معاون آموزشی وزارت بهداشت:

تب پزشك و مهندس شدن در جامعه داغ تر می شود

تب پزشك و مهندس شدن در جامعه داغ تر می شود به گزارش كنكوری معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاكید بر اینكه تب پزشك و مهندس شدن در جامعه داغ تر می شود، اظهار داشت: باید سیاست های جامعی برای كنكور هم پیش از ورود به دانشگاه و هم برای پس از ورود به دانشگاه در نظر گرفته شود.


به گزارش کنکوری به نقل از ایسنا؛ دکتر علی اکبر حقدوست در جلسه ۱۳۸ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با تاکید بر اینکه باید سیاست های جامعی برای کنکور هم پیش از ورود به دانشگاه و هم برای پس از ورود به دانشگاه در نظر گرفته شود، اظهار داشت: تب پزشک و مهندس شدن در جامعه هر روز داغ تر می شود و برای رفع آن باید چاره ای اندیشید و در نهادهای فرهنگی مثل صدا و سیما و... باید دراین زمینه کمک کنند.
دکتر حقدوست اشاره کرد: الان تعداد زیادی از دانشجویان پزشکی در دانشگاه رسوب کرده اند و قادر به طی مراحل تحصیل نیستند و باید به این مسئله توجه کرد که نباید دانشجویان با کیفیت های مختلف در دانشگاه وارد شوند که از توان علمی لازم برای ستاندن مدرک برخوردار باشند و در دانشگاه ها باقی بمانند برای اینکه ورود آنها به جامعه پزشکی برای مردم خطرناکست.
معاون آموزشی وزارت بهداشت در انتهای سخنان خود اظهار نمود: با وجود اینکه امسال سازمان سنجش؛ دانشجویان پزشکی را به صورت متمرکز به دانشگاه ها تخصیص داد اما به پذیرش بالای دانشجوی پزشکی انتقاد جدی داریم.

همین طور دکتر رجبعلی برزویی رئیس کمیسیون علم و آموزش دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: تا حالا ۱۰ جلسه از کمیسیون علم و آموزش به مسئله حذف کنکور اختصاص داده شده است و در این جلسات بر روی تمام معایب و محاسن کنکور بحث شده است
وی تاکید کرد: کنکور حسایست زیادی دارد و جدا کردن پروسه سنجش و پذیرش یک پروسه گام به گام است.

همین طور دکتر مهدی نوید ادهم مشاور ارشد وزیر در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش با تفکیک سنجش از پذیرش موافق است اما پدیده کنکور تک عاملی و تک بعدی نیست و باید به ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی آن توجه کرد. چندین سال در مجلس طرح حذف کنکور مطرح و نهایتاً تصویب گردید اما به مرحله اجرا نرسید.
دکتر نوید ادهم اضافه کرد: بخش خصوصی و غیر دولتی یا همان مافیای کنکور برای جلوگیری از اجرای این قوانین بسیار فعال و قدرتمند است.
وی اشاره کرد: هم اکنون در جامعه پذیرش با کنکور و بدون کنکور رایج شده و نگاه خوبی به افرادی که بدون کنکور و برمبنای سابقه ۱۲ ساله خود وارد دانشگاه می شوند، نیست.
مشاور ارشد وزیر در اجرای سند تحول بنیادین در انتهای سخنان خود تاکید کرد: فضای فرهنگی جامعه نیاز به کالبد شکافی دارد. با حذف کنکور می توان فشار سنگین اجتماعی را به حداقل رساند.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی در قبل از دستور این جلسه با اشاره به پروژه ساخت یک قطار ملی برای مترو با همکاری جهاد دانشگاهی و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: حالا این پروژه در حال ساخت است، متأسفانه زمزمه هایی در خصوص خرید واگن از خارج از کشور مطرح شده که ضرورت دارد رسیدگی شود.
وی افزود: پروژه ساخت یک رام قطار ملی با سرعت بالایی در حال پیشرفت است و تا بهمن ماه ۹۹ در تست سیر قرار می گیرد. ضمن اینکه ساخت یک رام قطار ملی که به خوبی شروع شده، مسیر خودرا طی نماید و استمرار یابد.

همین طور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در مورد پروژه ساخت یک رام قطار ملی گفت: این پروژه کار بسیار بزرگی است و گام بزرگ برای انبوه سازی است.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد: الان داخلی سازی قطار در کشور از ۲۶ درصد به ۸۵ درصد رسیده است. درحال حاضر ساخت یک واگن نهایی شده است و تا اختتام بهمن ماه امسال ساخت یک رام قطار ملی شامل هفت واگن تکمیل خواهد شد.
همین طور دکتر حسن قدسی پور معاون نظارت و ارزیابی ستاد علم و فناوری با اشاره به اینکه یکی از اهداف مهم نقشه جامع علمی کشور رسیدن به مرجعیت علمی کشور در سطح جهان است، اضافه کرد: برمبنای «سند چشم انداز بیست ساله ی جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی» بر اینکه ایران در سال ۱۴۰۴ به قدرت اول منطقه بدل شود، تاکید شده است و همین طور مقام معظم رهبری به دستیابی کشور به مرجعیت علمی در جهان تا ۵۰ سال آینده تاکید دارند.
وی افزود: رتبه و تعداد دانشگاه ها، مقالات منتشرشده، زبان فارسی و... همچون شاخصهای مهم برای رسیدن به مرجعیت علمی است.
دکتر قدسی پور در مورد نظام رتبه بندی QS توضیح داد: در نظام رتبه بندی QS دانشگاه ها ۶ شاخص بررسی شهرت دانشگاه، ارزیابی کارفرما نسبت اعضای هیئت علمی بین المللی، تعداد دانشجویان بین المللی، میزان استنادات به تعداد هر عضو هیئت علمی و نسبت ارزش هیئت علمی به دانشجو و در قالب ۴ حوزه آموزش، پژوهش، قابلیت جذب در بازار کار و بین المللی سازی ارزیابی می شود.
معاون نظارت و ارزیابی ستاد علم و فناوری اضافه کرد: موسسه تکنولوژی MIT، دانشگاه استنفورد، دانشگاه هاروارد، موسسه تکنولوژی کالیفرنیا، دانشگاه آکسفورد، موسسه فناوری زوریخ سوئیس، دانشگاه کمبریج، امپریال کالج لندن، دانشگاه شیکاگو، دانشگاه UCL انگلستان و دانشگاه ملی سنگاپور بعنوان ۱۱ دانشگاه برتر جهاهن در نظام رتبه بندی ۲۰۲۱ QS معرفی شده اند.
دکتر قدسی پور در مورد وضعیت رتبه دانشگاه های کشور در مقایسه با دانشگاه های منطقه در نظام رتبه بندی QS گفت: در بین کشورهای منطقه و آسیا، مالزی، عربستان سعودی، قزاقستان و امارات متحده عربی در چهار رتبه اول منطقه قرار دارند و کشور ایران با پنج دانشگاه شرکت کننده در این نظام با بهترین رتبه ۴۰۹ که مربوط به دانشگاه شریف است، جایگاه یازدهم منطقه و آسیا را در نظام رتبه بندی QS به خود مختص کرده است.
ایشان سپس به ارائه گزارش آمار تولیدات علمی ایران و جهان در حوزه کرونا ویروس بین سالهای ۱۹۵۱ تا ۲۰۲۰ استناد به پایگاه اسکوپوس پرداخت و اظهار داشت: از سال ۱۹۵۱ کرونا ویروس در ورژن سارس و کووید و... وجود داشته است و در سال ۲۰۱۹، ورژن کووید ۱۹ در جهان شیوع پیدا کرد.
معاون نظارت و ارزیابی ستاد علم و فناوری با اعلان اینکه روند انتشار مقالات در زمینه کرونا از سال ۲۰۰۰ تا سال ۲۰۱۹ روند ثابتی داشته، اضافه کرد: چهار مقاله در سال ۱۹۵۱ و تعداد ۴۸۵ مقاله نیز در سال ۲۰۰۰ در زمینه کرونا انتشار یافته است.
دکتر قدسی پور در انتهای سخنان خود گفت: در سال ۲۰۲۰ با شیوع ویروس کرونا تعداد ۶۷ هزار و ۷۱۲ مقاله در دنیا در زمینه کرونا ویروس انتشار یافته است که از این سهم دانشمندان ایرانی ۱۸۸۴ مقاله است و ایران از لحاظ تعداد مقالات بارگذاری شده در زمینه کرونا در اسکوپوس رتبه هفده جهان را به خود مختص کرده است.





منبع:

1399/08/24
14:17:22
5.0 / 5
1485
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴
کنکوری - konkoorist

کنکوری - konkoorist
konkoorist.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كنكوری محفوظ است

كنكوری

آمادگی برای کنکور