رئیس دانشگاه خبر داد:

راهكار دانشگاه فنی و حرفه ای برای افزایش دانشجوی مهارتی

راهكار دانشگاه فنی و حرفه ای برای افزایش دانشجوی مهارتی رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای با اشاره به كاهش ورودی های دانشگاه فنی وحرفه ای به علت تغییر نظام آموزش و پرورش اظهار داشت: به دنبال اجرای راهكارهایی در جهت افزایش دانشجوی مهارتی هستیم.



به گزارش کنکوری به نقل از دانشگاه فنی و حرفه ای، ابراهیم صالحی عمران در وبینار تبیین اهداف، برنامه ها و انتظارات دانشگاه فنی وحرفه ای ویژه اعضای هیات علمی جدید الاستخدام در دانشگاه، اظهار داشت: یکی از دغدغه های اصلی دانشگاه فنی و حرفه ای حضور اساتید جوان و اعضای هیات علمی خبره است. تا قبل از سال ۹۶، پرونده ۴ هزار و ۳۴۱ متقاضی هیات علمی در دانشگاه فنی و حرفه ای از فراخوان های قبلی وجود داشت که همگی در صف بررسی قرار گرفته بودند. اما در سال های ۹۴ تا ۹۷ با عزم جدی دانشگاه این پرونده ها رسیدگی و سرانجام ۱۵۴ عضو هیات علمی به تایید مرکز جذب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسید.
وی عنوان کرد: هم اکنون ۴۲ عضو هیات علمی دانشگاه فنی وحرفه ای را بانوان و مابقی را آقایان می سازند.
کاهش ورودی های دانشگاه فنی وحرفه ای به علت تغییر نظام آموزش و پرورش
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای همینطور با اشاره به کاهش ورودی های دانشگاه فنی وحرفه ای به علت تغییر نظام آموزش و پرورش اظهار داشت: هم اکنون به دنبال اجرای راهکارهایی در جهت افزایش دانشجوی مهارتی هستیم.
وی افزود: جذب دانشجویان مستعد بسیار مهم می باشد و عنصر اساسی کلاس و کارگاه ها است. عنصر دانشجو را باید جدی گرفت و برای آن شرایط لازم را مهیا ساخت. در کنار دانشجو عنصر مهم دیگری به نام استاد اهمیت دارد. دانشگاه فنی وحرفه ای جایگاه ویژه ای برای این عزیزان قائل است و در این راستا برنامه های توانمند سازی و ارتقای علمی را از راه داخل و خارج دنبال و اجرایی ساخته است.
ماهیت آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای
صالحی عمران در ادامه وبینار با اشاره به رویکرد حمایتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از دانشگاه اظهار داشت: دانشگاه فنی وحرفه ای یک دانشگاه مأموریت گرا است و وزارت علوم اختیار برنامه ریزی درسی را بر عهده دانشگاه نهاده است. همین مسئله سرمنشاء تحول در این مجموعه است.
وی اضافه کرد: این دانشگاه در رویکرد خود به اشتغال و نیاز حرفه ای بازار توجه می کند. ازاین رو به تحول در برنامه های آموزشی رشته ها بر مبنای نیازهای شغلی بازار نیاز دارد.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای با اشاره به اینکه مفاهیم اشتغال، کارآفرینی و خوداشتغالی از مفاهیم اصلی و اهداف دانشگاه هستند، تصریح کرد: ارزشیابی های دانشجو باید به یک مهارت شغلی منتهی شود. همچنین، اساتید باید در برنامه های آموزشی و درسی حضور فعال داشته باشند. از طرفی در آموزش های فنی در حال تغییر و بهبود و ارتقا هستیم.
صالحی عمران افزود: توانایی حل مسئله، اخلاق کاری، انعطاف پذیری، نگرش مثبت و اعتماد به نفس همگی باید در سرفصل های درسی لحاظ شود تا مهارت های نرم در دانشجو ایجاد شود. این توانمندی ها در بازار کار و بهره وری بسیار مهم می باشد. تنها مهارت های فنی دشوار دانشجو را به بازار کار منتقل نمی کند، بلکه مهارت های نرم لازمه ورود به بازار اشتغال و موفقیت در آن است.
وی خاطرنشان کرد: وظیفه ما انتقال مهارت است، دانشگاه فنی وحرفه ای دانشجو را برای بنگاه های دولتی پرورش نمی دهد، بلکه برای خوداشتغالی و بخش خصوصی و کارآفرینی پرورش می دهد.
رییس دانشگاه فنی وحرفه ای بر ضرورت حضور و فعالیت اساتید در مراکز رشد، ایجاد مراکز نوآوری و اجرای برنامه های استارتاپی تصریح کرد و اظهار داشت: استادان باید در مقابل دانشجویان مسئولیت پذیر باشند. دغدغه دانشگاه فنی و حرفه ای کیفیت آموزشی است.
آموزش مجازی در شرایط کرونایی
رییس دانشگاه فنی وحرفه ای افزود: کرونا ما را وارد دوره تازه ای کرد و بحث های آموزشی را تحت تأثیر قرار داد. در این شرایط آموزش های الکترونیکی و مجازی جایگاه ویژه ای یافتند. این دانشگاه از ترم گذشته آموزش مجازی را راه اندازی کرده و الان هم ادامه می دهد و بر این نوع از آموزش ها تاکید دارد.
صالحی عمران اظهار داشت: یکی دیگر از برنامه محتوای درسی مبتنی بر فناوری و آی تی است و می توان از فرصت کرونا استفاده نمود. بازار کار به مهارتهایی نیاز دارد که بر پایه فناوری است. در این حوزه اساتید می توانند برنامه های پژوهشی عرضه کنند.

1399/07/06
18:44:33
5.0 / 5
180
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
کنکوری - konkoorist

کنکوری - konkoorist
konkoorist.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كنكوری محفوظ است

كنكوری

آمادگی برای کنکور