معاون آموزشی وزارت بهداشت:

دوگانگی جذب هیات علمی آموزشی و پژوهشی گروه علوم پزشكی اصلاح گردد

دوگانگی جذب هیات علمی آموزشی و پژوهشی گروه علوم پزشكی اصلاح گردد کنکوری: معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به لزوم اصلاح دوگانگی در جذب هیئت علمی آموزشی و پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی از انجام کار مطالعاتی و فنی برای تلفیق هیئت علمی آموزشی و پژوهشی آگاهی داد.


به گزارش کنکوری به نقل از وزارت بهداشت، جلسه مجازی هم اندیشی اعضای هیئت علمی پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور با حضور دکتر علی اکبر حق دوست معاون آموزشی، دکتر فرید نجفی معاون تحقیقات و فناوری، دکتر سیدعلی حسینی رئیس مرکز امور هیات علمی و تعدادی از مدیران معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اجرا شد. معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: مشکلات اعضای هیئت علمی به دو گروه تقسیم می شود مشکلات گروه اول که همه اعضای هیئت علمی شامل آموزشی و پژوهشی را شامل می شوند عبارتند از پاداش بازنشستگی، سن بازنشستگی و یا مسائل مربوط به حقوق و مزایا اما مشکلات اختصاصی اعضای هیئت علمی پژوهشی عبارتند از عدم همکاری دپارتمان ها در ارائه واحد درسی به آنها، عدم صمیمیت با دانشجویان و یا تعداد کم دانشجو و پایان نامه. وی اشاره کرد: شیوه قالب مدیریت هیئت علمی در کشور ما مدل ادغام یافته (integrable) است که از قدیم بوده و لازم است برای توجه بیشتر به حوزه پژوهش، همین شیوه را اصلاح نماییم تا این دوگانگی در جذب هیئت علمی آموزشی و پژوهشی از بین برود و این تنها چاره اساسی این مشکل است. حق دوست اظهار داشت: متاسفانه ما عادت کردیم برای خود قلمرو بسازیم و به کسی اجازه ورود ندهیم و این دافعه از سمت مراکز درمانی، پژوهشکده ها و دپارتمان ها وجود دارد اما باید اهتمام نماییم با تمهیداتی در مدیریت بیاندیشیم که یک آشتی بین تشکیلات آموزشی و پژوهشی ایجاد شود. اعطای اعتبارات دپارتمان های دانشگاه های علوم تنها برمبنای تفاهم نامه با مراکز تحقیقاتی وی ادامه داد: در این راستا نامه ای به دانشگاه ها ارسال شده که اجرای آن برای امسال، اختیاری و برای سال آتی، الزامی خواهد بود و برمبنای آن اعتبارات دپارتمان ها فقط برمبنای تفاهم نامه ای که با مراکز تحقیقاتی شرکت های دانش بنیان و یا موسسات دارند اختصاص خواهد یافت تا این حصارها شکسته شود و دانشجویان بتوانند وارد عرصه شوند. معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: دستاورد طولانی مدت این فرآیند، حل شدن مشکلات آموزشی و پژوهشی و دستاورد کوتاه مدت آن دستورالعمل ها و تفاهم نامه های این دو معاونت در وزارت بهداشت و تسری آن به دانشگاه های علوم پزشکی است تا آشتی بین مراکز تحقیقاتی و آموزشی رخ بدهد و بستر کار برقرار شود. وی با تاکید بر لزوم گفتمان سازی فرهنگی اضافه کرد: یک مشکل اساسی در کشور وجود دارد که فقط مختص هیئت علمی نیست و متاسفانه در کل کشور فراگیر است و آن، میزان کار مفید افراد جامعه است که با شیوع ویروس کرونا کاهش بیشتری یافته است. معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به کشور ژاپن بعنوان یک الگوی موفق در این راستا اظهار داشت: در ژاپن، نظم سرلوحه کارها است و فرهنگ کار در این کشور نهادینه شده است اما متاسفانه علاقه به کار در کشور ما بسیار اندک است و حتی در میان اعضای هیئت علمی شامل آموزشی و پژوهشی نیز مشاهده می شود در صورتیکه می توان از دوران پاندمی به بهترین شکل در جهت آموزش و توانمندسازی و خودسازی با کارهایی از قبیل آموزش زبان خارجی، برنامه ریزی کامپیوتر و مطالعه و... بهره برداری نمود. برنامه ریزی وزارت علوم و وزارت بهداشت درباره فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی وی تصریح کرد: در مورد فرصت مطالعاتی، تفاوتی بین حوزه آموزش و پژوهش وجود ندارد. کاهش فرصت مطالعاتی در همه دانشگاه ها شامل پزشکی و غیرپزشکی رخ داده است پس با وزارت علوم در حال مذاکره هستیم و به زودی و بعد از امضای تفاهم نامه، فرصت مطالعاتی راه اندازی می شود و اساتید وزارت علوم و وزارت بهداشت می توانند در دانشگاه های متناظر، فرصت مطالعاتی داشته باشند و هر مصوبه ای که صورت گیرد شامل حال همه اعضای هیات علمی خواهد بود. حق دوست اظهار داشت: انطباق واحدهای درسی به عهده بوردهای تخصصی است و همه رشته ها دارای بورد تخصصی هستند اما اگر اساتید بر این باورند که در انطباق واحدها مشکلی هست می توانند به شکل خیلی واضح اعلام کنند تا به مرجع علمی مربوطه اعلام گردد و چنانچه ضرورت آن مورد تایید واقع شد در اصلاحات کوریکولوم ها مورد بررسی و اصلاح قرار می گیرد. وی اشاره کرد: بخشنامه ارتقاء فعلی اعضای هیئت علمی ظرفیت های خیلی زیادی دارد که اگر از این ظرفیت ها و انطباق ها اطلاعات کاملی نداشته باشیم منحرف می شویم پس به همکاران سفارش می کنم این بخشنامه را بطور کامل مطالعه کنند. معاون آموزشی وزارت بهداشت اضافه کرد: بااینکه آموزش زبان انگلیسی طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ممنوعست اما می توان تمهیداتی اندیشید که در بعضی رشته ها و برمبنای نیاز، زبان انگلیسی تقویت شود. مشکل مراکز بدون دانشجو برای ارتقا اعضای هیئت علمی پژوهشی وی با اعلان اینکه مراکزی که دانشجو ندارند و برای ارتقا اعضای هیات علمی پژوهشی با مشکل مواجهند لازم است باردیگر مورد بررسی واقع شوند اضافه کرد: شاید اینگونه مراکز از ابتدا صلاحیت لازم را در این عرصه نداشته اند. حق دوست با بررسی کارهای آموزشی و پژوهشی اعضای هیئت علمی وزارت بهداشت اشاره کرد: این بخشنامه، کاستی محسوسی ندارد و تمام امتیازات آموزشی فقط آموزش نظری نیست و می توان از آموزش مداوم، طرح درس و پست های مجازی که به تایید معاونت آموزشی دانشگاه برسد و... استفاده نمود. اساتید حوزه بالینی نیز می توانند با شرکت در کنفرانس های آموزشی، گزارش صبحگاهی و... امتیاز لازم را کسب کنند. ایجاد محدودیت های بیشتر در جذب هیئت علمی دانشگاه های بزرگ وی با اشاره به موافقت خود درباب ایجاد محدودیت های بیشتر در جذب هیئت علمی دانشگاه های بزرگ گفت: با توجه به این که هیچ فردی بهتر از خود ذینفعان نمی توانند کار را به سرانجام برسانند لازم است بخشنامه انتقال و سایر مستندات موجود و شیوه نامه ها، توسط یک تیم منتخب از اعضای هیئت علمی پژوهشی مورد مطالعه و بررسی قرار بگیرد. معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: مواردی که امکان دارد و قابل دفاع است به هیئت ممیزه مرکزی خواهیم برد تا بررسی شود؛ پس در تلاش هستیم مشکلات هیئت علمی پژوهشی احصاء شده و در امتداد مرتفع کردن آن اقدام گردد اما باید کار زیادی صورت گیرد برای اینکه نابرده رنج، گنج میسر نمی گردد. حق دوست به بررسی موضوع مالیات پلکانی پرداخت و اضافه کرد: این مسئله مصوبه مجلس است و فقط شامل اعضای هیئت علمی نمی گردد و کل کشور را شامل می شود و به دنبال درآمد بالا، مالیات افزایش می یابد و موضوعی است که منطبق با شعارهای عدالت محور است و بااینکه شاید از نظر فردی به ضرر تعدادی از افراد جامعه باشد اما به لحاظ اجتماعی، دستاوردهای خوبی دارد و قابل دفاع است. رایزنی با قوه قضائیه برای افزایش سقف دریافتی اعضای هیئت علمی وی اظهار داشت: طبق مصوبه شورای عالی دیوان عدالت اداری سقف دریافتی اعضای هیئت علمی، ۷ برابر دریافتی سایر کارکنان دولت تعیین شده بود که با رئیس قوه قضاییه و مجلس صحبت شده است و در تعامل هستیم و سقف را تا ۱۵ برابر افزایش دهیم و این عدد را فارغ از مالیات محاسبه کنند پس امیدواریم ریاست قوه قضاییه و رئیس دیوان این مصوبه را با استناد به ماده ۹۱ از گردونه خارج کنند. معاون آموزشی وزارت بهداشت اشاره کرد: لیست دغدغه های اعضای هیئت علمی پژوهشی به من داده شده است و معاونت آموزشی موظف به پاسخگویی در قبال آنها است. البته پاسخگویی به مفهوم اجابت تمام درخواست ها نیست بلکه به مفهوم این است که ما باید صداها را بشنویم و اهتمام نماییم در قالب قوانین و مقررات، بیشترین همکاری و همیاری را داشته باشیم؛ بدین سبب جلسات درون معاونتی برگزار می شود و پاسخ ها ارائه خواهد شد. حق دوست اظهار داشت: لازم است در سایت های معاونت آموزشی و پژوهشی قسمتی برای پاسخ به سوالهای افراد در نظر گرفته شود برای اینکه این مسئله به شفافیت و پاسخگویی دو معاونت می افزاید. وی تصریح کرد: بخشنامه ارتقاء موجود برای اعضای هیئت علمی، بخشنامه شورای انقلاب فرهنگی است و ما بعنوان مجری، فقط می توانیم در شیوه نامه ها تغییر ایجاد نماییم و آنرا در قالب بخشنامه تنظیم نماییم پس اصل بخشنامه برای همه لازم الاجرا است. معاون آموزشی وزارت بهداشت اشاره کرد: در معاونت آموزشی و مرکز نصر ۲ گروه، تشکیل شده است که با نظارت دکتر حسینی رئیس مرکز امور هیئت علمی نگاه کاملاً متفاوت و جدیدی را ارایه داده اند و بخشنامه ارتقاء در دست تهیه است. وی اظهار داشت: بخشنامه موجود، اقتباسی از بخشنامه ارتقاء فرانسه در دهه ۱۳۵۰ است و از آن زمان تا کنون مطالب جدید به آن افزوده شده است اما لازم است مدل نگاهمان را عوض نماییم و امیدوارم در ۶ ماه آتی بتوانیم فرمولاسیون جدیدی را ارائه بدهیم که در صورت تصویب، برای عملیاتی شدن به یک دوره یک و نیم تا دو ساله نیاز دارد. کار مطالعاتی و فنی تلفیق و ترکیب و ادغام هیئت علمی آموزشی و پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی حق دوست اظهار داشت: به زودی از یکی از دانشگاه ها که توانمندی و همدلی لازم بین معاونت آموزشی و پژوهش را دارند درخواست خواهیم کرد که در زمینه تلفیق و ترکیب و ادغام هیئت علمی آموزشی و پژوهشی، کار مطالعاتی و فنی انجام بدهد و نظرات ابتدایی خودرا اعلام نماید و دیدگاه های بین المللی را بررسی نمایند. وی ادامه داد: امیدواریم ظرف دو تا سه ماه آتی به یک گزارش سیاستی برسیم که آیا اصلاً گام برداشتن در این راه صحیح است یا خیر و اگر به صلاح است اولویت ها مشخص شوند و یک نقشه راه تنظیم شود؛ اما نظر شخصی من این است که باید برای حل این مسئله، ریشه ای عمل نماییم. معاون آموزشی وزارت بهداشت ضمن تقدیر از ابتکار معاونت تحقیقات و فناوری برای تشکیل این جلسه اظهار داشت: انبوه شرکت کنندگان و حضور فعال اعضا در این نشست، تشنگی سیستم را نشان میدهد و مبین آنست که ما باید به ابزارها و روش هایی متوسل شویم که فاصله بین دانشگاه ها و ستاد کم شود.


منبع:

1399/12/06
22:12:00
0.0 / 5
160
تگهای خبر: آموزش , پزشكی , پژوهش , تحقیقات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۵
کنکوری - konkoorist

کنکوری - konkoorist
konkoorist.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كنكوری محفوظ است

كنكوری

آمادگی برای کنکور