رئیس دانشگاه تهران تاكید كرد

شكل گیری تفكر افراطی دانش كاربردی در كشور

شكل گیری تفكر افراطی دانش كاربردی در كشور به گزارش كنكوری رئیس دانشگاه تهران نقش دانشگاه ها در حوزه مسئولیت اجتماعی را بسیار كلیدی و مهم توصیف كرد و اظهار داشت: دانشگاه ها علاوه بر حوزه علم و آموزش مسئولیت های اجتماعی هم دارند كه در این حوزه دانشگاه تهران در شرایط فعلی خوشه های فكری گوناگونی با كمك همه رشته های بین رشته ای تشكیل داده است تا راهكاری را برای مقابله با شرایط شكل گرفته ناشی از كرونا ویروس و نحوه مقابله با این شرایط در دوران پساكرونا كشف كند.


به گزارش کنکوری به نقل از ایسنا، دکتر محمود نیلی احمدآبادی در هفتمین جشنواره آموزش دانشگاه تهران که امروز به شکل مجازی برگزار شد، به نقش و اهمیت مهم آموزش در دانشگاه ها اشاره نمود و اضافه کرد: برگزاری این جشنواره نشان از اهمیت بالای آموزش در دانشگاه تهران دارد و اگر در یک زمانی بخش آموزش کمرنگ نشان داده می شد، اما امروز هم در عمل و هم در تفکر همچنان نشان داده می شود که آموزش محور اصلی و مهمترین رکن دانشگاه به حساب می آید و حوزه های دیگر به لحاظ کیفیت و کمیت به شدت به آموزش وابسته هستند. چون که شروع و موفقیت هر اقدامی با آموزش شروع می شود و دانشگاه تهران بعنوان مهمترین مرکز آموزش عالی کشور باید به این امر همچنان بعنوان یک مبحث اساسی بپردازد.
ایشان در ادامه خاطرنشان کرد: جشنواره آموزش دانشگاه تهران نشان از اهمیت بحث آموزش در دانشگاه تهران دارد. انتخاب اساتید برگزیده در دانشگاه تهران کار بسیار سختی است. چون که همه اساتید این دانشگاه بهترین ها هستند. همچنان که ما در جذب اعضای هیات علمی در گروه ها، دانشکده ها و... یک فرایند سخت و پیچیده ای را دنبال می نماییم تا یک فرد بعنوان هیات علمی پذیرفته شود. ازاین رو رقابت بسیار سنگین بین بهترین ها در دانشگاه تهران وجود دارد. ازاین رو انتخاب فرد بهتر از بهترین ها کار بسیار دشواری است.
رئیس دانشگاه تهران همینطور تصریح کرد: من متاسف هستم که به صورت حضوری نتوانستیم پذیرای جمع کثیری از دانشجویان و اساتید باشیم، اما امیدواریم این امکان مجازی آن ارتباط لازم را بین ما بوجود آورده باشد.
رئیس دانشگاه تهران به بحث کرونا و تغییر ناشی از شیوع این ویروس در دانشگاه و کشور اشاره نمود و اظهار داشت: شاید در آغاز شیوع این ویروس صرفاً جنبه های منفی آن و اثراتی که روی جامعه می گذاشت و همینطور تاثیرات اقتصادی و اجتماعی بیشتر مورد توجه بود و اتفاقاتی که به دنبال شیوع این ویروس به وجود آمد، خیلی از آنها اجتناب ناپذیر بود؛ اما اینکه ما بعنوان یک انسان چگونه از یک رخداد که مایه تاسف شد، می توانیم برای ایجاد شرایط بهتر در همه امور بهره بگیریم، اهمیت بسیار زیادی دارد. چون که این ویروس همه ارکان کشورها را تحت تأثیر قرار داد و از رخدادهایی بود که هیچ بخشی از جامعه بدون تأثیر از آن نبودند.
دکتر نیلی تصریح کرد: رخدادهایی نظیر سیل، زلزله و طوفان و بعضی از بیماری های دیگر معمولا بعضی از جوامع و کشورها را در بر می گیرد، اما با اینکه در کشور ما این رخدادها هم پیش بیاید، همه مردم درگیر می شوند، اما در عمل بخشی از کشور از حرکت باز می ماند و گرفتار مشکل می شود؛ اما کرونا همه بخش ها حتی جهان را متاثر کرد و خود این امر به ما یک آگاهی داد؛ اینکه ما به منظور زندگی در یک شرایط نامعلوم با جهل مواجه هستیم و تا به امروز اینچنین از جهل خود آگاهی نداشتیم و فهمیدن این مورد اهمیت بسیار بالایی دارد.
ایشان در ادامه خاطرنشان کرد: حتما باید دنبال راهکارهای مواجهه با رخدادهای نامعلوم باشیم. ما در دانشگاه تهران مسئولیت اجتماعی را یکی از وظایف مهم و اصلی خود می دانیم. اینکه امروز در برنامه پنج ساله دانشگاه تهران به این مورد توجه شده، به این مفهوم است که مسئولیت اجتماعی یک امر جدید نیست، بلکه سالیان سال هم وجود داشته است و وقتی ما گزارش مسئولیت اجتماعی دانشگاه تهران را تهیه می کردیم، مشاهده کردیم که این دانشگاه همواره در سطح ملی و بین المللی نقش مهمی در عرصه مسئولیت اجتماعی دارد و تأثیر آن بسیار شگرف است.
وی تصریح کرد: امروز ما در دانشگاه تهران به شکل سازمان یافته و دقیق تری روی مسئولیت اجتماعی کار می نماییم و تلاش می نماییم به شکل بسیار پررنگ تری در این حوزه وارد شویم. چون که فکر می نماییم توانمندی های زیادی در این حوزه داریم. ازاین رو دانشگاه تهران باید در چند زمینه در شرایط دشوار مسئولیت اجتماعی را بهتر اجرا می کرد؛ نخستین آن همان بحث آموزش بود. همچنان که در آغاز تعطیلی حضوری دانشگاه ها بعضی از این مراکز اعلام نمودند که به صورت دو هفته ای دانشگاه ها تعطیل می شود و در انتهای ترم به طول ترم اضافه خواهد شد تا آموزش کمتر گرفتار مشکل شود؛ اما ارزیابی ما این بود که این مساله می تواند ادامه دار باشد، در حالیکه یک هفته تعطیلی آموزش هم قابل قبول نبود. چون که اگر آموزش را تعطیل می کردیم، در تاریخ باید به مردم پاسخگو می شدیم که چرا با این امکانات و زیرساخت ها نتوانستیم ساز و کاری برای ادامه روند آموزشی ایجاد نماییم.
رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: بنابراین دانشگاه تهران از همان شروع تعطیلی آموزش های حضوری، روند آموزش های مجازی را با عنایت به امکانات و ساختارهایی که در خود داشت، شروع کرد و خوشبختانه این روند با همت و تلاش همه همکاران شامل دانشجویان، کارمندان و اعضای هیات علمی با موفقیت ادامه پیدا کرد و امروز گزارش عملکرد خوبی در آموزش الکترونیکی داشتیم و این دو نکته را به ما یادآوری کرد؛ اینکه چه میزان ما در شرایط لازم می توانیم عملکرد خوبی داشته باشیم.
دکتر نیلی تصریح کرد: در حوزه پژوهش هم در دانشگاه تهران نوآوری بسیار خوبی صورت گرفته و توانستیم امر آموزش و پژوهش را در شرایط فعلی به بهترین نحو پیش ببریم؛ اما با عنایت به این که بخش آموزش نیازمند به همکاری بیشتر دانشجویان و اساتید بود، کار سختی در پیش داشتیم.
دکتر نیلی از تشکیل خوشه های فکری در حوزه های اقتصادی و اجتماعی اطلاع داد و اظهار داشت: این خوشه ها از گذشته در دانشگاه فعال بوده و گزارش های گوناگونی را در این عرصه ها منتشر نمود. در واقع در شروع به نظر می رسید که کرونا ویروس فقط حوزه پزشکی را به خود مشغول می کند؛ اما اینطور نبود، امروز نشان داد که دانش بنیادی می تواند با اهمیت باشد. چون که ما در مورد موضوعی مثل کرونا صحبت می کردیم که هیچ شناختی از آن نداشتیم.
وی تصریح کرد: در گذشته یک افراطی در زمینه دانش کاربردی در کشور وجود داشت و دانش بنیادی مورد توجه نبود؛ اما در حالیکه امروز اگر چیزی بعنوان دانش کاربردی داریم، محصول تلاشهای دانشمندان روی دانش بنیادی آن بوده است. به همین جهت همه علوم مهندسی، انسانی، اجتماعی و... باید با یکدیگر در تعامل باشند تا بتوانیم یک کار بین رشته ای انجام بدهیم. همچنان که ما هم اکنون با تشکیل خوشه های فکری از همه شاخه ها و دانش و کارگروه های گوناگونی که در این حوزه تشکیل شد دنبال کمک به حل بحران ناشی از کرونا هستیم. همچنان که با دانشگاه علوم پزشکی تهران هم در این حوزه همکاری هایی را انجام می دهیم.
دکتر نیلی تصریح کرد: عرضه راهکارها برای عبور از بحران های فعلی یکی از انتظاراتی است که از دانشگاه ها می رود. ما در این حوزه پیشنهاداتی را به دولت دادیم تا علاوه بر اینکه بتوانیم شرایط فعلی را کنترل و مدیریت نماییم، روش ها و راهکارهای برخورد با پساکرونا را هم داشته باشیم.
رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه توانمندی مقابله با کرونا و کشف راهکارهای رفع این مشکل در کشور ما هم وجود دارد، اظهار داشت: کرونا بر خلاف آنچه که تبلیغ می شد که جهان را از بین می برد، نشان داد که مرزهای جغرافیایی برای مقابله با آن مفهوم ندارد و تمامی کشورها باید فکری برای حل این معضل بیندیشند. ضمن اینکه با عنایت به پتانسیل های علمی که در کشور وجود دارد، توانمندی یافتن داروی قطعی یا واکسن مقابله با این کرونا در کشور وجود دارد و ما می توانیم این افتخار را نصیب کشور خود بکنیم.



1399/02/23
14:12:58
5.0 / 5
2942
تگهای خبر: آموزش , پزشكی , پژوهش , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
کنکوری - konkoorist

کنکوری - konkoorist
konkoorist.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كنكوری محفوظ است

كنكوری

آمادگی برای کنکور