نمایند.
عدالتی كه فلسفه ذاتی برگزاری كنكور بوده است، امروز تحت الشعاع رقابت بی امان برای قبولی در تعدادی از رشته های درآمدزا قرار دارد و از آرمان خود كه همان كشف برترین استعداد ها بوده فاصله بسیاری گرفته است تا جایی كه امروز به كابوسی برای دانش آموزان و خانواده هایشان تبدیل گشته است.
دلیل برگزاری كنكور هر چه كه باشد، در این گزاره تاثیری ندارد كه امروز این مرحله گذار به تحصیلات عالیه در زندگی بخش عظیمی از جامعه شامل محصلان، خانواده های آنان و بسیاری دیگر كه زمینه فعالیت آنان به برگزاری آن گره خورده، به صورت مستقیم و غیر مستقیم نقش دارد و بنابراین هم به سوژه ای در زیر ذره بین تبدیل گشته كه هر كس ظن خویش را در آن می بیند.
اما پرسش اصلی درباره كنكور این است كه آیا واقعا بعنوان یك مرحله گذار با اهمیت به تحصیلات عالیه كه برای برخی خانواده ها هزینه های چند ده تا چند صد میلیونی به همراه دارد، به همان میزان هم در سرنوشت كنكوری ها دارای اهمیت است ؟
** كنكور همیشه سرنوشت ساز نیست
مهسا مرتضوی مدرس زبان انگلیسی در یك آموزشگاه خصوصی معتبر دلیل موفقیت شغلی و پیشرفت خویش را قبول نشدن در كنكور عنوان نمود و اظهار داشت: از شاگرد ممتازهای مدرسه بودم و همیشه نمرات و معدلم بالا بود، اما به خاطر عدم مهارت تست زنی نتوانستم بعد از دوبار شركت در آزمون سراسری قبول شوم.
این مدرس زبان اضافه كرد: متاسفانه در كشور و ذهن جوانان این مساله به اشتباه جاافتاده كه كنكور آخر ماجراست و اگر كسی نتوانست از این سد عبور كند باید قید پیشرفت را بزند.
وی اظهار داشت: تصحیح این تفكر نیازمند كار و زمان است تا جوانان به دریچه های پیشرفت دیگر هم فكر كنند و توانمندی های خویش را محدود به پذیرش در كنكور و تحصیل در دانشگاه نكنند.
** فشار روانی فرساینده ؛ هزینه ای كه دیده نمی شود
نرگس عظیمی مادر یك دانش آموز سال اول متوسطه در مازندران هم اظهار داشت: دخترم به خاطر اضطراب پذیرش در كنكور از تابستان سال گذشته خودش را در اتاق حبس كرده و بیشتر وقتش به درس خواندن می گذرد و این وضعیت با تاثیرگذاری بر تغذیه اش، ما را نگران سلامتی او كرد.
وی كه مادر چهار فرزند است، اضافه كرد: دخترم بشدت عصبی و دچار كاهش وزن شدیدی شده و در بسیاری اوقات برای رفع استرس ناچار به مصرف قرص های ضد تپش قلب می گردد.
این مادر خانواده آرزوی خود و دخترش را پزشك شدن او عنوان نمود و اظهار داشت: كنكور علاوه بر موفقیت در دانشگاه، بیشتر به میدان رقابتی بین نوجوانان بخصوص دختران با یكدیگر و یا با هم سن و سالان بویژه در جمع خویشاوندان درآمده است.
حسین دهقانی از دبیران مدراس مازندران هم اظهار داشت: كنكور هم اكنون به هیچ وجه معیار و سنجش مناسبی برای توانایی افراد نیست، چون تلاش های تحصیلی چند ساله یك محصل ظرف 2 الی سه ساعت استرس زا مورد ارزیابی قرار می گیرد كه این مورد از عدالت خارج است.
وی اضافه كرد: باید شرایطی تولید شود كه بر مبنای آن در قالب یك بستر مناسب و در زمانی كه داوطلب می خواهد وارد دانشگاه شود، بر مبنای سال های تحصیل از پیش دبستان تا دبیرستان به دانشگاه ورود كند.
این معلم دارای سابقه 20 ساله تدریس در دبیرستان های مازندران، اظهار داشت: متاسفانه شرایط كنكور سبب شده عده ای از افراد فقط قصدشان ورود به دانشگاه باشد و این سبب می گردد افراد قبولی در رشته هایی را هدف قرار دهندكه علاقه و یا استعدادی در آن ندارند.
** فقدان توجیه علمی و كارشناسی
یك كارشناس آموزشی هم به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: كنكور به عدالت آموزشی صدمه وارد می نماید چون عموما افرادی از این سد می گذرند كه به كلاس ها و معلمان كنكور دسترسی داشته باشند و اغلب دانش آموزان كشور از مدارس عادی و مناطق محروم هستند پس رقابت ناعادلانه ای بر كنكور حاكم است.
سیدرضا عابدی اضافه كرد: تعیین تكلیف سرنوشت تحصیلی و شغلی دانش آموزان با یك امتحان چند ساعته و محدود كه بیش از محتوا، مبتنی بر سرعت و مهارت تست زنی است، هیچ توجیه علمی و كارشناسی ندارد.
وی یكی از تبعات كنكور برای نظام آموزشی را در تمامی رشته های تحصیلی مدارس، حافظه محوری به جای یادگیری دانست.
** سنجش بر مبنای سوابق تحصیلی، جایگزینی مناسب
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران هم اظهار داشت: تمام تلاش آموزش و پرورش این است كه كنكور از حالت رقابت در آزمون، به سنجش بر مبنای سوابق تحصیلی دانش آموزان تبدیل گردد و دانش آموز بر مبنای سوابق تحصیلی خود به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ورود پیدا كنند.
اسفندیار نظری اضافه كرد: دلیل تداوم كنكور در ایران تابحال مبتنی بر ناهماهنگی میان ظرفیت دانشگاهها و موسسات آموزش عالی با تعداد متقاضیان بوده است و این وضعیت در حال تغییر است.
وی تصریح كرد: در كشور ما تا سال 85 تعداد دانشگاههای نسبت به گذشته رشد زیادی نداشتند، اما از این سال به بعد تعداد دانشگاهها و موسسات آموزش عالی گسترش پیدا كردند و به تبع آن ورود دانشجویان به دانشگاهها هم زیاد شد.
معاون آموزش متوسطه مازندران اظهار داشت: چندین سال است كه مجلس به این امر پرداخته و بحث حذف كنكور را در دستور كار خود قرار داده است، اما هیچ راهكاری تا به امروز از جانب وزارت علوم و آموزش و پرورش برای حذف كنكور عرضه نشده است.
نظری اضافه كرد: باوجود همه سفارش هایی كه از جانب آموزش و پرورش صورت می گیرد، فعلا شاهد برتری و استیلای موسسات آموزشی به نصایح و تذكرات آموزش و پرورش هستیم كه این نهاد را دچار چالش های بزرگ كرده است.
وی توضیح داد: دانش آموز با وضعیت كنونی به سمت حافظه محوری می رود و مهارت آموزی كمتر رشد پیدا می كند، در حالیكه با عنایت به سند تحول بنیادین و با عنایت به رویكرد جدید آموزش و پرورش، مهارت محوری، اولویت حركت است.
** جولان كنكور در نبود اطلس شغلی
معاون آموزش و پرورش مازندران اظهار داشت: هنوز در كشور اطلس شغلی نداریم كه مشخص نماید دانش آموزان فارغ التحصیل ممتاز دانشگاهها و یا مدارس به كدام سمت هدایت شوند.
وی اضافه كرد: هم اكنون معضل بیكاری یكی از دغدغه های عمده است و با عنایت به نیازهایی كه در برخی از رشته ها بویژه رشته های علوم تجربی، ریاضی و گاها علوم انسانی وجود دارد، احساس خانواده ها بر این است كه همه آمال و آرزوهای دانش آموزان بایستی در دانشگاه محقق شود.
او ادامه داد: در هیچ كشوری در دنیا اینگونه نیست كه همه فارغ التحصیلان دبیرستان ها به دانشگاه راه پیدا كنند، بلكه برپایه استعداد و علاقه و كارآفرینی، دانش آموزان را هدایت می كنند.
نظری اظهار داشت: در كشور ما هم در درجه اول باید به سمت شاخه مهارتی هنرستان های كار و دانش حركت، امكانات و تجهیزات آنها را به روز نماییم و اعتماد را به خانواده ها بدهیم كه بازار كار را فراهم می نماییم و تمام آمال و آرزو را در این ندانیم كه دانش آموز ما فقط به دانشگاه راه پیدا كند.
اكنون كشور در آستانه پنجاهمین دوره برگزاری كنكور سراسری قرار دارد، آزمونی كه حدود 40 روز دیگر مقرر است برگزار گردد و هر ساعتی كه به روز موعود نزدیك می شود، فشار روانی ناشی از این كابوس بر جمعیتی قابل توجه در كشور افزایش می یابد، كابوسی كه به اعتقاد كارشناسان این حوزه، با عنایت به ظاهر علمی و استعداد محور آن با هیچ یك از مولفه های علمی امروز كشور و حتی دنیا همخوانی ندارد و رهاوردی جز تنش بی امان خانواده ها و دانش آموزان پشت كنكوری آنان نداشته است.
به گزارش كنكوری به نقل از ایرنا، وزیر علوم چند روز گذشته اظهار داشته بود: ضوابط اولویت ورود دانش آموزان به دانشگاه بدون كنكور در كارگروه های مشترك وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم تعیین می گردد.
منصورغلامی افزوده بود: اكنون در آموزش و پرورش كارگروه هایی تخصصی، شاخص ها و ضوابط ارزیابی دانش آموزان در دوره متوسطه را بررسی می كنند و وزارت علوم بعد از تعیین شاخص ها و نشست مشترك، ضوابط ورود دانش آموزان به دانشگاه ها بدون كنكور مشخص می گردد.
وی تصریح كرد كه حذف كنكور یك قانون و تكلیفی است كه باید صورت گیرد اما برای دانشگاه ها و رشته های پر طرفدار یك مسابقه وجود دارد و باید ضابطه ای تعیین شود تا بتوانیم مشخص نماییم چه فردی اولویت بیشتری برای ورود به این دانشگاه و رشته خاص را دارد.
گزارش از: رضا غلامی
7335/1654


1397/03/05
14:40:13
5.0 / 5
4629
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
کنکوری - konkoorist

کنکوری - konkoorist
konkoorist.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كنكوری محفوظ است

كنكوری

آمادگی برای کنکور