روز معلم گرامیباد،

معلم، پرتوی از حقیقت

معلم، پرتوی از حقیقت كنكوری: زاهدان- معلمان چراغ های روشنگر راه حقیقت در جامعه هستند كه با ارزانی داشتن جوانی و سلامت خود به كودكان آموزش می دهند تا دنیایی بهتر برای نسل بشر بسازند.


به گزارش كنكوری به نقل از ایرنا، در پس تمام موفقیت ها و شكست های نوع بشر همواره راهنمایان و هادیانی بوده اند كه نه تنها فعالیت های فیزیكی را سامان داده بلكه نقش اصلی آنان جهت دهی به افكار و باورهای افراد بوده است، اولیا الهی نخستین افرادی بودند كه در این عرصه پا نهاده و جامعه بشری را به سمت سعادت و كمال سوق داده اند.
تعریف شغل در حقیقت انجام كاری در زمان مشخص و حق جبران مشخصی است كه هر فردی در چنین فعالیتی دخیل باشد بعنوان شاغل تلقی می گردد اما آیا معلمی هم در بند زمان و مكان جای می گیرد یا دایره وظایف این حرفه از شغل فراتر رفته و در تمام بخش های زندگی انسانها رخنه كرده است.
پیش از انقلاب اسلامی با برخورد گلوله به ابوالحسن خانعلی یكی از فرهنگیان آن دوران روز معلم در ایران تا حدودی شناخته شد اما در سال 58 با شهادت استاد بزرگ شهید مرتضی مطهری روز 12 اردیبهشت به طور جدی و با قاطعیت بعنوان روز معلم و نخستین روز از هفته معلم در ایران اسلامی جایگاهی رفیع یافت.
استاد مرتضی مطهری در روشنگری اقشار باسواد بویژه قشر فرهنگی جامعه قدم های اساسی برداشته بود و آثار عمیق شهید در احیای فرهنگ دینی اصیل و بی پیرایه منطبق با نیاز روز جامعه بسیار موثر بوده است.
نقش كلیدی معلمان بعنوان مجریان آموزش عمومی و الگوهای اولیه دانش آموزان بسیار مهم است، زیرا معلمان یك جامعه، انسان سازان نسل بعدی هستند، از این رو نقش آنان به قول امام خمینی (ره) همچون نقش انبیا برای مردم است.
معلمان سیستان و بلوچستان با عنایت به شرایط و اقلیم متنوع این استان و هم وجود فرهنگ های مختلف در آن نسبت به سایر فرهنگیان كشور شرایط متفاوتی دارند.
**بزرگترین چالش های كنونی معلمان در سیستان و بلوچستان
-كمرنگ شدن ارزش معلمان نزد دانش آموزان
حسین نگهبان یكی از فرهنگیان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تصریح كرد: هم اینك یكی از اصلی ترین چالش های این حوزه بی توجهی خیلی از دانش آموزان به مقام معلم تلقی می گردد به صورتی كه نگاهی بی ارزش و كم رنگ از معلمان در نظر دانش آموزان در حال نقش بستن است.
وی ادامه داد: این مورد سبب شده تا دانش آموزان برخوردهای نامناسبی در مقابل رفتار هدایت كننده معلمان از خود نشان دهند.
وی اضافه كرد: این بی توجهی كه البته وزارت آموزش و پرورش هم در شكل گیری آن چندان بی تقصیر نیست تاثیر مستقیمی بر یادگیری مطالب درسی توسط دانش آموزان گذاشته است.
نگهبان خاطرنشان كرد: مادامی كه دانش آموز معلم خویش را باور نداشته باشد نمی تواند به او اعتماد كرده و مهمترین بخش روح خود یعنی یادگیری را به دست او بسپارد.
این معلم تصریح كرد: این مورد تنها تقصیر دانش آموزان و باورهای اشتباه موجود در جامعه نیست بلكه خیلی از همكاران فرهنگی ما هم در شكل گیری این چالش اساسی جامعه تاثیر دارند.
-حقوق پایین معلمان از گلایه های اصلی آنان است
گرچه نقش معلم فارغ از هرگونه تعلقات دنیوی نقشی پرارزش تلقی می گردد اما به منظور كارایی بیشتر در حرفه آموزش و برآورده كردن نیازهای زندگی افراد باید هر فرد شاغل از حقوق و مزایای قانونی بهره مند باشد.
محمد میری یكی دیگر از معلمان با سابقه بیش از 25 سال تدریس در سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تصریح كرد: نقش معلم در جامعه نقشی فراگیر و همه جانبه است كه وظیفه آن را نمی توان تنها درمدرسه و كلاس درس خلاصه كرد.
وی ادامه داد: با وجود تمام ارزش های موجود برای شغل معلمی حقوق و مزایای این شغل در همسنجی با سایر ادارات و وزارت ها ناچیز تلقی می گردد.
وی اضافه كرد: درآمد نسبتا پایین و هزینه های بالای زندگی سبب گشته است تا خیلی از معلمان دو شغله و چند شغله باشند كه گاهی شغل های جانبی آنان سبب خدشه دار شدن شان اجتماعی معلمان می گردد.
وی بیان كرد: گرچه معلمان بنابر وظیفه خود و هم عشق و علاقه ای كه به پیشرفت همه جانبه جامعه دارند پا را از وظیفه فراتر می گذارند و نه تنها در امر آموزش تمام تلاش خویش را می كنند بلكه همواره تلاش دارند در زندگی الگوی مناسبی برای مردم باشند.
**انتقالی معلمان یكی دیگر از چالش های موجود در سیستان و بلوچستان
سیستان و بلوچستان پهناورترین استان كشور است و جمعیت بیش از 2 میلیون و 800 هزار نفری آن در شهرها و روستاها پراكنده اند و به منظور خدمات رسانی در امر آموزش به آنها معلمان در سراسر استان و دورافتاده ترین روستاها مشغول تدریس و انجام وظیفه هستند.
یكی از چالش های اصلی معلمان در این استان درخواست انتقالی آنان به نقاط دیگر استان با عنایت به نزدیكی اقوام و آشنایان آنان است.
از آنجائیكه در نیمه شمالی استان مردم سیستان و در نیمه جنوبی مردم بلوچستان زندگی می كنند هر یك از این قومیت ها درخواست انتقال به بخش خویش را دارند.
رضا فرازمند یكی از فرهنگیان سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا تصریح كرد: یكی از اشكالات اصلی معلمان سیستان و بلوچستان بعد مسافت بسیار بالا در این استان است.
وی ادامه داد: بعضی از معلمان بیش از 15 سال در انتظار انتقال به بخش های دیگر استان هستند.
وی بیان كرد: تفویض اختیار انتقال فرهنگیان به ادارات كل استانها می تواند سبب بهبود شرایط انتقال و سامان بخشیدن به این حوزه شود.
وی خاطرنشان كرد: همینطور امكان انتخاب محل خدمت پیش از استخدامی های ماده 28 و بومی پذیری هم می تواند این شرایط را تا مقدار زیادی بهبود بخشد.
الهام. ب. ج. یكی دیگر از معلمان این استان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تصریح كرد: هم اینك هشت سال از خدمتم می گذرد و مجبورم هر روز مسافتی حدود 120 كیلومتر را برای تدریس به شهرستان همجوار بروم.
وی ادامه داد: زندگی با وجود یك بچه كوچك و رفتن سر كار برایم خیلی سخت شده به صورتی كه گاهی می خواهم از شغلی كه اینقدر به آن علاقه دارم استعفا دهم.
وی اضافه كرد: خطرات جاده و هزینه رفت و آمد هم از دیگر عواملی است كه سبب دلسردی من شده اند.
وی خاطرنشان كرد: گاهی به مرخصی بدون حقوق فكر می كنم اما كاش به جای اینهمه استرس مسئولان مربوطه با درنظر گرفتن موقعیت هر فردی او را به شهر محل زندگیش منتقل می كردند.
**30 سال خدمت، چشمانی نابینا و تنی رنجور
بانوی معلمی را می شناسم كه 30 سال در مقطع دبستان خدمت كرده است، وی در این راه چشمان بینای خویش را از دست داده و اینك با بیماری پاركینسون و بیماری های قلبی و عصبی دیگر در خانه ای اجاره ای و كوچك تنها با حقوق ناچیز بازنشستگی سر می كند.
برخی افراد ناآگاه از مخاطرات شغلی معلمان؛ معلم را كم انصاف، حقوق ناحق گرفته، روزهای زیادی بیكار بوده(سه ماه تعطیلی)، شرایط كار وی بسیار آسان و دهها مزیت دیگر خطاب می كنند، اما غافل از این هستند كه همین معلم چون شمعی سوخته تا راه بهتر شدن آینده بشریت را روشن نگه دارد.

مدیر كل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این استان بیشترین نسبت دانش آموز به جمعیت را دارد به صورتی كه 24 درصد جمعیت استان دانش آموز هستند در حالیكه در كشور این آمار 17 درصد است.
علیرضا نخعی اضافه كرد: با تلاش های صورت گرفته این استان حدود هزار و 900 مدرسه بیش از نرم كشور دارد اما از نظر پوشش تحصیلی و توسعه آموزشی از پایین ترین استان های كشور به حساب می آید.
وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان به علت خاص بودن بیشترین بازمانده از تحصیل را دارد به گونه ای كه دوری از مركز، فاصله دور مراكز جمعیتی، وجود 6 هزار روستای زیر 20 خانوار جمعیت و غیره زمینه را برای نشاندن دانش آموزان سركلاس درس سخت كرده است.
وی با اشاره به اینكه 300 مدرسه در سیستان و بلوچستان كمتر از پنج نفر دانش آموز دارند اظهار داشت: با وجود همه اقدامات صورت گرفته این نهاد همچنان نیازمند توجه است.
مدیر كل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان اضافه كرد: هم اینك اگر 12 هزار و 600 نفر نیرو به این مجموعه اضافه شود این استان به اندازه میانگین كشوری نیرو خواهد داشت.
نخعی تصریح كرد: كمبود نیروی انسانی اثرات نامطلوبی را در آموزش دانش آموزان این خطه از ایران اسلامی به همراه دارد كه باید در این زمینه چاره اندیشی شود.
وی تصریح كرد: در كشور به ازای هر 12 دانش آموز یك نیرو و در سیستان و بلوچستان به ازای هر 17 دانش آموز یك معلم وجود دارد به صورتی كه اگر 12 هزار معلم جدید به این مجموعه افزوده شود این استان به میانگین كشوری می رسد.
وی ادامه داد: توجه به این نكته هم ضروری می باشد كه سیستان و بلوچستان به علت پراكندگی نیازمند نیروی بیشتر است.
وی خاطرنشان كرد: برای رفع این مشكل با پیگیری های صورت گرفته مصوبات خوبی در وزارت آموزش و پرورش و كمیسیون آموزش مجلس برای سیستان و بلوچستان وجود دارد تا سهمیه استخدام استان و دانشگاه فرهنگیان 2 برابر شود.
مدیر كل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان خاطرنشان كرد: سواد آموزی در این استان در سالهای اخیر چهار و نیم برابر كشور رشد داشته است.
نخعی همینطور درباره مبحث انتقالی معلمان در این استان بیان كرد: مدیران مناطق باید با نهایت انعطاف مبحث انتقالی نیروهای خویش را بررسی كنند.
وی ادامه داد: باید معلمانی كه واقعا دچار مشكل هستند را به مناطقی كه می خواهند منتقل كرد.
وی اضافه كرد: گزارش شده كه برخی معلمان به علت مشكلاتی كه در رفت و امد دارند مجبور به دریافت مرخصی بدون حقوق شده اند كه این امر واقعا جای تاسف دارد.
هم اینك بیش از 620 هزار دانش آموز سیستان و بلوچستان در 6 هزار و 300 مدرسه تحصیل می كنند و 36 هزار و 700 فرهنگی هم سكان دار تعلیم و تربیت در این استان هستند.
معلمی یك شغل نیست و پا نهادن در این عرصه حساس و آینده ساز تنها عشق می خواهد و بس، آنچه تمام معلمان متفق القول به آن رای دادند احساس شادی و پیروزی در زندگی با مشاهده به ثمر رسیدن نونهالانی است كه روزگاری میوه دانش را از دست آنان گرفته اند، معلمی عشق مطلق است.
7311 **6081


1397/02/11
14:47:09
5.0 / 5
77
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
کنکوری - konkoorist

کنکوری - konkoorist
konkoorist.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كنكوری محفوظ است

كنكوری

آمادگی برای کنکور