درگیری حقوقی شاعر کیفرخواست

درگیری حقوقی شاعر کیفرخواست به گزارش کنکوری، علیرضا نیکویی در مراسم رونمایی مجموعه شعر «کیفرخواست» سروده مزدک پنجه ای اظهار داشت: میتوان از گروه واژه ها و دغدغه هایی که در ناخودآگاه و خودآگاه متن وجود دارد، پی برد که این شاعر با مسائل حقوقی درگیر است.


به گزارش کنکوری به نقل از ایسنا، مزدک پنجه ای در مراسم رونمایی از مجموعه شعرش، «کیفرخواست» که در خانه فرهنگ گیلان برگزار شد اظهار داشت: این اشعار از سال ۱۳۹۸ تا اسفند ۱۴۰۰ سروده شده اند و پس از انتشار به واسطه جو حاکم در جامعه، فرصتی دست نداده بود تا نقد و بررسی آن و کتاب «جریان شناسی شعر دیداری- شنیداری» برگزار گردد.
او سپس شعری از کتاب به نام «آلبوم خانوادگی» را برای حاضران خواند.
در ادامه مراسم آرش عندلیب، منتقد ادبی در ابتدا به تفاوت مجموعه شعر کیفرخواست با شعر علی رضا پنجه ای و شعرهای دهه ۷۰ شاعران اشاره نمود و اظهار داشت: مزدک پنجه ای توانسته زیرلایه ای کافکایی در شعرش ایجاد نماید که بسیار تأثیرگذار است. منظورم از کافکایی اینست که او به خوبی مضمون مسخ شدن را در شعر شیشه بند نشان داده است.
این منتقد در ادامه به مبحث استدلال و استنتاج ها در اشعار این مجموعه پرداخت و بیان نمود: زبان در شعرهای مزدک متکثر است و مبتنی بر مجاز. اغلب خط روایی مستقیم را به جز در شعر «کیفرخواست» و «شیشه بند»، دنبال می کند. ازاین رو دارای خط روایی مشخص است و گاه هم شیطنت هایی انجام می دهد. بعنوان مثال زبان را به سمت شعر حجم می برد و زاویه دید را در بخش آخر شعر «دلتنگی» تغییر می دهد.

عندلیب در ادامه به مبحث افزایش عاطفه در اشعار پنجه ای نسبت به کتاب های دیگرش اشاره نمود و اضافه کرد: وی در کیفرخواست به بازی های زبانی و تغییر لحن روی آورده است.

وی در سخنان خود به وجود راوی در این مجموعه اشاره نمود و اظهار داشت: در قسمت اول کتاب راوی مشخص است که از طبقات بالای اجتماع است و دغدغه های روشنفکرانه دارد. اما در قسمت دوم راوی به مسائلی می پردازد که در ارتباط با شغل او است. راوی ما شاعر- وکیل است.



سپس علیرضا نیکویی ضمن اشاره به مبحث روایت، ساخت زبانی، فرم و تصویر و با بیان اینکه امر مهم در این مجموعه شعر، بنیان زیستی شاعر است، اظهار نمود: میتوان از گروه واژه ها و دغدغه هایی که در ناخودآگاه و خودآگاه متن وجود دارد، پی برد که این شاعر با مسائل حقوقی درگیر است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ما با وجوه نمایان است که می توانیم به لایه های پنهان نفوذ نماییم به گروه واژه هایی که بیشتر از همه در این مجموعه تکرار شده اند اشاره نمود و اضافه کرد: «بخش اول واژه ها مانند تمکین، تفهیم، جبر، مأمور و معذور، استنکاف، محکوم ضد، وفق مقررات، به استحضار می رساند، حکم و خیلی واژه های دیگر است. اما گروه دوم واژه ها فضای زندان و دادگاه است. مانند شیشه بند، میله، سلول نگهبانی پادگان و.... بخش سوم، واژه هایی هستند که پنهان ترند؛ مانند ملال، بی حوصلگی، رخوت، رنج و اندوه.
نیکویی سپس به بخش پنهان متن، یعنی زمان و واژهای حول آن اشاره نمود.
وی همینطور اظهار داشت: شاعر در دو جهان زندگی می کند: جهان نخست، جهان فرزند و همسری است که به آنها عشق می ورزد؛ جهان دوم، جهان روزمره ای است که مانع زندگی این جهان اول می شود.

در انتها این منتقد با خواندن چند شعر از این مجموعه، به نقد و مقایسه شان پرداخت.



علی رضا پنجه ای هم به وجوهی از شعر مزدک پنجه ای اشاره نمود و اظهار داشت: باید به بخش روزنامه نگاری اجتماعی مزدک هم اشاره نمود. این که او ایدئولوژی را در شعر کنار گذاشته و نشان داده بدون ایدئولوژی میتوان شعر سرود. همینطور نگاه اومانیستی در شعرش قابل لمس است.

در انتها مزدک پنجه ای از تاثیرپذیری خود از نصرت رحمانی، فروغ فرخزاد و یدالله رویایی گفت و اشاره نمود که مخاطبان در این مجموعه با دو شخصیت مزدک پنجه ای و صادق پنجه ای مواجه خواهند شد.



1402/03/24
11:56:54
5.0 / 5
186
تگهای خبر: استاد , دانشگاه , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
کنکوری - konkoorist

کنکوری - konkoorist
konkoorist.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كنكوری محفوظ است

كنكوری

آمادگی برای کنکور