اینترنت رکورد دار تورم!

اینترنت رکورد دار تورم! به گزارش کنکوری، عضو هیئت مدیره کسب و کارهای مجازی می گوید: هنوز معلوم نیست که درآمد دولت از اپراتورها در کجا هزینه می شود و چرا مردم باید زیر بار هزینه توسعه زیرساخت بروند، ضمن اینکه با همین شرایط مردم همچنان اینترنت با کیفیتی دریافت نمی کنند.


به گزارش کنکوری، روزنامه خراسان در خبری نوشت: شاید فکرش را نمی کردیم که «اینترنت» هم یک روز در آمار مرکز آمار ایران، در کنار نرخ تورم گوشت قرمز و سفید و میوه و برنج و روغن بیاید. ولی اکنون می بینیم که اینترنت نه تنها در این جدول قرار گرفته بلکه رکورددار نرخ تورم در دیماه شده و با رشد ۸.۵ درصدی بعنوان سنگین ترین تورم ماهانه در سبد مصرفی خانوارها در این ماه قرار گرفته است.

اینترنت همچون یک کالای اساسی
اینکه تورم اینترنت در رسانه ها و افکار عمومی مورد توجه قرار می گیرد، نشانه مهمی از تبدیل شدن آن به یک کالای اساسی در ردیف سایر اقلام همچون گوشت قرمز و سفید، برنج، روغن و... است. امروز به معنای واقعی نمی توان این کالا را از زیست و زندگی فردی و اجتماعی آدم ها جدا دانست همان گونه که گوشت و مرغ و برنج را نمی توان جدا کرد؛ باآنکه تورم بیش از حد و گرانی های افسارگسیخته و بدون نظارت و کنترل، به صورت خودکار این کالاها و مواد غذایی مورد نیاز سلامت مردم را تا حدودی از دسترس بخشی از جامعه دور ساخته است.
در عین حال، با وجود تورم 8.5 درصدی و قرار گرفتن در صدر کالاهای تورمی، اینترنت روز به روز در شمار اساسی ترین کالاها و ملزومات زندگی جای خویش را باز و البته این مسیر را با سرعت هم طی می کند.
رئیس مجلس در همین زمینه هفته گذشته(3بهمن) در صحن علنی در مورد افزایش قیمت اینترنت این طور اظهار داشت: نقش اینترنت در زندگی مردم همچون یک کالای اساسی است و مردم با اینترنت کار می کنند. نقش اینترنت برای مردم یک مبحث فانتزی نیست زندگی مردم با اینترنت سروکار مستقیم دارد.
افزایش 34 درصدی قیمت اینترنت
همه داستان های تورم سر به فلک کشیده اینترنت به دنبال تصمیم ماه قبل وزارت ارتباطات در تغییر قیمت اینترنت رقم خورد که این تصمیم با جهش قیمتی 34 درصدی به دنبال درخواست اپراتورها برای افزایش تعرفه اینترنت رخ داد. مرکز آمار ایران بعد از پایش وضعیت تورم ماهانه، اعلام نمود که «ارتباطات» با ۸.۵ درصد در صدر قرار دارد. در جایگاه دوم با فاصله قابل توجهی «انواع گوشت قرمز و سفید» ایستاده که تورم ماهانه آن ۵.۵ درصد بوده است. در رتبه بعدی هم «میوه و خشکبار» قرار دارد که ۴.۳ درصد تورم داشته است. هر چند در گزارش مرکز آمار به صورت دقیق اعلام نشده است که در گزارش تورم، چه کالا و خدماتی زیر عنوان «ارتباطات» دسته بندی می شوند، اما بی گمان هزینه اینترنت بخش قابل توجهی از آنرا تشکیل می دهد. در این شرایط، طبیعی است که با افزایش تعرفه اپراتورها، درصد تورم بخش ارتباطات، صدرنشین شود.
افزایش سبد هزینه های مردم
حال اینکه گران شدن اینترنت، چه اتفاقی را رقم زد، مهم ترینش افزایش و گران تر شدن سبد هزینه های مردم است؛ موضوعی که رضا الفت نسب عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب وکارهای مجازی و موسس انجمن صنفی کسب و کار مجازی، به آن اشاره می کند: «این مبحث بیشتر از آن که بر کسب و کار فعالان عرصه اقتصاد دیجیتال و کسب و کارهای مجازی اثرگذار باشد، سبب افزایش هزینه های زندگی مردم در کنار سایر افزایش ها و تورم در کالاهای اساسی شد. امروز مردم ناگزیر از استفاده از اینترنت هستند. در واقع مردم نمی توانند از اینترنت استفاده نکنند، البته شاید با گران شدن آن کمی نسبت به قبل دست به عصاتر حرکت کنند اما استفاده از اینترنت را امروز نمی توان از زندگی حذف نمود.
از این عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب وکارهای مجازی این مورد را می پرسم که آیا گران کردن اینترنت دراین شرایط اقتصادی منطقی بود، که الفت نسب این طور پاسخ می دهد: طبیعتاً از نگاه مصرف کننده این افزایش قیمت و گران شدن اینترنت منطقی نبود چون اقتصاد در وضعیت مناسبی نیست اما اپراتورها مدام اظهار می کردند که نمی توانند زیرساخت را توسعه بدهند. اما همه می دانیم که بخش قابل توجهی از درآمد اپراتورها نصیب دولت می شود و حال این سوال پیش می آید که دولت تا چه میزان به توسعه زیرساخت کمک کرده است؟
الفت نسب می گوید: «این مبحث و پاسخ این سوال هیچ وقت روشن نشد که واقعا دولت از سهمی که از اپراتورها دریافت می کند، چه مقدار از آنرا در توسعه ارتباطات هزینه می کند. به هر روی علیرغم این که این سوال، همچنان مطرح است اما هنوز مشخص نشده که درآمد دولت از این بخش در کجا هزینه می شود که اگر در همین بخش هزینه می شود، پس چرا اپراتورها نالان هستند و اگر در این عرصه هزینه نمی گردد، مردم چرا با گران تر خریدن اینترنت، زیر بار چنین هزینه ای بروند؟ البته اگر از نظر اقتصادی در شرایط عادی بودیم و همینطور اگر اینترنتی که دریافت می کردیم، کالایی باکیفیت، با سرعت و بدون محدودیت بود، باز مشکلی نبود اما این ها را نداریم بعلاوه اینکه به اجبار باید از فیلترشکن هم استفاده نماییم که این خودش سبب افزایش مصرف و هزینه می شود.» ما در گزارش آتی، به این مورد خواهیم پرداخت که متولی توسعه زیر ساخت ارتباطات چه کسی است.
2323



منبع:

1402/11/19
13:59:55
5.0 / 5
269
تگهای خبر: اینترنت , خدمات , دیجیتال , كنكور
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲
کنکوری - konkoorist

کنکوری - konkoorist
konkoorist.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كنكوری محفوظ است

كنكوری

آمادگی برای کنکور