در استفاده از فناوری های آموزشی؛

كرونا دانشگاههای جهان را با شكاف دیجیتالی روبرو كرد

كرونا دانشگاههای جهان را با شكاف دیجیتالی روبرو كرد فناوری های آموزشی نقش مهمی در موفقیت آموزش عالی دارند اما در این میان بعضی از موسسات آموزش عالی با تغییرات ناگهانی ناشی از پاندمی كرونا از آموزش آنلاین عقب ماندند.


به گزارش کنکوری به نقل از مهر، طبق گزارش کیواس تعطیلی موقت پردیس های دانشگاهی به سبب شیوع ویروس کرونا سبب شده است که مؤسسات آموزش عالی بیش از هر زمان دیگری به «فناوری های آموزشی» اعتماد کنند. با محدودیت به وجود آمده در تماس حضوری استادان و دانشجویان، دانشگاه های سراسر جهان حالا به «فناوری های آموزشی» وابسته شده اند تا آموزش عالی ازراه دور را با کیفیت مناسب به دانشجویان عرضه کنند. در صورتیکه همه گیری کرونا، سرعت پذیرش نوآوری های مختلف در «فناوری های آموزشی» دانشگاه ها را تسریع کرده است، کارشناسان پیش بینی می کنند که آموزش عالی مدتها بعد از اختتام کرونا هم می تواند ارزش استفاده از این نوآوری ها را مشاهده کند. بگفته «پینسنت ماسون» کارشناس آموزش عالی؛ دانشگاه ها و سایر ارائه دهندگان آموزش عالی این فرصت را دارند که از چالش هایی که بوسیله بحران کرونا با آن روبرو هستند بعنوان سکوی پرشی برای تحول یادگیری آنلاین برای دانشجویان استفاده کنند. به عبارت دیگر، دانشگاه های آینده نگر می توانند از این مساله برای تأمل در یادگیری آنلاین و ارزش آن در طولانی مدت استفاده کنند. در صورتیکه تجدید حیات «فناوری های آموزشی» در بعضی از مؤسسات آموزش عالی هیجان انگیز است اما در مقابل برای بعضی از دانشگاه ها موانعی به وجود آورده است که اگر از بین نرود، می تواند کیفیت آموزش دریافت شده توسط دانشجو را تهدید کند. بحران کرونا آموزش عالی ازراه دور را با یک آزمایش جهانی مواجه کرده است تا حدی که خیلی از مؤسسات با بهره گیری از نوآوری های «فناوری های آموزشی» و بهبود تجربه یادگیری و ارائه محتوا توانستند با موفقیت آموزش خودرا به صورت آنلاین تغییر دهند. بعنوان مثال دانشگاه ژجیانگ چین تنها در ضمن دو هفته موفق شد بیش از ۵ هزار دوره آنلاین را تعریف کند و برای ۳ هزار و ۶۷۰ عضو هیئت علمی جلسات آموزشی ترتیب داد. با این وجود فناوری پیشرفته ابزارهای آموزشی چند موضوع دیگر را هم در برمی گیرد. برمبنای اعلام مجمع جهانی اقتصاد، ۳.۷ میلیارد نفر در سراسر جهان به اینترنت دسترسی ندارند و تحقیقات یونسکو نشان میدهد که در جنوب صحرای آفریقا ۸۹ درصد از زبان آموزان به کامپیوترهای خانگی دسترسی ندارند و برای فقط یک گیگابایت داده، تقریباً باید ۴۰ درصد از دستمزد متوسط ماهانه خود هزینه کنند. در صورتیکه عدم دسترسی به اینترنت در کشورهای در حال توسعه مسئله مهمی است اما این مساله در کشورهای ثروتمند نیز تأثیرگذار بوده است. بعنوان مثال به سبب سرعت ضعیف اینترنت در مناطق روستایی و سرزمین های پهناور ایالات متحده آمریکا، تخمین زده می شود که نزدیک به ۳۰ میلیون شهروند نمی توانند از مزایای عصر دیجیتال بهره مند شوند. همین طور سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) استرالیا را بعنوان چهارمین کشور با «کندترین پهنای باند» معرفی کرده است. بنابراین، بسته به محل استقرار مؤسسه، توسعه فناوری های آموزشی نیز متغیر است. همانطور که مؤسسه بررسی اقتصادی هاروارد توضیح می دهد، آموزش آنلاین «شکاف دیجیتالی» را هم می افزاید. دانشجویان ثروتمند از تازه ترین لپ تاپ ها، پهنای باند بهتر، اتصالات Wi-Fi پایدارتر و ابزارهای دیداری و شنیداری پیچیده تری برخوردار می باشند. در صورتیکه فناوری های آموزشی یک چاره برای شرایط دوران کرونا هستند و ممکنست آموزش عالی را در طولانی مدت بهبود ببخشد اما برای موفقیت، به سطح مشخصی از زیرساخت های فناوری هم نیاز است. علاوه بر زیرساخت های کافی، کادر آموزشی و دانشجویان باید توانایی و تمایل به استقبال از فناوری های آموزشی را در آموزش عالی داشته باشند. یکی از راه های رفع شکاف دیجیتالی ایجاد همکاری بهتر بین سازندگان فناوری های آموزشی و استادان مؤسسات آموزش عالی است. طراحان فناوری های آموزشی ممکنست چگونگی توسعه فرآیندها و برنامه های داده محور را درک کنند اما ممکنست به اندازه اساتید در درک نحوه ارائه آموزش مهارت نداشته باشند. برعکس اساتید هم ممکنست کمتر از طراحان توانایی یک فناوری را در آموزش درک کنند و مجبور باشند برای دستیابی به مهارت لازم در این نوع از فناوری ها تلاش بیشتری کنند. توسعه فناوری های آموزشی اگر نتواند به مؤسسات آموزش عالی کمک نماید، توسعه بیهوده ای خواهد بود. آشوک گوئل، استاد علوم کامپیوتر در انستیتوی فناوری جورجیا می گوید: حتی وقتی دانشجویان به دانشگاه بازگردند هم دوره های آموزشی دوره های آنلاین و ترکیبی خواهد بود و ما به دنبال راه هایی هستیم که هوش مصنوعی بتواند کلاس های درس را تقویت کند. باتوجه به طول عمر فناوری های آموزشی لازم است که یک گفتگوی مداوم بین اساتید مؤسسات آموزش عالی و متخصصان فناوری وجود داشته باشد تا هیچ طرفی در روند کار عقب نماند.

1399/08/06
12:27:09
5.0 / 5
1411
تگهای خبر: آزمایش , آموزش , آنلاین , استاد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
کنکوری - konkoorist

کنکوری - konkoorist
konkoorist.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كنكوری محفوظ است

كنكوری

آمادگی برای کنکور