معاون وزیر علوم:

برخی دانشگاهها حیاط خلوت مسؤلان شدند

برخی دانشگاهها حیاط خلوت مسؤلان شدند به گزارش كنكوری معاون پژوهشی وزارت علوم اظهار داشت: در بعضی جاها نهاد علمی با بافت شهری، فرمانداری، استانداری و... پیوند خورده كه این مورد غیر علمی است و در بعضی از جاها دانشگاه ها به حیاط خلوت آنها تبدیل شدند.



به گزارش کنکوری به نقل از مهر، غلامحسین رحیمی شعرباف بامداد امروز در نشست مجازی رؤسای دانشگاه های معین کشور ضمن اشاره به آیین نامه پیاده سازی آمایش آموزش عالی کشور و مدیریت استانی مؤسسات آموزش عالی کشور اظهار داشت: در هر استان یک دانشگاه باید بالاترین مرجع هماهنگی سیاست ها و برنامه های آموزش عالی در سطح استان باشد. دانشگاه تهران بعنوان دانشگاه معین استان تهران انتخاب گردید.
وی اضافه کرد: دانشگاه آزاد و فنی حرفه ای دارای مدیریت استانی هستند و سایر دانشگاه ها هم باید مدیریت استانی داشته باشند.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم اظهار داشت: آماده تشکیل شورای مدیریت استانی در هر استان هستیم. دانشگاه معین استان یک دبیرخانه امور اجرایی در استان خواهد داشت و ساختار کلان اجرای وظایف در دبیرخانه ها به تصویب شورای مرکزی خواهد رسید.
رحیمی اضافه کرد: مسئول دبیرخانه امور اجرایی دانشگاه معین از میان اعضای هیأت علمی با تجربه در امور آموزش عالی و اجرایی انتخاب می شود. وظایف دانشگاه معین هم مشخص شده است.
وی تصریح کرد: رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور بعنوان مسئول دبیرخانه شورای مرکزی مدیریت استانی آموزش عالی انتخاب شده است. در وزارت علوم تشکیلات جدیدی برای دانشگاه های معین به وجود نیامده است.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم افزود: لازم است تشکیل دبیرخانه استانی شورای مدیریت آموزش عالی استان و ایجاد هماهنگی میان دبیرخانه شورای مرکزی و شوراهای استانی صورت گیرد.
رحیمی اضافه کرد: ارتباط میان ساماندهی مؤسسات آموزش عالی و وظایف دانشگاه های معین بسیار کم است و طرح ساماندهی مؤسسات آموزش عالی و تمام آنچه توسط شورایعالی انقلاب فرهنگی ابلاغ گردیده تا آخر سال ۱۳۹۹ اجرایی می شود. آمایش آموزش عالی در مقیاس استانی است و باید آموزش تحقیقات و فناوری، نوآوری به صورت جامع در استان ها دیده شود.
رحیمی به ساماندهی مؤسسات آموزش عالی اشاره نمود و اظهار داشت: در آموزش عالی عادت کرده ایم که در تمام سطوح از رشته های دانشگاهی گرفته تا مؤسسات آموزش عالی، مبادرت به توسعه نماییم و این نخستین بار است که در چارچوب طرح ساماندهی از این توسعه با عنایت به مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی و نظام علمی کشور جلوگیری می شود.
وی افزود: در بعضی از جاها نهاد علمی ما با بافت شهری، فرمانداری، استانداری و … پیوند خورده است که این مورد غیر علمی است و در بعضی از جاها دانشگاه ها به حیاط خلوت آنها تبدیل گشته اند.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم افزود: بعضی از مؤسسات به معنای کلی از حیطه اختیارات وزارت علوم خارج شده اند. بعضی از این مؤسسات از نظر کیفیت پایین هستند که اصلاً نباید دانشجویی پذیرش می کردند.
رحیمی اضافه کرد: بعنوان مثال دانشگاه تفرش ۷۴ عضو هیأت علمی دارد که تنها ۹ نفر از آنها در استان ساکن هستند، به این صورت که نمی گردد دانشگاه درست کرد یا دانشگاهی با وجود داشتن ۱۲ هیأت علمی و هزار دانشجو رشته مهندسی کامپیوتر آن یک استاد ندارد، در خوانسار یک عضو هیأت علمی ساکن وجود ندارد، اینها نشان داده است که نظارت ها ضعیف بوده است و کار مهم این است که شورای مدیریت آموزش عالی استانی برای تضمین کیفیت آموزش عالی در استان بر این موارد نظارت داشته باشد.
وی افزود: ساماندهی مؤسسات آموزش عالی لازم، ضروری و حیاتی می باشد. برخی جاها به دور از شأن نهاد علمی است که این وضعیت را داشته باشد، ساماندهی در واقع فقط الحاق یا محدود کردن نیست بلکه به بسیاری از موارد توجه می کند
رحیمی اضافه کرد: کیفیت و سلامت دو مولفه ای است که در آموزش عالی باید به آنها توجه گردد. آمایش و مأموریت گرایی، تضمین کیفیت و استقرار سلامت سه مأموریت اساسی دانشگاه ها است که باید به آنها توجه نمایند.
وی همینطور اظهار داشت: آیین نامه پیاده سازی آمایش آموزش عالی کشور و مدیریت استانی مؤسسات آموزش عالی کشور اواخر ماه گذشته توسط وزیر علوم به دانشگاه ها ابلاغ گردید.


منبع:

1399/09/03
13:40:27
5.0 / 5
1261
تگهای خبر: آموزش , استاد , پژوهش , تحقیقات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
کنکوری - konkoorist

کنکوری - konkoorist
konkoorist.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كنكوری محفوظ است

كنكوری

آمادگی برای کنکور