وزیر علوم:

دانشگاهها در دوران كرونا مسیر صدساله آموزش را یك شبه طی كردند

دانشگاهها در دوران كرونا مسیر صدساله آموزش را یك شبه طی كردند به گزارش کنکوری وزیر علوم با تاکید بر اینکه در دوران کرونا دانشگاه ها یک شبه مسیر صد ساله را طی کردند؛ اظهار داشت: باوجود انواع کاستی ها و مشکلات در آموزش مجازی، اما آموزش و پژوهش در دانشگاه ها تعطیل نشد و تا حد زیادی توانستیم خودرا با جریان این تغییرات همسو و هماهنگ نماییم.


به گزارش کنکوری به نقل از ایسنا، دکتر منصور غلامی در هشتمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه انسانی، به شرایط دانشگاه ها در دوران شیوع ویروس کرونا ویروس اشاره نمود و اظهار داشت: یک سال از شیوع این ویروس در کشور گذشته است ویروسی که با کوچکترین اندازه، بزرگترین نظام های سیاسی، اقتصادی و درمانی را به چالش کشیده است. اما خوشبختانه در این شرایط نهادهای در رابطه با آموزش و یادگیری توانستند شرایط ویژه ای را تجربه کنند. بطوریکه در بعضی از کشورها همچون ایران با وجود کاستی هایی که وجود داشت و با وجود اینکه زیرساخت های دانشگاه ها نیز از نظر فنی و تجهیزاتی آماده ارائه آموزش های مجازی نبود اما در یک حرکت غیر قابل باور مسیر ۱۰۰ ساله را یک شبه طی شد.
ایشان سپس اشاره کرد: در وضعیت آموزش مجازی کمبودهای فراوانی برای تحقق اهداف آموزشی و پرورشی وجود داشته و دارد و با وجود اینکه ورودی به دنیای جدید آموزشی نداشتیم اما توانستیم کمبودها که آموزش های لازم را به دانشجویان ارائه بدهیم. بطوریکه مسائل و نقص های فراوانی درباب زیرساخت های اینترنتی و پهنای باند مورد نیاز و نرم افزارهایی که در این رابطه وجود داشت مزید بر کاستی های آموزش مجازی بود امااین مسائل آموزش و پژوهش تعطیل نشد و تا حد زیادی توانستیم خودرا با جریان این تغییرات همسو و هماهنگ نماییم.
وزیر علوم با تاکید بر اینکه اگر جریان های خلاق و نوآورانه وجود نداشتند نمی توانستیم در آموزش های مجازی موفق شویم، اظهار داشت: ما در آموزش مجازی شاهد کار جهادی و مسئولانه در جای جای نظام های آموزشی بودیم بطوریکه امروز جای خوشی بسیار دارد که یکی از مبتکران جریان ساز این شرایط که سکان دار آموزش و توسعه سرمایه انسانی است در قالب انجمن علمی آموزش و توسعه کوشش های در رابطه با تقویت و ارتقاء جایگاه آموزش را به کار بسته است و با وجود محدودیت های فراوانی که پیش رو بوده است دست از کار برنداشتند و در این رابطه آموزش برای دانش های کاربردی نیز به کار گرفته شد.
دکتر غلامی همین طور اشاره کرد: آنچه که مفاهیم عمیقی چون آموزش و یادگیری به ذهن متبادر می کند این است که نیاز به یادگیری برمبنای تجربیات و مطالعات گوناگون با عنوان اصل مسلم جهت زندگی است. در حقیقت یادگیری بزرگترین قابلیت انسان جهت زندگی بهتر است. به عبارتی دیگر همه موجودات زنده بطور خاص انسان تنها با یادگیری است که می تواند زیستن و چگونه زیستن را بیاموزد و از روابط گوناگون فردی، مدیریتی و... و نیازمندی های خودرا از این طریق کسب کند.
بگفته وی، وقتی از سرمایه انسانی صحبت می نماییم منظور چکیده دانش ها، تجربیات و علم منحصر به فرد افراد جامعه است. در حقیقت سلاح سرمایه های انسانی بیش از "بودن" با "شدن" قرابت دارد. این یعنی انسان ها بدون آموزش به خودی خود سرمایه نیستند بلکه باید یک جریان هدفمند درست به سرمایه شدن انسان ها کمک نماید و این جریان همان ساز و کارهای آموزش و توسعه است.
وزیر علوم همین طور تصریح کرد: باید در کنار توسعه یادگیری ها در جهت شکوفایی سرمایه انسانی به دیگر انواع سرمایه ها همچون سرمایه روانشناختی، اجتماعی هم بیش از پیش دقت نماییم. در این صورت انتظار می رود ما یک متخصص و شخص ماهر در یک رشته خاص داشته باشیم تا در راه حرکت خود کارآمدی و امید را از دست ندهد. بدین سبب بنظر می رسد در جهانی با چالش های فراوان نظیر کرونا، توسعه انسان در ابعاد مختلف فنی، روانی و اجتماعی و معنوی باید در دستور کار آموزش باشد تا ضمن پیشبرد اهداف و برنامه های عادی افراد از سلامت روانی برخوردار باشند تا رضایتمندی از زندگی را در سایه توانمندی درست اندیشیدن و درست تحلیل کردن به دست بیاورند.




منبع:

1399/11/28
21:27:47
0.0 / 5
905
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
کنکوری - konkoorist

کنکوری - konkoorist
konkoorist.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كنكوری محفوظ است

كنكوری

آمادگی برای کنکور